Terve terve, onko ehdotuksia? Auto on 9-5 2,3t -99 manuaali
Ongelma:
CHECK ENGINE valo palaa & CRUISE ei toimi, eikä sen merkkivalo syty.
Tyhjäkäynti on kutakuinkin tasainen mutta n. 500RPM, maanteiajon jälkeen saattaa olla 1200RPM. Muuten kulkee tasaisesti ja täysin normaalisti, ei nyi eikä röpötä tms. Tämä täysin moottorin lämpötilasta riippumatta. OBD-lukijalla ei löydy yhtään vikakoodia.
Kun akun kenkä on ollut irti, moottori käy normaalisti ja CRUISE toimii. Sitten kun ensimmäisen kerran painaa reilummin kaasua, syttyy CHECK ENGINE ja CRUISE-valo ei syty enää, ja yllä kuvatut oireet alkavat.
Autossa on uudet NGK BCPR6ES-11 tulpat, ja toimivasta autosta on testattu sytytyskasettia, ilmamassamittaria sekä magneettiventtiiliä kun se siinä oli helposti tyrkyllä. Lisäksi autoon on juuri vaihdettu jarrutehostin, kun se vuoti ja teki tyhjäkäynnistä pahasti seilaavan ja sammutti auton joka risteykseen. Rikkinäisiä tai irrallisia letkuja ei näy. Huohotinpäivitys on tehty.
Selailin kyllä CE-valoon liittyviä viestiketjuja, mutta uusia ideoita en löytänyt eikä samoja oireita. Voisiko kaasuläppäkotelo aiheuttaa tällaista? Auto kuitenkin kykenee käymään hienosti aina akun irrottamisen jälkeen.
Kiitti!
CHECK ENGINE
CHECK ENGINE
9-5 2,3t SE '01 biopower stage 1
EX. 900T '96 | 9000CD '89 | 9000i16 '86
EX. 900T '96 | 9000CD '89 | 9000i16 '86
Re: CHECK ENGINE
Perus OBD-lukijalla ei kuulukaan löytyä vikakoodeja tuosta vuosimallista (ellei softa ole päivitetty uudempaan). Ne on syytä lukea Tech2:lla ennenkuin jatkaa vian arvailua. Paikkakunnan tietäminen voisi ohjata jonkun ko testerin omistajan kuulolle.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: CHECK ENGINE
Veikkaisin lonkalta kaasuläppäkoteloa. Voisi katsoa sen muovikuoren alta onko siellä kaikki eristeet johdoista karanneet.
Re: CHECK ENGINE
Niin joo onhan se OBD-mittaus katsastuksessakin mukana vain 2001 ja uudemmilla autoilla.
Pitääpä käydä luetuttamassa. Tai sitten kurkistan tosiaan sen kotelon ensin.
Thanks!

Pitääpä käydä luetuttamassa. Tai sitten kurkistan tosiaan sen kotelon ensin.
Thanks!
9-5 2,3t SE '01 biopower stage 1
EX. 900T '96 | 9000CD '89 | 9000i16 '86
EX. 900T '96 | 9000CD '89 | 9000i16 '86
Re: CHECK ENGINE
Kaasuläppäkotelohan se oli!
Veljellä oli ylimääräinen hyllyssä joten koitin suoraan vaihtaa tilalle ja koeajaa niin ei syttynyt enää moottorivalo ja tyhjäkäynti pysyy siinä 800 paikkeilla. Myös cruise toimii nyt.
Kiitos vastauksista!
Veljellä oli ylimääräinen hyllyssä joten koitin suoraan vaihtaa tilalle ja koeajaa niin ei syttynyt enää moottorivalo ja tyhjäkäynti pysyy siinä 800 paikkeilla. Myös cruise toimii nyt.

Kiitos vastauksista!
9-5 2,3t SE '01 biopower stage 1
EX. 900T '96 | 9000CD '89 | 9000i16 '86
EX. 900T '96 | 9000CD '89 | 9000i16 '86
Re: CHECK ENGINE
Joo oli näköjään. Ei kyllä ollut mitään eroa ajossa, ymmärtääkseni tuo limp home -toiminto rajoittaa huomattavasti auton tehoa?
9-5 2,3t SE '01 biopower stage 1
EX. 900T '96 | 9000CD '89 | 9000i16 '86
EX. 900T '96 | 9000CD '89 | 9000i16 '86