Mites vaikka tuo: OBD Auto Doctoranttimak kirjoitti:Itsekkin olen ihmetellyt koneen lämpöjä: tuntuu että harvemmin nousee viisari vaakatasoon (jää pari milliä vajaaksi) ja eberi olisi aina päällä. Etumaski tukittuna.
Itsellä olis OBD lukija, mutta millä ohjelmalla olisi helpoin seurata lämpöjä? Lumia 925 tai samsung tab 3:seen ?
1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Just tämä tohtori mulla on puhelimessa, en vaan ole sitä opetellut käyttämään (ei ole ollut tarvetta).. valittaa että pitäis ostaa PRO versio.jmaatta kirjoitti:Mites vaikka tuo: OBD Auto Doctoranttimak kirjoitti:Itsekkin olen ihmetellyt koneen lämpöjä: tuntuu että harvemmin nousee viisari vaakatasoon (jää pari milliä vajaaksi) ja eberi olisi aina päällä. Etumaski tukittuna.
Itsellä olis OBD lukija, mutta millä ohjelmalla olisi helpoin seurata lämpöjä? Lumia 925 tai samsung tab 3:seen ?
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Kyllä ainakin Android luurissa pystyy maksutontakin käyttämään, kaikkiin sensoreihin ei vaan pääse käsiksi. Mutta lämpöjen seuranta onnistuu.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Ok, kiitän, tartteepa selvitellä. Luulisi nyt marmoriltakin pelkkää termariosaa saavan kun kerran WIS ohjeistaa tuon olevan erikseen vaihdettavissa.DTR:n termari on Egr-jäähdyttimen yhteydessä. En tiedä päivän tilannetta, mutta aikoinaan sai vain marmorilta kotelon kanssa varsin suolaiseen hintaan. Pikaisella googlella löytyy näköjään jo tarvikevalmistajalta ilman koteloa.
Fiat/Lancia varaosatiskiltä brittifoorumin mukaan saisi pelkkää termariosaa, jos Saabilta ei.
Edit
Skandix tarjoaa orkkista kohtuuhintaan
http://www.skandix.de/en/spare-parts/ex ... e/1052385/
Luultavasti on termari täälläkin sökö, ei nouse lämmöt yli 82 asteen edes motarilla -4 asteen ulkolämpötilassa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Termos saapui tänään postissa ja pakkohan se oli heti vaihtaa, kun olen lähdössä huomenna 300 km päähän autolla. Tuli tehtyä testilenkki OP-Comin kanssa, ja graafi näyttää tältä:
Eli lämmöt nousi motarille kiihdyttämisen jälkeen 83-84 paikkeille, sahasivat siinä kasikympeissä kunnes toisella täyskaasukiihdytyksellä nousivat hetkellisesti 93 asteeseen. Alle 81 asteen en lämpöjä enää saanut pitkälläkään moottorijarrutuksella. Lämpömittarin neula pysyi lämpeämisen jälkeen koko ajan tasan vaakatasossa, eli siltä osin sai myös mielenrauhan.
Ulkolämpötila oli ajon aikana 2-3 astetta ja taivaalta satoi vettä. Sellainen perus tammikuinen talvikeli Lounais-Suomessa siis.
Tuolta siis näyttää terveen termostaatin omaavan TiDS-koneen lämmöt. Behrin (Mahle) termostaatille tuli hintaa 45 euroa, ja on kyllä Italian pojat keksineet sille oikein mainion paikan. Vaihtoon meni sellainen 1,5 tuntia.
Eli lämmöt nousi motarille kiihdyttämisen jälkeen 83-84 paikkeille, sahasivat siinä kasikympeissä kunnes toisella täyskaasukiihdytyksellä nousivat hetkellisesti 93 asteeseen. Alle 81 asteen en lämpöjä enää saanut pitkälläkään moottorijarrutuksella. Lämpömittarin neula pysyi lämpeämisen jälkeen koko ajan tasan vaakatasossa, eli siltä osin sai myös mielenrauhan.
Ulkolämpötila oli ajon aikana 2-3 astetta ja taivaalta satoi vettä. Sellainen perus tammikuinen talvikeli Lounais-Suomessa siis.
Tuolta siis näyttää terveen termostaatin omaavan TiDS-koneen lämmöt. Behrin (Mahle) termostaatille tuli hintaa 45 euroa, ja on kyllä Italian pojat keksineet sille oikein mainion paikan. Vaihtoon meni sellainen 1,5 tuntia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Aika herkkä taitaa olla tuo öljymoottori termostaatin toiminnalle. Tuli meinaan tuo vanha termari tänään iltapuhteina keitettyä mittarin kanssa. Kylmänä kun puhaltaa ylävesiletkun reijästä termarikoteloon, niin hieman pihisee läpi, eli falskaahan tuo. Ei kyllä tullut vastaavasti testattua tuota uutta termostaattia, mutta useissa termostaateissahan on joka tapauksessa pieni reikä mm. ilmaamista varten, joten ei nuo kai yleensä täysin avaruustiiviitä ole.
No, keittämisen tulos oli että termari alkaa aueta kunnolla noin 83-84 asteen tienoilla. Silti ajossa lämmöt pysyi tuolla 75 asteessa tällä termostaatilla. Tuossa avautumisen jälkeen veden lämpötilan noustessa aukeaminen on melko hidasta ja kunnon isompi aukeaminen tapahtui vasta reilusti 90 asteen paremmalla puolella.
Jos tällä testillä olisi pitänyt todeta onko vanha termari kunnossa, niin olisin kyllä päätynyt tulokseen että kunnossa on. Mutta ei se kai ole, kun uudella termostaatilla koneen lämpötila nousi kymmenen astetta.
Mittarikin näyttää melko tarkkaan oikein, meinaan vesi alkoi kiehua kunnolla mittarin näyttäessä 100 astetta ja lämmön nousu pysähtyi 101 asteeseen. Kiehuva vesihän ei lämpene ikinä yli 100 asteen muuta kuin paineessa.
Mittauksen yhteydessä selvisi myös yksi syy siihen, miksi tuosta lämpötilasta ei tule maantiellä sellaista huojuvaa käyrää kuin esim T7-bensakoneesta. Termarin avautumislämpötila-alue on niin laaja ja avautumisnopeus niin hidas, että todennäköisesti lämpö vakiintuu tietylle asteluvulle, jolloin termostaatti pysyy koko ajan juuri oikean verran raollaan. T7-koneessa lämmöt seilaa pikkupakkasella tasaisessa maantieajossa uudella termarilla tasaisesti suunnilleen väliä 85-90 astetta jossain noin 30 sekunnin syklissä. Eli termari aukeaa - sulkeutuu - aukeaa - sulkeutuu jne jnpp.
No, keittämisen tulos oli että termari alkaa aueta kunnolla noin 83-84 asteen tienoilla. Silti ajossa lämmöt pysyi tuolla 75 asteessa tällä termostaatilla. Tuossa avautumisen jälkeen veden lämpötilan noustessa aukeaminen on melko hidasta ja kunnon isompi aukeaminen tapahtui vasta reilusti 90 asteen paremmalla puolella.
Jos tällä testillä olisi pitänyt todeta onko vanha termari kunnossa, niin olisin kyllä päätynyt tulokseen että kunnossa on. Mutta ei se kai ole, kun uudella termostaatilla koneen lämpötila nousi kymmenen astetta.
Mittarikin näyttää melko tarkkaan oikein, meinaan vesi alkoi kiehua kunnolla mittarin näyttäessä 100 astetta ja lämmön nousu pysähtyi 101 asteeseen. Kiehuva vesihän ei lämpene ikinä yli 100 asteen muuta kuin paineessa.
Mittauksen yhteydessä selvisi myös yksi syy siihen, miksi tuosta lämpötilasta ei tule maantiellä sellaista huojuvaa käyrää kuin esim T7-bensakoneesta. Termarin avautumislämpötila-alue on niin laaja ja avautumisnopeus niin hidas, että todennäköisesti lämpö vakiintuu tietylle asteluvulle, jolloin termostaatti pysyy koko ajan juuri oikean verran raollaan. T7-koneessa lämmöt seilaa pikkupakkasella tasaisessa maantieajossa uudella termarilla tasaisesti suunnilleen väliä 85-90 astetta jossain noin 30 sekunnin syklissä. Eli termari aukeaa - sulkeutuu - aukeaa - sulkeutuu jne jnpp.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Talvi lähestyy...
Onko joku löytänyt jostain TTiD:lle pelkkää termariosaa tai toimivaa tarviketermaria?
Onko joku löytänyt jostain TTiD:lle pelkkää termariosaa tai toimivaa tarviketermaria?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Toivottavasti ei muutu monologiksi...
Erään foorumilähteen (en enää löytänyt) mukaan Z19DTH ja DTR termostaatin kotelo olisi eri, mutta itse termostaattiosa sama. Voiko joku vahvistaa tämän? DTR:n termari maksaa halvimmillaan melkein satasen, DTH:lle löytyy laatutermaria puoleen hintaan tuosta.
Myös Fiatin termarin (55242072) pitäisi olla vaihtokelpoinen, koteloa lukuunottamatta. Tähänkään en nyt kuitenkaan varmistusta löytänyt. Tuon hintakin huitelee 100e paikkeilla.
Erään foorumilähteen (en enää löytänyt) mukaan Z19DTH ja DTR termostaatin kotelo olisi eri, mutta itse termostaattiosa sama. Voiko joku vahvistaa tämän? DTR:n termari maksaa halvimmillaan melkein satasen, DTH:lle löytyy laatutermaria puoleen hintaan tuosta.
Myös Fiatin termarin (55242072) pitäisi olla vaihtokelpoinen, koteloa lukuunottamatta. Tähänkään en nyt kuitenkaan varmistusta löytänyt. Tuon hintakin huitelee 100e paikkeilla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Jatkan monologia... Hypistelin TiDS:n termaria ja totesin ettei itse termariosa irtoa termarikotelon sisältä ilman väkivaltaa vaan koppa on prässätty kiinni. Näin ainakin Behr/Mahle -merkkisen osan kanssa.
Ainoa varma ratkaisu on siis hommata TTiD:n termari koteloineen.
Ainoa varma ratkaisu on siis hommata TTiD:n termari koteloineen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Onko kenelläkään vinkkiä mistä moisen saisi ostettua?Ainoa varma ratkaisu on siis hommata TTiD:n termari koteloineen.
Originaaliosaa ei ole ollut yli kuukauteen saatavilla, on tilapäisesti loppu ruotsin varastosta. Edes mitään arviota saatavuudesta eivät osaa antaa. Sopivaa tarviketta taas ei ilmeisesti ole olemassakaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Neobros?
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Onko linkkiä? En löytänyt ainakaan selaamalla TTiD:n termostaatia.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
DTR pitäs olla jos TTiD.
http://www.nimark.fi/cars/SAAB/SAAB_9_3 ... 594-14163/
http://www.ak24.fi/fi/auton-varaosat/26 ... atti-10195
http://www.nimark.fi/cars/SAAB/SAAB_9_3 ... 594-14163/
http://www.ak24.fi/fi/auton-varaosat/26 ... atti-10195
Viimeksi muokannut apu,apupoika, Ke Joulu 02, 2015 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Hmm... mielenkiintoista. En löytänyt EPC:stä MY2008 TTiD:n termostaattia laisinkaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K