Trionic 5 lastun ohjelmoinnin periaate askarruttaa ???

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Trionic 5 lastun ohjelmoinnin periaate askarruttaa ???

Viesti Kirjoittaja pevi »

Avattuani trioni5 ECU:n havaitsin, että siellä on kaksi Intel 28F010
CMOS flash piiriä, jotka todennäköisesti pitävät sisällään trionic5 ohjelmiston.
Korjaamokäsikirjaa tarkastellessani löysin ECU:n liittimeltä ainakin kolme nastaa, jotka oli tarkoitteu "Tuotantokäyttöön".
Onko kukaan perehtynyt em. piirien ohjelmointiin eli pystyykö ne ohjelmoimaan uudestaan irroittamatta ( on kohtuullisen hankalia irrottaa, kun ovat pintaliitostavaraa ), esim nimenomaan ECU:n liittimeltä. Piirikortilla en havainnut mitään erillistä ohjelmointiliitintä.

Pystyykö em. piiristä imuroimaan/ kopioimaan sen sisällön vai onko ne jotenkin suojattuja.

Ette varmaan arvaa miksi moiset asiat askarruttaa :wink:
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Muakin kiinostaisi.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Omasta autosta on "imuroitu" tuo softa OBD-portin kautta läppärille. Miksi siis piirejä kolvaamaan? ...ellei sitten boksi ole irti autosta.
Uuden/muokatun softan saa tilalle, ei tosin yhtä helposti. Jokin moduli tms. tarvitaan softan lataamiseksi sisään.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Tällä saitilla oli 16bittinen emulaattori joka kävi SAAB Triovic ohjelmointiin.
Ei tunnu aukeavan tuo valikko, mutta täältä löytyy periaate.

http://www.vanaaken.com/europe/smartchi ... petrol.htm
9-3.1972
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kyllä sen T5:n voi sieltä prommata uusiksi, mutta se pitää irroittaa autosta tätä varten ja jos jotain menee pieleen tuon prommauksen aikana (johto heilahtaa, sähkökatkos, luonnonmullistus), joudut juottamaan piirit irti ja flashaamaan ne irrallaan. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Jope kirjoitti:Kyllä sen T5:n voi sieltä prommata uusiksi, mutta se pitää irroittaa autosta tätä varten ja jos jotain menee pieleen tuon prommauksen aikana (johto heilahtaa, sähkökatkos, luonnonmullistus), joudut juottamaan piirit irti ja flashaamaan ne irrallaan. :-)
Voitko hieman perustella minkä takia piiri pitäisi juottaa irti, jos ohjelmointi epäonnistuu? Ymmärrän kyllä, että piiri voi vaurioitua, jos jännitteet tippuvat juuri sopivasti niin, että piirin sisäinen polttorutiini jää polttamaan samaa kohtaa liian kauan. Mutta muuten eikös ohjelmointia voi yrittää samantien uudestaan.

En osaa sanoa onnistuuko tuo piirin ohjelmointi vahingoittamatta piirilevyllä olevia muita piirejä. Pitäisi kokeilla samaa T7:n kanssa, kunhan olisi rahaa ostaa varakappale, jolla voisi hyvin mielin testailla tommoista.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tomi Liljemark kirjoitti:Voitko hieman perustella minkä takia piiri pitäisi juottaa irti, jos ohjelmointi epäonnistuu? Ymmärrän kyllä, että piiri voi vaurioitua, jos jännitteet tippuvat juuri sopivasti niin, että piirin sisäinen polttorutiini jää polttamaan samaa kohtaa liian kauan. Mutta muuten eikös ohjelmointia voi yrittää samantien uudestaan.
Kyseessä ei ole mikään lopullinen vaurio, vaan jos Trionicin pohjaliittimen kautta softaat, käsittääkseni Trionicin firmiksen pitää olla käynnissä (se firmis hoitaa flashayksen)..

Jos kuset polton, Trionic kaatuu ja yrität uudestaan, ei firmis enää käynnisty, eikä täten voi vastaanottaa bittejä ja siirtää niitä paikalleen.

Ei niitä flashien data- ja osoitenastoja ole sinne pohjaliittimeen mapatty, vaan sieltä löytyy joku serial-väylä (i2c? vai joku autoalan oma? en tiedä..), mitä kautta tuo softaus sitten tapahtuu, jos tapahtuu.

Täytyy kyllä sanoa, että tästä hommasta ei ole omakohtaista kokemusta, eli nyt puhun välikäden tietoa.
En osaa sanoa onnistuuko tuo piirin ohjelmointi vahingoittamatta piirilevyllä olevia muita piirejä. Pitäisi kokeilla samaa T7:n kanssa, kunhan olisi rahaa ostaa varakappale, jolla voisi hyvin mielin testailla tommoista.
Peruuttamatonta vahinkoa tuskin tässäkään tilanteessa syntyy, mutta signaali voi karata muihin komponentteihin, jos korttia ei ole suunniteltu suoraan piirien jalkoihin tapahtuvaa in circuit programmia varten. Flashille saattaa päätyä väärät bitit..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Jope kirjoitti:Kyseessä ei ole mikään lopullinen vaurio, vaan jos Trionicin pohjaliittimen kautta softaat, käsittääkseni Trionicin firmiksen pitää olla käynnissä (se firmis hoitaa flashayksen)..
Ok, puhuttiin eri asioista, eli tarkoitit pohjaliittimen kautta ohjelmointia ja minä suoraan piirilevyllä ohjelmointia. Olet luultavasti täysin oikeassa, että jos liittimen kautta ohjelmoidessa voidaan vaihtaa ohjelmoinnin suorittava ohjelma (saanpa kuullostamaan asian vaikealta), niin homma voi mennä pieleen.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Milläs softalla ton 5.2sen sisällön sais nyt ekaksi tohon läppärille.
OBD-RS232 muunin on ja toimii hienosti datan luennassa.
Ja lisäksi saisko ton lämpomittarin korjattua tätä kautta.
Vastaa Viestiin