"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
-
- "Aero"
- Viestit: 392
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Mun SS -03 (300300km) ilmoittelee SIDissä lukkovikaa, kuskin nuppi ei ainapainu alas. Nypin sitä näillä keleillä (-10...) ja napsuttelen keskuslukkokatkaisijaa. Häviää vika - ja uusiutuu. Jossain oli kirjoitusta "mokkulasta" jonka juotokset pitäs uusia. Lämpimämpiä juotoskelejä odotellessa, olkoon. Pitää vaan lähtiessä kokeilla kahvasta, menikö lukkoon.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Ainakaan itsellä ei -03 vilkut vilkahda lukittaessa ovia jos joku ovi ei mennyt lukkoon. Ei tarvitse kokeilla kahvasta kunhan katsoo että vilkut vilkahtaaSaabium196 kirjoitti:Mun SS -03 (300300km) ilmoittelee SIDissä lukkovikaa, kuskin nuppi ei ainapainu alas. Nypin sitä näillä keleillä (-10...) ja napsuttelen keskuslukkokatkaisijaa. Häviää vika - ja uusiutuu. Jossain oli kirjoitusta "mokkulasta" jonka juotokset pitäs uusia. Lämpimämpiä juotoskelejä odotellessa, olkoon. Pitää vaan lähtiessä kokeilla kahvasta, menikö lukkoon.
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Mulla vilkahtaa kyllä vilkut aina normaalisti vaikka matkustajan ovi jää lukitsematta. Eli ilmeisimmin eri vika kyseessä kuin sellainen, jossa vilkut jättää välkkymättä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Jonkun BMW:n rekkari lainassa?AZP kirjoitti:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Ai guugletit rekkarin? Sieltä löytyy paljon muutakin jännää materaalia kuin se Bemari
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Bilteman sivuja käytin väärin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Auto kävi eilen viimein nelipyöräsuuntauksessa lokakuisen auraustankojen vaihdon jälkeen. Kävi sitten ilmi, että olen varsinainen kultasormi alustaosien asentamisessa, sillä käsikopelolla tehdyn asennuksen jäljiltä molempien takapyörien auraus oli 0,7 mm, kun ohjearvo on 0,5 ... 1,0 mm
Tästä voisi päätellä, että köyhdyin turhaan 80 euroa säätökäynnistä, mutta oli siellä jotain muokattavaakin. Etupyörissä oli aurausta liian vähän (0,2/0,1 mm, ohjearvo 0,6 ... 1,1 mm), joten se säädettiin kohdilleen.
Enemmän ihmetystä herätti takapään camber, jotka oli kummallakin puolella alle ohjearvojen (-1°19'/-1°13', ohjearvo -0°24' ...-1°00'). Oikea saatiin säädettyä hyvin kohdilleen (-0°45'), mutta vasemmalla puolella kuulemma loppui säätövara, ja arvoksi säädön jälkeen jäi -1°07'
Eipä tuo nyt paljoa poikkea ohjearvosta, että ei sillä väliä. Mutta onko tosiaan niin kuten minulle selitettiin että tämä on vähän kuin tyyppivika näissä, että takapään camberia ei saada välttämättä ihan kohdilleen. Tiskillä kaveri selitti että hänellä on 2005 Vectra ja on törmännyt samoihin ongelmiin, tosin alustaa on madallettu. Itselläni ihan vakioalusta, tosin 308 tkm kohdalla voi alusta olla hieman madaltunut itsestään.
Kovin tammikuun pakkaskausi alkaa olla meidän seuduilla näköjään ohi, ja tulipahan testattua, että dieselsaab on kunnon talvikelissäkin toimiva ja lämmin auto. Akku/latauskestotesti jatkuu edelleen. Tällä viikolla tuli yksi pidempi pätkä ajoa, kun ajoin noin 15 km yhteen soittoon tallille. Muuten on ajomatkat olleet max. 10 km pätkiä ja talvikeleillä eberin soittoa sekä penkinlämmittimiä ei ole säästelty. Akun lepojännitettä olen seuraillut muutaman päivän välein ja se pysyy koko ajan välillä 12,6-12,8 eli akku pysyy hyvin varauksessa pätkäajosta huolimatta.
Toinenkin kestotesti alkoi viime viikolla. Ostin eBaysta kiinalaiset H7-polttimot hintaan 0,795 euroa kappale (sis. postikulut). Ne meni tietenkin heti lyhyiden ajovaloiksi ja nyt katsotaan kestääkö nämä miten paljon lyhyemmän aikaa kuin Tokmannilta reilu vuosi sitten ostamani 17 euron Osramit, joista toinen simahti noin 8 kk käytön jälkeen ja toinen lähti nyt lampusta vielä toimivana. Osramin hinnalla siis saisi noin 21 kiinalaista hooseiskaa. Käyttötuntihintavertailussa kiinalainen H7 alkaa näinä päivinä lyömään sen ensin rikkoutuneen Osramin
Vähän liian tylsäksi tämä loppuunajetun korjailu/tuunauskertomus on taas jäänyt, vaikka uusista ajovalopolttimoista saikin hirveät kiksit. Harkinnassa on josko investoisi tuollaiseen eSID2-palikkaan, saisi SIDiin vähän eloa ja olisi pitkillä maantietaipaleilla (joita en aja juuri koskaan...) jotain räplättävää. Ei tarttisi niitä hirviä koko matkaa kuikuilla penkereiltä, kun pelaisi rattinapeilla Nintendoa.
Niin ja voisihan sen satunnaisesti reistailevan matkustajan oven lukonkin koittaa saada jossain vaiheessa käsittelyyn, kun ei muuta korjattavaa tunnu olevan...
Tästä voisi päätellä, että köyhdyin turhaan 80 euroa säätökäynnistä, mutta oli siellä jotain muokattavaakin. Etupyörissä oli aurausta liian vähän (0,2/0,1 mm, ohjearvo 0,6 ... 1,1 mm), joten se säädettiin kohdilleen.
Enemmän ihmetystä herätti takapään camber, jotka oli kummallakin puolella alle ohjearvojen (-1°19'/-1°13', ohjearvo -0°24' ...-1°00'). Oikea saatiin säädettyä hyvin kohdilleen (-0°45'), mutta vasemmalla puolella kuulemma loppui säätövara, ja arvoksi säädön jälkeen jäi -1°07'
Eipä tuo nyt paljoa poikkea ohjearvosta, että ei sillä väliä. Mutta onko tosiaan niin kuten minulle selitettiin että tämä on vähän kuin tyyppivika näissä, että takapään camberia ei saada välttämättä ihan kohdilleen. Tiskillä kaveri selitti että hänellä on 2005 Vectra ja on törmännyt samoihin ongelmiin, tosin alustaa on madallettu. Itselläni ihan vakioalusta, tosin 308 tkm kohdalla voi alusta olla hieman madaltunut itsestään.
Kovin tammikuun pakkaskausi alkaa olla meidän seuduilla näköjään ohi, ja tulipahan testattua, että dieselsaab on kunnon talvikelissäkin toimiva ja lämmin auto. Akku/latauskestotesti jatkuu edelleen. Tällä viikolla tuli yksi pidempi pätkä ajoa, kun ajoin noin 15 km yhteen soittoon tallille. Muuten on ajomatkat olleet max. 10 km pätkiä ja talvikeleillä eberin soittoa sekä penkinlämmittimiä ei ole säästelty. Akun lepojännitettä olen seuraillut muutaman päivän välein ja se pysyy koko ajan välillä 12,6-12,8 eli akku pysyy hyvin varauksessa pätkäajosta huolimatta.
Toinenkin kestotesti alkoi viime viikolla. Ostin eBaysta kiinalaiset H7-polttimot hintaan 0,795 euroa kappale (sis. postikulut). Ne meni tietenkin heti lyhyiden ajovaloiksi ja nyt katsotaan kestääkö nämä miten paljon lyhyemmän aikaa kuin Tokmannilta reilu vuosi sitten ostamani 17 euron Osramit, joista toinen simahti noin 8 kk käytön jälkeen ja toinen lähti nyt lampusta vielä toimivana. Osramin hinnalla siis saisi noin 21 kiinalaista hooseiskaa. Käyttötuntihintavertailussa kiinalainen H7 alkaa näinä päivinä lyömään sen ensin rikkoutuneen Osramin
Vähän liian tylsäksi tämä loppuunajetun korjailu/tuunauskertomus on taas jäänyt, vaikka uusista ajovalopolttimoista saikin hirveät kiksit. Harkinnassa on josko investoisi tuollaiseen eSID2-palikkaan, saisi SIDiin vähän eloa ja olisi pitkillä maantietaipaleilla (joita en aja juuri koskaan...) jotain räplättävää. Ei tarttisi niitä hirviä koko matkaa kuikuilla penkereiltä, kun pelaisi rattinapeilla Nintendoa.
Niin ja voisihan sen satunnaisesti reistailevan matkustajan oven lukonkin koittaa saada jossain vaiheessa käsittelyyn, kun ei muuta korjattavaa tunnu olevan...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
En tunne mallin alustarakennetta, mutta useissa automalleissa taka-camberin säätö ei onnistu. Tai onnistuu vaihtamalla uutta osaa tilalle. Voihan toki olla, että taka-akselipalkkia siirtämällä saa hieman säätövaraa toiselle puolen.
Useissa automalleissa on camber-arvot jo tehtaalta pielessä, asiaa ei yleensä huomata ennen kuin kulmia yritetään säätää...
Useissa automalleissa on camber-arvot jo tehtaalta pielessä, asiaa ei yleensä huomata ennen kuin kulmia yritetään säätää...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Ettei ois bumerangissa väljää? Se riittää ettei saa camberia kohalleen. Omassa on 40mm madallussarja ja silti riitti säädöt ohjearvoihin.
Saab 9-3 SC "Aero" -07
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Onhan tuokin ehkä mahdollista. Syyskuussa katsastuksessa ei ollut huomautettavaa, ja katsuri kyllä tiesi mitä etsiä. Samoin uskoisin pyöränkulmat tarkastaneen mekaanikon huomauttaneen, jos väljää olisi ollut niin paljon, että sen ilman rytkytintä olisi huomannut. Mennään näillä ja katsotaan taas loppukesästä katsastuksessa mitä sieltä löytyy.
Harkinnassa on tosin ollut alustan laajempikin uusiminen, kun tietojeni mukaan autossa on vielä mm. alkuperäiset iskunvaimentimet ja jouset. En minä ajossa ole mitään ihmeellistä huomannut, ei tuota oikein ratin takaa tuntumasta uskoisi loppuunajetuksi autoksi. Eikä katsastuksen iskaritestissäkään ilmennyt mitään ihmeellistä, tosin se testihän nyt on jotakuinkin vitsi, kuulemma läpi pääsee kun laskee renkaan paineet reilun barin tienoille, vaikka iskareita ei olisi ollenkaan
Mutta jostain on iskostunut mieleen kuva (varmaan syöpynyt nuorena TM:n mainoksista), että iskarit on sellaista kulutustavaraa, että ne pitäisi suunnilleen määräaikaishuolloissa aina vaihtaa Välillä tullut selailtua netistä hintoja, jos hankkisi uudet sport-alustan iskarit ja vaikkapa Eibachin 20/30 mm madaltavat jouset. Samalla menisi (tietääkseni edelleen) alkuperäiset kääntölaakerit uusiksi. Ei olisi sitten taas noista osista huolta loppuomistusaikanani.
Toisaalta sitä on Saabien kanssa oppinut, että if it ain't broken, don't fix it. Jos menen ehjän alustan osia vaihtamaan, niin varmaa on että jompi kumpi uusista kääntölaakereista jumittaa vuoden-parin päästä ja sitten on Eibachin jousi poikki jne jnpp.
Ehkä parempi antaa vaan kovaa ajoa ja jatkaa tätä käyttötestiä.
Harkinnassa on tosin ollut alustan laajempikin uusiminen, kun tietojeni mukaan autossa on vielä mm. alkuperäiset iskunvaimentimet ja jouset. En minä ajossa ole mitään ihmeellistä huomannut, ei tuota oikein ratin takaa tuntumasta uskoisi loppuunajetuksi autoksi. Eikä katsastuksen iskaritestissäkään ilmennyt mitään ihmeellistä, tosin se testihän nyt on jotakuinkin vitsi, kuulemma läpi pääsee kun laskee renkaan paineet reilun barin tienoille, vaikka iskareita ei olisi ollenkaan
Mutta jostain on iskostunut mieleen kuva (varmaan syöpynyt nuorena TM:n mainoksista), että iskarit on sellaista kulutustavaraa, että ne pitäisi suunnilleen määräaikaishuolloissa aina vaihtaa Välillä tullut selailtua netistä hintoja, jos hankkisi uudet sport-alustan iskarit ja vaikkapa Eibachin 20/30 mm madaltavat jouset. Samalla menisi (tietääkseni edelleen) alkuperäiset kääntölaakerit uusiksi. Ei olisi sitten taas noista osista huolta loppuomistusaikanani.
Toisaalta sitä on Saabien kanssa oppinut, että if it ain't broken, don't fix it. Jos menen ehjän alustan osia vaihtamaan, niin varmaa on että jompi kumpi uusista kääntölaakereista jumittaa vuoden-parin päästä ja sitten on Eibachin jousi poikki jne jnpp.
Ehkä parempi antaa vaan kovaa ajoa ja jatkaa tätä käyttötestiä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Paikat hajoaa. Kuskin sivupeilin tehdasasennukselle tuli nimittäin kilometrit täyteen reilussa 308 tkm:ssa. Jonkin aikaa olen huomannut, että peili värisee maantienopeuksissa. Tänään aloin irrottamaan peiliä WISin ohjeiden mukaan, niin lasihan irtosi kesken homman kokonaan kiinnitysalustastaan. Se selittää värinän, itse alustan kiinnitysmekanismi ja muut sisuskalut oli ihan kunnossa.
Tässä peili ja sen kiinnitysalusta:
Ja tässä alustan takapuoli, tuolla rautalankavirityksellä se kiinnittyy sitten mekanismiin peilikotelon sisällä:
Lauantain pikkupuhteina pesin nuo osat huolellisesti, vedin koko pinnalle molempiin osiin kontaktiliiman ja liimasin lasin takaisin paikoilleen. Toivottavasti meni sen verran tiiviisti ja tasaisen ohuella liimakalvolla, että lasin lämmitys pelittää entiseen tapaan. Tuon alustan sisällä siis menee vastuslangat, jotka lämmittävät tuon pinnan, johon peili liimataan. Lämmittimen kaapelien liittimet näkyy alustan vasemmassa yläkulmassa ja nuo kehässä olevissa koloissa näkyvät raidat on vastusliuskoja.
Tässä peili ja sen kiinnitysalusta:
Ja tässä alustan takapuoli, tuolla rautalankavirityksellä se kiinnittyy sitten mekanismiin peilikotelon sisällä:
Lauantain pikkupuhteina pesin nuo osat huolellisesti, vedin koko pinnalle molempiin osiin kontaktiliiman ja liimasin lasin takaisin paikoilleen. Toivottavasti meni sen verran tiiviisti ja tasaisen ohuella liimakalvolla, että lasin lämmitys pelittää entiseen tapaan. Tuon alustan sisällä siis menee vastuslangat, jotka lämmittävät tuon pinnan, johon peili liimataan. Lämmittimen kaapelien liittimet näkyy alustan vasemmassa yläkulmassa ja nuo kehässä olevissa koloissa näkyvät raidat on vastusliuskoja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Kiitos innostuspotkusta. Tuli nimittäin viestin innoittamana operoitua tänään sama homma omaan kuljettimeen.
Tarina meni aika samalla tavalla, lasi jäi sitten lopullisesti käteen irroitusoperaation aikana. Omalla kohdalla tosin siellä paljastui jonkun edellisen omistajan pikaliimaviritelmiä joiden rapsutteluun meni ihan liian paljon aikaa.
Tarina meni aika samalla tavalla, lasi jäi sitten lopullisesti käteen irroitusoperaation aikana. Omalla kohdalla tosin siellä paljastui jonkun edellisen omistajan pikaliimaviritelmiä joiden rapsutteluun meni ihan liian paljon aikaa.
9-3 SS 2.0t BioPower Aero '09
9-3 Cab 2.0t '99
9-3 Cab 2.0t '99
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Eipä kestä. Mitä liimaa käytit? Itse vedin Kiillon Kestoprenillä, kun sitä on ylimääräinen litran purkki varastossa. Purkissa ei mainita mitään lasin liimaamisesta, mutta rohkeasti sudittelin silti sillä. Raportoin heti jos liimaus alkaa pettää, niin tietävät sitten muut että turha on tuolla Kestoprenillä peilejä korjailla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Laitoin Bisonin 2-komponenttiepoksilla. Niitäkin tosin oli kaupassa valittavana varmaan viittä erilaista.
Katselin että tällä saisi liimata lasia ja pitäisi kestää lämpötiloja väliltä -40°C/+70°C joten sen puolesta luulisi pysyvän. Ainakin toivottavasti.
Katselin että tällä saisi liimata lasia ja pitäisi kestää lämpötiloja väliltä -40°C/+70°C joten sen puolesta luulisi pysyvän. Ainakin toivottavasti.
9-3 SS 2.0t BioPower Aero '09
9-3 Cab 2.0t '99
9-3 Cab 2.0t '99
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Olitkos jo alatukivartta tai pyörännapaa joutunut vaihtamaan kummallekaan puolelle vielä? Itellä menee molemmat oikealle puolelle vaihtoon ja napakin pelkän ABS:n anturin takia. Mutta parilla huntilla näyttäis selviävän, kun ite vaihtelee. Kilometrejä on 333tkm.