Riston vanhojen Saabien projektit!
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3984
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Vastaava havainto äänieristeiden suhteen myös minun 900c mallissa. Paavon saamassa perus 900:ssa ei ollut niitä etumattojakaan muistaakseni.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
ristos kirjoitti:Nyt ovat C-pilarien uudet verhoilut paikallaan. 27 vuotta ovat tehneet tehtävänsä ja alkuperäinen katto on hieman nuhruisen näköinen uusiin verhoiluihin verrattuna. Siinä näyttäisi olevan myös pieni sävyerokin? Mutta kelpaa kyllä minulle, koska nyt yleisilme on siisti!
Siistiä jälkeä
Kateeksi käy, ei kuulu verhoiluhommat omiin vahvuuksiin
Itse olen purkanut kaasarimallia, ruiskua ja turboa. Kaikissa on ollut edessä ja takana superlomi/bitumi matot paikoillaan. Toki eivät ole mitään "hyviä" yksilöitä, voi olla että on eristystä lisätty joskus...
-Vesa A
Re: Riston vanhojen Saabien projektit
Minäkin olen aiemmin purkanut -84 2- ovisen 900 Iivarin ja siinä oli kyllä hyvät lattiaeristeet mattojen alla. Kuun loppukesällä sitä kasasin niin lisäsin vielä 2 millin pikimaton alkuperäisten tueksi ja lopputulos oli oikein hyvä! Alla olevassa kuvassa ovat nuo Iivarin äänieristeet!
Silloin näissä eristeissä tuo solumuovi oli sellainen aaltomainen ja varmaan noin tuuman vahvuinen. Samanlainen eriste oli myös -93 Turbo S:sän lattiamattojen alla.
Täytyy nyt miettiä millaisen äänieristyksen nyt noiden 900C:n mattojen alle laittaa?
Silloin näissä eristeissä tuo solumuovi oli sellainen aaltomainen ja varmaan noin tuuman vahvuinen. Samanlainen eriste oli myös -93 Turbo S:sän lattiamattojen alla.
Täytyy nyt miettiä millaisen äänieristyksen nyt noiden 900C:n mattojen alle laittaa?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3984
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Purkuautosta matot tai minun ylimääräisistä etumatoista leikaten.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Voisikos tuollaisissa piiloon tulevissa kohteissa käyttää nykyaikaisempia materiaaleja? Kuten ground zeron 2-kerrosbutyylimattoa. Paksuus 4.5mm, ei vety ja on omat liimat valmiiksi pinnassa.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kiitos vinkeistä, uskoisin, että kannattaa katsella myös näitä uusia materiaaleja tänne mattojen alle!
Nyt on "lappilaisen" sisälattiat näkyvissä! Miusta tuntuu, että miulla on aika lailla hyväkuntoinen ja vähäruosteinen 900C käsissäni!
Tässä kuvasarja autoni sisälattioista. Ne ovat mielestäni hienossa kunnossa huomioiden auton 27 vuoden ikä. Ei ole paljoa ruostemaalauksia tehtävänä. Nyt sitten vaan kaupoille etsimään lisä-äänieristeitä. Katsellaan, mitä sieltä löytyy?
Tässä sitten takapuolen lattioiden kunto
Täällä takalattialla ei maton alla ollut mitään äänieristeitä ja etulattian maton alta löytyivät nämä?
Kun sisälattiat olivat näin hienossa kunnossa, niin ei sitä tarvitse ihmetellä, kun alapohjakin on tällaisessa kunnossa?
Hienosti oli "white 95":sen kotiväki autoa pitänyt napapiirillä 181tkm ja minä olen yrittänyt perässä pitää autoa mallin mukaisesti jo 16tkm. Olen kyllä hyvin tyytyväinen tähän kaasari-Saabiin!
Nyt on "lappilaisen" sisälattiat näkyvissä! Miusta tuntuu, että miulla on aika lailla hyväkuntoinen ja vähäruosteinen 900C käsissäni!
Tässä kuvasarja autoni sisälattioista. Ne ovat mielestäni hienossa kunnossa huomioiden auton 27 vuoden ikä. Ei ole paljoa ruostemaalauksia tehtävänä. Nyt sitten vaan kaupoille etsimään lisä-äänieristeitä. Katsellaan, mitä sieltä löytyy?
Tässä sitten takapuolen lattioiden kunto
Täällä takalattialla ei maton alla ollut mitään äänieristeitä ja etulattian maton alta löytyivät nämä?
Kun sisälattiat olivat näin hienossa kunnossa, niin ei sitä tarvitse ihmetellä, kun alapohjakin on tällaisessa kunnossa?
Hienosti oli "white 95":sen kotiväki autoa pitänyt napapiirillä 181tkm ja minä olen yrittänyt perässä pitää autoa mallin mukaisesti jo 16tkm. Olen kyllä hyvin tyytyväinen tähän kaasari-Saabiin!
Viimeksi muokannut ristos, Ke Helmi 10, 2016 15:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Auto näyttää viettäneensä enemmänkin aikaa Lapin suolaamattomilla tiellä, todella siistikuntoinen on pohja.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tuota ajattelin omaan kolkkiin ottaa testiin jossain vaiheessa. Käyttökokemuksia ei itsellä siis ole, mutta googlailujen perusteella vaikuttaisi oikein hyvältä vaihtoehdolta peruseristämiseen.ristos kirjoitti:Kiitos vinkeistä, uskoisin, että kannattaa katsella myös näitä uusia materiaaleja tänne mattojen alle!
http://www.fanaticaudio.com/shop/vaimen ... m-1850-ml/
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tuo sinun ehdotuksesi vaikuttaa kyllä hyvältä ratkaisulta. Ainut asia, mikä tietysti tuolla tuotteella on pohdittava asia, on hinta? Kun laittelen näin vanhaa palvelijaa, niin silloinhan pitäisi aina laittaa parasta peliin, mutta kun on näitä harrastusautojen niin monta, niin alkaa äkkiä nämä hankinnat kiristää!?
Olen tässä päivän aikana kierrellyt Kainuun tarjonnan läpi ja taidan tämän auton kanssa päätyä samaan ratkaisuun, minkä tein tuon -84:sen kanssa. Siis raskas bitumimatto ja sitten tälläinen puristematto yhteen. Sen jälkeen muotoon leikkaus. Tämä taitaa tällä kertaa olla ratkaisuni ja saan tämän tehtyä alta 50 euron.
Sitten on vielä maalattava tuo pieni ruoste vaurio. Hion kohdan puhtaalle pellille ja vedän 2-komponentti-epoksilla pari kerrosta, niin saan tuon kohdan ainakin kuntoon. Pitää tietysti muistaa, että näin tämä vanhapalvelija saa monta jatkovuotta.
Olen tässä päivän aikana kierrellyt Kainuun tarjonnan läpi ja taidan tämän auton kanssa päätyä samaan ratkaisuun, minkä tein tuon -84:sen kanssa. Siis raskas bitumimatto ja sitten tälläinen puristematto yhteen. Sen jälkeen muotoon leikkaus. Tämä taitaa tällä kertaa olla ratkaisuni ja saan tämän tehtyä alta 50 euron.
Sitten on vielä maalattava tuo pieni ruoste vaurio. Hion kohdan puhtaalle pellille ja vedän 2-komponentti-epoksilla pari kerrosta, niin saan tuon kohdan ainakin kuntoon. Pitää tietysti muistaa, että näin tämä vanhapalvelija saa monta jatkovuotta.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Käy nyt kuitenkin vilkaisemassa tai edes juttelemassa Fanaticillä Kajaanissa, tieto ja kysymykset kun ei maksa mitään. Verrattuna bitumiin, nuo audiopuolen äänieristeet on todella paljon helpompia asentaa ja liima pitää takuulla. Mutta, teet loppujen lopuksi niin kuin parhaaksi näet, kysyminen ei haittaa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Ja bitumi murenee vanhetessaan, eikä voi oikein asentaa pystypinnoille, katosta puhumattakaan. :)
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllä Risto näitä sinun projekteja on mukava seurailla ja ihailla tuota sinun upeaa kokoelmaa.
Ja vaikka tuo "Lalla" oli hyvällä pidolla täällä, niin vielä parempaan kotiin se näyttää päätyneen.
Tsemppiä puuhasteluihin.
Ja vaikka tuo "Lalla" oli hyvällä pidolla täällä, niin vielä parempaan kotiin se näyttää päätyneen.
Tsemppiä puuhasteluihin.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Riston vanhojen Saabien projektit
Minäkin vielä googlasin tätä esittämäänne äänieristettä. Se todella vaikuttaa potentiaaliselta materiaalilta. Täytyy vielä huomenna käydä tuolla Fanaticilla tuota etsimässä? Olen käynyt tuolla firmassa viime kesänä etsimässä äänieristettä 99:sin konepellin sisäpuolelle. Silloinkin sieltä löytyi oikeaa tavaraa, mutta valitettavan pieninä palasina? Tosin tuntui, että olin tullut omien asioitteni kanssa väärään paikkaan. Siksi tuo paikka tuli tänään sivuutettua. No, kyllä tuolla tavaralla oli myös erikoisliikkeen hintatasokin!
Minun täytyy nyt vaan muistaa, että mitä olen tekemässä ja missä ikäluokassa? Tiedän nyt jo, että teen niin taikka näin, niin tulos tulee olemaan paljon parempi kun alkuperäinen.
Minun täytyy nyt vaan muistaa, että mitä olen tekemässä ja missä ikäluokassa? Tiedän nyt jo, että teen niin taikka näin, niin tulos tulee olemaan paljon parempi kun alkuperäinen.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Materiaalin valinnassa minua huolettaisi eniten vettyminen. Toissijaisia ja varmaan lähinnä mukavuustekijöinä on sitten asennuksen helppous ja kestävyys.
Hinnasta saa yleensä mieluisan, kun jakaa sen tarpeeksi pitkälle aikavälille. Se on ihan siitä kiinni, miten haluaa asian itselleen (ja mahdollisesti vaimolle) perustella. :)
Hinnasta saa yleensä mieluisan, kun jakaa sen tarpeeksi pitkälle aikavälille. Se on ihan siitä kiinni, miten haluaa asian itselleen (ja mahdollisesti vaimolle) perustella. :)
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Totta puhut Sami! Tuo viimeinen lause on aika merkittävä varmaan meille kaikille näihin harrastuksiin hurahtaneille!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen