Sisäilmankierron säätö ongelma
Sisäilmankierron säätö ongelma
Ilmastoinnin/sisäilmankierron kanssa ongelmia. Onko tiatoo, mikä yksikkö ohjaa sisäilmankierron säätömoottoria? ACC paneeli?
Mihin ohjaus perustuu? Mikä määrää kauanko sisäilmankierron säätömoottori pyörii?
Koko tarina: Tovi sitten alkoi etukonsolin takaa kuulua aika-ajoin naksuntaa. Naksunta paikallistettiin sisäilmankierron säätömoottoriin. Säätömoottorista oli muoviset hammaspyörät lohjenneet osittain.
Säätömoottori yksikkössä on kotelon sisällä tavallinen 12V sähkömoottori, neljä muovista hammaspyärää ja pari vastusta(?). Säätömoottori liikuttaa akselia, joka liikuttaa sisäilmankierto läppää kiinni ja auki, tarpeen mukaan.
Teetin lohjenneiden hammaspyörien tilalle uudet hammaspyörät (3D tulostus). Uudet hammaspyörät paikalleen ja testaamaan, taas hammaspyörät antoivat periksi (tällä kertaa tosin hammaspyörän akseli). Syyksi hammaspyörien rikkoutumiseen ilmeni että sähkömoottori pyörii liian pitkälle, akseli pyörii stopparia vasten, jolloin heikoin paikka(hammaspyörät) antaa periksi.
Lopullinen tuomio on siis että säätömoottori pyörii liian pitkään ja stoppari vasten, jolloin paikat hajoaa. Tämä tapahtuu molempiin suuntiin, auki ja kiinni suuntiin. Tätä testasin myös toisella sisäilmankierron säätömoottorilla, jolloin samat ongelmat ilmeni. Nyt sitten pitäisi löytää se paikka joka ohjaa kyseistä myllyä, jotta sille vois koittaa tehrä jotain.
Nyt kun sisäilmankierto ei ole toiminnassa niin autoon on tullut mukava ominaisuus, se huurtuu kasvihuoneeksi välillä, vissiin kun kelit on nollan tuntumassa. Sisäilmankierron säätömoottori on paikoillaan, eli ilmastointi kuvittelee että kaikki toimii, vaikka oikeesti sisäilmankierto läppä ei liiku mihkään. Läppä on auki/ylä asennossa. Oiskohan parempi ottaa säätömoottori pois, jotta ilmastointiin tulis vikakoodejakin jos se auttais? Sisäilmansuodatin on vaihdettu, kotelo putsattu.
Autona Saab 9-5 -04.
Mihin ohjaus perustuu? Mikä määrää kauanko sisäilmankierron säätömoottori pyörii?
Koko tarina: Tovi sitten alkoi etukonsolin takaa kuulua aika-ajoin naksuntaa. Naksunta paikallistettiin sisäilmankierron säätömoottoriin. Säätömoottorista oli muoviset hammaspyörät lohjenneet osittain.
Säätömoottori yksikkössä on kotelon sisällä tavallinen 12V sähkömoottori, neljä muovista hammaspyärää ja pari vastusta(?). Säätömoottori liikuttaa akselia, joka liikuttaa sisäilmankierto läppää kiinni ja auki, tarpeen mukaan.
Teetin lohjenneiden hammaspyörien tilalle uudet hammaspyörät (3D tulostus). Uudet hammaspyörät paikalleen ja testaamaan, taas hammaspyörät antoivat periksi (tällä kertaa tosin hammaspyörän akseli). Syyksi hammaspyörien rikkoutumiseen ilmeni että sähkömoottori pyörii liian pitkälle, akseli pyörii stopparia vasten, jolloin heikoin paikka(hammaspyörät) antaa periksi.
Lopullinen tuomio on siis että säätömoottori pyörii liian pitkään ja stoppari vasten, jolloin paikat hajoaa. Tämä tapahtuu molempiin suuntiin, auki ja kiinni suuntiin. Tätä testasin myös toisella sisäilmankierron säätömoottorilla, jolloin samat ongelmat ilmeni. Nyt sitten pitäisi löytää se paikka joka ohjaa kyseistä myllyä, jotta sille vois koittaa tehrä jotain.
Nyt kun sisäilmankierto ei ole toiminnassa niin autoon on tullut mukava ominaisuus, se huurtuu kasvihuoneeksi välillä, vissiin kun kelit on nollan tuntumassa. Sisäilmankierron säätömoottori on paikoillaan, eli ilmastointi kuvittelee että kaikki toimii, vaikka oikeesti sisäilmankierto läppä ei liiku mihkään. Läppä on auki/ylä asennossa. Oiskohan parempi ottaa säätömoottori pois, jotta ilmastointiin tulis vikakoodejakin jos se auttais? Sisäilmansuodatin on vaihdettu, kotelo putsattu.
Autona Saab 9-5 -04.
Saab 9-5 2,3t -04 "biopower"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Sisäilmankierron säätö ongelma
Minullakin on kosteahko tuo auto sisältä tällä hetkellä.Sisäilmankierto ei äännä mitenkään nappia painaessa. Onko kellään havainnollistavaa kuvaa miten se läppä pitää olla että saisi kierron pois päältä,en osaa hahmottaa kumpaan suuntaan auki.
http://www.fairwayacademy.org/?p=187
https://www.youtube.com/watch?v=0O_BcZzPnWM
Pari linkkiä jotka löysin. Onko tuo videolla liikkuva läppä sama joka on puhaltimen moottorin luona? ( Näkyy siis kuvassa http://photo.platonoff.com/Auto/2006020 ... _cover.jpg )
http://www.fairwayacademy.org/?p=187
https://www.youtube.com/watch?v=0O_BcZzPnWM
Pari linkkiä jotka löysin. Onko tuo videolla liikkuva läppä sama joka on puhaltimen moottorin luona? ( Näkyy siis kuvassa http://photo.platonoff.com/Auto/2006020 ... _cover.jpg )
Joku kipotin.
Re: Sisäilmankierron säätö ongelma
Videolla liikkuva läppä on sisäilmankierron läppä ja se "sulkee sisäänsä" puhaltimen.moilanen88 kirjoitti:Minullakin on kosteahko tuo auto sisältä tällä hetkellä.Sisäilmankierto ei äännä mitenkään nappia painaessa. Onko kellään havainnollistavaa kuvaa miten se läppä pitää olla että saisi kierron pois päältä,en osaa hahmottaa kumpaan suuntaan auki.
http://www.fairwayacademy.org/?p=187
https://www.youtube.com/watch?v=0O_BcZzPnWM
Pari linkkiä jotka löysin. Onko tuo videolla liikkuva läppä sama joka on puhaltimen moottorin luona? ( Näkyy siis kuvassa http://photo.platonoff.com/Auto/2006020 ... _cover.jpg )
Sitä en varmasti osaa sanoa että kummassa asennossa sisäilmankierto on päällä ja kummassa kiinni. Jotenkin olin funtsinu että kierto on pois päältä kun läppä on ylhäällä/auki, jolloin puhaltimen ilma pääsee sisään, mutta nyt kun asiaa pohtii tarkemmin niin en ole enää yhtään varma. Tämän vois joku fiksumpi vahvistaa

Saab 9-5 2,3t -04 "biopower"
Re: Sisäilmankierron säätö ongelma
Tuli omassa kulkineessa tuli tutkittua tuota kiertoa kun katkesi läppiä kääntävä vipu.
Tuossa videossa kun näkyy puhallin niin silloin on kierto päällä, jos avannut konehuoneen puolelta näkyviin puhaltimen niin siellä tietysti päinvastoin, eli silloin kun puhallin ei näkyvissä niin kierto päällä. Läppien säätömoottorissa ja moottorin kotelossa ei ole mitään elektroniikkaa tai komponentteja, elikkä että ACC:ssä on on tuon moottorin ohjaus. Mistä ACC sitten saa tiedon että läpät on ääriasennossa sitä en tiedä, pitäis olla joku sähkökuva mistä tutkia.
Tietysti jos pääsisi kokeilemaan toisella ACC:llä niin selviäsi jotain.
Tuo läppien säätömoottori on huvittavan tekninen luomus: -70 luvun autoradan autosta sähkömoottori ja muutama ratas kotelossa.
Tuossa videossa kun näkyy puhallin niin silloin on kierto päällä, jos avannut konehuoneen puolelta näkyviin puhaltimen niin siellä tietysti päinvastoin, eli silloin kun puhallin ei näkyvissä niin kierto päällä. Läppien säätömoottorissa ja moottorin kotelossa ei ole mitään elektroniikkaa tai komponentteja, elikkä että ACC:ssä on on tuon moottorin ohjaus. Mistä ACC sitten saa tiedon että läpät on ääriasennossa sitä en tiedä, pitäis olla joku sähkökuva mistä tutkia.
Tietysti jos pääsisi kokeilemaan toisella ACC:llä niin selviäsi jotain.
Tuo läppien säätömoottori on huvittavan tekninen luomus: -70 luvun autoradan autosta sähkömoottori ja muutama ratas kotelossa.
Re: Sisäilmankierron säätö ongelma
Samat rata moottorit on myös keskuslukon ovi boxeissa. Moni kayttösiä ja niitä löytyy myös laadukkaita versioita. Onkohan se rajoitin toteutettu noissa virran rajoituksella?
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Sisäilmankierron säätö ongelma
http://photo.platonoff.com/Auto/2006020 ... 4g.Fan.jpgSAABpaaja kirjoitti:Tuli omassa kulkineessa tuli tutkittua tuota kiertoa kun katkesi läppiä kääntävä vipu.
Tuossa videossa kun näkyy puhallin niin silloin on kierto päällä, jos avannut konehuoneen puolelta näkyviin puhaltimen niin siellä tietysti päinvastoin, eli silloin kun puhallin ei näkyvissä niin kierto päällä. Läppien säätömoottorissa ja moottorin kotelossa ei ole mitään elektroniikkaa tai komponentteja, elikkä että ACC:ssä on on tuon moottorin ohjaus. Mistä ACC sitten saa tiedon että läpät on ääriasennossa sitä en tiedä, pitäis olla joku sähkökuva mistä tutkia.
Tietysti jos pääsisi kokeilemaan toisella ACC:llä niin selviäsi jotain.
Tuo läppien säätömoottori on huvittavan tekninen luomus: -70 luvun autoradan autosta sähkömoottori ja muutama ratas kotelossa.
Eli näin jos konehuoneesta laittaa "manuaalisesti" niin kierron ei pitäisi olla päällä,molemmat läpät alas että ylhäältä näkyy puhallin. Vai pelkästään toinen läppäkö? En perhana hoksaa

Joku kipotin.
Re: Sisäilmankierron säätö ongelma
Juuri noin, kun puhaltimen siivet näkyvissä konehuoneen puolelta niin puhaltaa ulkoilmaa sisälle.
Muistini mukaan läpät ovat yhteydessä toisiinsa, elikkä avautuvat ja sulkeutuvat molemmat samanaikaisesti.
Muistini mukaan läpät ovat yhteydessä toisiinsa, elikkä avautuvat ja sulkeutuvat molemmat samanaikaisesti.
Re: Sisäilmankierron säätö ongelma
Olin jotenkin ajatellut tämän juurikin toistepäin, no ei ihme että vetää välillä huuruun ikkunat. Täytyy laittaa läpät manuaalisesti toiseen asentoon, jospa se sitten.SAABpaaja kirjoitti:Tuossa videossa kun näkyy puhallin niin silloin on kierto päällä, jos avannut konehuoneen puolelta näkyviin puhaltimen niin siellä tietysti päinvastoin, eli silloin kun puhallin ei näkyvissä niin kierto päällä.
Säätömoottorin hinta marmorilla pyöri 400€ hujakoilla ja PCS:n kautta oisko ollu 350€. On sähkömoottorilla hintaaSAABpaaja kirjoitti:Tuo läppien säätömoottori on huvittavan tekninen luomus: -70 luvun autoradan autosta sähkömoottori ja muutama ratas kotelossa.

Virran rajoittaminen tuntuisi kaikkein järkevimmältä, tuskin se aika rajoitteinen on.V-M kirjoitti:Samat rata moottorit on myös keskuslukon ovi boxeissa. Moni kayttösiä ja niitä löytyy myös laadukkaita versioita. Onkohan se rajoitin toteutettu noissa virran rajoituksella?
Täytynee hommata toinen ACC(ehjä) ja koittaa jos sillä sais säätömoottorin rajat kohdilleen. Onhan tuo nykyinen acc pikselivikainenkin vielä, vaihtoon vaan koko rakkine

Saab 9-5 2,3t -04 "biopower"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Sisäilmankierron säätö ongelma
Kiitos avusta,pitääpä purkaa joku päivä,tosiaan itekki luulin että just toisinpäin toimii ne läpät.
Omassa varmaankin se akseli poikki koska pientä surinaa kuuluu kun nappia painaa,kahtoo jos sen joskus jaksaisi jumpata esille. Ei enää pihalla viiti.
Omassa varmaankin se akseli poikki koska pientä surinaa kuuluu kun nappia painaa,kahtoo jos sen joskus jaksaisi jumpata esille. Ei enää pihalla viiti.
Joku kipotin.
Re: Sisäilmankierron säätö ongelma
Käytännössä sisäilmankierto menee päälle helteillä alkumatkasta. ACC on ohjelmoitu niin. Minä käytän toimintoa joskus harvoin ulkopuolisten hajujen torjuntaan. Jos näyttö+ moottori on menossa vaihtoon, tulee mieleen b-osien käyttäminen tai toiminnon eliminoiminen pois käytöstä. Luulenpa että tuo viilennyksen tehostus ei ole kovinkaan merkittävä ominaisuus...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Sisäilmankierron säätö ongelma
Oletko ihan satavarma ettei ole? Väittämään en käy, mutta oletus ois, että siellä olis läppien liikerataa rajoittavat mikrokytkimet tms. Tämä on nyt sitä kuuluisaa mutua, jolla ei välttämättä ole mitään painoarvoa...SAABpaaja kirjoitti:Läppien säätömoottorissa ja moottorin kotelossa ei ole mitään elektroniikkaa tai komponentteja, elikkä että ACC:ssä on on tuon moottorin ohjaus. Mistä ACC sitten saa tiedon että läpät on ääriasennossa sitä en tiedä, pitäis olla joku sähkökuva mistä tutkia.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Sisäilmankierron säätö ongelma
Kyllä mulla oli säätömoottorin kotelo auki ja sisuskalut pöydällä, ei näkynyt kytkimiä tms.
Voihan siellä olla jossain läppien tai niitä liikuttavien vivustojen yhteydessä tunnistimia/kytkimiä.
Jos olisi se sähkökaavio tuosta niin selviäisi.
Voihan siellä olla jossain läppien tai niitä liikuttavien vivustojen yhteydessä tunnistimia/kytkimiä.
Jos olisi se sähkökaavio tuosta niin selviäisi.
Re: Sisäilmankierron säätö ongelma
Tuossa männäviikolla ol yks V70 jumittunu kuskin oven lukkomoottori työn alla ja siellä ol mm. nuita pieniä mikrokytkimiä, eli sen perusteella ajattelin jotta vois olla samanlaisia tuossa läppäsysteemissä liikestoppareina...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-