Talvirenkaat 2015-2016
Re: Talvirenkaat 2015-2016
taitaa keskimäärin kitkarenkailla ajavilla olla tuoreemmat renkaat alla. Ei ole lainkaan poikkeuksellista , että liikenteessä päästelllään yli 5v vanhoilla nastarenkailla. Osa jopa saunottaa nastarenkaansa pehmentääksen vanhentuneen renkaan pinnan. Saattapi olla vaarallisemmat kuin kitkarenkaat. Perustalvikelillä (lunta, pakkasta) kitkarengas pitää hämmästyttävän hyvin.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Täällä vuoden 2007 Hakkapeliitat, olikohan neloset. Järkyttävä tärinä ja meteli, ja sutii niin pirusti jo osakaasulla kuivalla asvaltilla. Ostan uudet Hankookin kitkat heti kun raaskin. Eipä nuota ilometrejäkään talven aikana tule kuin muutama tuhat.öljysormi kirjoitti:Ei ole lainkaan poikkeuksellista , että liikenteessä päästelllään yli 5v vanhoilla nastarenkailla.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Puhuin nyt talvisesta, lumisesta ja jäisestä tiestä ja hiekasta putsautuneesta alueesta ajourana. En asfalttiin kuluneista urista. Hiekasta putsaantunut ajoura on leveä, ja jos siinä ei aja, niin ajaa joko pientareella tai keskiviivan päällä. Siellä minne se hiekka on lentänyt viimeistään ensimmäisen raskaan ajoneuvon ajettua ohi.Rumpsis 99/90 kirjoitti:Onko ihan pakko ajaa niissä kuluneissa urissa , eipä olekkaan ihme miksi tiet urautuu.
(oho nyt jo karkas aiheesta)
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Melko nopeasti kuljettaja sopeuttaa ajotapaansa auton, renkaiden ja sään suhteen. Ongelmat siis aiheutuvat yllättävistä tilanteista. Onkohan missään tutkittu, kuinkapaljon autoihin lisätty "äly" kompensoi renkaiden heikompaa pitoa? Ajattelen esimerkkinä vanhanaikainen auto ilman avustimia uusilla hyvillä nastarenkailla vs. uudenaikaisempi auto avustimilla mutta huonoilla renkailla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Heitetään tähän muutamia linkkejä. Murobbs:n puolella myöskin vääntöä talvigummeista.
En ole tarkemmin näitä kaikkia vielä lueskellut läpi, mutta niitä joita kiinnostaa niin pääsee tutustumaan.
Tutkimus ajoneuvon ajonhallinnasta ja onnettomuusriskeistä suomalaisen onnettomuusaineiston perusteella.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13219692 ... riskit.pdf
Kitkat vai nastat vaarallisemmat? VTT tutki kuolonkolarit.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nasta ... n/2cxXZaU6
Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa.
http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf
Nastarenkaiden vähentämisen liikenneturvallisuusvaikutukset.
https://www.lvm.fi/docs/fi/1986562_DLFE-14086.pdf
En ole tarkemmin näitä kaikkia vielä lueskellut läpi, mutta niitä joita kiinnostaa niin pääsee tutustumaan.
Tutkimus ajoneuvon ajonhallinnasta ja onnettomuusriskeistä suomalaisen onnettomuusaineiston perusteella.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13219692 ... riskit.pdf
Kitkat vai nastat vaarallisemmat? VTT tutki kuolonkolarit.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nasta ... n/2cxXZaU6
Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa.
http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf
Nastarenkaiden vähentämisen liikenneturvallisuusvaikutukset.
https://www.lvm.fi/docs/fi/1986562_DLFE-14086.pdf
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Tuo viimeinen vaikutti pikalukemisella erittäin mielenkiintoiselta. Esim erot jarrutusmatkoissa (taajamassa tärkein, taajama myös kitkarenkaalle haastavin) vastasivat nopeuden pudotusta 10 % kaikkein vaativimmissa keleissä. Eli ennakoimalla risteyksiä kaadun nostolla on jo vähintäänkin tasoissa nastan kanssa Tämä tulos yllätti, vaikka kitkat alle on menossa.
Toinen yllätys oli arvio kuuluneen nastarenkaan ja vastaavasti kuluneen kitkarenkaan eroista. Testirenkaana oli käytetty ilmeisesti vain Nokian nasta ja kitkarengasta, mutta lopputulema oli, että kitkarenkaan ominaisuudet säilyivät paremmin. Toisessa tutkimuksessa taas oli todettu kitkarenkaan märän jään pidon heikkenevän olennaisesti vanhenemisen myötä.
Summa summarum, kitkarengas ei kasvata tiedostavan kuljettajan onnettomuusriskiä merkittävästi. Toisaalta tässä keskustelussa on jo tullut ilmi, että kitkarenkaiden käyttäjänä olet todennäköisesti auton huollon laiminlyövä ja kaahaava alkoholisti... Lieneekö tuo syy vai seuraus
Toinen yllätys oli arvio kuuluneen nastarenkaan ja vastaavasti kuluneen kitkarenkaan eroista. Testirenkaana oli käytetty ilmeisesti vain Nokian nasta ja kitkarengasta, mutta lopputulema oli, että kitkarenkaan ominaisuudet säilyivät paremmin. Toisessa tutkimuksessa taas oli todettu kitkarenkaan märän jään pidon heikkenevän olennaisesti vanhenemisen myötä.
Summa summarum, kitkarengas ei kasvata tiedostavan kuljettajan onnettomuusriskiä merkittävästi. Toisaalta tässä keskustelussa on jo tullut ilmi, että kitkarenkaiden käyttäjänä olet todennäköisesti auton huollon laiminlyövä ja kaahaava alkoholisti... Lieneekö tuo syy vai seuraus
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Olikos jo näitä Triangeleita kellään käytössä?
Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Mulla on pyörinyt alla kitkat. Ihan hyviltä tuntuu. Vähän ne on uraherkemmät kuin mun kesärenkaat. Mut voi johtua siitä että on vähän liian leveä profiili kun piti ottaa kantavuuden takia (pakettiauto). Vielä ei pysty liukkaista keleistä sanomaan mitään.apu,apupoika kirjoitti:Olikos jo näitä Triangeleita kellään käytössä?
Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Onko näistä Bridgestone Blizzak Spike 01:stä kokemusta kellään? Ovat kohtuuhintaiset merkkirenkaaksi, mutta TM ei kehunut, jossei varsin haukkunutkaan. Meidän koossa 150-200€ Nokiania halvemmat/sarja. Onkohan missä tehdyt? Takavuosinahan Nokialla tehtiin Bridgestonen nastoja, ainakin protoja.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Vaimon autoon laitettiin uudet bridgestonet juuri alle, tosin kitkat eli blizzak ws70 (sai vielä vanhemmat versiot ku uudempia ei juuri kehuttu ja näistä pelkästään positiivisia kokemuksia) ni ne on ainakin tehty japanissa.
Re: Talvirenkaat 2015-2016
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nasta ... u/NbjBQyCz
http://www.svt.se/opinion/robert-collin-om-dubbdack
http://www.svt.se/opinion/robert-collin-om-dubbdack
Så länge dubbdäck är överlägsna odubbade däck när det är riktigt halt, så länge ska vi kunna köra dubbat utan att skämmas, utan att stängas ute från vissa gator och utan extra kostnader.SVT:n uutisessa todetaan, että niin kauan, kun nastarenkaat ovat jääkelillä parempia kuin kitkarenkaat, niillä voi ajella häpeäilemättä eikä niille pidä määrätä lisämaksuja ainakaan terveysvaaraan vedoten.
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Tulipa eilen testattua, kun lunta tuli enemmänkin maahan. Ei kyllä mitään valittamista tähän mennessä kyseisestä renkaasta. Kyseessä siis Goodride SW608 SnowMaster -kitka koossa 224/45/R17.klarion kirjoitti:Vannetukun edustajan mukaan ainakin soveltuu nimenomaan Suomen talveen. Sittenhän sen näkee, kun lunta tulee. Itse tosin en Saabilla paljon ajele ainakaan talvella, kun ihan toinen auto käytössä.tetammi kirjoitti:Onks toi 608 eurokitka? Kattelin rengaskontin sivuilt hintoi niin tuo löyty eurokitkoist kun 606 oli normikitkat.
9³ SS Aero '04 (Stage 1)
-
- "Aero"
- Viestit: 402
- Liittynyt: Ma Kesä 23, 2014 22:07
- Paikkakunta: Raceborg(Karjaan Tasavalta)
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Paljon parjatut "hengenvaaralliset" eurokitkat(pirellit) oli ainakin etelän vesiloskapaskasuolamoskatalvissa miellyttävämpi kokemus,kuin nyt pakkoraossa hankkimani ns.oikeet skandinaavikitkat merkkiä hankook.Euroilla ei ollu mitään ongelmia.Lähti tosi jyrkistä jäisistä mäistäkin paikaltaan(paljoko sitten nelivedon ansiota,tiedä häntä).Jäällä jarrutukset oli ehkä vähä pitkiä joo.
Nyt ei löytyny mistään lähi alueen liikkestä tarpeeks isoja länsimerkkejä,vaikka moni sano että on,mutta ei sitte ollukaa ku kävivät varastossa,niin päädyin sit hankook icept iz tai jotaa sinnepäi.800 sarja alle pantuna(235/40-18).Nyt tuntuu tiessä sellasia epätasasuuksia mitä ei ennen huomannut ja liikenneympyröissä tuntuu jotenkin veltoilta ja rengas niinku antautuu ainaki vesikelillä.Ei oo niin jämäkkä.Ääntäkin on hiukan enemmän.Sateella on jarrutuksissakin liukkaan olonen.Absit paukuttaa herkästi.
Tuntu että pirellin eurokitka oli melkeen mukavampi kuin pirellin kesät,jotka tosin olivat tuuman suuremmat(235/40-19).
Ei talvikelit vielä löytäny tänne etelään,niin en osaa vielä arvioida käytöstä lumella ja jäällä,mutta aika harvoin semmosia kelejä täällä onkaan ja jos on niin suolaa ajetaan yötä päivää.
Nyt ei löytyny mistään lähi alueen liikkestä tarpeeks isoja länsimerkkejä,vaikka moni sano että on,mutta ei sitte ollukaa ku kävivät varastossa,niin päädyin sit hankook icept iz tai jotaa sinnepäi.800 sarja alle pantuna(235/40-18).Nyt tuntuu tiessä sellasia epätasasuuksia mitä ei ennen huomannut ja liikenneympyröissä tuntuu jotenkin veltoilta ja rengas niinku antautuu ainaki vesikelillä.Ei oo niin jämäkkä.Ääntäkin on hiukan enemmän.Sateella on jarrutuksissakin liukkaan olonen.Absit paukuttaa herkästi.
Tuntu että pirellin eurokitka oli melkeen mukavampi kuin pirellin kesät,jotka tosin olivat tuuman suuremmat(235/40-19).
Ei talvikelit vielä löytäny tänne etelään,niin en osaa vielä arvioida käytöstä lumella ja jäällä,mutta aika harvoin semmosia kelejä täällä onkaan ja jos on niin suolaa ajetaan yötä päivää.
9.3 SS TURBO X,Chevrolet Captiva 2,2 TURBO-D AWD 2012,Ekz:Kia Cerato 2,0 -06(meni Afrikkaan),EX:9,3 ss 1,9tid -08,pöö406,Escort 1,6 "Cosworth",Liftbackki-Korola ,Aprilia,Suzuki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Auton mukana tuli Nokian WR A3-eurokitkat, ei nyt voi sanoa, että hirveitä pääkallokelejä olisi ollut, mutta sen mitä on päässyt jäisillä teillä testaamaan, niin en usko, että noilla sen enempää pelottaa ajella kuin tavallisilla kitkoilla. Paistettu 3x/2014, pintaa 6-8mm.
Äsken lumisella/jäisellä tiellä yritin vaikka miten saada pidon lähtemään tekemällä nopeita ohjausliikkeitä, mutta eipä toi ollut moksiskaan, sen verran liukas tie kuitenkin oli, että absit sai rutisemaan jarruttaessa.
Saas nähdä miten mieli muuttuu, kun pääsee vähän pahemmilla keleillä kokeilemaan.
Kuivalla/märällä en huomaa mitään eroa kesärenkaisiin normaalilla ajotyylillä, paitsi että meteli kasvoi ja jousitus tuntuu kovemmalta, vaikka renkaan koko muuttui 245/45R18 ->225/55R17 ja paineet on samat.
Taitaa olla aika jäykkärunkoiset renkaat nämä Nokianit verrattuna Goodyearin kesärenkaisiin
Äsken lumisella/jäisellä tiellä yritin vaikka miten saada pidon lähtemään tekemällä nopeita ohjausliikkeitä, mutta eipä toi ollut moksiskaan, sen verran liukas tie kuitenkin oli, että absit sai rutisemaan jarruttaessa.
Saas nähdä miten mieli muuttuu, kun pääsee vähän pahemmilla keleillä kokeilemaan.
Kuivalla/märällä en huomaa mitään eroa kesärenkaisiin normaalilla ajotyylillä, paitsi että meteli kasvoi ja jousitus tuntuu kovemmalta, vaikka renkaan koko muuttui 245/45R18 ->225/55R17 ja paineet on samat.
Taitaa olla aika jäykkärunkoiset renkaat nämä Nokianit verrattuna Goodyearin kesärenkaisiin
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: Talvirenkaat 2015-2016
Auto "korjaantui" orggis vanteilla. Taas esimerkki, että autoon ei tarvike tuninki kuulu.Saabinsti kirjoitti:Alle lähtee yhden talven ajetut kasit, ei juuri kulumisenmerkkejä näkyvissä (5-10tkm ajetut).
Viime talvena haukuin kovastikkin, kun Saab oli niillä kauhea ajettava, mutta nyt nämä samat renkaat on käännetty uusille orggis vanteille, jossa ET on kohdallaan.
Edellisissä vanteissa ET oli alle 35, saa nähdä oliko syy ja aiheuttaja.
Muistin mukaan tarvike vanteiden ET oli 32 ja leveys 7.5", ei toimi.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713