Moottorivaloa vilkuttaa ja koodilla P1334

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Repolainen
"Aero"

Moottorivaloa vilkuttaa ja koodilla P1334

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Nyt on syttynyt sadekelillä pariin otteeseen vikavalo ja lukijalla katsottaessa antaa vikakoodin P1334. Ensimmäisellä kerralla nollasin koodin ja ajoin noin viikon verran ilman mitään ongelmia kunnes taas tänä aamuna moottorivalo syttyi. Todennäköisesti sama koodi kyseessä. En tosin ole vielä päässyt koodia tarkastamaan kun en omista itse obd-lukijaa. Koodi liittyy ilmeisesti joko sytytysjärjestelmän taikka polttoainejärjestelmän vikaan. Auton käyntiäänessä taikka tehoissa ajaessa en ole huomannut mitään normaalista poikkeavaa.

Autolla on ajettu n.185tkm ja tulpilla noin 3-4tkm. Tulpat ovat mallia etanolille sopivat ja samaa merkkiä mitä wis tarjoaa 2005 vuosimallille. Autoa ei ole vielä softattu mitenkään eli 98E:llä mennään. Nopeilla googlauksilla sain selville että monilla juuri sytkäkasetti ja sen vaihto on auttanut. Täytyykin nyt katsoa ensin silmämääräisesti tulpat ja sytkäkasetin kunto. Auto omasta mielestäni toimii ihan normaalisti eikä pätki tms.
Yksi asia jonka olen pannut tosin merkille on se, että käynnistyksessä kestää ehkä hiukka kauemmin sahata (muutos n. 1-2sek) kuin ennen. Olen ajatellut sen johtuvan vain vanhan akun hiipumisesta mutta toisaalta akku näyttää ihan hyväkuntoiselta ja pätevältä(bosch). Minun aikana tuota ei ole vaihdettu joten sen ikää en osaa sanoa. Ladattu sitä on pariinkin otteeseen ja olenkin alkanut epäilemään omia "tuntemuksia" käynnistyksen suhteen. Nyt kuitenkin kun tuo moottorivalo on alkanut vilkuttelemaan olen alkanut pohtimaan että mitäpä jos kyse onkin polttoainejärjestelmän orastavasta viasta? Alkaisiko esimerkiksi polttoainepumppu ilmoittelemaan elinkaarensa ehtoopuolta? Vai voiko sen irtisanoutumista edes ennakoida mitenkään?

Tämä on tietysti aikamoista mutuilua kunnes pääsen paremmin autoa ihmettelemään..
Auto siis käy ja käyttäytyy kuin ennenkin valosta huolimatta enkä siksi kauhean huolestunut vielä ole tuosta. Joku siellä kuitenkin on kun se nyt tulee uudelleen(ellei se nyt ole joku muu koodi,tuskin).
Ensimmäistä kertaa minun aikana ko. valo syttyy, eli tällä saralla on ollut mukavan huolettomia kilometrejä vauhtivaunulla :roll:

Sivuhuomiona jäähdytysneste on alkanut hieman vajenemaan ½vuoden sisällä, mutta se nyt ei varmaan suoraan ainakaan tuohon liity(ellei sitten kansipahvivuoda?) Auto ei mielestäni merkkaile.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
vesa67
"Hölösuu"

Re: Moottorivaloa vilkuttaa ja koodilla P1334

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuo vikakoodi lähes poikkeuksetta syntyy vanhentuneesta sytkäkasetista ja huonompi käynnistyvyys voi myös liittyä samaan kasetin kuntoon. Kilometreista päätellen kasetti voisi olla alkuperäinen ja versio 3.6 joten sillä alkaa tulla tilastollisesti aikalailla palvelusaika päätepisteeseen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Vastaa Viestiin