CHECK ENGINE

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
TKD
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Elo 05, 2014 10:08
Paikkakunta: Pietarsaari

CHECK ENGINE

Viesti Kirjoittaja TKD »

Terve terve, onko ehdotuksia? Auto on 9-5 2,3t -99 manuaali

Ongelma:
CHECK ENGINE valo palaa & CRUISE ei toimi, eikä sen merkkivalo syty.
Tyhjäkäynti on kutakuinkin tasainen mutta n. 500RPM, maanteiajon jälkeen saattaa olla 1200RPM. Muuten kulkee tasaisesti ja täysin normaalisti, ei nyi eikä röpötä tms. Tämä täysin moottorin lämpötilasta riippumatta. OBD-lukijalla ei löydy yhtään vikakoodia.

Kun akun kenkä on ollut irti, moottori käy normaalisti ja CRUISE toimii. Sitten kun ensimmäisen kerran painaa reilummin kaasua, syttyy CHECK ENGINE ja CRUISE-valo ei syty enää, ja yllä kuvatut oireet alkavat.

Autossa on uudet NGK BCPR6ES-11 tulpat, ja toimivasta autosta on testattu sytytyskasettia, ilmamassamittaria sekä magneettiventtiiliä kun se siinä oli helposti tyrkyllä. Lisäksi autoon on juuri vaihdettu jarrutehostin, kun se vuoti ja teki tyhjäkäynnistä pahasti seilaavan ja sammutti auton joka risteykseen. Rikkinäisiä tai irrallisia letkuja ei näy. Huohotinpäivitys on tehty.

Selailin kyllä CE-valoon liittyviä viestiketjuja, mutta uusia ideoita en löytänyt eikä samoja oireita. Voisiko kaasuläppäkotelo aiheuttaa tällaista? Auto kuitenkin kykenee käymään hienosti aina akun irrottamisen jälkeen.

Kiitti!
9-5 2,3t SE '01 biopower stage 1
EX. 900T '96 | 9000CD '89 | 9000i16 '86
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: CHECK ENGINE

Viesti Kirjoittaja HEV »

Perus OBD-lukijalla ei kuulukaan löytyä vikakoodeja tuosta vuosimallista (ellei softa ole päivitetty uudempaan). Ne on syytä lukea Tech2:lla ennenkuin jatkaa vian arvailua. Paikkakunnan tietäminen voisi ohjata jonkun ko testerin omistajan kuulolle.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: CHECK ENGINE

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Veikkaisin lonkalta kaasuläppäkoteloa. Voisi katsoa sen muovikuoren alta onko siellä kaikki eristeet johdoista karanneet.
TKD
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Elo 05, 2014 10:08
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: CHECK ENGINE

Viesti Kirjoittaja TKD »

Niin joo onhan se OBD-mittaus katsastuksessakin mukana vain 2001 ja uudemmilla autoilla. :D
Pitääpä käydä luetuttamassa. Tai sitten kurkistan tosiaan sen kotelon ensin.

Thanks!
9-5 2,3t SE '01 biopower stage 1
EX. 900T '96 | 9000CD '89 | 9000i16 '86
TKD
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Elo 05, 2014 10:08
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: CHECK ENGINE

Viesti Kirjoittaja TKD »

Kaasuläppäkotelohan se oli!
Veljellä oli ylimääräinen hyllyssä joten koitin suoraan vaihtaa tilalle ja koeajaa niin ei syttynyt enää moottorivalo ja tyhjäkäynti pysyy siinä 800 paikkeilla. Myös cruise toimii nyt. :mrgreen:

Kiitos vastauksista!
9-5 2,3t SE '01 biopower stage 1
EX. 900T '96 | 9000CD '89 | 9000i16 '86
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: CHECK ENGINE

Viesti Kirjoittaja Dosh »

Oliko kaasuläppäkotelo limp home tilassa?

https://youtu.be/wr_CmGp20mk?t=41
TKD
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Elo 05, 2014 10:08
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: CHECK ENGINE

Viesti Kirjoittaja TKD »

Joo oli näköjään. Ei kyllä ollut mitään eroa ajossa, ymmärtääkseni tuo limp home -toiminto rajoittaa huomattavasti auton tehoa?
9-5 2,3t SE '01 biopower stage 1
EX. 900T '96 | 9000CD '89 | 9000i16 '86
Vastaa Viestiin