Talvirenkaat 2015-2016
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Yhtä varmasti pärjättäisiin myös, jos turvavyöt korvattaisi kalsarinresoreilla, jotka kuluttavat vaatteita vähemmän ja ovat mukavammat aina paitsi silloin yhtenä sekunnin murto-osana, kun turvavöitä oikeasti tarvitaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Ymmärrät Ristokin varmaan että nykyäänkin on ihan laillista ajaa noilla kitkoilla Suomen talvessa kaikissa mahdollisissa olosuhteissa? Eli tuolla on nykyäänkin huomattava osa autolijoita (20-40% ??) jotka ajavat Riston mielestä lähtökohtaisesti jo uutena vaarallisilla renkailla?
Miksi se TM:kin joka vuosi nykyään sanoo, että pohjoiseen suunnitteluilla kitkoilla pärjää jopa Suomen talvessa? Pitäiskö haastaa ne oikeuteen kun noin lietsovat perkuleen vaarallisia renkaita lukijoidensa ostettavaksi?
Miksi se TM:kin joka vuosi nykyään sanoo, että pohjoiseen suunnitteluilla kitkoilla pärjää jopa Suomen talvessa? Pitäiskö haastaa ne oikeuteen kun noin lietsovat perkuleen vaarallisia renkaita lukijoidensa ostettavaksi?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Kitkoilla ajelua helpottaa se, että osa ajaa nastarenkailla ja karhentaa jäisen tien pintaa. Jos kaikki ajaisivat jäisellä tiellä kitkoilla, niin se olisi kohta melkoinen luistelurata. Norjastahan tästä on kokemuksia. Nastarenkaiden määrää voi vielä vähentää huomattavastikin ennen kuin tulisi ongelmia, mutta täyskielto saisi aikaan melkoiset luistelukelit.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Talvirenkaat 2015-2016
^^ Kaikki laillinen ei ole järkevää. On esimerkiksi täysin laillista ajaa ikkunat auki pakkasella, mutta järkevä autoilija ei niin tee. Lisäksi pitäisi ottaa käyttöön oikea termi; mainostermi "kitkarengas" puhuttaessa liukuesteettömästä talvirenkaasta on harhaanjohtava.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Voitaisiin myös lopettaa se suolan käyttö ja levittää riskialueille eli esim. risteyksiin ja ramppeihin jäätä karhentavaa elementtiä eli hiekkaa. Maanteiden suolaus olisi ihan turhaa, koska siellä missä ei ole "sudittelua" ei myöskään pääse lumipolanne kiillottumaan. Oikeasti jos on rinnakkain about saman kuntoinen kitka ja saman kuntoinen nasta ja eteen tulee ns. yllättävä tilanne liukkaalla pinnalla, niin enemmän se on kyllä herran hallussa kuin renkaan varassa että miten siinä loppuviimein käy.3J kirjoitti:Kitkoilla ajelua helpottaa se, että osa ajaa nastarenkailla ja karhentaa jäisen tien pintaa. Jos kaikki ajaisivat jäisellä tiellä kitkoilla, niin se olisi kohta melkoinen luistelurata. Norjastahan tästä on kokemuksia. Nastarenkaiden määrää voi vielä vähentää huomattavastikin ennen kuin tulisi ongelmia, mutta täyskielto saisi aikaan melkoiset luistelukelit.
Viimeksi muokannut V.J.S, La Marras 07, 2015 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Ja toi urbaani legenda nastojen "karhentavasta" vaikutuksesta on jo ihan fysiikan lakienkin mukaan täyttä paskaa.
Paitsi jos puhutaan sivuluistojen hallinnasta.
Sillä että nasta rouhii pitkittäissuuntaisen uran ei ole lamellille mitään pitoa avittavaa vaikutusta. Se pitäisi rouhia etenemissuuntaan poikittain se ura niin pito lisääntyisi...ja samaan malliin ne nastakumilliset sudittelee noista valoista liikkeelle...eli kiillottavat sitä tietä seuraaville. Sanoisin, että kaikille kunnon kitkakumit ja neliveto pakolliseksi, niin aletaan olemaan jäljillä turvallisen talviautoilun saralla
Paitsi jos puhutaan sivuluistojen hallinnasta.
Sillä että nasta rouhii pitkittäissuuntaisen uran ei ole lamellille mitään pitoa avittavaa vaikutusta. Se pitäisi rouhia etenemissuuntaan poikittain se ura niin pito lisääntyisi...ja samaan malliin ne nastakumilliset sudittelee noista valoista liikkeelle...eli kiillottavat sitä tietä seuraaville. Sanoisin, että kaikille kunnon kitkakumit ja neliveto pakolliseksi, niin aletaan olemaan jäljillä turvallisen talviautoilun saralla
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Nyt ollaan asian ytimessä. Talvirenkaan tehtävä on tasoittaa pidon vaihtelua olosuhteiden muuttuessa ja liukuesteettömillä pidon vaihtelu on paljon suurempaa kuin käytettäessä oikeita talvirenkaita.V.J.S kirjoitti:yllättävä tilanne
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Meinaat että se kuivalla asfaltilla 100-0km/h n. 45metriä vs. märällä jäällä 150m nastarenkaalla ei ole yllättävä vaihtelu normaalille kuljettajalle? Samoilla spekseillä kitkakumi 42m-175m. Ratkaiseva ero joo kun hirvi hyppää eteen 100km/h vauhdissa ja aikaa jarrutukselle jää 0,3s reagoinnin lisäksi.Risto kirjoitti:Nyt ollaan asian ytimessä. Talvirenkaan tehtävä on tasoittaa pidon vaihtelua ja liukuesteettömillä pidon vaihtelu on paljon suurempaa kuin käytettäessä oikeita talvirenkaita.V.J.S kirjoitti:yllättävä tilanne
Mitäs jos ajetaan kaupungissa, ja se olisi HIRMU TÄRKEETÄ saada se katiska pysähtymään asfaltilla 3metriä nopeammin? Jalankulkijan henki vaarassa ja sitä rataa? Eli jyvitetään ne hyödyt vs. ne päivät jolloin nasta oikeasti pitää paremmin kuin kitka (etelässä talvirengasaikaan n. 2 päivää nastalla parempi pito, kitkakumilla sitten n. 3-4kk parempi / yhtä hyvä pito).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Sitten ne rupeisi suolaamaan vielä enemmän, jos kieltäisivät nastat. Aivan kuin saksassa, jossa suolataan hirvittävän paljon.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Talvirenkaat 2015-2016
TM:n talvirengastestissä 2015:V.J.S kirjoitti: Lisäksi ovat luontaisesti paremmin pitävät aina kaikissa olosuhteissa joissa kontaktipintana on asfaltti, joten ei vaadi muuta kuin poliittista tahtoa, että nastat saadaan katoamaan Suomen tieliikenteestä.
ajettavuus kuivalla asfaltilla 1-3. nastarenkaita 4. Michelin kitka 5-7. nasta
jarrutus kuivalla asfaltilla 8 parasta nastarenkaita
ajettavuus märällä asfaltilla 6 parasta nastarenkaita
ABS-jarrutus märällä asfaltilla 1. nasta, 2. G-Y-kitka seuraavat 9 nastoja
Käsittely märällä 1-3. nasta 4. G-Y-kitka 5-7. nasta
Keskieurooppakitkat oli joskus vertailussa mukana ja olihan ne omaa luokkaa asfaltilla, mutta eivät sitten pärjänneet liukkaalla. Ei kaikkea saa vain samaan renkaaseen millään.
Lisätään vielä: Lähes jokainen vertailussa jäällä menestynyt rengas on asfaltilla häntäpäässä. mm. Nokian kitka ja nasta.
Viimeksi muokannut Juho80, La Marras 07, 2015 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Suolausta ei nykyäänkän Suomessa tehdä jos pakkanen on 10 astetta tai enemmän.
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Se on ihan hyvä, että täällä on kunnon talvirenkaita, niin ei tarvia sitä suolan paskaa niin paljon kylvää.
Suomessa suolataan aika vähän muihin maihin verrattuna (jotka ajelee kesärenkailla ja eurooppakitkoilla) ja aika laimeilla myrkyilläkin, kun ei tahdo purra enää -5c pakkasen jälkeen kunnolla.
On olemassa nimittäin semmoisetkin "tiesuolat" millä häviää satanut lumi -20c pakkasella. Sitten voi kivasti pöryytellä niillä kesärenkailla
Suomessa suolataan aika vähän muihin maihin verrattuna (jotka ajelee kesärenkailla ja eurooppakitkoilla) ja aika laimeilla myrkyilläkin, kun ei tahdo purra enää -5c pakkasen jälkeen kunnolla.
On olemassa nimittäin semmoisetkin "tiesuolat" millä häviää satanut lumi -20c pakkasella. Sitten voi kivasti pöryytellä niillä kesärenkailla
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Nasta karhentaa ihan vaan osumalla jään pintaan. Aja vaikka kirkkaan jään yli nastarenkaalla, niin näet pistemäisiä painaumia nastojen kohdalla. Aja siitä vaikka 100 kertaa, niin huomaat miten liikenteessä käy. Se ihan oikeasti karhentaa jään pintaa.
Hiekoituksen ongelma taas on se, ettei se tahdo pysyä tiellä siinä rengasurassa. Ei mene kauaa niin hiekkaa on ainoastaan pientareella, ajokaistojen välissä, ja ajokaistan keskellä. Siellä sillä ei tee mitään. Suolauksen huono puoli ainakin täällä pohjoisessa on, että kun se suolavesi lopulta jäätyy kun pakkasta on tarpeeksi, niin se "suolajää" on aivan älyttömän kovaa ja liukasta.
Hiekoituksen ongelma taas on se, ettei se tahdo pysyä tiellä siinä rengasurassa. Ei mene kauaa niin hiekkaa on ainoastaan pientareella, ajokaistojen välissä, ja ajokaistan keskellä. Siellä sillä ei tee mitään. Suolauksen huono puoli ainakin täällä pohjoisessa on, että kun se suolavesi lopulta jäätyy kun pakkasta on tarpeeksi, niin se "suolajää" on aivan älyttömän kovaa ja liukasta.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 126
- Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 11:45
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Onko ihan pakko ajaa niissä kuluneissa urissa , eipä olekkaan ihme miksi tiet urautuu.
(oho nyt jo karkas aiheesta)
(oho nyt jo karkas aiheesta)
Kaikki paitsi Saab autoilu on turhaa!
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Missäpäin Suomea hyppii niitä lapsia ja hirviä koko ajan tien yli?
Itse olen ajanut pk-seudulla (ja kehyskunnissa) jo 23 vuotta ilman että on ensimmäistäkään näköhavaintoa auton eteen hyppivistä lapsista tai hirvistä. On ne auton edessä hyppivät lapset varmasti häiritseviä, mutta eikö niille voi soittaa torvea jotta ymmärtäisivät mennä pois ajoradalta?
Itse olen ajanut pk-seudulla (ja kehyskunnissa) jo 23 vuotta ilman että on ensimmäistäkään näköhavaintoa auton eteen hyppivistä lapsista tai hirvistä. On ne auton edessä hyppivät lapset varmasti häiritseviä, mutta eikö niille voi soittaa torvea jotta ymmärtäisivät mennä pois ajoradalta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98