kimmop kirjoitti:Sivumennen sanoen vielä löytyy näköjään Ruotsista isohkojakin automyymälöitä jotka kieltäytyvät myymästä ulkomaille herran vuonna 2015, koska vaikeudet, vaiva ja vaimo ei aamulla hymyillyt. Ihme herrakansaa.
Joskus 2008 oli systeemi ainakin sellainen ettei Ruotsin rekisteristä poistaminen onnistunut ennenkuin Vägverket sai todistuksen auton rekisteröinnistä muualle. Jos tämä vaaditaan vieläkin on ihan selvästi riski myyjälle, saattaahan yhteydet ostajaan katketa syystä tai toisesta, tai auto voidaankin vaikka päättää jättää rekisteröimättä Suomeen.
Tässäkin ketjussa on todistettu moneen kertaan että vv 2012-2013 lähtien Suomen ja Ruotsin välillä tiedot vaihtuvat automaagisesti eikä edes kilpiä tarvitsisi Suomeen rekisteröitävien osalta palauttaa Transportstyrelsenille. Se että Ruotsin viranomaiset ei tunnu saavan tätä tietoa julkisesti saataville ja kauppiaille on melkein EU-sisämarkkinaeste kaupalle.
(ja kaikki ne viisi-kuusi liikettä jotka suostuivat myymään vaativat kilvet, ml se josta ostin lopulta auton)
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Näin lukee Transportstrylensin nettisivulla vielä tänäpäivänäkin, että kyltit on yksi niistä kolmesta asiasta jotka on palautteva, jotta auto saadaan pois rekisteristä. Yhdellä kaverilla on ollut auto rekisterissä ainakin viisivuotta myynnin jälkeen, eikä saa sitä pois rekisteristä vaikka auto on Suomessa, kylteistä ei tietoa. http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... istrering/
För att fordonet ska kunna avregistreras på grund av export, ska säljaren sända in följande till Transportstyrelsen:
Anmälan om avregistrering på grund av export
en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige fordonets registreringsskyltar
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Se on sitten ylitsepääsemätön ja liian vaikea asia joillekin tuo kilpien palauttaminen Sentakia huhut kiertää täällä, ettei autoa saa pois rekisteristä ja kaikki Ruotsalaiset ei halua myydä autoa vientiin. Pieni juttu, mutta saattaa vaikuttaa kiinnostukseen myydä auto ulkomaille.
Myyjä lukee useinmiten säännöt Transportstyrelsen sivulta ja yrittää noudattaa niitä, että asiat menis piikkiin.
Viimeksi muokannut viggen, Ke Joulu 23, 2015 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Kaipa ongelma on kuitenkin enemmän siinä, että jotkut eivät koskaan rekisteröikään hakemiaan autoja Suomeen? Siinä tapauksessa myyjä tarvitsisi ne kilvet, mutta juuri silloin ne todennäköisesti jäävät myös saamatta.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Kilvet palauttamalla saa myyjä nopeammin auton pois rekisteristä. Sopii myyjän kanssa mitä tekee etukäteen. 2 oon hakenu ja ekasta on tallin seinällä kilvet. Toisesta pistin heti suomeen saavuttua samana päivänä kilvet postiin kuten sovin myyjän kanssa.
Ajoneuvojen rekisteröinnistä annetun asetuksen 52 pykälän mukaan Trafin on ilmoitettava Ruotsissa rekisteröidyn auton ensirekisteröinnistä Suomessa Ruotsin rekisterinpitäjälle. Asetuksenkohta on ollut sisällöllisesti samanlainen ainakin 15 vuotta (päivitetty v. 2010).
Finlexistä ko. kohdan voi printata suoraan ruotsinkielisenä ja ottaa mukaan autonostomatkalle, jos se helpottaa kaupantekoa. En tiedä helpottaako.
Näistä ruotsin rekisterinumeroista etsin tietoa mutta en löytänyt kysymykseen vastausta. Tällainen tapaus: Ilmoituksen tekstissä on yksi rekisteri numero, ilmoituksen tiedoissa (rekisterinumero kohdassa) on toinen rekisteri numero ja ilmoituksen kuvassa kolmas erilainen numero. Eli kaikki kolme eri rekisteri numerot. Millään näistä rekisteri numeroista ei löytynyt tietoja tuolta aiemmin mainitusta hakupalvelusta. Kyseistä ilmoitusta ei löydy enään blocketista mutta olisin halunnut selvittää mihin kulkine päätyi.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Kyllä se autossa oleva rekkari pitäs olla oikea, jos on virallinen kilpi. Autoliikkeet saattavat laittaa vaan jonkun rekkarin tekstiin joka tulee automaattisesti heidän ilmoitusta tehtäessä, siis aivan ilmasta temmattua.
Täältä voi tarkistaa tietoja. https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
"Export av fordon
Om du exporterar ett fordon,
om du säljer fordonet utanför Sverige
ska du avregistrera fordonet.
Du anmäler avregistrering på
registreringsbeviset.
Du ska också skicka in
bilens registreringsskyltar
och en exporthandling.
Transportstyrelsen bestämmer sedan
om ditt fordon ska avregistreras."
Tuskin tuo teksti tulee muuttumaankaan, koska ehkä vain trafin ja transportstyrelsenin välillä toimii tuo elektroninen tiedon siirto. Voihan ruotsista myydä autoja muihinkin maihin exporttina. Toinen homma on se että jos jää oottamaan Trafilta tieto menee muistaakseni vasta sitten kun auto on suomeen rekisteröity ja se saattaa kestää pahimmillaan noin 3 kuukautta.
Avställd = Ajokiellossa. Netin kautta onnistuu jos on ¨paperit¨ kunnossa, auto pitää myös vakuuttaa ainakin pakollinen liikennevakuutus. Autoliikkeissä käytetään vihreitä kilpiä koeajolla, sitten auto vakuutuksen vaikka Suomen vakuutusyhtiöön.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.