Pesevämpään öljyyn siirtymisen riskit
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Pe Loka 16, 2015 18:40
- Paikkakunta: Pori
Pesevämpään öljyyn siirtymisen riskit
Olen käyttänyt ng-satkussa tällä vaihtovälillä niinkin "luokatonta" öljyä kuin Motoxin semisynteettistä 10w-40. Ajatuksena olisi hakea nyt seuraavaksi Puuilosta se halpa GM dexos2 purnukka ja heittää ne sisuksiin. Puhelevat jotkut että se olisi aika pesevää öljyä. Mietin siis, että onkohan riski siirtyä 360tkm ajetussa autossa pesevämpiin öljyihin kun ei ole mitään tietoa öljysihdin tilastakaan. Toiseksi onkohan tuo Dexos sen parempaa kuin Motoxinkaan litkut? Oma öljyfilosofiani kuitenkin suosii tiheitä vaihtovälejä ja edullisia öljyjä.
Re: Pesevämpään öljyyn siirtymisen riskit
Omassa T5 kolkissani avasin öljypohjan n. 340tkm kohdalla ja sihti oli liki tukossa pienenpienistä karstakokkareista. Nyt vähän aikaa sitten testasin omatekemää etanolisoftaa kahden tankillisen ajan, jonka jälkeen avasin öljypohjan mielenkiinnon ja varmuuden vuoksi. Mittarissa nyt n. 360tkm. Irtonaista karstaa ei ollut hirmuisen paljon, toki etanoli oli sitä hieman lisäksi irroittanut.
Öljyjen puhdistavuuteen en osaa ottaa kantaa, mutta noilla kilometreillä suosittelisin öljypohjan avaamista mielenrauhan vuoksi. Itse tekien esim. ensikertalaiselta nosturilla 4h voisi olla hyvä suositus ja korjaamolla tuskin puoltakaan tuosta.
Öljyjen puhdistavuuteen en osaa ottaa kantaa, mutta noilla kilometreillä suosittelisin öljypohjan avaamista mielenrauhan vuoksi. Itse tekien esim. ensikertalaiselta nosturilla 4h voisi olla hyvä suositus ja korjaamolla tuskin puoltakaan tuosta.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Pe Loka 16, 2015 18:40
- Paikkakunta: Pori
Re: Pesevämpään öljyyn siirtymisen riskit
ValPe kirjoitti:Omassa T5 kolkissani avasin öljypohjan n. 340tkm kohdalla ja sihti oli liki tukossa pienenpienistä karstakokkareista. Nyt vähän aikaa sitten testasin omatekemää etanolisoftaa kahden tankillisen ajan, jonka jälkeen avasin öljypohjan mielenkiinnon ja varmuuden vuoksi. Mittarissa nyt n. 360tkm. Irtonaista karstaa ei ollut hirmuisen paljon, toki etanoli oli sitä hieman lisäksi irroittanut.
Öljyjen puhdistavuuteen en osaa ottaa kantaa, mutta noilla kilometreillä suosittelisin öljypohjan avaamista mielenrauhan vuoksi. Itse tekien esim. ensikertalaiselta nosturilla 4h voisi olla hyvä suositus ja korjaamolla tuskin puoltakaan tuosta.
On tuo mielessä käynyt että missä kunnossa mahtaa olla. Mutta kun katselin vanhoja auton papereita niin öljyt on tuohon vaihdettu 9000-10000km välein. Ekana vuotena autolla on ajettu 50tkm. Olettaisin siis että tiheä öljyväli ja maantieajo on ainakin vähän auttanut vähentämään paskan määrää koneessa. Melkein menisi korjaamolle koska ei ole nosturia tai öljymonttua itsellä. Oliko se niin että öljypohjan edessä ei ollut mitään, että sen kun vain pultit irti ja pohja veks?
Re: Pesevämpään öljyyn siirtymisen riskit
Tuossa on kattava ketju aiheesta, alussa ohjeetkin: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=122147
Kokonaisuudessaan varsin simppeli homma, itselle eniten harmaita hiuksia aiheuttaa herkästi jumivat downpipen pinnapultit.
Kokonaisuudessaan varsin simppeli homma, itselle eniten harmaita hiuksia aiheuttaa herkästi jumivat downpipen pinnapultit.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Pesevämpään öljyyn siirtymisen riskit
Jos öljysihdin putsaaminen ei huoleta niin melko sama mitä öljyä käyttää koska tuho on tulossa moottoriin..alkaa kolisemaan ja loput on historiaa. Siis mars putsaukseen niin paranee moottori ja unenlaatu..
Miettisin kyllä kun alakerta on auki et laittaisko kampiakselin lakrut samalla kun noita kilometrejäkin on tuon verran..
Miettisin kyllä kun alakerta on auki et laittaisko kampiakselin lakrut samalla kun noita kilometrejäkin on tuon verran..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Pesevämpään öljyyn siirtymisen riskit
Tuo GM-öljy ei sekään mitään ihmeellisen "hyvää" taida olla. Ainakin se on pakkasella paksua kuin vaseliini.
Jos pääset nosturille, niin sihti kannattaa kurkata, siihen tarvitaan tiivisteainetta ja pari O-rengasta, sekä edellä mainitut nelisen tuntia...
Jos pääset nosturille, niin sihti kannattaa kurkata, siihen tarvitaan tiivisteainetta ja pari O-rengasta, sekä edellä mainitut nelisen tuntia...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Pesevämpään öljyyn siirtymisen riskit
Tuli muuten nyt 20-asteen pakkasilla testattua tuota. Puteli GM-öljyä oli pihalla yön yli, ja ei se nyt ihan vaseliinin viskositeettiin mennyt. Itse asiassa oli melko juoksevaa, mutra en toki tehnyt mitään tieteellistä vertailua lämpimään öljyyn.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Pesevämpään öljyyn siirtymisen riskit
Tuli joskus testattua noita eri öljyjä pakkasella laittamalla puoli litraa lajiaan viikoksi pihalle. Tais olla mobil 1,shell helix,liquid moly,ja olikohan fixus ketjun myymä king. Kaikki oli täyssynteettistä ja 5w-40 viskoa. Jos olis merkkaamattomat purkit ollut niin hyvin vaikea olisi sanoa mikä olisi mikäkin lajiaan..siis noin silmämääräisesti ei jäykkyys eroja paljon ollut.
Eräs fixus ketjun myyjä kertoi että king ja mobil tulisi samalta hihnastolta..no ei siitä sen enempää tietoa..
Itse tykästynyt tuohon liquid molyyn kun 5litran pöntön saa sopuhintaan,ilmeisen suosittu öljy tuolla saksassa. Onhan tuolla merkillä paljon muitakin aineita.
Eräs fixus ketjun myyjä kertoi että king ja mobil tulisi samalta hihnastolta..no ei siitä sen enempää tietoa..
Itse tykästynyt tuohon liquid molyyn kun 5litran pöntön saa sopuhintaan,ilmeisen suosittu öljy tuolla saksassa. Onhan tuolla merkillä paljon muitakin aineita.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Pe Loka 16, 2015 18:40
- Paikkakunta: Pori
Re: Pesevämpään öljyyn siirtymisen riskit
Kun tuosta öljysihdin tilanteesta varoitellaan niin kaipa sitä jotain pitää alkaa tehdä asialle. Jos tekisi kompromissin asian suhteen ja avaisi venarikotelon ja päättelisi koneen karstatilanteen sieltä. Jos se on kovin pikeentynyt niin kaipa silloin on syytä avata se öljypohjakin. Jos on hyvän näköisessä kunnossa niin eikun ajoa vaan raakaa ajoa
Re: Pesevämpään öljyyn siirtymisen riskit
Kukin tietysti tyylillään...
Ainoa keino olla varma sihdin kunnosta on avata öljypohja.
Säästää pitkän pennin tai sentin, kun ei hajota koko mosaa arvausten perusteella.
Ainoa keino olla varma sihdin kunnosta on avata öljypohja.
Säästää pitkän pennin tai sentin, kun ei hajota koko mosaa arvausten perusteella.
9-3 2.0T SE -98
Re: Pesevämpään öljyyn siirtymisen riskit
On kyllä niin pieni homma siitä että tietää mitä siellä on. Jokusen niitä tehneenä ei ole vielä nosturia tai monttua tarvinnu.