Saab 9-3 NG kysymyksiä.
Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.
Kyllä xwd:nkin saa vetelemään, kun laittaa esim. kumhon ecstat alle. Oli aivan kamalat vetelijät ja koko oli kuitenkin normaali 225/45R17.
Nyt on talveksi 225/50R17 goodyearin kitkat ja kesäksi 205/55R17 goodyearin efficient gripit.
Nyt on talveksi 225/50R17 goodyearin kitkat ja kesäksi 205/55R17 goodyearin efficient gripit.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.
Goodride 245/30R20 vetelee niin paljo, että ei tiedä mihinpäin ollaan menossa.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.
Nyt alla 225/45/18 hankook ice peak eikä vetele. Ennen niitä oli jotkut keskieuroopan kitkat kokoa 235/45/18 eikä vedellyt niilläkään! Kesärenkaita en ole vielä ostanut! Hyviä vinkkejä otetaan vastaan:)
Koko tulee olemaan 235/45/18.
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 225/45 R17 Oli edellissessä joskin etuvetoisessa saabissa. Siinä ne toimi loistavasti.
Koko tulee olemaan 235/45/18.
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 225/45 R17 Oli edellissessä joskin etuvetoisessa saabissa. Siinä ne toimi loistavasti.
Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.
Nyt tuli ostettua 274tkm ajettu saab SS 9-3. Ei kuulunut ylimääräsiä ääniä jakopäästä joten en täten epäröinyt vaikka huoltokirjassa ei ollut merkintää jakopää remontista.. Saapi nähdä miten käy.
Yksi huono puoli saabistani tosin löytyi elikkäs kuskin puolen takaovi ei mene lukkoon melkein milloinkaan tai aukene. Onko joku helppo konsti korjata?
Sinänsä ihmettelen tätä tuhansien nappien määrää..
Yksi huono puoli saabistani tosin löytyi elikkäs kuskin puolen takaovi ei mene lukkoon melkein milloinkaan tai aukene. Onko joku helppo konsti korjata?
Sinänsä ihmettelen tätä tuhansien nappien määrää..
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.
Niin ihmetteli Jeremy Clarksonkin... :)Nassek kirjoitti:Sinänsä ihmettelen tätä tuhansien nappien määrää.. :D
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.
Oven sähköliitin auki ja jotain kosteuden-/hapettumanpoistajaa sinne. Tämän jälkeen menee ovipahvin avaamiseksi ja lukkolaatikon vaihto. Purkaamoilta ruotsista saa edullisesti, www.bildelsbasen.seNassek kirjoitti:Yksi huono puoli saabistani tosin löytyi elikkäs kuskin puolen takaovi ei mene lukkoon melkein milloinkaan tai aukene. Onko joku helppo konsti korjata?
EX: 9³SS BioPower
Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.
Kiitoksia täytyy kokeilla tuota kosteudenpoistajaa jossain välissä!
Hieman järkytyin kun luin tota uuden saabin huoltokirjaa ja käsityksenä sain semmosen kuvan, että tulppia ei tuohon olla vaihdettu yli 100 000km, koska saabin huoltoohjelmassa vaihtoväli näyttäs olevan 120 000km. Kysynkin mitä tulppia suositellaan tähän -03 vuoden kolkkiin johon tulossa stage 1? Luin vähä eriäviä mielipiteitä, että kannattaako pistää 6 lämpöarvon iridiumit mitä ohjekirjassa suositellaan vaiko 7 lämpöarvoiset kuparitulpat (BCPR7ES-11)
Vaihdossa ei luulisi olevan mitään ihmeellistä? Avataan moottorinsuojus ja vanhat tulpat pois ja uudet tilalle? (Huom. oon vaihtanu vaa vanhempii autoihin tulppia et ei sikäli tietoo onko jotain muuttunut sytytystekniikassa)
Ja asiasta toiseen onko kellekkään sattunu käymään niin, että auton kauko-ohjain on ns jumiutunut/ unohtanut auton? Kävi eilen sillee, että ei mitään eloo kun koitti painella kaukkarista nappeja ja joutu avaimel mennä sisää. Kun käytti virtalukossa ja ajo paikasta A paikkaan B niin tämän jälkeen kaukkari taas heräsi henkiin. Ja SID ei ole ilmoittanut, että paristo olisi vähissä.
Hieman järkytyin kun luin tota uuden saabin huoltokirjaa ja käsityksenä sain semmosen kuvan, että tulppia ei tuohon olla vaihdettu yli 100 000km, koska saabin huoltoohjelmassa vaihtoväli näyttäs olevan 120 000km. Kysynkin mitä tulppia suositellaan tähän -03 vuoden kolkkiin johon tulossa stage 1? Luin vähä eriäviä mielipiteitä, että kannattaako pistää 6 lämpöarvon iridiumit mitä ohjekirjassa suositellaan vaiko 7 lämpöarvoiset kuparitulpat (BCPR7ES-11)
Vaihdossa ei luulisi olevan mitään ihmeellistä? Avataan moottorinsuojus ja vanhat tulpat pois ja uudet tilalle? (Huom. oon vaihtanu vaa vanhempii autoihin tulppia et ei sikäli tietoo onko jotain muuttunut sytytystekniikassa)
Ja asiasta toiseen onko kellekkään sattunu käymään niin, että auton kauko-ohjain on ns jumiutunut/ unohtanut auton? Kävi eilen sillee, että ei mitään eloo kun koitti painella kaukkarista nappeja ja joutu avaimel mennä sisää. Kun käytti virtalukossa ja ajo paikasta A paikkaan B niin tämän jälkeen kaukkari taas heräsi henkiin. Ja SID ei ole ilmoittanut, että paristo olisi vähissä.
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.
Platinatulpilla voidaan valmistajan suosituksen mukaan ajaa tuon verran. Mutta ne platinat ovat perus kuparikärkitulppia kalliimpia. Yhden platina tulpan hinnalla saa melkein koko sarjan perinteisiä..
Tuo mainitsemasi tulppa BCPR7ES-11 Ei ole oikea tulppa uudempaan 2 litraiseen turbokoneeseen.
Oikea kuparikärkitulppa on BKR7ESC-11 Jos et niitä platinoita halua. Perinteisillä kuparikärkitulpilla bensalla ajettaessa vaihtoväliksi 20-30tkm ja jos etanolilla ajat niin sitten 10tkm välein.. Ja sitten vain ja ainoastaan NGK:n valmistamia tulppia, ei muita!
Tulppien vaihdossa ei ole mitään ihmeellistä, suojalevy pois ja puolat yksikerrallaan irti ja tulppa irti ja uusi paikoilleen jne..
Tuo mainitsemasi tulppa BCPR7ES-11 Ei ole oikea tulppa uudempaan 2 litraiseen turbokoneeseen.
Oikea kuparikärkitulppa on BKR7ESC-11 Jos et niitä platinoita halua. Perinteisillä kuparikärkitulpilla bensalla ajettaessa vaihtoväliksi 20-30tkm ja jos etanolilla ajat niin sitten 10tkm välein.. Ja sitten vain ja ainoastaan NGK:n valmistamia tulppia, ei muita!
Tulppien vaihdossa ei ole mitään ihmeellistä, suojalevy pois ja puolat yksikerrallaan irti ja tulppa irti ja uusi paikoilleen jne..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.
Kannattaa varmaan vaihtaa molempiin avaimiin patterit ja tosiaan sitten käyttää vaihdon jälkeen molemmat avaimet virtalukossa, niin kaukosäädin pelittää. Jos en ihan väärin muista, niin CR2032 on litium lituska patterin tyyppi.
Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.
Kiitoksia vastauksista.
Huomenna vaihtuu tulpat BKR7ESC-11 tulppiin. Tänään tuli pistettyä karg:in toimesta Stage 1 saabbiin ja hyvin kulkee.
Nyt seuraakin tyhmä varmistus kysymys vielä. Eli kun nykyisen akun kunnosta ei sen kummempaa tietoa ole, niin jos sattuu simahtaan ja vaihtaan uuden ja vaihdon yhteydessä luonnollisesti virrat lähtee jokskin aikaa, niin tuleeko näissä uudemmissa autoissa tietää jotain erikoista muutakin kuin että kello ja päivä täytyy asettaa uudelleen.
Ei kai stage 1 vain häviä akun vaihdon yhteydessä ja korvaannu vanhalla (Toisaalta en ymmärtäisi logiikkaa mikäli näin kävisi mutta pakko varmistaa )
Kuullut joitain juttuja uuteen autoon akun vaihdosta, että ajonesto ei enään tunnistanutkaan avainta ja kaukolukitus lakannut toimimasta ja radio kysyy pin koodia. (nämä autoilijat eivät omaa tosin saabbia.)
E: Ja uudemmilla autoilla tarkoitan näitä joissa jo ajotietokoneet yms. Itsellä ollut vanhempia autoja vain ennen tätä.
Huomenna vaihtuu tulpat BKR7ESC-11 tulppiin. Tänään tuli pistettyä karg:in toimesta Stage 1 saabbiin ja hyvin kulkee.
Nyt seuraakin tyhmä varmistus kysymys vielä. Eli kun nykyisen akun kunnosta ei sen kummempaa tietoa ole, niin jos sattuu simahtaan ja vaihtaan uuden ja vaihdon yhteydessä luonnollisesti virrat lähtee jokskin aikaa, niin tuleeko näissä uudemmissa autoissa tietää jotain erikoista muutakin kuin että kello ja päivä täytyy asettaa uudelleen.
Ei kai stage 1 vain häviä akun vaihdon yhteydessä ja korvaannu vanhalla (Toisaalta en ymmärtäisi logiikkaa mikäli näin kävisi mutta pakko varmistaa )
Kuullut joitain juttuja uuteen autoon akun vaihdosta, että ajonesto ei enään tunnistanutkaan avainta ja kaukolukitus lakannut toimimasta ja radio kysyy pin koodia. (nämä autoilijat eivät omaa tosin saabbia.)
E: Ja uudemmilla autoilla tarkoitan näitä joissa jo ajotietokoneet yms. Itsellä ollut vanhempia autoja vain ennen tätä.
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.
Voit irroittaa akun huoletta tuosta asiasta. Nämä känni-autot (CAN-väyläohjatut) ovat muuten herkkiä sähköiltään.
- Akun kunto oltava hyvä, jottei ilmene mitä eriskummallisimpia ongelmia ja vikavaloja.
- Autolla ei saa antaa perinteisesti apuvirtaa. Virtaa voi antaa vain kytkemällä oma akku irti ja antamalla autettavalle virtaa VAIN akusta. (ellei ole jotain spesiaalimpeja virran rajoittimia / älykaapeleita mukana)
Kuinkahan monen korpitaipaleen varteen on jäänyt tästä johtuen lopulta kaksi autoa?
- Akun kunto oltava hyvä, jottei ilmene mitä eriskummallisimpia ongelmia ja vikavaloja.
- Autolla ei saa antaa perinteisesti apuvirtaa. Virtaa voi antaa vain kytkemällä oma akku irti ja antamalla autettavalle virtaa VAIN akusta. (ellei ole jotain spesiaalimpeja virran rajoittimia / älykaapeleita mukana)
Kuinkahan monen korpitaipaleen varteen on jäänyt tästä johtuen lopulta kaksi autoa?
EX: 9³SS BioPower
Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.
^ Kuinkahan monta kertaa tästä on jo ollut juttu, mutta..
Apuvirtaa voi antaa ja ottaa vastaan, mutta se pitää tehdä oikein (turvallisesti)!
Apuvirtaa voi antaa ja ottaa vastaan, mutta se pitää tehdä oikein (turvallisesti)!
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.
Koin kuitenkin aiheelliseksi painottaa asiaa, että CAN autoissa ainakin kannattaa soida kellot. Esimerkkejä kun on tälläkin forumilla monta. Tässä ketju jossa asiasta keskustellaan: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=1058123
"Turvallinen tapa":
- Autot sammutettuna, avustava CAN-auto kytketään autettavaan. PLUS-PLUS....MINUS-MINUS. Avustettavan auton minus kannattaa kytkeä moottoriin tms. "maahan" etäälle akusta ja viimeisenä (kipinöinti) Vanhan tyyppiset akut voivat vuotaa vetyä tyhjänä (tietääkseni) ja kipinöinti tyhjän akun läheisyydessä ei ole hyväksi.
- Käynnistetään CAN-auto, annetaan toisen akun latautua. (kierrokset +2000rpm, laturi saa voimaa)
- Sammutetaan CAN-auto, virrat täysin pois. (itse nyppäisin CAN-akun kengän irti)
- Käynnistetään avustettava auto.
- Poistetaan kaapelit, PLUS-PLUS...MINUS-MINUS (en ole varma onko järjestyksellä enää väliä)
Tuossakin tavassa on se riski että autettava auto haukkaa akut tyhjäksi. Ja taas toisaalta ehdottamani akun irroittaminen voi jossain vehkeissä (ei 9-3NG) lukita radion ja parhaassa tapauksessa nollailee jotkut opitut arvot ECU:ltakin, ei tosin kovin yleinen ominaisuus
Kaapeleita kytkiessä käsitellään AINA yhtä kaapelia kerrallaan. Ei mielellään PLUS&MINUS kaapeleita samalla kertaa, ettei ole riskiä oikosulkuun räveltämisestä.
"Turvallinen tapa":
- Autot sammutettuna, avustava CAN-auto kytketään autettavaan. PLUS-PLUS....MINUS-MINUS. Avustettavan auton minus kannattaa kytkeä moottoriin tms. "maahan" etäälle akusta ja viimeisenä (kipinöinti) Vanhan tyyppiset akut voivat vuotaa vetyä tyhjänä (tietääkseni) ja kipinöinti tyhjän akun läheisyydessä ei ole hyväksi.
- Käynnistetään CAN-auto, annetaan toisen akun latautua. (kierrokset +2000rpm, laturi saa voimaa)
- Sammutetaan CAN-auto, virrat täysin pois. (itse nyppäisin CAN-akun kengän irti)
- Käynnistetään avustettava auto.
- Poistetaan kaapelit, PLUS-PLUS...MINUS-MINUS (en ole varma onko järjestyksellä enää väliä)
Tuossakin tavassa on se riski että autettava auto haukkaa akut tyhjäksi. Ja taas toisaalta ehdottamani akun irroittaminen voi jossain vehkeissä (ei 9-3NG) lukita radion ja parhaassa tapauksessa nollailee jotkut opitut arvot ECU:ltakin, ei tosin kovin yleinen ominaisuus
Kaapeleita kytkiessä käsitellään AINA yhtä kaapelia kerrallaan. Ei mielellään PLUS&MINUS kaapeleita samalla kertaa, ettei ole riskiä oikosulkuun räveltämisestä.
Viimeksi muokannut jusahh, Ke Tammi 06, 2016 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.
Juuri noin yllä kuvatulla tavalla homma on turvallista.
Eihän siinä ole kysymys kuin oikeastaan tästä:
- ladataan akkua aivan kuin millä tahansa laturilla, nyt vain käynnissä olevalla autolla
- lopetetaan lataus, tässä tapauksessa sammutetaan auttava auto
- startataan "starttiboosterin" avulla, annetaan avustavan auton akku olla kytkettynä
Riski on vain tuossa, että turhan sinnikäs starttaus mikäli ei lähde heti käyntiin, saadaan myös toisen auton akku tyhjäksi.
Ongelma tilanne näissä apukäynnistyshommissa on voinut tullut silloin, kun myös avustava auto on ollut käynnissä ja autettava auto käynnistyy.
Sähköteknisestihän tuossa tilanteessa kytkentä on siten että kaksi akkua, kaksi generaattoria ja kaksi kuormitusta kaikki rinnankytkennässä, joista toinen generaattori ei aluksi tuota energiaa.
Sitten yhtäkkiä se alkaakin tuottamaan. Tuossa tilanteessa voi syntyä ylijännite, jota ei akut ja kuormitus tasaa eikä generaattoreiden (pääasiassa käynnissä oleva) ehdi rajoittaa.
On toki mahdollista ja myös todennäköistä, että akun jännitteen aleneminen aiheuttaa autoon tietyjen toimintojen nollautumista. Näin on varmaan jo käynytkin tyhjentyneen akun autossa, mutta tuo mainittu liian sinnikäs starttaus saattaa saada ilmiön myös auttavaan autoon.
Eihän siinä ole kysymys kuin oikeastaan tästä:
- ladataan akkua aivan kuin millä tahansa laturilla, nyt vain käynnissä olevalla autolla
- lopetetaan lataus, tässä tapauksessa sammutetaan auttava auto
- startataan "starttiboosterin" avulla, annetaan avustavan auton akku olla kytkettynä
Riski on vain tuossa, että turhan sinnikäs starttaus mikäli ei lähde heti käyntiin, saadaan myös toisen auton akku tyhjäksi.
Ongelma tilanne näissä apukäynnistyshommissa on voinut tullut silloin, kun myös avustava auto on ollut käynnissä ja autettava auto käynnistyy.
Sähköteknisestihän tuossa tilanteessa kytkentä on siten että kaksi akkua, kaksi generaattoria ja kaksi kuormitusta kaikki rinnankytkennässä, joista toinen generaattori ei aluksi tuota energiaa.
Sitten yhtäkkiä se alkaakin tuottamaan. Tuossa tilanteessa voi syntyä ylijännite, jota ei akut ja kuormitus tasaa eikä generaattoreiden (pääasiassa käynnissä oleva) ehdi rajoittaa.
On toki mahdollista ja myös todennäköistä, että akun jännitteen aleneminen aiheuttaa autoon tietyjen toimintojen nollautumista. Näin on varmaan jo käynytkin tyhjentyneen akun autossa, mutta tuo mainittu liian sinnikäs starttaus saattaa saada ilmiön myös auttavaan autoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 NG kysymyksiä.
Etenkin kahden kylmän auton tapauksessa jättäisin tämän kohdan väliin ja löisin vaan jelpattavan tulille, ellei ole mahdollisuutta antaa auttavan auton käydä oikeasti pitkään. Kylmäkäynnistys kun hörppää aika kivasti energiaa eikä kylmä akku paljoa vastaanota, niin saattaa helpostikin kääntyä vaikutus negatiiviseksi. Jos vähintään auttava auto ja mielellään molemmat akut ovat lämpimiä, toimii temppu paremmin.jusahh kirjoitti:- Käynnistetään CAN-auto, annetaan toisen akun latautua.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla