OG 900 CD -85 kunnostusta
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Näyttää priimaa pukkaavan! Tätä on hieno seurata, kun taitavat kädet tekevät työtä!
Tsemppiä jatkoon, sitä aina tarvitaan.
Tsemppiä jatkoon, sitä aina tarvitaan.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Tänään jatkoin moottorin irrotusta, meni välillä melkoiseksi noitumiseksi.
Onneksi olin tallissa yksin. ei haitannut muita.
Vaihteensiirtotangon irrotus oli hankalaa, samoin moottorikannakkeiden, koska
tietysti se viimeinen mutteri oli ruostunut muodottomaksi. Hakkasin siihen pykälää
pienemmän hylsyn, ja lopulta sekin irtosi.
Seuraavaksi pääsee nostamaan konetta pois, ehkä huomenna ?
Onneksi olin tallissa yksin. ei haitannut muita.
Vaihteensiirtotangon irrotus oli hankalaa, samoin moottorikannakkeiden, koska
tietysti se viimeinen mutteri oli ruostunut muodottomaksi. Hakkasin siihen pykälää
pienemmän hylsyn, ja lopulta sekin irtosi.
Seuraavaksi pääsee nostamaan konetta pois, ehkä huomenna ?
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Tietysti myöhäistä kommentoida, mutta vaihteensiirtotanko irtoaa helpoiten siitä kiristyspannasta. Kartiotappi osaa olla todella tiukassa, eikä siinä ole vastapuolella ulosvetoa varten kierteitä, kuten kajakissa nerokkaasti on. Säätö menee tietysti samalla, mutta sen saa helposti kohdilleen kohdistusreiän avulla vaihdekepin edestä. Kohdituksessa käytettävä vaihde riippuu vuosimallista, uusissa (joissa keskitys on laatikossa) oli muistaakseni kolmonen ja vanhemmissa joku muu, jota en just nyt muista.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Yritin tosiaan ensin irrottaa sitä kartiotappia.
Auto on tallin lattialla, keula pukkien päällä, alla oleva tila ei kovin korkea,
en saanut kartiotappia irti.
Irrotin sitten kiristyspannasta, sen mutterin löysääminen oli hankalaa,
kun ei oikein mikään avain mahtunut siten, että mahtuu mutteria kiertämään.
Tehostimen putket olivat tiellä. No, lopulta sain tangon irti.
Auto on tallin lattialla, keula pukkien päällä, alla oleva tila ei kovin korkea,
en saanut kartiotappia irti.
Irrotin sitten kiristyspannasta, sen mutterin löysääminen oli hankalaa,
kun ei oikein mikään avain mahtunut siten, että mahtuu mutteria kiertämään.
Tehostimen putket olivat tiellä. No, lopulta sain tangon irti.
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Jossain vehkeessä (oisko ollu ysiysi) ei tappi hievahtanutkaan, eikä siinä ollut vaihtoehtoisia katkaisupaikkoja, joten jouduin rakentamaan ulostyöntimen. Järeästä raudasta tehty U:n muotoinen kalikka, jossa toisessa sivussa pultti kierteellä (pultin päässä kolo tapille) ja toisessa sivussa reikä tapille. U:n kun vielä vetää päästä pakettiin toisella pultilla, niin ei anna periksi. Piukassa ne osaa olla.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Tänään sain nostettua moottorin pois.
Nyt on hyvä tutkia ruostetilannetta eturipustuksien seudulta.
Tuossa esimerkki.
Nyt on hyvä tutkia ruostetilannetta eturipustuksien seudulta.
Tuossa esimerkki.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24045
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
oho onpa ollu vähän öljyä vuotava moottori paikoillaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Ruostevaurioiden tutkiskelua ja pientä puhdistelua.
Hitsattavaa löytyy, mutta ei vallan mahdottomasti
Vasemmanpuoleinen ylätukivarsi on lopussa, ehjää saa tarjota.
Ovatko ylätukivarret samanlaisia kummallakin puolella ?
Oikea tukivarsi kunnossa.
Jotain pitäisi tehdä.
Hitsattavaa löytyy, mutta ei vallan mahdottomasti
Vasemmanpuoleinen ylätukivarsi on lopussa, ehjää saa tarjota.
Ovatko ylätukivarret samanlaisia kummallakin puolella ?
Oikea tukivarsi kunnossa.
Jotain pitäisi tehdä.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24045
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
onneksi peltiä saa kaupasta = vielä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Oikean puolen vetaritunneli leikelty alustavasti auki, pitää vielä leikata lisää.
Suunnitelma on, että ensin teen uuden pohjapellin, jonka sovitan paikalleen,
ja sen jälkeen teen korjauspalat pystyseiniin, ja hitsaan ne kiinni.
Lopuksi vielä sisälokasuojan alareunaan uutta peltiä.
Pohjapeltiä varten tein 2D-piirroksen, jonka avulla teen aihion, johon sitten naputtelen
tarvittavat muodot.
Suunnitelma on, että ensin teen uuden pohjapellin, jonka sovitan paikalleen,
ja sen jälkeen teen korjauspalat pystyseiniin, ja hitsaan ne kiinni.
Lopuksi vielä sisälokasuojan alareunaan uutta peltiä.
Pohjapeltiä varten tein 2D-piirroksen, jonka avulla teen aihion, johon sitten naputtelen
tarvittavat muodot.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24045
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
eikö valmis korjauspala olisi ollu helpoin vaihtoehto?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Olisi helpoin, mutta....kun on sellainen vika, että pitää yrittää tehdä ite.eikö valmis korjauspala olisi ollu helpoin vaihtoehto?
Onko noita korjauspaloja saatavilla, jos on, niin missä?
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
- olen käyttänyt sopivan notkeaa paperia/ pahvia ja painellut sen vanhan risan kohdan muotoihin, sen mukaan sitten leikellyt pellin + olen lisäksi jättänyt hieman työvaraa eli leikannut pellin hieman ylisuureksi joltain reunaltaan. nimenomaan siltä reunalta, joka hitsataan kiinni vasta sitten , kun muut kohdat on hitsattu niin paljon, jotta kestää naputella pelti muotoonsa. lämmitys tietenkin auttaa tarvittaessa.
ylimääräiset sitten poistaa joko laikalla tai ylivirralla polttaen yms..
- tuon vetaritunnelin yläreuna ( mihin katsarin jousivoiman kumouspalikka kohdistaa voimaa) kannattaa myös samoin tein vahvistaa ( jos siltä näyttää), ettei siihen tarvitse myöhemmin palata.
Painanteiden alimpiin kohtiin porasin reikiä, ettei vesi seiso.
pintakäsittelyyn kannattaa myös panostaa, monta kerrosta maalia, jotta kalvonpaksuus estää kosteudenläpimenon ja voi esim vedenkestävällä vaseliinilla vedellä pinnat lopuksi, koska vanhoissa ruosteisissa pinnoissa ei oikein mikään kiinni pysy.
ylimääräiset sitten poistaa joko laikalla tai ylivirralla polttaen yms..
- tuon vetaritunnelin yläreuna ( mihin katsarin jousivoiman kumouspalikka kohdistaa voimaa) kannattaa myös samoin tein vahvistaa ( jos siltä näyttää), ettei siihen tarvitse myöhemmin palata.
Painanteiden alimpiin kohtiin porasin reikiä, ettei vesi seiso.
pintakäsittelyyn kannattaa myös panostaa, monta kerrosta maalia, jotta kalvonpaksuus estää kosteudenläpimenon ja voi esim vedenkestävällä vaseliinilla vedellä pinnat lopuksi, koska vanhoissa ruosteisissa pinnoissa ei oikein mikään kiinni pysy.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24045
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
tilattavissa todenäköisesti jokaiseen varaosaputkaan.
ymmärrän toki että kiva tehdä itse.
ymmärrän toki että kiva tehdä itse.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG 900 CD -85 kunnostusta
Kuten stara kirjoitti, pintakäsittely on tärkeää hitsauksen jälkeen.
Olen pyrkinyt aina ne kohdat, jotka pystyy riittävästi puhdistamaan,
maalaamaan kahteen kertaan. pohjamaali + pintamaali.
Kotelorakenteet ym. puhdistan mahdollisimman hyvin paineilmalla, ja ruiskutan
kotelosuojaa.
Vetaritunnelin korjaus eteni taas.
Piirsin aihioon syvennyskohdat.
Naputtelin syvennykset, ja leikkasin ylimääräisen pois
Sovitin paikalleen, ja hitsasin tunnelin pystyseiniin korjauspalat.
Olen pyrkinyt aina ne kohdat, jotka pystyy riittävästi puhdistamaan,
maalaamaan kahteen kertaan. pohjamaali + pintamaali.
Kotelorakenteet ym. puhdistan mahdollisimman hyvin paineilmalla, ja ruiskutan
kotelosuojaa.
Vetaritunnelin korjaus eteni taas.
Piirsin aihioon syvennyskohdat.
Naputtelin syvennykset, ja leikkasin ylimääräisen pois
Sovitin paikalleen, ja hitsasin tunnelin pystyseiniin korjauspalat.