saab 90 takaiskari

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ponsse1982
"Tuplakaasari"

saab 90 takaiskari

Viesti Kirjoittaja ponsse1982 »

Moi.

elikkä kysyisin että onko helppo vaihtaa takaiskarin yläpään kumi?.. ja miten mulla koko iskari melkeen pyörii jos koittaa alkaa siitä sitä mutteria pyörittämään irti? en ole siis vielä tunkkailut ja tarkemmin katsonut tilannetta. sen verran vaan että se kumi ainakin paskana yläpäässä. onko se muka sillä mutterilla pelkästään kiinni yläpäästä koko iskari?
nalleolut
"TosiSaabisti"

Re: saab 90 takaiskari

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jep. keskitapissa on lovet josta voi pitää lenkillä kiinni ku mutteria pyörittää.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ponsse1982
"Tuplakaasari"

joo kiitoksia vinkistä :).. mulle vähän uutta vielä tuo iskari homma saab kun ollu vasta muutaman kk mulla tämä auto.. auta kun odottaa lauhtumista niin pääsee tunkkailee :)
nalleolut
"TosiSaabisti"

kannattaa varautua iskarin yläpään kiinnityspellin muuttuneen ruosteeksi.
#1171 klubin jäsen
045-2698659
ari_viitanen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

ponsse1982 kirjoitti:joo kiitoksia vinkistä :).. mulle vähän uutta vielä tuo iskari homma saab kun ollu vasta muutaman kk mulla tämä auto.. auta kun odottaa lauhtumista niin pääsee tunkkailee :)
Veikkaampa että mutteri on niin ryytynyt,että ei ihan hevillä aukea,lämpöä pillillä
tai rälläkällä poikki ja uutta iskaria kehiin eivät ole hinnan kiroissa.
Ari 1622
ponsse1982
"Tuplakaasari"

saako niitä peltejä kans osteltua ihan sellasenaan ettei kans? motonet sivulla en ainakaan hoksinut että ois ollut. ja auto on ollut lapissa koko ikänsä että ei välttämättä ole ruosteeksi muuttunut:)
ponsse1982
"Tuplakaasari"

joo sepäs se ongelma että ei ole rälläkkä mahdollisuudet itsellä kuin n 200km päässä ja siellä ois hallikin. koitan selvitä siis eka ilman tuota rälläkkä hommaa. ja kuhan tarkenee tuossa pihalla alkaa tutkii niin sitte paremmin tietää tilanteen :)
ari_viitanen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

ponsse1982 kirjoitti:saako niitä peltejä kans osteltua ihan sellasenaan ettei kans? motonet sivulla en ainakaan hoksinut että ois ollut. ja auto on ollut lapissa koko ikänsä että ei välttämättä ole ruosteeksi muuttunut:)
Joo ei siinä määrin kuin etelässä.
Tuolta kyselemällä
http://www.pro-carservice.com/
Ari 1622
ponsse1982
"Tuplakaasari"

en minä ainakaan liikkeeseen aijo viedä kun turhan hintavaa työttömälle alkaa maksamaan useamman sadan euron laskua :).. ja olen mä paljon rassannut autoja mut ei ole ennen saab ollut. välineistö ei ehkä niin hyvä täällä kun tuolla porukoilla päin hallilla
ponsse1982
"Tuplakaasari"

jaahas on tuolla näköjään varaosia kans myynnissä
mestari
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mestari »

puukkosahakin voisi olla kova sana siinä hommassa
yleensä joutuu hieman hitsaileen reiän ympäristöä,mutta ei välttämättä
ikärakenne alkaa olla sitä mallia jo
samalla tullaan katsoneeksi onko pohjaanlyöntikumit vielä tallella, ne pitää olla katsastuksessa.
joskus auttaa kun lukkopihdit laittaa iskarin varteen nin eipä pyöri ja saa suvereenisti käännellä mutskuja
huomioi tuplalukitusmutsku
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
ponsse1982
"Tuplakaasari"

http://netti.nic.fi/~mertmi/saab99cc78t ... osteet.jpg löysin vanhan ketjun ja tuoko tosiaan kiinni tuossa sillä prikalla ja iskarin kumilla joka nimeltään kaksoiskumikartio.. eli se puristuu siihen reiikään noiden ansioista.. sori kun kysyn mut en ole ennen saab iskareiden kanssa ollu tekemissä :)
nalleolut
"TosiSaabisti"

siinähän se
#1171 klubin jäsen
045-2698659
stara
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja stara »

jos iskari on ehjä ja halutaan edelleen sitä käyttää:::olen pähkäillyt, jotta ruostuneen mutterin ( kierre yleensä M10x1 eli hienokierre) voisi saada pois mutterin halkaisijalla, jos ei aukea kierteen yläpuolelta kiinni pitäen esim lukkopihdeillä. ( halkaisijan toimivuutta voisi helpottaa kun poraa esireikää heikentämään halkaisukohtaa)
Nuo kumipuslan puolikkaat ovat yleensä tätä "nykykumia", eli huonoa tavaraa, pullahtavat/väsähtävät/ halkeavat herkästi . parempi olisi laitaa vaikka vanhempaa laadukkaan tuntuista 1- osaista kumipuslaa tilalle.
Jos iskarin yläpään kiinnitysrakenne on ruostunut, niin aika kivasti saa hitsattua ison extrajämäkän sopivan kokoisen prikan niihin vanhoihin metalliosiin kiinni. tehtiin itselle silleen ja helpon oloisesti pätevän oloista jälkeä tuli. prikan ainepaksuus oli ainakin 3 mm , arvelen 4 mm, eli ei heti hapannu. sellaisen kokoista ei ainakaan hevillä löydy vakiosta rautakaupasta ainakaan. jos tarvista niin kysele, multa löytyy ja iskarikumejakin samalla ja halavalla, kirjeellä suoraan kotiin..
Mullakin oli muuten juurikin sama takaiskarin kumi pullahtanut, kun erehdyin sellaisen 2- osaisen uuden laittamaan.
Väliaikaiskorjauksena vois harkita sopivan kokoista putkiklemmaria, saiskohan sillä kiristettyä kumin sen verran sijoilleen, jotta ei pahemmin kolise. vaan eipä se lyhytaikainen kolina taida juurikaan muuta haitata kuin kuuloaistia.
pahjaanlyöntikumien vulkanointi tosiaan tuppaa irtoamaan kiinnitysprikastaan. kehitin siihen tautiin kestoversion:: sopivan ahdas prikka sisäpuolelle ja pidempi 6- kolopulti muistaakseni, prikka kiristyi kumin sisäpuolen uriin. tuli parempi ja jämäkämpi kuin originaali. olisivat senkin voineet jo silloin yli 40 vuotta sitten keksiä. :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
ponsse1982
"Tuplakaasari"

kiitoksia hyvistä vinkeistä :) noi kuulostaa kyllä hyviltä ratkaisuilta mun mielestä. tänään kävin ostaa sen takaiskarin yläpään kumin. miten sais kuvan laitettua ? kun saa ainakaan kopsattua suoraan?
Vastaa Viestiin