
Kellon vaihto
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 15:58
- Paikkakunta: Kokkola
Kellon vaihto
Onko ysitonnariin (CD -91) mahdollista vaihtaa se viisarikello digitaaliseen? Onko se vaikeata, etenkin jos viisarikello on pysähtynyt? 

Ei ole vaikeaa..
Tuon ikäisessä on varmaankin hätävilkku vielä ratin varressa, joten helpoimmalla pääset, jos otat kojelaudan kannen irti.
SCC:tä varten pitäisi olla tarvittavat johdot kojelaudan sisällä, olehan vaan tarkkana, että ostat oikean mallisen. SCC:iden liittimet ja niiden määrä on vaihdellut jokusen kerran.
EPC väittää, että autoon sopivat SCC:t olisivat: 41 10 607 (ei enää saatavilla uutena) tai 44 37 224 (korvaava osa)
Tuon ikäisessä on varmaankin hätävilkku vielä ratin varressa, joten helpoimmalla pääset, jos otat kojelaudan kannen irti.
SCC:tä varten pitäisi olla tarvittavat johdot kojelaudan sisällä, olehan vaan tarkkana, että ostat oikean mallisen. SCC:iden liittimet ja niiden määrä on vaihdellut jokusen kerran.
EPC väittää, että autoon sopivat SCC:t olisivat: 41 10 607 (ei enää saatavilla uutena) tai 44 37 224 (korvaava osa)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Jos johtosarjat sattuvat sopimaan "heittämällä", voi kokeilla vaihtoa myös ACC:n tai jopa radion aukosta avittamalla. Hankalaa toki, mutta pointti tässä ettei tarvitsisi irrottaa kojelaudan päälistä.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Jos johtosarjat sattuvat sopimaan "heittämällä", voi kokeilla vaihtoa myös ACC:n tai jopa radion aukosta avittamalla. Hankalaa toki, mutta pointti tässä ettei tarvitsisi irrottaa kojelaudan päälistä.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Viisarikellon johto ei sellaisenaan koskaan sovi SCC:hen, pitää etsiä toiseen liittimeen liitettävä johdonpää sieltä kojetaulun uumenista. Omassani se oli niputettu nippusiteellä ACC:n panelin ja hanskalokeron takana olevaan paksuun johtokimppuun.
Eräässä 89-autossa se löytyi kuskin puolelta jalkatilan verhoilun irrottamisen jälkeen, jalkatilasta ylöspäin tähyilemällä näkyi tupakansytyttimen tms. johtonipun kylkeen niputettuna tuo liitin.
Oletan siis että SCC:tä asennettaessa se halutaan toimimaankin täysin, eikä vaan olemaan pimeänä tai tyhmänä, kuten pysähtynyt viisarikello.
91-malliseen on saatavilla DCC:kin, joka pitää sitten asentaa testerillä, jotta lämpötilanäyttö siirtyy EDUlta DCC:lle yms. tiedonvälitys toimii.
Yksinkertaisinta olisi laittaa toimiva viisarikello tilalle, niitä on varmasti paljon helpompi saada käytettynä kuin noita SCC/DCC:tä.
Omassa autossa on DCC ollut jo melkein vuoden verran, mutta lisälämmittimen ohjauksen kytkin vasta toissaviikonloppuna. Tänäaamuna oli ensimmäinen DCC:llä ajastettu lämmitys - oli se mennyt päälle ja lämmintä oli. Vielä pitää vähän seurata kuinka paljon ennen asettettua lähtöaikaa se kytkee lämmityksen päälle missäkin lämpötilassa.
Eräässä 89-autossa se löytyi kuskin puolelta jalkatilan verhoilun irrottamisen jälkeen, jalkatilasta ylöspäin tähyilemällä näkyi tupakansytyttimen tms. johtonipun kylkeen niputettuna tuo liitin.
Oletan siis että SCC:tä asennettaessa se halutaan toimimaankin täysin, eikä vaan olemaan pimeänä tai tyhmänä, kuten pysähtynyt viisarikello.
91-malliseen on saatavilla DCC:kin, joka pitää sitten asentaa testerillä, jotta lämpötilanäyttö siirtyy EDUlta DCC:lle yms. tiedonvälitys toimii.
Yksinkertaisinta olisi laittaa toimiva viisarikello tilalle, niitä on varmasti paljon helpompi saada käytettynä kuin noita SCC/DCC:tä.
Omassa autossa on DCC ollut jo melkein vuoden verran, mutta lisälämmittimen ohjauksen kytkin vasta toissaviikonloppuna. Tänäaamuna oli ensimmäinen DCC:llä ajastettu lämmitys - oli se mennyt päälle ja lämmintä oli. Vielä pitää vähän seurata kuinka paljon ennen asettettua lähtöaikaa se kytkee lämmityksen päälle missäkin lämpötilassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mikä ihmeen peikko se kojelaudan kannen irroitus on?
Naurettavan helppo proseduuri, eikä niitä ruuvejakaan siellä nyt NIIN montaa ole.
Paljon mielummin naksautan kannen auki, kuin rupean jostain radion reijistä käsiäni ujuttamaan (olen näppäräsorminen, mutta en halua hermojani turhan takia kiristää turhauttavalla nykerryksellä).
Lisäksi se SCC:lle tulevan lisäliittimen onkiminen on hieman helpompaa kansi auki, kuin radion reiästä. :-D
Tietysti kukin saa tehdä kuinka haluaa, mutta ajattelin omaa perspektiiviäni vähän valottaa, että ohjeeni eivät kuullosta niin typeriltä. Og-satkun kojelautaa purankin sitten pitkin hampain, se ei ole ihan naps naps vaan-proseduuri. :-)
Naurettavan helppo proseduuri, eikä niitä ruuvejakaan siellä nyt NIIN montaa ole.
Paljon mielummin naksautan kannen auki, kuin rupean jostain radion reijistä käsiäni ujuttamaan (olen näppäräsorminen, mutta en halua hermojani turhan takia kiristää turhauttavalla nykerryksellä).
Lisäksi se SCC:lle tulevan lisäliittimen onkiminen on hieman helpompaa kansi auki, kuin radion reiästä. :-D
Tietysti kukin saa tehdä kuinka haluaa, mutta ajattelin omaa perspektiiviäni vähän valottaa, että ohjeeni eivät kuullosta niin typeriltä. Og-satkun kojelautaa purankin sitten pitkin hampain, se ei ole ihan naps naps vaan-proseduuri. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
En tarkoittanut ettei kojelaudan kantta saisi avata, mutta mielestäni ne jalkatilaverhoilut on silti helpompi irrottaa kuin kojelaudan päällinen.Jope kirjoitti:Mikä ihmeen peikko se kojelaudan kannen irroitus on?
Naurettavan helppo proseduuri, eikä niitä ruuvejakaan siellä nyt NIIN montaa ole.
Jalkatilassa vaakasuorassa verhoilussa pari-kolme ruuvia ja viisi muovi kiinnikettä, sivupanelissa kaksi muovikiinnikettä.
Kojelaudanpäällisessä A-pilariverhoilut neppareilla, kaiutinverhoilut yht. 6 ruuvia, varsinaiset kiinnitysruuvit 5 - 6 kpl. Jostain syystä minulla kojelaudan runkoon niitatut kiinnitysruuvien vastamutterit pyörivät vapaasti niin ettei ruuveja saanut ekalla kerralla avattua ihan tosta vaan. Nyt eivät enää pyöri.
Hanskalokeron irrottamalla saa reilusti lisänäkyvyyttä ja varsinkin takaisinasentamisessa paljon lisävaivaa. Oikean puolen kojetaulun lisänäkyvyys tässä yhteydessä tosin ei taida auttaa yhtään, vaikka minun autossani se johto siinä kohdassa olikin.
Omastani olen molempia aukonut useaan kertaan, mikään avaaminen ei ole peikko.
Todennäköisesti se SCC:tä varten metsästettävä johdonpää on niputettuna sellaiseen paikkaan, johon pääsee yhtä huonosti käsiksi ylä- tai alakautta. Radion tai säilytyslokeron aukko saattaisi hyvinkin olla sopivalla korkeudella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Heh, en ketään henkilökohtaisesti osoittanut tuolla, lähinnä yleinen ilmapiiri täälläpäin tuntuu olevan, että kojelaudan kansi pysyy paikallaan viimeiseen asti.jus kirjoitti:En tarkoittanut ettei kojelaudan kantta saisi avata, mutta mielestäni ne jalkatilaverhoilut on silti helpompi irrottaa kuin kojelaudan päällinen.Jope kirjoitti:Mikä ihmeen peikko se kojelaudan kannen irroitus on?
Sorry kaikille, jos viestin sävy oli turhan tyly, se ei ollut tarkoitukseni. :-)
Olen huomannut, että nuo jalkatilan potkulevyjen verhoiluprikat on aikalailla liian heppoisia.. Ekalla kerralla, kun irroittelin, taisi kokonaista yksi jäädä täysin ehjäksi.. Suhteessa kalliita olivat kun hain saapilta uudet.
Normaalit ihmiset kai pistäisi vaan ruuveja ja runkoprikkoja tilalle, mutta mulla on joku fiksaatio, että lopputuloksen pitää olla semmoinen kuin se olikin ennen projektin alkua. :)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)