3.0 Tid moottoriprojekti
3.0 Tid moottoriprojekti
Taas mennään! Nyt olis tarkoitus tehdä mahdottomasta mahdollista. Eli katsoa mitä surullisen kuuluisa Isuzu diesel on syönyt. Ja korjata se kotikonstein. Jäähdytysnestettä kuluu aika mukavasti ja ilma on täynnä valkoista savua.
Kun auto saapuu tallille alkaa projekti. Ens kesäks ajoon jos vaan kaikki menee putkeen. Kirjoittelen projektipäiväkirjan ja kuvitan työvaiheet ja ilmoittelen kustannukset, jotta kaikki joilla on käytössä iso vajoavaputkinen diesel voi ottaa mallia ja korjata omansa. Jos haluaa.
Kun auto saapuu tallille alkaa projekti. Ens kesäks ajoon jos vaan kaikki menee putkeen. Kirjoittelen projektipäiväkirjan ja kuvitan työvaiheet ja ilmoittelen kustannukset, jotta kaikki joilla on käytössä iso vajoavaputkinen diesel voi ottaa mallia ja korjata omansa. Jos haluaa.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
-
- "Viggen"
- Viestit: 601
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Aika kunnianhimoinen projekti. Toivottavasti homma menee putkeen. Paitsi vajoavaan sylinteriputkeen..
Mielenkiinnolla odotan työn etenemistä. Toi kolmelitrainen pata on kiinnostava kone joten jos homma etenee suunnitellusti, niin ehkä sitä uskaltaa hommata itsellekin tuollaisen.
Mielenkiinnolla odotan työn etenemistä. Toi kolmelitrainen pata on kiinnostava kone joten jos homma etenee suunnitellusti, niin ehkä sitä uskaltaa hommata itsellekin tuollaisen.
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Toivotaan että kaikki menee hyvin ja saadaan saab taas maantielle. Tarkoituksena on purkaa moottori täysin ja tutustua tekniikkaan huolella.
Jos vajoama on pieni niin lohkon tasopinnat plaanataan suoraksi ja laitetaan vahvempi tiiviste. Blastik baddingiin en lähde. Ja putkien vaihto on ehkä liian kallis toimenpide vaikka sen pystyisinkin työmaan avustuksella tekemään.
Aika näyttää mitä löytyy ja mihin ratkaisuun päädyn.
Jos vajoama on pieni niin lohkon tasopinnat plaanataan suoraksi ja laitetaan vahvempi tiiviste. Blastik baddingiin en lähde. Ja putkien vaihto on ehkä liian kallis toimenpide vaikka sen pystyisinkin työmaan avustuksella tekemään.
Aika näyttää mitä löytyy ja mihin ratkaisuun päädyn.
Viimeksi muokannut paavo80, Ti Loka 27, 2015 09:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Jonkin verran "ei tuu mitään" kommentteja on tullut. Ei foorumilta vaan muualta.
Tämän onkin tarkoitus olla opintomatka.
Sitä ei aina kaikki ymmärrä.
Tämän onkin tarkoitus olla opintomatka.
Sitä ei aina kaikki ymmärrä.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Peukkuu tälle. Toivottavasti löytyy joku fiksu lääke.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Juu!
Kiitoksia! Olen huomannut että tämä moottori kiinnostaisi monia ja sen takia ajttelin projektin ottaa selvitettäväksi.
On varmasti toimiessaan yksi parhaimmista dieselkulkineista mitä on tehty!
Kiitoksia! Olen huomannut että tämä moottori kiinnostaisi monia ja sen takia ajttelin projektin ottaa selvitettäväksi.
On varmasti toimiessaan yksi parhaimmista dieselkulkineista mitä on tehty!
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Kyllähän tuo kiinnostaa, itselläkin oli puoli vuotta kyseisellä moottorilla oleva kampe, ja ihan mukiinmenevä moottori toimiessaan. Öljynpinnan tasoa pitää tarkkaan seurata näissä, öljyn vähyydestä ne putket vissiin helpoiten lähtee liikkumaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Tuntuu oudolta että öljynmäärän vähyys vaikuttaisi putkien vajoamiseen. Oliskohan vaan keksitty joku hätävale että ei tarvis korvata ja saatais menemään kuluttajan aiheuttamaksi vahingoksi.
Lähetetty minun SM-G388F laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun SM-G388F laitteesta Tapatalkilla
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Tuossa aihetta sivuten:
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... &sk=t&sd=a
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... &sk=t&sd=a
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Englannin saab harrastajissa on muutama kaveri jotka näitä tutki ja aktiivisesti kirjoitteli. Siellä noihin öljymääriin taidettiin päätyä osasyyllisenä vajoamisiin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Hyvä tietää. Täytyy katsoa löydänkö kyseiset kaverit.
Hieman tietoja potilaasta. Saksan tuonti Arc, johon on suomessa vaihdettu moottori 2012 kilometrien ollessa 160 tkm. Nyt on mittarissa 244 tkm ja on alkanut pöllyttämään valkoista savua ja kerään painetta paisuntasäiliöön. Vaihtomoottorilla oli kuitin mukaan ajettu 79 tkm.
Hieman tietoja potilaasta. Saksan tuonti Arc, johon on suomessa vaihdettu moottori 2012 kilometrien ollessa 160 tkm. Nyt on mittarissa 244 tkm ja on alkanut pöllyttämään valkoista savua ja kerään painetta paisuntasäiliöön. Vaihtomoottorilla oli kuitin mukaan ajettu 79 tkm.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Potilas saapui pajalle.
Teki kylmänäkin painetta paisuntasäiliöön. Alkoi savuttamaan vasta lämpimänä.
Hiukan on purettavaa ennen kuin pääsee ihmettelemään sylinteriputkia. Pudotan koko kone ja vaihteisto paketin pois ja loppuauto saa mennä pihalle siksi aikaa kun selvittelen moottorin syvimmän olemuksen
Hyvin löyty nokisontaa imusarjasta ja ahtoletku oli murtunut ennen imusarjaa. Ihme kun ei ollut antanut mitään vikakoodeja vaikka ilmavuoto oli suuri. Kyllä on hyvä päästä putsaamaan koko kone sisältä ja välijäähdytin putkineen myös. Tuo paska kun pääsis liikkeelle koneen sisälle olis tuho varma.
Teki kylmänäkin painetta paisuntasäiliöön. Alkoi savuttamaan vasta lämpimänä.
Hiukan on purettavaa ennen kuin pääsee ihmettelemään sylinteriputkia. Pudotan koko kone ja vaihteisto paketin pois ja loppuauto saa mennä pihalle siksi aikaa kun selvittelen moottorin syvimmän olemuksen
Hyvin löyty nokisontaa imusarjasta ja ahtoletku oli murtunut ennen imusarjaa. Ihme kun ei ollut antanut mitään vikakoodeja vaikka ilmavuoto oli suuri. Kyllä on hyvä päästä putsaamaan koko kone sisältä ja välijäähdytin putkineen myös. Tuo paska kun pääsis liikkeelle koneen sisälle olis tuho varma.
Viimeksi muokannut paavo80, Ti Maalis 01, 2016 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Uudet lohkot tulivat alennusmyyntiin (~500 €): http://webshop.saabparts.com/9-5-1998-1 ... erblock258
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Oho! Nyt on hinta kohillaan.
Taitaa lähteä lohko tilaukseen jos vanha on pahasti vajonnut.
Tuolla hinnalla on kyllä järkevämpää ottaa kampiakseli kankineen ja mäntineen vanhasta ja rengastaa uusilla laakereilla uuteen lohkoon. Kansille remontti ja nippuun.
Tulipa myyntiin kuin tilauksesta.
Taitaa lähteä lohko tilaukseen jos vanha on pahasti vajonnut.
Tuolla hinnalla on kyllä järkevämpää ottaa kampiakseli kankineen ja mäntineen vanhasta ja rengastaa uusilla laakereilla uuteen lohkoon. Kansille remontti ja nippuun.
Tulipa myyntiin kuin tilauksesta.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: To Joulu 26, 2013 20:04
- Paikkakunta: Rantasalmi
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Täällä on myös kotimaisella kielellä tarinaa tuollaisen V6:n korjaamisesta:
http://www.konekansa.net/showthread.php ... 3-0-V6D-03
http://www.konekansa.net/showthread.php ... 3-0-V6D-03
Volvo V70 2.0D Kinetic vm. 2008 wannabe Summum
Saabeja ollut kotipaikalla aikoinaan kahdeksan perättäin (96, 99 ja 900-malleja)
Jäsen #6376
Saabeja ollut kotipaikalla aikoinaan kahdeksan perättäin (96, 99 ja 900-malleja)
Jäsen #6376