On ollut hieman murhetta oman MY 2009 9-5 Dieselin kanssa ja ajattelin josko täällä olisi vinkkejä mistä jatkaa vian etsintää.
Autolla on ajettu 210tkm ja 190 kohdalla jcarlson otti EGR:n pois käytöstä ja tulppasin sen. Nyt kesän aikana auto teki muutamia kertoja niin että ajossa meni limp moodiin ja moottorin vikavalo syttyi. Vikakoodiksi moottori herjasti P2279. Nyt jokin aika sitten autosta katosi muutenkin tehot ja vikavalo alkoi syttymään aina kun kiihdytti esim. moottoritien rampista. Vikakoodina oli aina P2279 ja Oletin vian olevan alkuperäisessä imusarjassa joten tilasin uuden imusarjan ebaysta ja se asennettiin tänään.
Imusarja oli kyllä kamalassa kunnossa ja auton tehot palautuivatkin osittain. Nyt kuitenkin auto jatkoi vikavalon sytyttämistä ja limpmoodiin menoa pidemmissä kiihdytyksissä ja vikakoodina oli aluksi pelkästään P0234 ja muutaman kerran vikakoodin nollattuani auto herjaa kiihdytyksen jälkeen sekä koodia P2279 että P0234. Kuten kerroin niin auto on hieman pirteämpi kuin ennen imusarjan vaihtoa mutta silti noiden vikakoodien ja limpmoden lisäksi tuntuu että osa hevosista on laitumilla. Onko kellään hyviä arvauksia mikä voisi olla vielä vikana? Viittaako tuo P0234 siihen magneettiventtiiliin joka on moottoritilassa akunvieressä kiinni?
jcarlson kirjoitti:MAP-anturi on todennäköisin syyllinen. Mitä näyttää moottori sammutettuna OBD:n kautta ahtopaineeksi?
Tuo MAP-anturi oli kyllä aivan karmean näköinen, se oli "muurautunut" täysin semmoiseksi möykyksi. Puhdistin sen bräkleenillä mutta eipä se taida auttaa jos anturi on pimennyt.
Minulla ei itselläni ole sellaista OBD-lukijaa jolla noita pääsisi tutkailemaan. Paljonko sen pitäisi näyttää?
Ihan tavallisen OBD-lukijan kautta saa kyllä näkyviin imusarjan paineen reaaliaikadatana. Sammutettuna pitäisi näyttää ulkoilman painetta, keleistä riippuen n. 100KPa. Jos näyttää vaikkapa 110-120KPa tai enemmän niin vaihtoon.
Omakohtaisen kokemuksen perusteella ei putsauksesta ole apua jos on sopivasti tukkeentunut pilalle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson kirjoitti:Ihan tavallisen OBD-lukijan kautta saa kyllä näkyviin imusarjan paineen reaaliaikadatana. Sammutettuna pitäisi näyttää ulkoilman painetta, keleistä riippuen n. 100KPa. Jos näyttää vaikkapa 110-120KPa tai enemmän niin vaihtoon.
Omakohtaisen kokemuksen perusteella ei putsauksesta ole apua jos on sopivasti tukkeentunut pilalle.
Tuolla mun palikalla jonka joskus sain lahjaksi, en saa irti kuin vikakoodit ja pystyn niitä nollaamaan. Pitäisi muistaa tilata jostakin esim. tuollainen palikka josta tiedot saa esim puhelimeen.
Joka tapauksessa kiitos taas avusta, tuon MAP-anturin sai melkein pitkään kiittämällä niin laitoin sen nyt jokatapauksessa tilaukseen ja sen pitäisi olla täällä ensi viikon alussa. Ilmoittelen miten kävi ja jos ei ongelma korjaannu niin täytyy tutkia lisää.
Honecker kirjoitti:
Tuolla mun palikalla jonka joskus sain lahjaksi, en saa irti kuin vikakoodit ja pystyn niitä nollaamaan. Pitäisi muistaa tilata jostakin esim. tuollainen palikka josta tiedot saa esim puhelimeen.
Joka tapauksessa kiitos taas avusta, tuon MAP-anturin sai melkein pitkään kiittämällä niin laitoin sen nyt jokatapauksessa tilaukseen ja sen pitäisi olla täällä ensi viikon alussa. Ilmoittelen miten kävi ja jos ei ongelma korjaannu niin täytyy tutkia lisää.
-Juho
Nyt on kyllä vastustanut muutenkin niin urakalla kaikki että pääsin vasta eilen vaihtamaan saabin MAP-anturin. Edelleen kun koittaa kiihdyttää niin tuntuu että ahtopaineet ei ole kotona ja moottorin vikavalo syttyy. Yleensä antaa vikakoodina tuon P0234, mutta välillä sen kaveriksi tulee myös P2279.
Eli vika ei ollut ainakaan pelkästään tuossa MAP-anturissa. Itselle tuli jotenkin mieleen että seuraava todennäköisin vaihtoehto olisi tuo "boost control valve" tms. joka on siinä akun vieressä lukkopellissä?