Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983
Unohtuikin tuosta mainita sen kaarinauhan hinta. Metrihinta oli 7 euron paikkeilla. Noin 5 metriä taitaa olla riittävä määrä, mutta ostin varmuuden vuoksi 6 metriä. En löytänyt tähän hätään kuittia tuosta ostoksesta, mutta 40 euron paikkeilla oli kuitenkin loppsumma tuolle nauhalle, jolla sai koko auton kaaret reilusti tehtyä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983
Tuota samaa kaarinauhaa minäkin laitoin 99:siin ja laitan myös 900 iivariin. Olen muuten laittanut tätä samaa kaarinauhaa aikoinaan omaan vanhaan 900:seen jossain 90-luvun alussa, autoon mitä isäni aikoinaan ajeli viimeisenä autonaan. Siis erinomainen materiaali, koska se edelleen valmistetaan ja me sitä käytämme!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983
Kiitos tiedosta! Täytyy tilata tuota sitten kun tulee tarvetta.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 96 -77
Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983
Lisäänpä tähän muutaman kuvan vielä sisustasta
Ajatuksissa on Ristos:in tyyliin laittaa aitoa puuta tuohon kojelaudan alaosaan. Samalla voisin viiluttaa tuon keskikonsolin tyhjän peitelevyn. Ehkä siihen voi joskus näön vuoksi laittaa vaikka lisämittareita tai jotkut lisäkatkasijat varusteille. Katsotaan, katsotaan...
Ihan kohtalaiselta tuo sisusta jo näyttää, mutta sisäkatto ja etenkin c-pilareiden verhoilut pitää tässäkin autossa uusia. Myös matto pitää varmaan jossain vaiheessa uusia, sillä sitä on varmaankin ruostekorjauksien yhteydessä rujosti viilletty, että se on saatu pois tieltä.
Huomasin taannoin toimimatonta lisäjarruvaloa ihmetellessäni, että autossa on rullvaverhot takalasilla. Pitää varmaan niiden paikkaa hitusen kollata, koska ne eivät oikein ohita nätisti tuota jarruvalon mötikkää ylösnostettuna.
Ajatuksissa on Ristos:in tyyliin laittaa aitoa puuta tuohon kojelaudan alaosaan. Samalla voisin viiluttaa tuon keskikonsolin tyhjän peitelevyn. Ehkä siihen voi joskus näön vuoksi laittaa vaikka lisämittareita tai jotkut lisäkatkasijat varusteille. Katsotaan, katsotaan...
Ihan kohtalaiselta tuo sisusta jo näyttää, mutta sisäkatto ja etenkin c-pilareiden verhoilut pitää tässäkin autossa uusia. Myös matto pitää varmaan jossain vaiheessa uusia, sillä sitä on varmaankin ruostekorjauksien yhteydessä rujosti viilletty, että se on saatu pois tieltä.
Huomasin taannoin toimimatonta lisäjarruvaloa ihmetellessäni, että autossa on rullvaverhot takalasilla. Pitää varmaan niiden paikkaa hitusen kollata, koska ne eivät oikein ohita nätisti tuota jarruvalon mötikkää ylösnostettuna.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983
Komee Tuplis! Näitä on kyllä ilo seurailla! Itsellä lähes samanlainen mutta -84 ja se taivaansininen..
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983
Kyllä tulee nostalginen olo, kun kattoo tuota kabiinin kuvaa. Itsellä oli platinansinisenä neliovinen -84.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983
Tuplis on toiminut niin hyvin, että ei oikein ole tarvinnut mitään rassailla ja sitä myöten tännekään ei ole tullut päivitettyä.
Keväällä tuli korjailtua lämppärin säätönuppien kaapeleita, kun nupit olivat jäykkiä käännellä ja etenkin lämmönsäätönuppi tuntui laittavan hanttiin. Jotta kaapeleihin pääsee käsiksi, on sekä mittaristo, että hansikaslokero purettava paikoiltaan, sillä tuon lämmönsäätöpanelin päällä oleva hylly on kiinnitetty molemmilta sivuiltaan kojelautaan.
Kappeleita kiinni pitävät muovikannakkeet murtuvat helposti, jolloin kaapelit pääsevät vääntymään, eivätkä toimi kunnolla.
Tämän auton tapauksessa vain lämmönsäätövaijerin kiinnike oli murtunut, mutta irrotin silti varovasti myös muut vaijerit ja öljysin ne samalla ATF-öljyllä, mitä minulla on varattuna kaasuttimen vaimennusöljyksi. Lääkeruiskulla pipetoiden valuttelin vaijereihin öljyä samalla, kun liikuttelin niitä edes-takaisin. Säätönuppien liukukelkat voitelin vielä silikonirasvalla, joka ei vahingoita muovimateriaaleja. Lisäksi sidoin nippusiteellä lämmönsäätövaijerin tuohon kojelaudan runkoon kiinni. Tämän huollon jälkeen nupit alkoivat liikkua oikeinkin herkästi, eikä ole koko ajan sellainen tunne, että joku napikka jää käteen, kun sitä vääntää.
Tässäkin Saabissa alkoi kattoverhoilu jo vaatia huomiota, vaikka se nyt ei aivan hirveästi vielä roikkunut. Harmi, että lähtötilanteesta jäi kuvat ottamatta. Kattoverhoilussa oli pari reikää (ilmeisesti tupakasta) ja se pussitti jo nurkistaan. C-pilareiden verhoilut olivat jo takareunoistaan ihan riekaleina ja niiden ulkonäkö oikeastaan häiritsi eniten.
2-ovisessa mallissa katto mahtuu tulemaan helposti ulos apukuskin ovesta. Edes keskikonsolia ei tarvinnut irrottaa. Pilarien verhoiluiden ja turvavöiden, valaisimien, kauhukahvan ja vaatekoukkujen irrotuksen jälkeen katto tipahtaa alas ja kaikkiaan purku oli valmis ja katto ulkona autosta vaivaisen puolen tunnin työn jälkeen.
Irrotin vanhan verhoilun varovasti, ettei lasivillasta prässättyihin kattoon ja pilariverhoiluhin tule monttuja, joita pitäisi alkaa paikkailla. Kattoverhoilusta jäi lähes kaikki laminaattikankaan vaahtomuovit paikoilleen, joten ne piti poistaa, ennen uuden kankaan asennusta. Volkkarini laakea keulapelti toimi tässä hyvänä työalustana
Tällainen pino sinkilöitä irtosi kattoverhoilun taustapuolelta:
Nuo sinkilät/niitit ovat vähän erikoisempia, sillä ne leviävät ulospäin. Kotikonstein en pystynyt niitä korvaamaan, joten tyydyin vain liimaamaan uuden verhoilun taustapuolelle.
Vaahtomuovin jämät lähtivät kätevästi irti mokkaharjalla, jossa on keskellä myös messinkisiä harjaksia. Pyörivällä liikkeellä harjaamalla katto puhdistui yllättävän nopeasti, mutta silti hellävaraisesti. Karkeakin hiekkapaperi meni tässä hommassa heti tukkoon, eikä oikein tahtonut luistaa vaahtomuovipinnalla. Hiekkapaperia käytinkin sitten vasta vahtomuovin poiston jälkeen kevyisiin tasoituksiin ja pahimpien liimajämien poistoon.
Uuden verhoilun liimaamiseen käytin laadukasta spray-liimaa, jota meni kaikkiaan neljä purkkia katon ja C-pilareiden verhoilun vaihtoon. Verhoilu onnistui kaikkiaan oikein hyvin ja rauhallisesti tehden hommaan meni n. kolme iltapäivää/iltaa. Tässä autossa lasivillaiset verhoilun runko-osat olivat niin hyvässä kunnossa, ettei niitä tarvinnut korjailla ollenkaan. Lisäksi spray-liima ja hyvä, aavistuksen venyvä verhoilukangas edesauttoivat siistin lopputuloksen syntymisessä. Katon sain asennettua helposti takaisin yksin, kun laitoin kuljettajan puolen B-pilarin verhoilun ensin löysästi paikoilleen. Näin sain katon tuettua ylös, jotta pystyin samalla asentamaan apukuskin puolen B-pilarin verhoilun. Sitten katto olikin jo riittävän tuevasti paikoillaan, jotta sain muut tilpehöörit kiinniteltyä.
Päädyin lähtemään tämän kesän lomareissulle tällä Ysiysillä. Kaikkiaan matkaa kertyi ympäri Balttiaa n. 2500 km ja auto toimi täysin ongelmitta koko kahden viikon reissun ajan.
Tässä vielä pari kesäistä fiilistelykuvaa -kotimaan kamaralta kylläkin jo.
Seuraavaksi voisin keskittyä auton ulkonäön fiksailuun. Aavistuksen sporttisempaan suuntaan ajattelin muokata autoa, joten etu- ja takaspoilereita saa tarjota! Vanteiksi olen suunnitellut US-turboja, joista jätän keskilätkät pois. Pitää vain hankkia jotkin keskiökupit ja muttereille mustat suojahatut. Muutamia pikkukolhuja autossa on etenkin keulassa. Pitää yrittää niitä napautella suoriksi jossain välissä. Tai sitten käytän auton jossain fiksaamossa, jossa noista kolhuista varmaankin pääsisi näppärsti eroon.
Keväällä tuli korjailtua lämppärin säätönuppien kaapeleita, kun nupit olivat jäykkiä käännellä ja etenkin lämmönsäätönuppi tuntui laittavan hanttiin. Jotta kaapeleihin pääsee käsiksi, on sekä mittaristo, että hansikaslokero purettava paikoiltaan, sillä tuon lämmönsäätöpanelin päällä oleva hylly on kiinnitetty molemmilta sivuiltaan kojelautaan.
Kappeleita kiinni pitävät muovikannakkeet murtuvat helposti, jolloin kaapelit pääsevät vääntymään, eivätkä toimi kunnolla.
Tämän auton tapauksessa vain lämmönsäätövaijerin kiinnike oli murtunut, mutta irrotin silti varovasti myös muut vaijerit ja öljysin ne samalla ATF-öljyllä, mitä minulla on varattuna kaasuttimen vaimennusöljyksi. Lääkeruiskulla pipetoiden valuttelin vaijereihin öljyä samalla, kun liikuttelin niitä edes-takaisin. Säätönuppien liukukelkat voitelin vielä silikonirasvalla, joka ei vahingoita muovimateriaaleja. Lisäksi sidoin nippusiteellä lämmönsäätövaijerin tuohon kojelaudan runkoon kiinni. Tämän huollon jälkeen nupit alkoivat liikkua oikeinkin herkästi, eikä ole koko ajan sellainen tunne, että joku napikka jää käteen, kun sitä vääntää.
Tässäkin Saabissa alkoi kattoverhoilu jo vaatia huomiota, vaikka se nyt ei aivan hirveästi vielä roikkunut. Harmi, että lähtötilanteesta jäi kuvat ottamatta. Kattoverhoilussa oli pari reikää (ilmeisesti tupakasta) ja se pussitti jo nurkistaan. C-pilareiden verhoilut olivat jo takareunoistaan ihan riekaleina ja niiden ulkonäkö oikeastaan häiritsi eniten.
2-ovisessa mallissa katto mahtuu tulemaan helposti ulos apukuskin ovesta. Edes keskikonsolia ei tarvinnut irrottaa. Pilarien verhoiluiden ja turvavöiden, valaisimien, kauhukahvan ja vaatekoukkujen irrotuksen jälkeen katto tipahtaa alas ja kaikkiaan purku oli valmis ja katto ulkona autosta vaivaisen puolen tunnin työn jälkeen.
Irrotin vanhan verhoilun varovasti, ettei lasivillasta prässättyihin kattoon ja pilariverhoiluhin tule monttuja, joita pitäisi alkaa paikkailla. Kattoverhoilusta jäi lähes kaikki laminaattikankaan vaahtomuovit paikoilleen, joten ne piti poistaa, ennen uuden kankaan asennusta. Volkkarini laakea keulapelti toimi tässä hyvänä työalustana
Tällainen pino sinkilöitä irtosi kattoverhoilun taustapuolelta:
Nuo sinkilät/niitit ovat vähän erikoisempia, sillä ne leviävät ulospäin. Kotikonstein en pystynyt niitä korvaamaan, joten tyydyin vain liimaamaan uuden verhoilun taustapuolelle.
Vaahtomuovin jämät lähtivät kätevästi irti mokkaharjalla, jossa on keskellä myös messinkisiä harjaksia. Pyörivällä liikkeellä harjaamalla katto puhdistui yllättävän nopeasti, mutta silti hellävaraisesti. Karkeakin hiekkapaperi meni tässä hommassa heti tukkoon, eikä oikein tahtonut luistaa vaahtomuovipinnalla. Hiekkapaperia käytinkin sitten vasta vahtomuovin poiston jälkeen kevyisiin tasoituksiin ja pahimpien liimajämien poistoon.
Uuden verhoilun liimaamiseen käytin laadukasta spray-liimaa, jota meni kaikkiaan neljä purkkia katon ja C-pilareiden verhoilun vaihtoon. Verhoilu onnistui kaikkiaan oikein hyvin ja rauhallisesti tehden hommaan meni n. kolme iltapäivää/iltaa. Tässä autossa lasivillaiset verhoilun runko-osat olivat niin hyvässä kunnossa, ettei niitä tarvinnut korjailla ollenkaan. Lisäksi spray-liima ja hyvä, aavistuksen venyvä verhoilukangas edesauttoivat siistin lopputuloksen syntymisessä. Katon sain asennettua helposti takaisin yksin, kun laitoin kuljettajan puolen B-pilarin verhoilun ensin löysästi paikoilleen. Näin sain katon tuettua ylös, jotta pystyin samalla asentamaan apukuskin puolen B-pilarin verhoilun. Sitten katto olikin jo riittävän tuevasti paikoillaan, jotta sain muut tilpehöörit kiinniteltyä.
Päädyin lähtemään tämän kesän lomareissulle tällä Ysiysillä. Kaikkiaan matkaa kertyi ympäri Balttiaa n. 2500 km ja auto toimi täysin ongelmitta koko kahden viikon reissun ajan.
Tässä vielä pari kesäistä fiilistelykuvaa -kotimaan kamaralta kylläkin jo.
Seuraavaksi voisin keskittyä auton ulkonäön fiksailuun. Aavistuksen sporttisempaan suuntaan ajattelin muokata autoa, joten etu- ja takaspoilereita saa tarjota! Vanteiksi olen suunnitellut US-turboja, joista jätän keskilätkät pois. Pitää vain hankkia jotkin keskiökupit ja muttereille mustat suojahatut. Muutamia pikkukolhuja autossa on etenkin keulassa. Pitää yrittää niitä napautella suoriksi jossain välissä. Tai sitten käytän auton jossain fiksaamossa, jossa noista kolhuista varmaankin pääsisi näppärsti eroon.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983
Komia on tämä 99! Ihan samat hommat minä olen joutunut tekemään omaani. Tuossa lämppärin kanssa oli myös vastaavia korjauksia!
Minulle on seuraavana myös tuon ulkoasun laittaminen ja lisäksi tuo bensatankin anturi on hajalla ja uusi on hakusessa. Vihi uudesta anturista on jo olemassa!
Minulle on seuraavana myös tuon ulkoasun laittaminen ja lisäksi tuo bensatankin anturi on hajalla ja uusi on hakusessa. Vihi uudesta anturista on jo olemassa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983
Itselläni riitti hyllyä irrottaessa, kun otti hanskalokeron valon linssin irti ja siitä reijästä avasi ruuvin.Lahti411 kirjoitti: hansikaslokero purettava paikoiltaan, sillä tuon lämmönsäätöpanelin päällä oleva hylly on kiinnitetty molemmilta sivuiltaan kojelautaan.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983
Eipäs tullutkaan mieleen katsoa, mahtuuko siitä valon linssin aukon kautta tuota ruuvia avaamaan. Hyvä tietää tämäkin!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
Päivitin vähän otsikkoa, kun tuli hankittua toinenkin klassikko-Saab Tupliksen kaveriksi.
Hain viikkonloppuna Janakkalasta vuoden 1992 900 3d Combi Coupén 2,1 litraisella moottorilla. Auto oli jäänyt katsastamatta ruostevaurioituneen alatukivarren ja muutaman vähän haperon jarruletkun vuoksi. Muuten kyseessä on oikein ryhdikäs peli, josta saa pienellä laitolla varmasti hienon! Vähän on ruostekukkaa siellä täällä ja takakylkien kuplimisia on tökerösti paikkailtu jollain väärällä sävyllä. Sisustassa pitää pientä siistimistä tehdä ja kuskin penkkiä joutuu vähän enemminkin korjailemaan, sillä sen verhoilu on päässyt aika heikkoon happeen. Ihme kyllä, kattoverhoilu ei repsota mistään paikasta tässä yksilössä! No, sentään C-pilarit joutuu siistimään jossain välissä
Vähän kummallaisista paikoista kuplii tämän auton pellit, kun kukkaa on lähinnä suorissa pystypinnoissa. Loksujen kaaret, kontin pohja, ovien alareunat ja vetarin tunnelit ovat todella hyvässä kunnossa. Kilometrejä on mittarin mukaan 270tkm (tuli juuri tasaluku täyteen, kun ajoin auton kotiin), mutta kuskin penkin kunto ja ratin kiillottuminen saattavat viitata kyllä isompiin kilometrimäriin. No, tiedä häntä, eikä sillä hirveästi minulle ole merkitystä, kun kaikki toimii ja auto on muuten tanakan oloinen.
Tätä punaista olisi tarkoitus muokata samaan tapaan, kuin Tuplistakin. Eli alkuperäisiä varusteita vähän lisää ja hitusen sporttisempaa ilmettä. 900:aan ajattelin hankkia jotkut aikakauteen sopivat vanteet, kuten Aerot, Super Aerot tai Directionalit. Ja Turbon etuspoikka pitää ehdottomasti asennella (saa tarjota, jos löytyy nurkista).
Tietääkö kukaan, mistä löytäisi alkuperäisiä kylkilistoja? Takapäästä on raksittu irti nuo ohuet, mustat listat molemmin puolin ja kyllähän ne olisi kiva saad takaisin paikoilleen.
Hain viikkonloppuna Janakkalasta vuoden 1992 900 3d Combi Coupén 2,1 litraisella moottorilla. Auto oli jäänyt katsastamatta ruostevaurioituneen alatukivarren ja muutaman vähän haperon jarruletkun vuoksi. Muuten kyseessä on oikein ryhdikäs peli, josta saa pienellä laitolla varmasti hienon! Vähän on ruostekukkaa siellä täällä ja takakylkien kuplimisia on tökerösti paikkailtu jollain väärällä sävyllä. Sisustassa pitää pientä siistimistä tehdä ja kuskin penkkiä joutuu vähän enemminkin korjailemaan, sillä sen verhoilu on päässyt aika heikkoon happeen. Ihme kyllä, kattoverhoilu ei repsota mistään paikasta tässä yksilössä! No, sentään C-pilarit joutuu siistimään jossain välissä
Vähän kummallaisista paikoista kuplii tämän auton pellit, kun kukkaa on lähinnä suorissa pystypinnoissa. Loksujen kaaret, kontin pohja, ovien alareunat ja vetarin tunnelit ovat todella hyvässä kunnossa. Kilometrejä on mittarin mukaan 270tkm (tuli juuri tasaluku täyteen, kun ajoin auton kotiin), mutta kuskin penkin kunto ja ratin kiillottuminen saattavat viitata kyllä isompiin kilometrimäriin. No, tiedä häntä, eikä sillä hirveästi minulle ole merkitystä, kun kaikki toimii ja auto on muuten tanakan oloinen.
Tätä punaista olisi tarkoitus muokata samaan tapaan, kuin Tuplistakin. Eli alkuperäisiä varusteita vähän lisää ja hitusen sporttisempaa ilmettä. 900:aan ajattelin hankkia jotkut aikakauteen sopivat vanteet, kuten Aerot, Super Aerot tai Directionalit. Ja Turbon etuspoikka pitää ehdottomasti asennella (saa tarjota, jos löytyy nurkista).
Tietääkö kukaan, mistä löytäisi alkuperäisiä kylkilistoja? Takapäästä on raksittu irti nuo ohuet, mustat listat molemmin puolin ja kyllähän ne olisi kiva saad takaisin paikoilleen.
Viimeksi muokannut Lahti411, To Helmi 09, 2017 08:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983
Miten sait työkalun mahdutettua tuohon torx ruuviin? Itse en ainakaan onnistunut pikku Bahcon räikkäsarjalla. Työkalua ei saa suoraan kulmaan ruuvin kanssa joten mahdoton avata.Saabinsti kirjoitti:Itselläni riitti hyllyä irrottaessa, kun otti hanskalokeron valon linssin irti ja siitä reijästä avasi ruuvin.Lahti411 kirjoitti: hansikaslokero purettava paikoiltaan, sillä tuon lämmönsäätöpanelin päällä oleva hylly on kiinnitetty molemmilta sivuiltaan kojelautaan.
Ex 9000 Aero '96 Stg5, Ex 90 -87, EX 900c -89
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
Kyllä se lähtee helposti Torx -kärkisellä meisselillä (olikohan T25), hieman vinosta pitää vaan ruuvata. Takaisinlaitossa saa olla tarkempana, ettei pudota ruuvia kojelaudan sisään (ja saa sen lähtemään kohtisuoraan kierteille).
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
Punaista 900:aa on hissukseen tullut laiteltua siistimmäksi. Lähinnä olen tehnyt hommia, joita voin tehdä sisätiloissa, kun yksi Volkkareistani on varannut itselleen autotallin.
Kuskin penkki oli päässyt aika huonoon kuntoon. Melkein kaikki verhoilun pingotukset olivat irrontteet, istuinosan pehmuste oli antanut periksi ja selkänojan verhoilu ja pehmuste revenneet kylkitoppauksen kohdalta. Sain ostettua vähän nuhjaantuneet, mutta ehjät 5-ovisen mallin etuistuimet, joista sain sopivasti osia osia yhdistelemällä koottua autooni kuskin istuimen. Saab on tuotekehityksessä mennyt vähän väärään suuntaan näiden verhoilujen kohdalla -ovat nimittäin paljon monimutkaisemmat, kuin vaikka tuossa Ysiysissä, jonka verhoiluja myös tuli korjailtua. Näissä uudemmissa on pingotuspuikkoja enemmin eivätkä osat ole enää symmetrisiä kuskin ja apparin penkeissä. Eli esim. istuinosan verhoiluja ei voi suoraan vaihtaa ristiin, vaan verhoilun keinohakaosat ovat peilikuvat toisistaan. Tämän vuoksi jouduin purkamaan verhoilut ja ompelemaan ne uudestaan kasaan sopivista osista. Istuimen pehmusteita vahtaessa piti myös napata istuinlämmittimen lämpötilasensori kuskin istuimesta, koska sitä ei apukuskin istuimen pehmusteissa ollut.
Verhoilut tuli ensin imuroituta ja sitten vielä pestyä koneessa, ennen kuin aloin niitä ommella takaisin kasaan.
Ihan hyvin tuo verhoilun kunnostaminen onnistui, vaikka jouduinkin tekemään ompeluhommia enemmin, kuin olin ajatellut.
Kuskin istuimesta puuttuu selkänojan kippivipu. Tällaista saa tarjota, jos on jäänyt nurkkiin pyörimään:
Kun etsin sopivaa 900-projektia, huomasin muutamassa autossa saman vian, eli vaihdekepin kiertymisen myötäpäivään.
Tämän näköjään aiheuttaa vihdekepin nivelestä katkeava hammas.
Viimeisiin 900:hin on tehty tuohon keppiin muutos. En tiedä, mikä tuon merkitys on, enkä ainakaan itse huomannut kepin käytössä mitään eroa. Jostain luin, että tuossa uudemmassa kepukassa olisi lyhyemmät siirto etäisyydet. Tiedä häntä. Vanhemman mallin vaihdekeppi kuitenkinmeni heittämällä paikoilleen ja nyt ei enää keppi pyöri.
Valokatkaisijasta oli kaikki kiinnityskynnet menneet poikki, joten se pääsi pyörimään aina, kun katkaisinta käänsi. Hankin tilalle toisen katkaisijan, mutta vasta asentaessa huomasin, että sitä oli jotenkin peukaloitu ja siitä puuttui yksi liitin.
Onneksi tuon katkaisijan pystyy purkamaan, kun varoasti kampeaa pohjan paikoiltaan. Sain taas koottua toimivan osan kahden risan osia yhdistelemällä. Eli uudesta katkaisijasta otin rungon, jossa kaikki kiinnikkeet olivat ehjät ja laitoin siihen vanhasta pohjan, jossa kaikki liittimet olivat tallessa.
Kaikkea muutakin pientä siistimistä olen tehnyt ja hankkinut osia puuttuvien tai risojen tilalle. Keskikonsolin puuttuvan kolikkokupin tilalle sain hankittua osan, samoin risa takatuhkis vaihtui ehjään. Sisävalokytkimenkin vaihdoin, mutta uusikin kytkin toimi vähän huonosti. Avasin huvikseni kytkimet ja nehän olivat täynnä kaikenlaista moskaa! Lisäksi kosketuspinnat olivat hapettuneet. Puhdistuksella ja kosketuspintojen kevyellä hionnalla sain elvytettyä molemmat kytkimet toimintakuntoon.
Seuraavaksi olisi tarkoitus asennella autoon sähköpeilit. Sitten pitää odotella, että ilmat lämpenevät, että pääsen siistimään ulkopuolta.
Laitan tähän vielä muutaman kuvan osatarpeista. Jos joltakin näitä osia löytyy, laittakaahan viestiä!
Takakyljen koristelista (tuo ohut), molemmille kyljille
Etuistuimen selkänojan lukitusvipu
Puskurin kylkipalan tiivistelista, kaikki 4 kpl
Kuskin penkki oli päässyt aika huonoon kuntoon. Melkein kaikki verhoilun pingotukset olivat irrontteet, istuinosan pehmuste oli antanut periksi ja selkänojan verhoilu ja pehmuste revenneet kylkitoppauksen kohdalta. Sain ostettua vähän nuhjaantuneet, mutta ehjät 5-ovisen mallin etuistuimet, joista sain sopivasti osia osia yhdistelemällä koottua autooni kuskin istuimen. Saab on tuotekehityksessä mennyt vähän väärään suuntaan näiden verhoilujen kohdalla -ovat nimittäin paljon monimutkaisemmat, kuin vaikka tuossa Ysiysissä, jonka verhoiluja myös tuli korjailtua. Näissä uudemmissa on pingotuspuikkoja enemmin eivätkä osat ole enää symmetrisiä kuskin ja apparin penkeissä. Eli esim. istuinosan verhoiluja ei voi suoraan vaihtaa ristiin, vaan verhoilun keinohakaosat ovat peilikuvat toisistaan. Tämän vuoksi jouduin purkamaan verhoilut ja ompelemaan ne uudestaan kasaan sopivista osista. Istuimen pehmusteita vahtaessa piti myös napata istuinlämmittimen lämpötilasensori kuskin istuimesta, koska sitä ei apukuskin istuimen pehmusteissa ollut.
Verhoilut tuli ensin imuroituta ja sitten vielä pestyä koneessa, ennen kuin aloin niitä ommella takaisin kasaan.
Ihan hyvin tuo verhoilun kunnostaminen onnistui, vaikka jouduinkin tekemään ompeluhommia enemmin, kuin olin ajatellut.
Kuskin istuimesta puuttuu selkänojan kippivipu. Tällaista saa tarjota, jos on jäänyt nurkkiin pyörimään:
Kun etsin sopivaa 900-projektia, huomasin muutamassa autossa saman vian, eli vaihdekepin kiertymisen myötäpäivään.
Tämän näköjään aiheuttaa vihdekepin nivelestä katkeava hammas.
Viimeisiin 900:hin on tehty tuohon keppiin muutos. En tiedä, mikä tuon merkitys on, enkä ainakaan itse huomannut kepin käytössä mitään eroa. Jostain luin, että tuossa uudemmassa kepukassa olisi lyhyemmät siirto etäisyydet. Tiedä häntä. Vanhemman mallin vaihdekeppi kuitenkinmeni heittämällä paikoilleen ja nyt ei enää keppi pyöri.
Valokatkaisijasta oli kaikki kiinnityskynnet menneet poikki, joten se pääsi pyörimään aina, kun katkaisinta käänsi. Hankin tilalle toisen katkaisijan, mutta vasta asentaessa huomasin, että sitä oli jotenkin peukaloitu ja siitä puuttui yksi liitin.
Onneksi tuon katkaisijan pystyy purkamaan, kun varoasti kampeaa pohjan paikoiltaan. Sain taas koottua toimivan osan kahden risan osia yhdistelemällä. Eli uudesta katkaisijasta otin rungon, jossa kaikki kiinnikkeet olivat ehjät ja laitoin siihen vanhasta pohjan, jossa kaikki liittimet olivat tallessa.
Kaikkea muutakin pientä siistimistä olen tehnyt ja hankkinut osia puuttuvien tai risojen tilalle. Keskikonsolin puuttuvan kolikkokupin tilalle sain hankittua osan, samoin risa takatuhkis vaihtui ehjään. Sisävalokytkimenkin vaihdoin, mutta uusikin kytkin toimi vähän huonosti. Avasin huvikseni kytkimet ja nehän olivat täynnä kaikenlaista moskaa! Lisäksi kosketuspinnat olivat hapettuneet. Puhdistuksella ja kosketuspintojen kevyellä hionnalla sain elvytettyä molemmat kytkimet toimintakuntoon.
Seuraavaksi olisi tarkoitus asennella autoon sähköpeilit. Sitten pitää odotella, että ilmat lämpenevät, että pääsen siistimään ulkopuolta.
Laitan tähän vielä muutaman kuvan osatarpeista. Jos joltakin näitä osia löytyy, laittakaahan viestiä!
Takakyljen koristelista (tuo ohut), molemmille kyljille
Etuistuimen selkänojan lukitusvipu
Puskurin kylkipalan tiivistelista, kaikki 4 kpl
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92
-palstalla kun ollaan niin menee vähän aiheen ulkopuolelle, mutta hieno ja harvinainen volkkari sulla näkyy joissain kuvissa! Olisko siitä (tai toisesta volkkarista) projektitarinaa jollain muulla foorumilla?