Auto tuotu Ruotsista kesällä. Tämä kuva on jo pari kuukautta vanha, mutta autolle ei ole sen jälkeen mitään tehty niin pätee vieläkin. Otettu siis tech2:lla ja näyttäisi olevan aika lailla noita missfireja. Auto käyttäytyy ihan normaalisti, ei mitään nykimistä kovemmissakaan kiihdytyksissä. Auto on 9-5 2.0t BP aivan vakiona.
EDIT: Muistinkin juuri, että vaihdoinhan minä sytkäkasetin n. kuukausi sitten. Täytyykin käydä lukemassa uudet luvut. Voiko noin monet missfiret tehdä jo pahaa mottorille?
Katalysaattori ei ainakaan misfirestä nauti, ei tuo nyt vielä ole mitenkään vakavaa, mutta kannattaa koittaa löytää vika jotta saat misfiren loppumaan, sillä ajan kanssa alkaa jotain vaurioittamaan.
Nuokin misfiret voivat toisaalta olla pitkän ajan saatossa kertyineitä, sillä käsittääkseni nuo luvut nollaantuvat vasta kun ecun resetoi?
Näyttää aika normaalilta toiminnalta, jos ajelet 95E10 bensalla. Tutkisin vielä että sytytyskasetti on uudehko ja ehjä ja tulpat normi kuparit NGK BCPR7ES-11 (mieluiten uudet tilalle).
98E5:llä sytytyskatkoksia pitäisi tulla vähemmän, koska polttoaineella parempi puristuskestävyys eli kestää paremmin nakutusta.
Trionic antaa bensalla aina noita katkoksia, joilla ei ole käytännön merkitystä normaali ajossa.
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Omana omistusaikanani on ajettu pelkällä etanolilla, joten ainakaan nakutuksia ei saisi syntyä. Sytytyskasetti on silloin kuukausi sitten vaihdettu uuteen ja tulpat vaihdettu kun auto ruotsista tuotiin. Seurailen tilannetta ja jos nakutuksia tai sytytyskatkoksia tulee, alkaa vian diagnosointi.
Sakkezz kirjoitti:Omana omistusaikanani on ajettu pelkällä etanolilla, joten ainakaan nakutuksia ei saisi syntyä. Sytytyskasetti on silloin kuukausi sitten vaihdettu uuteen ja tulpat vaihdettu kun auto ruotsista tuotiin. Seurailen tilannetta ja jos nakutuksia tai sytytyskatkoksia tulee, alkaa vian diagnosointi.
Ihmetyttää sitten nuo katkokset, koska käytössäsi taitaa olla aito tehtaan biopower ja ajelet RE85:lla.
Vikaa täytyy etsiä sitten jostain muualta. Esim. suuttimet voi olla tukossa/likaiset.
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
No niin, testailuja on tehty. Vaihdoin nyt öljyt ja tulpat kun oli aikakin. Nollasin sen jälkeen nakutus ja misfire laskurit. Sytytyskasetti tosiaan vaihdettu orkkikseen vähän aikaa sitten, näytti olevan 3.7 versiota. Olen ajanut n. 30 km laskurien nollauksen jälkeen ja sinä aikana tuli jo tällaiset luvut:
Mistähän pitäisi alkaa vikaa etsimään? En yhtäkään misfireä ole ajossa huomannut, eikä mikään vikavalo ole alkanut palaa. OpenSIDiä ei ole vielä käytössä, niin ei voi katsoa milloin misfire tulee. Voisiko olla pelkästään vaikka pieni imuvuoto? Ei ole vaihdettu letkuja silikoonisiin, mutta se ehkä tarvitsisi tehdä.
Tuollaisia satunaisia yksittäisiä mifiräpsyjä tulee aikalailla jatkuvasti ja toistuvasti niistä ihmiset on huolissaan täällä foorumilla ( = tieto lisää tuskaa). Mikäli mifilaskuri ei ala juoksemaan edes täyskaasutilanteessa niin ongelmaa ei ole. Läppätransientit esimerkiksi aiheuttavat näitä. Sama filtterikaava pätee nakuihin, mutta etanolilla en ole edes muistaakseni niitä nähnytkään normikuntoisessa koneessa.