Olisi tarkoituksena vaihtaa lootaöljyt saappiin, osa tuntuu suosivan tuota redlinen MTL:llää kun toiset taas tuota GM "punaviiniä". Onko kokemuksia tuosta redlinestä vs "punaviini, kannattaako sijottaa 10e enempi litralta?
Välillä tahtoo olla tiukassa saada vaihde päälle paikallaan ollessa, kokeilen tuolla öljynvaihdolla että paraneeko.
Täällä on kohtalaisen tuore saabisti näppäilemässä, ostin auton Tuusulasta hiljattain. MSG-117 jos on tuttu auto niin kertokaahan historiasta
Suosittelen lämpimästi tuota redlinein MTL öljyä. Itse laitoin muutama päivä sitten monsterifemmaan, missä on 9-3SS 6 vaihteinen manuaali tuota MTL:ää. Vaihteensiirot oli tuskastuttavan kankeita varsinkin kylmänä ennen öljynvaihtoa, eikä nopeista vaihdoista voinut unelmoidakaan. Redlinen litkuilla laatikko pelaa kuin unelma kylmästä lämpimään. Takertelu on historiaa. Tuo GM:n punaviini ei vaan sovellu ainakaan tuohon kuusivaihteiseen F40 laatikkoon. Liian paksua.
Femma voi toimia testipenkkinä kestolle, kun tehoakin välitetään yli 400 ja vääntöä 600Nm.
No kaikki on tietenkin suhteellista, mutta kyllä tuosta kuusivaihteisesta tuli oikein hyvä noilla MTL:n litkuilla. Tonnarin lyhytlohkolaatikolla kunnossa ollessaan pystyy ainakin vaihtamaan oikein sutjakkaasti vaihteita. Varmaan tuo vaihteensiirtotanko, vaijereiden sijaan mahdollistaa nopeammat vaihdot.
og9-5 ja og9-3:ssakin toki tangolla toteutettu, mutta se nivelhässäkkä laatikon ja tangon välissä tekee siitä melko kankean. Harjoituksella saa kyllä vaihteet silmään niissäkin rikkomatta synkroja.
og900:ssakin sai vaihteet suht hyvin silmään, varsinkin ->91- metallinivellisellä kepillä, kun kaikki kondiksessa, mutta laatikkohan oli aina palasina.
Referenssinä mitsu evo IX laatikko ja audi TT ver 1 ei ainakaan yllättänyt vaihteensiirron sujuvuudella verrattuna Saabin laatikoihin.
Ongelma Saabeissa ilmenee siinä, että kun tehoa rupeaa olemaan tarpeeksi sutiminen ja moottoripaketin jytkyminen edestakaisin vaikeuttaa vaihteensiirtoa. Jos kone olisi pultattu kiinteästi apurunkoon ongelma varmaan poistuisi, mutta minä ainakin haluan että auto on arkiajossa suht mukava ja hiljainen.
Olisi lähiviikkoina moottoriöljyn vaihdon yhteydessä kanssa vaihtaa öljyt vaihteistoon. GM:män litkut hommasin! Tonnariin joskus GeeÄmmät laitoin ja hyvin vaihteisto notkistui silloin vs orkkisöljyihin.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
vjbremer kirjoitti:Suosittelen lämpimästi tuota redlinein MTL öljyä. Itse laitoin muutama päivä sitten monsterifemmaan, missä on 9-3SS 6 vaihteinen manuaali tuota MTL:ää.
Minä suhtaudun hyvin varauksella redlinen öljyihin siitä syystä että ne ovat esteripohjaisia. Ovat varmasti huippuöljyjä jos vettä ei pääse öljyn sekaan ts. olosuhteet ovat tasaisia.. Vesi (esim kondenssi..) esteriöljyn seassa kuulemma "rikkoo" sen esterirakenteen ja voiteluaine voi menettää voitelukykynsä.
Minä en omiini em. syistä laittaisi esteripohjaisia öljyjä ympärivuotiseen käyttöön...
Toissakerralla ostin metroautosta kun oli Tampereelta loppunut motonetistä, olikohan klubialennuksen kanssa jonkun 12e tuo litran purkki metroautossa, eli ei se järin kallista ollut merkkitiskilläkään, ainakaan pari vuotta takaperin.
vjbremer kirjoitti:Suosittelen lämpimästi tuota redlinein MTL öljyä. Itse laitoin muutama päivä sitten monsterifemmaan, missä on 9-3SS 6 vaihteinen manuaali tuota MTL:ää.
Minä suhtaudun hyvin varauksella redlinen öljyihin siitä syystä että ne ovat esteripohjaisia. Ovat varmasti huippuöljyjä jos vettä ei pääse öljyn sekaan ts. olosuhteet ovat tasaisia.. Vesi (esim kondenssi..) esteriöljyn seassa kuulemma "rikkoo" sen esterirakenteen ja voiteluaine voi menettää voitelukykynsä.
Minä en omiini em. syistä laittaisi esteripohjaisia öljyjä ympärivuotiseen käyttöön...
Mistä olet kuullut ja menettääkö voitelukyvyn vaiko ei? Eiköhän joku olisi kuullut porsineesta laatikosta jos tämä on totta ja olisi näin herkkää kondenssille? Jokainen tietysti laittaa laatikkoon mitä haluaa, mutta GM:n öljyllä ainakin monta F40 laatikkoa ovat olleet aivan karseita kylmänä ja välttäviä lämpimänä.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Onkos ketään koittanut 50/50 sekoitusta Red Line MT90 ja Red Line MTL vaihteistoöljyjä. Lueskellut muilta foorumeilta, että puhtaaseen MTL:ään verrattuna vieläkin parempi käytettävyys kylmänä. Kyseinen sekoitus on suunnitelmissa vaihtaa F40-laatikkoon keväämmällä.
Esteri reagoi veden kanssa kemiallisesti. Puhutaan esterihydrolyysistä jolloin veden reagoidessa esterin kanssa muodostuu alkoholia ja karboksyylihappoa. Toki lisäaineistuksella voidaan ehkäistä varmasti tätä, mutta ne lisäaineetkin leikkaantuvat käytössä, joten öljyn vaihtoväli tulisi pitää lyhyenä.
.. mutta asia nousi esille eräässä keskustelussa voiteluaineista nykyään eläkkeellä olevan metson/valmetin öljyasiantuntijan kanssa.
Kuten sanoit, jokainen laittaa omiinsa mitä laittaa. Minä en käytä esteripohjaisia öljyjä ympärivuotisessa käytössä.
Yritin selvitellä GM-vaihteistoöljyn speksejä. Hyvin niukasti tuntuu olevan niistä tarjolla mitään tietoa, tai sitten sitä ei haluta kertoa. Täytyy etsiä seuraavaksi käyttöturvallisuustiedote jos siitä selviäisi jotain lisää. Esimerkiksi se jäi täysin epäselväksi että onko kyseessä täys- vai osasynteettinen öljy. Mutuilen että kyseessä on osasynteettinen hinnasta päätellen.
GM-vaihteistoöljyn luokitus on API GL-4 ja viskositeetti 75w85.. Jos jotakuta nämä kiinnostavat. Nämä tiedot ovat peräisin opelin varaosaluettelosta.