Madallus & muutoskatsastus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Madallus & muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mitens on, jos asennan madallusjouset pitääkö auto todellakin muutoskatsastaa?
Ainaknin tämän ohjeen mukaan pitäisi:
http://www.prostreet.fi/tekniikka-ohjee ... minen.html

Entä pitääkö pyöränkulmat suunnata uudestaan?

Näitä asioita on varmaan kysyty ennenkin, haulla hainkin muutaman asiaa käsittelevän aiheen. Mutta miten käytännössä olette toimineet?

Mitä muuta mahdollista pitäisi huomioida? Ilmeisesti etupäässä pitäisi lyhentää sitä pohjaanlyöntikumia.

:roll:
Viimeksi muokannut teesalama, Ti Helmi 08, 2005 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Muutoskatsastus tehtävä ja on hyvä olla kuitti kulmien tarkastuksesta.
Jousilautaset myös suosittelen vaihtamaan uusiin eteen.
Muuta ei tarvita sitten kuin iskarit, Sachin Advantaget kuulemma riittää mutta itse ostin Bilstein Sportit kun oli Turbon iskareilla etupää löysä.
Saabiton saabisti
#1470
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ok, iskarit on siis jo kunnossa (vuoden vanhat)

Jousilautasten irroitus saattaapi olla melkoinen jumppa. Pelkään, että on ne pultit kuitenkin jumissa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kun muutoskatsastin oman alustasetin, oli kirjavuutta konttorien välillä hinnoissa ja tavoissa. Parissa konttorissa vaadittiin pyörien kulmien säädöstä paperi. Lisäksi hintahaitari oli 30 eurosta melkein 70 euroon.
Yllättäen halvin paikka ei vaatinut tuota paperia kulmista. Säädätin ne kuitenkin tottakai sitten pari viikkoa jälkikäteen.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Omaani 90vm vaihoin lesjön jouset eikä katsastuksessa ole kukaa puhunu mitää?? Olenko rikollinen nyt :lol:
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

900i kirjoitti:Omaani 90vm vaihoin lesjön jouset eikä katsastuksessa ole kukaa puhunu mitää?? Olenko rikollinen nyt :lol:
Juu, linnaan vaan... :lol: :lol:
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Joo siellä sitten mietitää "masan" kanssa mitä tuli tehtyä.
Katsastus setä kysyi vaan että onko madallus jouset kun iskari testi näytti mitä sattuu vakio iskareilla? :)
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

'Mistä ne tietee vanahasta autosta, et millon ne jouset o vauhettu... :wink:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8263
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Omaani laitoin madallusjouset ja uudet iskarit kesällä 2001. Sitten pyöräkulmasäädön kautta konttorille muutoskatsastamaan. Mitattiin jopa korkeus navasta kaaren reunaan ja kaiken huippuna inssi kokeili auton ollessa nosturilla nostettuna puskurista roikkumalla ja heijaamalla jotain :lol: No, arvatkaa notkuko, kun inssi oli alta 170cm pitkä :lol:

Toinen hassu sattui reilu kolme kuukautta myöhemmin, kun mielenkiinnosta käytin iskaritestissä. Testeri tulosti graafit joita testaaja ja mukana ollut edustaja katsoivat tovin. Pitipä sitä odotellessa nousta autosta ja edustaja tulee ja täräyttää päin naamaa "taitaa olla alustasarja Saabissa alla". Ihmettelin takaisin, että onhan se ja mistäs sä sen tiesit? Näkee kuulemma graafeista ja prosenttiluvusta. Nuo prosenttiluvut on tippunu siitä 2001 tehdystä testistä 10% luokkaa ja kyllä niistä tuntee ettei ne uudet ole mutta ei ne vielä mitkään paskatkaan ole.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Ja tämä on se legendaarinen:

-Onkos Saabia madallettu?
-ÖÖ, Varmaan edellisen omistajan aikana, itte en tiedä asiasta mitään :D
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Pitäähän se muutoskatsastaa, mutta ei siinä sen kummempia.

90-luvun autoissa (mistä vuodesta se ny alko) pitää olla tuv-lappu mukana, lesjöissä tuli joku ruottinkielinen laatutodistus ja kysyin maahantuojalta että mitäs ny, ni pitäs kuulemma kelvata. Ei inssi siitä pahemmin kiinnostunu ollu, otti vaan kopion. Nosturilla mittas korkeuden navasta lokarinkaareen ja merkkas ne otteeseen. Samalla tuli maininta vetokoukusta ja auton pituudesta jotka otteesta puuttuivat. Koukku on niin myöhään asennettu että sitä ei ole tarvinnut katsastaa, prkl jarruttoman kärryn massa putos kun laki sanoo eri mitä ohjekirja, jos ei olis mainintaa menis ohjekirjan mukaan. Samalla inssi kävi mittaamassa auton pituuden, luulis ny sentään moisen tiedon löytyvän suoraan tietokannasta.

Pyörankulmia en ole tarkistuttanut mutta eipä moista lappua kysyttykään eikä ne päin seiniäkään ole ainakaan renkaiden kulumisesta päätellen. En myöskään vaihtanut lautasia kun kukaan ei siitä ajoissa maininnut, mutta eivät olleet mitenkään ylihuonot silti. Niiden vaihto on olematon homma sen jälkeen kun jouset ovat irti, ovatten yhdellä pultilla kiinni.

-Ville
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kiitos vastanneille. Eipä noi jousilautaset paljon motonetissä näytä maksavan.
Olishan ne kai muutenkin kiva joskus vaihtaa :)

Täytyy nyt vielä miettiä noita iskareitakin, kun testissä antoi 2v vanhoille kaasuiskareille reilut 50% vaimennukseksi..

Kuinka matalaksi auto noilla madallusjousilla oikeesti tulee? Motonetin setille luvataan -35m. Osuuko mökkitiellä pohja maahan?
Toisaalta madallussetillä saataa auto noustakkin kun väsyneet orkkisjouset vaihtuu uusiin...

Huomaa kuvasta mimmoinen traktori auto nykyisellään on :roll:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
multivalve
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja multivalve »

:evil:
Viimeksi muokannut multivalve, To Joulu 07, 2006 14:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuskimpa se auto sentään nousee väsyneisiin jousiin verrattuna, mutta ei välttämättä kyllä tuosta juuri laskekkaan.
Käytännössä noilla jäykemmillä jousilla sitten ajelee huonommilla teillä kun eivät pohjaa joka kuopas.

Todennäköisesti pyörän kulmia ei tarvii säätää, camberi ehkä muuttuu hieman urheilullisemmaksi, mutta se ei haittaa. :D

Mutta jos on hyvät renkaat, niin ei siitä haittaakaan ole.
Suurinpiirteittäin noi kulmat saa katsottua itsekkin, niistä lisää haulla.

Muutoskatsastaahan noi pitäis mutta ei niihin kaikki välttämättä puutu, tosin kirkkaan punaisii jousii on kaiketi turha väittää vaihdetun 80-luvun puolel...

Tietty kun tuon kerran tekee niin ei tarvii murehtii.
Pyörien suuntaushan maksaa luokkaa 50 euroo JOS kaikki pultit aukee ja muutoskatsastus jonkun kympin päälle.

Kun jousihommiin ryhtyy niin kannattaa tsekata puslien kunto, itse joutusin vaihtaan jousien jälkeen melkein kaikki puslat kun korkkasivat yksitellen. :cry:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

tetammi kirjoitti:Kun jousihommiin ryhtyy niin kannattaa tsekata puslien kunto, itse joutusin vaihtaan jousien jälkeen melkein kaikki puslat kun korkkasivat yksitellen
Kiitoksia vielä hyvistä lisäkommenteista. :D

Vaihdoitko siis kaikki tukivarsien puslat? Ylätukivarsien puslien vaihto vaatii vissiin koneen nostamista?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin