Juurikin näissä viimeisten vuosien kaasari Saabeissa. Vanhemmissa näissäkin Strömbergiä.raul kirjoitti:Saabissa siis Pierburg.
Pelastakaa satkuja!
Re: Pelastakaa satkuja!
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Pelastakaa satkuja!
Tästäpäs tulee mieleen elävästi kun ostin isäukolta 80-luvulla noin 300tkm ajetun MY76-kombi-99:n. Isä sen myi mulle kun kulutti liikaa pensaa ja osti 323 mazdan . Kauhea vekotin.
Doh, toi strömbergin kaasari ekana osiksi ja suutinputki ja neula uusiksi. Kulutus tipahti matka-ajossa 11 > 10 litraan per satku. Seuraavaksi virranjakaja tutkinnan alle. Akselissa oli ehkä millin verran välystä. Ei ihme että lampulla sytkää säädettäessä ajoitus vaelsi ihan minne sattui. Uudet puslat volvon liikkeestä kun samaa jakajaa käytettiin noissa, mutta puslat maksoivat vain murto-osan saapin hinnoista. Ton rempan jälkeen mun kulutus ennätys oli 7.05l/100km auto täynnä tavaraa, mutta nopeus maltillinen 80 kun perässä ajoi kaveri kärryn kanssa. En meinannut uskoa pensamittaria kun 300km:n jälkeen näytti vielä yli puolta tankkia
Ja vielä tuohon mazdan vs saabin kulutukseen. Muutamia vuosia myöhemmin ajettiin peräkkäin parin sadan kilometrin reissu molemmilla peräkärry perässä. Saappi veti 9.5 ja mazda 11.5 litraa per satku . Olipahan isäukko katkera!!
Doh, toi strömbergin kaasari ekana osiksi ja suutinputki ja neula uusiksi. Kulutus tipahti matka-ajossa 11 > 10 litraan per satku. Seuraavaksi virranjakaja tutkinnan alle. Akselissa oli ehkä millin verran välystä. Ei ihme että lampulla sytkää säädettäessä ajoitus vaelsi ihan minne sattui. Uudet puslat volvon liikkeestä kun samaa jakajaa käytettiin noissa, mutta puslat maksoivat vain murto-osan saapin hinnoista. Ton rempan jälkeen mun kulutus ennätys oli 7.05l/100km auto täynnä tavaraa, mutta nopeus maltillinen 80 kun perässä ajoi kaveri kärryn kanssa. En meinannut uskoa pensamittaria kun 300km:n jälkeen näytti vielä yli puolta tankkia
Ja vielä tuohon mazdan vs saabin kulutukseen. Muutamia vuosia myöhemmin ajettiin peräkkäin parin sadan kilometrin reissu molemmilla peräkärry perässä. Saappi veti 9.5 ja mazda 11.5 litraa per satku . Olipahan isäukko katkera!!
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Pelastakaa satkuja!
Tuli toissa päivänä haettua lähes naapurista 1,5 vuotta seisonut -91 punainen matalapaine 3d. Rekkari OFM-919. Kannentiivistevian vuoksi poistettu liikenteestä. Eikun uus akku kiinni ja käyntiin yritystä. Sehän pärähti käyntiin -15 asteen pakkasessa. Nostajat naputti julmetusti. Kaadoin tyhjään paisariin nestettä ja annoin käydä. Sitten lisää nestettä niin kauan että vajoaminen tasottu. Kohta hävis pieni savutus ja siitä tovi ja nostajien naputus lakkasi myös. Paisarista oli kovasti roiskinu joskus ruskeita nesteitä ulos jäljistä päätellen. Latauksen merkkivalokin sammui lämpöjen noustessa ja valotkin alkoi toimia normaalisti puolen tunnin tyhjäkäynnin jälkeen. Pikku lenkki ajoa. Jarrut toimii, vaihteet toimii ja lämmöt pysyy päällä eikä merkkiäkään kannentiivisteviasta. Käytin tulpat pois ja tulipellin puoleinen tulppa aavistuksen haaleampi kuin muut mutta ruskea silti. Liekö vanha paisarin korkki juminut ja näin ei ole kerennyt löysäämään painetta? Tästä johtuen purkanu sitten nesteet korkista pihalle? Korkin painetappi oli kyllä aika jumisen oloinen. Kun sammutin moottorin korkki alkoi tosin löysäämään painetta järjestelmästä...
Noh testit jatkuu ens viikolla. Takaäänenvaimennin vuotaa melko reippaasti. Pitää kattoa onko paikattavissa. Ostopuolelle laitoin tästä ilmon. Toinen parkki oli palanu. Leimalle en muuta äkkiä keksiny. Vetarin tunnelit ja kontista lokasuojan kulmat sekä ovien alareunat hitsattu joku vuosi sitten.
Alla madallussarjaa, bensalastua boksissa, bleediä joka vaihtuu turbosmartin rajapainevenaan kuhan saapuu jenkeistä, pulun portaat, tupakkimuovit, super aerot, ym...
Kori ulospäin yllättävän hyvässä kunnossa. Pikku hiplauksella saaneen lähes virheettömäksi. Sisusta ok ehjä. Katto ei roiku.
Edit: 30.3
Niinhän se kannentiiviste osoittautui kuitenkin vialliseksi. Liekö seisonta-aika juminu paikkoja niin että piti nesteitä vajaa tuhat kilsaa. Noh nyt on paikat auki ja kansi plaanattu mikä odottaa kasausta.
Noh testit jatkuu ens viikolla. Takaäänenvaimennin vuotaa melko reippaasti. Pitää kattoa onko paikattavissa. Ostopuolelle laitoin tästä ilmon. Toinen parkki oli palanu. Leimalle en muuta äkkiä keksiny. Vetarin tunnelit ja kontista lokasuojan kulmat sekä ovien alareunat hitsattu joku vuosi sitten.
Alla madallussarjaa, bensalastua boksissa, bleediä joka vaihtuu turbosmartin rajapainevenaan kuhan saapuu jenkeistä, pulun portaat, tupakkimuovit, super aerot, ym...
Kori ulospäin yllättävän hyvässä kunnossa. Pikku hiplauksella saaneen lähes virheettömäksi. Sisusta ok ehjä. Katto ei roiku.
Edit: 30.3
Niinhän se kannentiiviste osoittautui kuitenkin vialliseksi. Liekö seisonta-aika juminu paikkoja niin että piti nesteitä vajaa tuhat kilsaa. Noh nyt on paikat auki ja kansi plaanattu mikä odottaa kasausta.
Viimeksi muokannut Mikki2, Ke Maalis 30, 2016 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Pelastakaa satkuja!
Toivottavasti taas yksi pelastettavissa oleva yksilö on saanut jatkoaikaa.Mikki2 kirjoitti:Tuli toissa päivänä haettua lähes naapurista 1,5 vuotta seisonut -91 punainen matalapaine 3d.
Itse olen pähkäillyt tuon Aero lookin tekniikan päivittämistä turboksi. Vaihtoehto lienee matalapaine turbon etsiminen elinten luovuttajaksi. Odottelen vielä katsastuskonttorilta varmistusta siitä, että mallivuodeltaan vanhempi auto sopii luovuttajaksi.
Tai sitten vaan täytyisi hankkia aito Aero, mutta ongelma on siinä, että sillä ei raaski talvella ajaa. Muutenkin yrittänyt vähentää kalustoa.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pelastakaa satkuja!
ugis ois siisti 84:nen ruisku 9satku myynnissä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pelastakaa satkuja!
kuvia ei ole.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pelastakaa satkuja!
Juu kyllä tuosta vähintään leimakampe eli käyttöpeli tulee. Liekö meni tuo tekniikan siirto niin ( jollen aivan väärin muista ) että uudemmastakin saa siirtää jos mallivuoden päästömittaus arvot pysyy samana eli periaatteessa jos on jo kattiversio niin ihan viimisimmästäkin og900 turbollisesta voi tekniikan ottaa. Pikku varaus tähän kuitenkin kun säännöt muuttuneet vasta ja näihin en ole vielä perehtynyt.
Re: Pelastakaa satkuja!
Juu, uudemmasta on saanut siirtää, mutta nyt lokakuun alussa säädökset muuttu. Käsittääkseni nyt saa OGsatkun ikäisissä käyttää valmistusvuotta vanhempaakin elinten luovuttajaa. Tosin alkaa nuo kaikki turbot olla jo kortilla.Mikki2 kirjoitti:Juu kyllä tuosta vähintään leimakampe eli käyttöpeli tulee. Liekö meni tuo tekniikan siirto niin ( jollen aivan väärin muista ) että uudemmastakin saa siirtää jos mallivuoden päästömittaus arvot pysyy samana eli periaatteessa jos on jo kattiversio niin ihan viimisimmästäkin og900 turbollisesta voi tekniikan ottaa. Pikku varaus tähän kuitenkin kun säännöt muuttuneet vasta ja näihin en ole vielä perehtynyt.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Pelastakaa satkuja!
Tuossa aiemmin mainittu pelastuksen kohde. Tutkitaan keväällä sitten tarkemmin, mutta onneksi pelastui paalilta. Kotimatkalla huomattuja vikoja: toimimaton termari, lämppärin puhallin ja onneton kattoverhoilu. Erittäin hyvä ajoltaan ja ah niin hieno pystykeula.
Sauli.M #1562
Re: Pelastakaa satkuja!
On se vaan tyylikäs tuo pystäri-satku! Hieno pelastus!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Pelastakaa satkuja!
https://www.youtube.com/watch?v=GZrKQ1_RJH0 Prkl tekee pahaa kattoo.. Ruosteeton (koska USA) 43 000 mailia ajettu satku tuhotaan järjettömässä cash for clunkers -romutusohjelmassa Jenkeissä. Öljyt pois ja tilalle "engine killer" eli joku aine joka tuhoaa koneen ja kaasua.. Ja täälä noita koitetaan haalia..
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: Pelastakaa satkuja!
Huom, obs! Nyt olisi Kangasalla Pirkanmaalla joutumassa satku paaliin ja oiva tilaisuus olis pelastaa. Auto on facelift keulalla, h-koneella ja K-Jetillä (muistaaksei) ja AUTOMAATILLA. Kaksiovinen kombi. Autosta pitäisi päästä eroon ja "kai tuo romuun menee" todettiin. Lähtenee varmaan aika halvalla, romumiehen hinnalla. Kyselen vielä tarkemmin mitä nuo meinaa sen kanssa. Päällepäin ei pahoja ruosteita. Teknisesti kuulemma ok ja ajokunnossa! Lisätietoja yv.
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: Pelastakaa satkuja!
tuossa ois vähällä rahalla pelastetava http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Sa ... m?ca=2&w=1
Re: Pelastakaa satkuja!
No niin tänään käytetty pelastettu 3d 16v turbo leimalla ja parilla huomautuksella tulikin yllätykseksi leima. Rekkarikilven ja mittariston valot, pakkilukko ja pelkääjän puolen vetarin kumi listalla. Muuten kopsakka peli. En toki suoraan nuin vieny sitä konttorille. Jäähytysjärjestelmän reilu huuhtelu, öljyn, tulppien ja suodattimien vaihtoa sekä erinäinen määrä alipaineletkua, takaiskuventtiili venakopan ja imusarjan väliin sekö turbosmartin rajapainevena turbon kompuran ja hukkiksen väliin. Huoltohommat jatkuu kuhan saan tarvikkeita kasaan...