Öljynvaihdon tarpeellisuus yleisesti vanhalle moottorille
Öljynvaihdon tarpeellisuus yleisesti vanhalle moottorille
Tällainen huomio tuli tehtyä, että n. 7000 km ajettuna vanhoilla öljyillä alkoi öljyvalo vilkahdella aina kun lähti pelkällä kytkimellä ilman kaasua liikkeelle. Vaihdoin öljyt ja suodattimen, niin taas kestää vaikka sammuttaa kytkimellä auto eikä vilkahtele öljyvalo.
Tulkitsin asian siten, että suodatin oli tukkeessa vanhoista karstoista siinä määrin,että tyhjäkäynnillä jaksoi just puskea vielä öljyt läpi suodattimesta, mutta pienenkin kuorman tullessa ilman kierroksien nostamista tuli jo vaikeuksia.
Muutenkin biopowerointia suunnittelevien kannattaa ottaa Vesa67:n vinkistä vaarin, että kun siirryt etanoliin, niin aja se max. 2-3 tkm. ja pudota öljyt, suodatin ja öljypohja pois ja puhdista sihdit.
Jos kone on erityisen likainen kuten minulla oli, niin tämän jälkeen ajat 2-3 x 3000 tkm. stinttiä siten, että vaihdat öljyt ja suodattimen jokaisen stintin päätteeksi, niin koneesta saa kerättyä mujut ulos.
Näin olen tehnyt ja nyt tuli siis vieläkin nähtävästi 2x 3000 km stintin jälkeen 7000 km kohdalla jo suodatin täyteen karstasta.
Sihti on putsattu kahteen eri kertaan ja se on ollut yllättäen suht puhdas kuitenkin kummallakin kerralla, eli suht hienojakoisena liejuna tuo vanha karsta tuntuu irtoavan itselläni ainakin.
Itselläni oli lähtökohtaisesti erikoisen likainen kone kun biopowerointi tehtiin 275 tkm. kohdalla suunnilleen samaan aikaan huohotinpäivityksen kanssa. Männärenkaat on uusittu n. 70 tkm. takaperin joten uskalsin lähteä 9-5:sta Biopoweroimaan vielä. ( Tiivis kone onkin koska 7000 km matkalla ei öljytikussa pinta laskenut käytännössä ollenkaan.)
Mutta kyllä karstaisestakin koneesta saa vielä eläjän kun viitsii nähdä vaivaa. Ja harrastuspohjalta tässä tietty itsekin autoa hoitelee ja ajelee.
Tulkitsin asian siten, että suodatin oli tukkeessa vanhoista karstoista siinä määrin,että tyhjäkäynnillä jaksoi just puskea vielä öljyt läpi suodattimesta, mutta pienenkin kuorman tullessa ilman kierroksien nostamista tuli jo vaikeuksia.
Muutenkin biopowerointia suunnittelevien kannattaa ottaa Vesa67:n vinkistä vaarin, että kun siirryt etanoliin, niin aja se max. 2-3 tkm. ja pudota öljyt, suodatin ja öljypohja pois ja puhdista sihdit.
Jos kone on erityisen likainen kuten minulla oli, niin tämän jälkeen ajat 2-3 x 3000 tkm. stinttiä siten, että vaihdat öljyt ja suodattimen jokaisen stintin päätteeksi, niin koneesta saa kerättyä mujut ulos.
Näin olen tehnyt ja nyt tuli siis vieläkin nähtävästi 2x 3000 km stintin jälkeen 7000 km kohdalla jo suodatin täyteen karstasta.
Sihti on putsattu kahteen eri kertaan ja se on ollut yllättäen suht puhdas kuitenkin kummallakin kerralla, eli suht hienojakoisena liejuna tuo vanha karsta tuntuu irtoavan itselläni ainakin.
Itselläni oli lähtökohtaisesti erikoisen likainen kone kun biopowerointi tehtiin 275 tkm. kohdalla suunnilleen samaan aikaan huohotinpäivityksen kanssa. Männärenkaat on uusittu n. 70 tkm. takaperin joten uskalsin lähteä 9-5:sta Biopoweroimaan vielä. ( Tiivis kone onkin koska 7000 km matkalla ei öljytikussa pinta laskenut käytännössä ollenkaan.)
Mutta kyllä karstaisestakin koneesta saa vielä eläjän kun viitsii nähdä vaivaa. Ja harrastuspohjalta tässä tietty itsekin autoa hoitelee ja ajelee.
Re: Öljynvaihdon tarpeellisuus yleisesti vanhalle moottorill
Vaihdettiin moottori noin 50 tkm sitten ja samalla puhdistettiin öljypohja ja sihti. 45 tkm etanolilla ajoa ja varmuuden vuoksi öljypohja auki. Öljypohja oli aivan puhdas ja sihdissä oli vain pari pientä murua. Öljyä ei ole kuluttanut juurikaan sen jälkeen kuin vaihdoin GM Long Life 5W30 dexos2 öljyt. Välillä tuli käytettyä jotain SN-luokituksen halpisöljyä, mutta sitä joutui lisäämään 10 tkm:n vaihtovälillä.
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
-
- "Aero"
- Viestit: 318
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: Öljynvaihdon tarpeellisuus yleisesti vanhalle moottorill
Sehän on näissä koneissa tärkeintä , ettei ajeta liian pitkään samoilla öljyillä.
Itse vaihdan etanoli käytössä 7-10 tkm.Niitä syitä on lukuisia joita en käy luettelemaan.
Halpis öljyssä tulee öljyn vaihdon aika silloin , kun 5L. on käytetty
Itse vaihdan etanoli käytössä 7-10 tkm.Niitä syitä on lukuisia joita en käy luettelemaan.
Halpis öljyssä tulee öljyn vaihdon aika silloin , kun 5L. on käytetty
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: Öljynvaihdon tarpeellisuus yleisesti vanhalle moottorill
Miten ihmeessä 70tkm matkalla saa koneen karstaiseksi sisältä? Vai onko männänrenkaiden vaihdon yhteydessä jätetty putsaamatta?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Öljynvaihdon tarpeellisuus yleisesti vanhalle moottorill
tuota funtsin ittekkin vai oliko liika pitkä vaihtoväli
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Öljynvaihdon tarpeellisuus yleisesti vanhalle moottorill
Ei sitä saakaan tuohon kuntoon 70 tkm. matkalla varmasti. Auto on ollut minulla vasta viimeiset 25 tkm. eli entisen omistajan aikana on tehty männänrenkaiden vaihto ( n.200 tkm. kohdalla) ja jätetty kone muuten paskaiseksi nähtävästi.( Äly hoi.)
Mene ja tiedä. Huoltokirjassa on merkintä. Oli tosin merkintä jakopääremontistakin samoilla kilsoilla. Oli tehty ainoastaan ketjun vaihto ilmeisesti koska jakopää oli vaihtokunnossa saman 70 tkm. huoltokirjamerkinnän jälkeen.
Nyt on rakennettu jakopää täydellisenä ja käsitelty moottori RVS:LLÄ pariin kertaan. On myös Aeron uusi kytkin kaikkine hiluineen ja kaikki stefat vaihdeltu kummankin puolen moottoria. Tarkoitus on katsoa josko tuolla pääsis sen 500 tkm.
Mene ja tiedä. Huoltokirjassa on merkintä. Oli tosin merkintä jakopääremontistakin samoilla kilsoilla. Oli tehty ainoastaan ketjun vaihto ilmeisesti koska jakopää oli vaihtokunnossa saman 70 tkm. huoltokirjamerkinnän jälkeen.
Nyt on rakennettu jakopää täydellisenä ja käsitelty moottori RVS:LLÄ pariin kertaan. On myös Aeron uusi kytkin kaikkine hiluineen ja kaikki stefat vaihdeltu kummankin puolen moottoria. Tarkoitus on katsoa josko tuolla pääsis sen 500 tkm.
Re: Öljynvaihdon tarpeellisuus yleisesti vanhalle moottorill
Liekö tehty muuta, kuin merkintä huoltokirjaan.
9-5 Aero - 00
Re: Öljynvaihdon tarpeellisuus yleisesti vanhalle moottorill
Kyllä olen siinä uskossa, että uusimalla pelkän jakoketjun vanhoille rattaille saattaisi päästä sen 70 tkm. juurikin.
Tällöin jäisi silti tasapainoakselin ketju ennalleen jossei sitä uita erikseen omille rattailleen esim. alakautta. Omassani tuo tp-akselin ketju ei juuri roikkunut vielä mutta meni sekin samalla rattaineen ja kirstimineen uusiksi. Kone käy nyt ns. "kuin kultakello" ja pärähtää ainakin -27 °C pakkasesta laakista tulille ilman esilämmitystä. Käytössä ympärivuotisesti pelkkä re85 ja välillä luraus Si-Alcoholia tankiin.
Tällöin jäisi silti tasapainoakselin ketju ennalleen jossei sitä uita erikseen omille rattailleen esim. alakautta. Omassani tuo tp-akselin ketju ei juuri roikkunut vielä mutta meni sekin samalla rattaineen ja kirstimineen uusiksi. Kone käy nyt ns. "kuin kultakello" ja pärähtää ainakin -27 °C pakkasesta laakista tulille ilman esilämmitystä. Käytössä ympärivuotisesti pelkkä re85 ja välillä luraus Si-Alcoholia tankiin.