esittäytyy ja kysyy iskareista satkuun
esittäytyy ja kysyy iskareista satkuun
kröhöm, Hyvää iltaa!
Tämän viestin tarkoituksena on avata sanainen arkku jopa jollain lailla sivistyneesti ja siksipä pienimuotoinen esittäytyminen lienee paikallaan ennen kuin julistaudun täydeksi uunoksi Saabien maailmassa ja alan tosissani kyselemään tyhmiä.
Siispä, allekirjoittanut asuu profiilin osoittamalla paikkakunnalla ja hallinnoi kahta ruotsalaiskuljinta. Toinen tosin on valmistettu Belgiassa Ghentissä ja toinen Suomessa, Uudessakaupungissa. Oikein arvasitte, täältä löytyy iloinen poikkitaiteilija jonka parkkipaikalla Volvon harmaata sävyä tasoittaa Saabin ruskeahko "kajo".
Volvo on varmari ja se siitä. Saab sensijaan on mallia 900c, valmistusvuosi 1989 ja korimalli on miellyttävä 2d sedan. Varusteina ohjaustehostin, avattavat takasivuikkunat ja mustat ikkunalistat. Siis tavalliset "special"-kilkket. Kilsoja kulutettu noin 250000 ja auto on vaimon päivittäisessä käytössä. Ruoste on pesiytynyt paikoin, ei toivottavasti mitenkään vaarallisesti, inssi kertoo tässä kuussa. Tästäpä siis oiva aasinsilta kysymyksiin. En ole merkittävästi saabin alla maannut joten...
Etuiskarit pitäisi todennäköisesti (Yeah right, autossa tulee merisairaaksi) vaihtaa ja mielellään ennen katsastusta ettei tarttis ainakaan niiden takia lähteä uusintakiekalle.
1. Autossa on vakioalusta joten mitkä olisivat passelit iskarit?
2. Onko etuiskareiden vaihto paha rasti? Mikä siellä todennäköisimmin kanittaa?
3. Mitä muuta kuin iskarit pitää hankkia ja mistä niitä saa..
4. Ohjauskulmia ei ilmeisesti tämän takia tarvitse säädättää?
Tässäpä niitä kysymyksiä. Etukäteen kiittäen...
Mikko
Tämän viestin tarkoituksena on avata sanainen arkku jopa jollain lailla sivistyneesti ja siksipä pienimuotoinen esittäytyminen lienee paikallaan ennen kuin julistaudun täydeksi uunoksi Saabien maailmassa ja alan tosissani kyselemään tyhmiä.
Siispä, allekirjoittanut asuu profiilin osoittamalla paikkakunnalla ja hallinnoi kahta ruotsalaiskuljinta. Toinen tosin on valmistettu Belgiassa Ghentissä ja toinen Suomessa, Uudessakaupungissa. Oikein arvasitte, täältä löytyy iloinen poikkitaiteilija jonka parkkipaikalla Volvon harmaata sävyä tasoittaa Saabin ruskeahko "kajo".
Volvo on varmari ja se siitä. Saab sensijaan on mallia 900c, valmistusvuosi 1989 ja korimalli on miellyttävä 2d sedan. Varusteina ohjaustehostin, avattavat takasivuikkunat ja mustat ikkunalistat. Siis tavalliset "special"-kilkket. Kilsoja kulutettu noin 250000 ja auto on vaimon päivittäisessä käytössä. Ruoste on pesiytynyt paikoin, ei toivottavasti mitenkään vaarallisesti, inssi kertoo tässä kuussa. Tästäpä siis oiva aasinsilta kysymyksiin. En ole merkittävästi saabin alla maannut joten...
Etuiskarit pitäisi todennäköisesti (Yeah right, autossa tulee merisairaaksi) vaihtaa ja mielellään ennen katsastusta ettei tarttis ainakaan niiden takia lähteä uusintakiekalle.
1. Autossa on vakioalusta joten mitkä olisivat passelit iskarit?
2. Onko etuiskareiden vaihto paha rasti? Mikä siellä todennäköisimmin kanittaa?
3. Mitä muuta kuin iskarit pitää hankkia ja mistä niitä saa..
4. Ohjauskulmia ei ilmeisesti tämän takia tarvitse säädättää?
Tässäpä niitä kysymyksiä. Etukäteen kiittäen...
Mikko
en ajatellut vastata teknisiin kysymyksiisi lainkaan mutta halusin toivottaa sinut tervetulleeksi värikkääseen ja rehelliseen saabistijoukkoomme!
kuvasta päätelleen satkusi on varsin katseenkestävässä kunnossa, tosi hienolta näyttää keula tuossa!
kuvasta päätelleen satkusi on varsin katseenkestävässä kunnossa, tosi hienolta näyttää keula tuossa!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Lyhykäisiä vastauksia->
1. Autossa on vakioalusta joten mitkä olisivat passelit iskarit?
=Peruskaasu Merkki iskarit on halvat kun ovat tyypiltään putki mallia.Sachs ,Monroe, Kyb..
2. Onko etuiskareiden vaihto paha rasti? Mikä siellä todennäköisimmin kanittaa?
=Iskarien alamutterit tiukassa yleensä. Laita "röppöä" niihin hyvissä ajoin.
Korjaamo vaihtaa puoleen tuntii molemmat eteen ,jos hyvin irtoaa .
3. Mitä muuta kuin iskarit pitää hankkia ja mistä niitä saa..
=Varaosaliike paikallinen kuten esim AD ketju.
Netistä motonet tulee mieleen. Etujousien alalautaset kandee tsekata kun oot kerta leimallekkin menossa. Ruostuuvat puhki ja katsari setäkin tietää sen. Halvat ostaa. Samalla näet suojakumien kunnon yms.
4. Ohjauskulmia ei ilmeisesti tämän takia tarvitse säädättää?
=Ei tarvi säätää mikäli kulkee tiellä hyvin eikä rengasta syö epätavallisesti.
Ollos hyvä
1. Autossa on vakioalusta joten mitkä olisivat passelit iskarit?
=Peruskaasu Merkki iskarit on halvat kun ovat tyypiltään putki mallia.Sachs ,Monroe, Kyb..
2. Onko etuiskareiden vaihto paha rasti? Mikä siellä todennäköisimmin kanittaa?
=Iskarien alamutterit tiukassa yleensä. Laita "röppöä" niihin hyvissä ajoin.
Korjaamo vaihtaa puoleen tuntii molemmat eteen ,jos hyvin irtoaa .
3. Mitä muuta kuin iskarit pitää hankkia ja mistä niitä saa..
=Varaosaliike paikallinen kuten esim AD ketju.
Netistä motonet tulee mieleen. Etujousien alalautaset kandee tsekata kun oot kerta leimallekkin menossa. Ruostuuvat puhki ja katsari setäkin tietää sen. Halvat ostaa. Samalla näet suojakumien kunnon yms.
4. Ohjauskulmia ei ilmeisesti tämän takia tarvitse säädättää?
=Ei tarvi säätää mikäli kulkee tiellä hyvin eikä rengasta syö epätavallisesti.
Ollos hyvä

Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: esittäytyy ja kysyy iskareista satkuun
Tervetuloa vaan joukkoon!!!!
2. Iskarit lähtee varsin kivuttomasti, mikäli pultit ei kovin ole ruostuneet. Rälläkkä on myös oiva apu, mikä iskarin yläpään kiinnitys v***uilee
3. Ehkä iskarin alapään mutterit kannattaa vaihtaa samalla. Ja mikäli lisää sporttisuutta kaipaat, niin jouset voi vaihtaa astetta jäykempiin ja madaltaviin. Lesjöforssi taitaa olla yleisin madallusjousi saappiin, ja niitähän sekä iskareita saa motonetistä.
4. Ohjauskulmia ei tarvi säätää, mikäli auto muuten kulkee kuin juna. Madallusjouset jos asennat, on kulmien säätö suositeltavaa, mutta ei pakollista.
Edit: Taisin olla hieman hidas, 900i ehti ensin
1. Sachsin Advantageja on kehuttu, ja itsekkin niihin kallistuisin.MikkoR kirjoitti:
1. Autossa on vakioalusta joten mitkä olisivat passelit iskarit?
2. Onko etuiskareiden vaihto paha rasti? Mikä siellä todennäköisimmin kanittaa?
3. Mitä muuta kuin iskarit pitää hankkia ja mistä niitä saa..
4. Ohjauskulmia ei ilmeisesti tämän takia tarvitse säädättää?
Tässäpä niitä kysymyksiä. Etukäteen kiittäen...
Mikko
2. Iskarit lähtee varsin kivuttomasti, mikäli pultit ei kovin ole ruostuneet. Rälläkkä on myös oiva apu, mikä iskarin yläpään kiinnitys v***uilee

3. Ehkä iskarin alapään mutterit kannattaa vaihtaa samalla. Ja mikäli lisää sporttisuutta kaipaat, niin jouset voi vaihtaa astetta jäykempiin ja madaltaviin. Lesjöforssi taitaa olla yleisin madallusjousi saappiin, ja niitähän sekä iskareita saa motonetistä.
4. Ohjauskulmia ei tarvi säätää, mikäli auto muuten kulkee kuin juna. Madallusjouset jos asennat, on kulmien säätö suositeltavaa, mutta ei pakollista.
Edit: Taisin olla hieman hidas, 900i ehti ensin

#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Tervetuloa vaan joukkoon minunkin puolestani.
Itse uusin kaikki iskarit vuosi sitten ja tilalle tuli juurikin Sachsin advantaget motonetistä.
Juuri kävin katsastuksessa ja kaikissa iskareissa oli arvot 60% luokkaa. Eli on ne ihan laatukamaa mielestäni.
Taakse vaihdoin iskarit itse ja eteen vaihdatin. Yläpultti on vähän hankalassa paikassa. Vaihtotyö eteen oli yhteensä 40e.
Itse uusin kaikki iskarit vuosi sitten ja tilalle tuli juurikin Sachsin advantaget motonetistä.
Juuri kävin katsastuksessa ja kaikissa iskareissa oli arvot 60% luokkaa. Eli on ne ihan laatukamaa mielestäni.
Taakse vaihdoin iskarit itse ja eteen vaihdatin. Yläpultti on vähän hankalassa paikassa. Vaihtotyö eteen oli yhteensä 40e.
Viimeksi muokannut teesalama, Ti Helmi 08, 2005 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Kokemusta itelläkin. Ensin tuntui että täähän ei aukea, sitten se lähti kääntymään, ja sittenpä se olikin jo poikki. Parempi aukaisutekniikka: Esim. kumivasara, massavasara, puukurikka tai muu vastaava nuija, ja kiintolenkkiavainta lyömällä pultti auki. (Jos lyöt avaintasi kovalla vasaralla, niin saa syyttää itseään haljenneen kromauksen syntymisestä avaimessa). Ei siis missään Herran rakkaudessa tasaista vääntöä, vaan aina napakasti mutteri liikkeelle. Tietysti, jos pulttimopo löytyy, se olisi viisain valinta.Aksu900 kirjoitti:Siinäpä pari oivallista vastausta jo onkin. Painotan vielä että kannattaa tosiaan liottaa ne alapään mutterit hyvin, ei ole kivaa jos tukivarresta katkeaa se jengaosa pois -> käytännössä tukivarsi uusiksi..![]()
Näinkin on käynyt..
Mie hitsaamalla korjasin sen katkenneen jengan tilalle uutta kierrettä. Hyvinhän tuo on kestänyt, jopa katsastusmiehen katseenkin.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kuten tuossa kävikin jo ilmi, niin kuskin puolen iskarin yläpää on melko ahtaassa paikassa. Jos mahdollista, niin kannattaa käyttää pulttikonetta yläpään mutterin kiristykseen, niin ei tarvitse koko iltaa nylkyttää mutteria kiinni (ainakin Sachissa on nylock). Lisäksi sen saa pulttikoneella kerralla kireälle. Käsin kiristäessä varsi lähtee herkästi pyörimään mukana jos ei ole juuri oikeita työkaluja käytössä, joilla saa pidettyä yläpäästä iskarin vartta paikoillaan.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Iskarityökalu kannattaa hommata, ei ole kallis ja aikamoisen kätevä noissa hommissa.anttipa kirjoitti:Käsin kiristäessä varsi lähtee herkästi pyörimään mukana jos ei ole juuri oikeita työkaluja käytössä, joilla saa pidettyä yläpäästä iskarin vartta paikoillaan.
(siis semmoinen kuusiokoloputket + kuusiokolotangot-härveli :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Etuiskarin yläpää OG900:ssa kannattaa vetää laakista poikki laikkakoneella ja ei kannata välittää iskarin kunnosta, kun 99% ne menee roskiin kuitenkin. Ne on joskus ne yläpäät niin kettumaisessa paikkaa, että turha edes yrittää uusia laittaessa aukaista mutteria.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Eli siis tämmöinen:Jope kirjoitti: Iskarityökalu kannattaa hommata, ei ole kallis ja aikamoisen kätevä noissa hommissa.
(siis semmoinen kuusiokoloputket + kuusiokolotangot-härveli
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=34

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 82
- Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
- Paikkakunta: OULU
Tässähän ne testitulokset on tarkasti:
Etu vasen 63
Etu oikea 58
Taka vasen 54
Taka oikea 51.
Nyt kun tarkkaan muistelen, niin takana iskarit on 2 vuotta vanhat ja edessä vuoden.
Käsittääkseni uusien vakioiskarien arvot on jotain 60-70% luokkaa. Rengaspaineetkin vaikuttaa asiaan 0,5 bar tarkkuudella.
Toki toi 51 alkaa olla alarajalla, mutta taas yli 80% lukemat ovat liian suuria vaimennuksia..
Tärkeää on toki, että lukemat on samalla akselilla tasapainossa..
Etu vasen 63
Etu oikea 58
Taka vasen 54
Taka oikea 51.
Nyt kun tarkkaan muistelen, niin takana iskarit on 2 vuotta vanhat ja edessä vuoden.
Käsittääkseni uusien vakioiskarien arvot on jotain 60-70% luokkaa. Rengaspaineetkin vaikuttaa asiaan 0,5 bar tarkkuudella.
Toki toi 51 alkaa olla alarajalla, mutta taas yli 80% lukemat ovat liian suuria vaimennuksia..
Tärkeää on toki, että lukemat on samalla akselilla tasapainossa..
Viimeksi muokannut teesalama, Ti Helmi 08, 2005 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.