B207 koneen äärirajat
Re: B207 koneen äärirajat
Niile, jotka eivät jaksa askarrella, löytyy tällainen vaihtoehto @ 281€ posteineen:
http://www.saab-tuners.com/aluminum-per ... r-126.html
Tarkempia speksejä ei ole tarjolla, mutta muistuttaa kovasti omassa autossa olevaa vanhemman generaation DO88-cooleria. Ei ole toki yhtä virtaava kuin DO88:n uusin malli, mutta ei ole ollut pullonkaulana 14T- tai 16T-setupeissa.
http://www.saab-tuners.com/aluminum-per ... r-126.html
Tarkempia speksejä ei ole tarjolla, mutta muistuttaa kovasti omassa autossa olevaa vanhemman generaation DO88-cooleria. Ei ole toki yhtä virtaava kuin DO88:n uusin malli, mutta ei ole ollut pullonkaulana 14T- tai 16T-setupeissa.
Saabiton Saabisti
Re: B207 koneen äärirajat
HUOM!TommyW kirjoitti:Niile, jotka eivät jaksa askarrella, löytyy tällainen vaihtoehto @ 281€ posteineen:
http://www.saab-tuners.com/aluminum-per ... r-126.html
Tarkempia speksejä ei ole tarjolla, mutta muistuttaa kovasti omassa autossa olevaa vanhemman generaation DO88-cooleria. Ei ole toki yhtä virtaava kuin DO88:n uusin malli, mutta ei ole ollut pullonkaulana 14T- tai 16T-setupeissa.
Tähän kohtaan nimittäin iso huomautus, noista "bolt-on" halpacoolereista. Tuon TommyW:n linkkaama coolerikin näytti täsmälleen samalta kuin KL-Racingilta ostamani ja palauttamani...
Verrattiin myös yhdessä asiantuntevan saab-miehen (Coltti) kanssa tuota halpajäähyä DO88:n jäähyyn ja yhteensopivuus ei ollut siellä päinkään. Siinä missä DO88:n 600€ jäähyni asentui vajaassa puolessa tunnissa, oli asentajan arvio halpacoolerin sovituksen vaatimasta työmäärästä useita tunteja, mikäli olisi mahtunut lainkaan.
Tässä kuvalinkki, missä myös mittaukset suoritettu (kuvassa punainen linja edustaa kiinnikekorvien osuvuutta, kun toisen pään korvakkeet ovat samalla tasolla)!
https://plus.google.com/photos/10294523 ... 9601614529
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
Re: B207 koneen äärirajat
Joo kyllä näissä virihommissa kannattaa vähän olla aikaa tuhrata asentamiseenkin. Toki tarvittaessa saa oikeasti bolt-on modeja rahalla.
Tuo virtaavampi SAAB:in oma 55556887 pakosarja 2008 B207:sta tulossa. Uudessa pakosarjassa on 44mm ulostulo turbolle, kun vahnassa 41mm. Myös turbon puolella on tuo 41mm halkaisija ja päätin portata tuon suun, jottei tule ylimääräisiä virtaushäviöitä.
Tuttu raportoi, että 55556887 pakosarjalla max. MAF-arvoissa on n. 4-6hp ero huipputeholla, eli suht halvat&helpot hevosvoimat 80€ hintaan, jos pakoputkiosastolla tulee rempattua. Linkki uuteen Maptunilla
Tuo virtaavampi SAAB:in oma 55556887 pakosarja 2008 B207:sta tulossa. Uudessa pakosarjassa on 44mm ulostulo turbolle, kun vahnassa 41mm. Myös turbon puolella on tuo 41mm halkaisija ja päätin portata tuon suun, jottei tule ylimääräisiä virtaushäviöitä.
Tuttu raportoi, että 55556887 pakosarjalla max. MAF-arvoissa on n. 4-6hp ero huipputeholla, eli suht halvat&helpot hevosvoimat 80€ hintaan, jos pakoputkiosastolla tulee rempattua. Linkki uuteen Maptunilla
EX: 9³SS BioPower
Re: B207 koneen äärirajat
Joo ei tietenkään ollut tatkoitus mollata mahdollisia vaihtoehtoja vain sen takia että jokin homma olis työlästä, itsellä ei vain ole koskaan ollut omaa tallia ja hitsi ym. vehkeitä joten jos tuollaista epäsopivaa cooleria liikkeessä asentelee vaikka 4-6 tuntia 50-80 euron tuntiveloituksella niin kannattaa miettiä olisiko paras satsata suoraan markkinoiden parhaaseen välijäähyyn joka asentuu vaikka parkkipaikalla...
Tuota pakosarjaa olen ihmetellyt, koska speedparts tuntee vain kaksi mallia ng93een: toinen 2003 malliin ja toinen 2004-2012 malliin??
Mutta kerta ero noin huomattava niin pitää lähteä romiksilta metsästelemään!
Tuota pakosarjaa olen ihmetellyt, koska speedparts tuntee vain kaksi mallia ng93een: toinen 2003 malliin ja toinen 2004-2012 malliin??
Mutta kerta ero noin huomattava niin pitää lähteä romiksilta metsästelemään!
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
Re: B207 koneen äärirajat
Ihan asiallinen huomautus ja kannattaa tosiaan olla tarkkana. KL:n tapauksessahan näyttää spekseissä/alihankkijalla käyneen "20mm-kämmi", jonka takia ko. cooleria saa "askartelijaystävälliseen" hintaan KL:n sivuillaric_91 kirjoitti: Tähän kohtaan nimittäin iso huomautus, noista "bolt-on" halpacoolereista. Tuon TommyW:n linkkaama coolerikin näytti täsmälleen samalta kuin KL-Racingilta ostamani ja palauttamani...
Komppaan myös jusahh:a, että etenkin "perus-stagejen" yli mentäessä kannattaa ja pitääkin sitten olla valmis näkemaan hieman vaivaa...
Saabiton Saabisti
Re: B207 koneen äärirajat
Nyt ohimennen kysymys tuohon pakosarjaan, mahtaako vaatia softamuutoksia?
Omassa tapauksessa jc:llä meni 5-6 tuntia softan dynosäätöön kun MAF ja MAP arvot paukkuivat rikki, mutta lopulta saatiin 307hv lukemat paperiin. Tämä vakiomännillä ja tuolla huonommalla pakosarjalla, joten voisi olla itsemurha repiä yli 310 heppaa vakiomännillä tai lähteä tekemään mitään softamuutoksia kun tähän on kerta päästy tällä "1.8t" koneella
Toisaalta MAP arvo alkaa olla 1.4-1.5bar välillä joten sitäkään ei pysty kasvattamaan kun 3bar sensoria ei tähän ole tietääkseni saatavilla. Vaan miten on, nostaako uusi pakosarja paineita vai mitä tapahtuisi?
Yksi vaihtoehto on ostaa tuo pakosarja ja etsiä jostain Aeron nokat ja jättää varastoon odottamaan seuraavaa ajatuksenlentoa
Omassa tapauksessa jc:llä meni 5-6 tuntia softan dynosäätöön kun MAF ja MAP arvot paukkuivat rikki, mutta lopulta saatiin 307hv lukemat paperiin. Tämä vakiomännillä ja tuolla huonommalla pakosarjalla, joten voisi olla itsemurha repiä yli 310 heppaa vakiomännillä tai lähteä tekemään mitään softamuutoksia kun tähän on kerta päästy tällä "1.8t" koneella
Toisaalta MAP arvo alkaa olla 1.4-1.5bar välillä joten sitäkään ei pysty kasvattamaan kun 3bar sensoria ei tähän ole tietääkseni saatavilla. Vaan miten on, nostaako uusi pakosarja paineita vai mitä tapahtuisi?
Yksi vaihtoehto on ostaa tuo pakosarja ja etsiä jostain Aeron nokat ja jättää varastoon odottamaan seuraavaa ajatuksenlentoa
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
Re: B207 koneen äärirajat
Ei löydy oikeilla liittimillä, mutta helpohkosti asennettavat:ric_91 kirjoitti:Toisaalta MAP arvo alkaa olla 1.4-1.5bar välillä joten sitäkään ei pysty kasvattamaan kun 3bar sensoria ei tähän ole tietääkseni saatavilla.
http://finjector.automatik.tri.haus/ver ... 0281002845
Mekaaniseen asennukseen pitää (ainakin toisessa anturissa) o-rengas vaihtaa isommaksi.
Mikäli ei halua pätkiä alkuperäistä johtosarjaa, löytyy markkinoilta tietääkseni vain yhdeltä valmistajalta adapterisarjaa ja hinta sen mukainen (posteineen yli 100€). Itse en suostunut maksamaan kahdesta lyhyestä adapterikaapelista tuollaista hintaa, vaan mallinsin vaikeasti saatavilla olevat toisen pään liitinkuoret ja tulostin ne 3D-tulostimellani.
Softa pitää luonnollisesti muuttaa ymmärtämään uudet anturit.
Saabiton Saabisti
Re: B207 koneen äärirajat
Jees, se olikin eka kerta kun oli vakiot MAF/MAP-arvot puhkaiseva auto testissä. Nykyään onnistuu jo kivuttomammin kun on useita takana. Noissa muissa on vakiomännillä 320-340hv lukemia ja ovat vielä nipussa, eihän ne männät hevosvoimista mitään ymmärrä vaan sylinteripaineista ja nakutuksesta.
Pakosarjan vaihto ei nosta ahtopaineita mutta virtaa paremmin, ne ahdothan rajoittuu siihen vakio MAP:n maksimiarvoon automaattisesti.
Pakosarjan vaihto ei nosta ahtopaineita mutta virtaa paremmin, ne ahdothan rajoittuu siihen vakio MAP:n maksimiarvoon automaattisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: B207 koneen äärirajat
Oikea SAAB osanumero on 55556887 joka kertoo että kyseessä on uudempi pakosarja. K.o. satsin piti tulla MY07-> kaikkiin B207 koneisiin. Kuitenkin olen huomannut, että aina 2009 asti on B207 koneita purussa, joissa on tuo vanhempi 41mm kollektorilla oleva pakosarja. (ilm. ollut varastossa vanhaa)ric_91 kirjoitti:Tuota pakosarjaa olen ihmetellyt, koska speedparts tuntee vain kaksi mallia ng93een: toinen 2003 malliin ja toinen 2004-2012 malliin?? Mutta kerta ero noin huomattava niin pitää lähteä romiksilta metsästelemään!
Lisäksi voi tarkastaa, että kanteen kiinnitettävä laippa on yhtenäinen keskeltä uudemmassa. Vanhassa satsissa laippa on halkaistu. ks kuva: kuva jossa tosin SAI mallin 55556887 kuvattuna
Näin kannattaa siis etsiä purkaamoilta (http://www.bildelsbasen.se) 55556887 osanumerolla ja varmistaa vielä että kollektori on 44mm. Purkaamot eivät näistä sen enempää ymmärrä.
EX: 9³SS BioPower
Re: Vs: B207 koneen äärirajat
Mitenkäs nuo turbot menee? Milloin joutuu siirtymään aina seuraavaan? -16T, -19T,XT?jcarlson kirjoitti:Jees, se olikin eka kerta kun oli vakiot MAF/MAP-arvot puhkaiseva auto testissä. Nykyään onnistuu jo kivuttomammin kun on useita takana. Noissa muissa on vakiomännillä 320-340hv lukemia ja ovat vielä nipussa, eihän ne männät hevosvoimista mitään ymmärrä vaan sylinteripaineista ja nakutuksesta.
Pakosarjan vaihto ei nosta ahtopaineita mutta virtaa paremmin, ne ahdothan rajoittuu siihen vakio MAP:n maksimiarvoon automaattisesti.
Sent from my H60-L04 using Tapatalk 4
Re: Vs: B207 koneen äärirajat
Turbohuollot osaavat kertoa yksityiskohtaisesti. Ensinnäkin turbiinipuoli pitää päivittää jossain vaiheessa myös. 04L-turbiini 04HL turbiiniksi jossain 300-310hp kohdalla. XT taitaa olla kauppanimi 19T:llä Maptunilla.supersaab kirjoitti:Mitenkäs nuo turbot menee? Milloin joutuu siirtymään aina seuraavaan? -16T, -19T,XT?
Kyselinpä juuri samaa tuossa ja Turbotohtori Oy:n kanssa keskusteltu että pikku 04L turbiini jaksaa 16T kompressorin kanssa 310hp jotain. 04HL-turbiini pyörittää 19T:tä n. 350hp asti. Eli jotenkin olisko jotenkin näin:
270hp: TD04L-14T
300-305hp: TD04L-15T
310-315hp: TD04L-16T
315-320hp: TD04HL-16T
320-335hp: TD04HL-18T
335-350hp: TD04HL-19T
EX: 9³SS BioPower
Re: B207 koneen äärirajat
Omalla kohdalla, kun lähetin 14T-ahtimen koneistettavaksi 16T-kompurasiivelle, "turbosorvaamon" kaveri kovasti mietti, että mahtaako toimia L-pakosiiven kanssa toivotulla tavalla...
...eipä hän ihan hakoteillä ollut - dynossa tuli varsin mainio tulos ja ajettavuuskin on vähintään hyvä, mutta kyllä on pakopainekin melko "mainio" isommilla kierroksilla
...eipä hän ihan hakoteillä ollut - dynossa tuli varsin mainio tulos ja ajettavuuskin on vähintään hyvä, mutta kyllä on pakopainekin melko "mainio" isommilla kierroksilla
Saabiton Saabisti
Re: B207 koneen äärirajat
Jep, tässä on varmaan hyvä mainita että tarvittiin "homemade" jäykkä hukkaportin kello että jaksoi pysyä hukkis kiinni yläkierroksilla? Ja että kinugawan tarvike ei hoitanut hommaa..
Tosiaan E85 pelastaa tilanteen vaikka pakopaine olisi kova ja huuhtelu huono, ts. nakutusherkkyyden kasvu ei muodostu ongelmaksi. Bensalla suosittelisin vaihtamaan HL-turbiiniin jo heti 14T:stä kompuraa isommaksi päivittäessä.
Tosiaan E85 pelastaa tilanteen vaikka pakopaine olisi kova ja huuhtelu huono, ts. nakutusherkkyyden kasvu ei muodostu ongelmaksi. Bensalla suosittelisin vaihtamaan HL-turbiiniin jo heti 14T:stä kompuraa isommaksi päivittäessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: B207 koneen äärirajat
Juurikin näin: hukkaportin jousi ei 16T:n kanssa enää jaksanut pitää hukkaporttia kiinni, vaan läppä lähti avautumaan kovan paineen alla. Kinugawan "viri-hukkaportin" kello vastusti "vetoa" vielä alkuperäistäkin huonommin, joten lopulta päädyin muokkaamaan alkuperäiskelloon lisäjouset.
Ei varmasti kaunein tapa taklata ongelma, mutta käytössä osoittautunut toimivaksi ja säädötkin ovat pysyneet paikoillaan.
B207-moottoreissa käytettävän Mitsu-ahtimen hukkaportti saattaa olla tavallista herkempi kovalle pakopaineelle, sillä hukkaportin lautanen on pinta-alaltaan todella suuri verratuna esim. T7-autojen Mitsuun.
Maptunin 16T-ahdinta on pakopuoleltaan ilmeisesti muokattu jotenkin pakopaineen pienentämiseksi, vaikkei Maptunin ukkeli sitä suoraan minulle myöntänytkään
Ei varmasti kaunein tapa taklata ongelma, mutta käytössä osoittautunut toimivaksi ja säädötkin ovat pysyneet paikoillaan.
B207-moottoreissa käytettävän Mitsu-ahtimen hukkaportti saattaa olla tavallista herkempi kovalle pakopaineelle, sillä hukkaportin lautanen on pinta-alaltaan todella suuri verratuna esim. T7-autojen Mitsuun.
Maptunin 16T-ahdinta on pakopuoleltaan ilmeisesti muokattu jotenkin pakopaineen pienentämiseksi, vaikkei Maptunin ukkeli sitä suoraan minulle myöntänytkään
Saabiton Saabisti
Re: B207 koneen äärirajat
Eli vanhemman ja uudemman pakosarjan kiinnityksissä, kanavissa, tjsp ei ole mitään eroavaisuuksia oli sitten garrett tai Mitsubishi? Mites SAI, kun jossain on ja toisissa ei? Uus pakosarja 03-06 kiinni ja kovaa ajoa.jusahh kirjoitti:
Tuo virtaavampi SAAB:in oma 55556887 pakosarja 2008 B207:sta tulossa. Uudessa pakosarjassa on 44mm ulostulo turbolle, kun vahnassa 41mm. Myös turbon puolella on tuo 41mm halkaisija ja päätin portata tuon suun, jottei tule ylimääräisiä virtaushäviöitä.
Tuttu raportoi, että 55556887 pakosarjalla max. MAF-arvoissa on n. 4-6hp ero huipputeholla, eli suht halvat&helpot hevosvoimat 80€ hintaan, jos pakoputkiosastolla tulee rempattua. Linkki uuteen Maptunilla
Ihmetellyt samaa.ric_91 kirjoitti:Tuota pakosarjaa olen ihmetellyt, koska speedparts tuntee vain kaksi mallia ng93een: toinen 2003 malliin ja toinen 2004-2012 malliin??
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne