Ristohan tuon kulutuksen vahvistiristos kirjoitti:Kyllä varmasti näissä vanhoissa sulakkeiden kuntoa kannattaa tarkastella! Vanha on vanha ei sille mitään voi. Asiaa kyllä edistää se, että näitä vanhoja autoja ajaa, niin pysyvät paremmin vetreinä. Itse en ole tässä asiassa ollut kyllä hyvä esimerkki, koska kaikki minun "vanhani" ovat liian vähällä ajolla!
Minun 99:ni on 5-vaihteinen laatikolla ja sen myötä tietysti kulutus on hieman pienempi. Matkassa ajossa sillä selviää helposti alle kympin, mutta kyllähän siinä saa 10 litraan varautua, kun paikallisessa pyörii ja helposti pääsen sen ylikin!
Tuplis-threadin aika
Re: Tuplis-threadin aika
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Tuplis-threadin aika
Tulevassa tupliksessani on 4-lovinen laatikko. Tiedossa olisi -86 noppa 5-lovisella laatikolla edullisesti, eikös tuossa ole laatikon kiinnikkeet, vetarit ym. samat. Satkun loota on ilmeisesti sitten vaikeampi sovittaa?! Sellainen löytyisi iteltä jo valmiiksi tallista...
Vai kammoanko turhaan tuota 4-lovista laatikkoa? Vai onko muutos 5-loviseksi kannattava?
Kulutus ainakin tippuisi...
Vai kammoanko turhaan tuota 4-lovista laatikkoa? Vai onko muutos 5-loviseksi kannattava?
Kulutus ainakin tippuisi...
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Tuplis-threadin aika
86-nopan vaihteistossa voi olla isommat maljat kuin 99:ssä.
Kannattaa katsella jostain välityssuhteita ja miettiä minkälaisella nopeusrajoitusalueilla ajat. Viisivaihteisena kaasarina 7-enskalla 99 ei oikein jaksanut säilyttää 80 km/h matkanopeutta vitosella tai ainakaan kiihdyttää. Kaasarin vaihtaminen ruiskuun auttoi tuohon.
Satkun vaihteistosta pitää ensiövedon kotelo vaihtaa 99-malliseksi, jos vaihteiston haluaa 99:iin. Sisänivelen maljat satkun vaihteistossa voi olla myös isompaa mallia - riippuu satkusta.
Kannattaa katsella jostain välityssuhteita ja miettiä minkälaisella nopeusrajoitusalueilla ajat. Viisivaihteisena kaasarina 7-enskalla 99 ei oikein jaksanut säilyttää 80 km/h matkanopeutta vitosella tai ainakaan kiihdyttää. Kaasarin vaihtaminen ruiskuun auttoi tuohon.
Satkun vaihteistosta pitää ensiövedon kotelo vaihtaa 99-malliseksi, jos vaihteiston haluaa 99:iin. Sisänivelen maljat satkun vaihteistossa voi olla myös isompaa mallia - riippuu satkusta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tuplis-threadin aika
Tuo maljojen mahdollinen ero olikin tiedossa. Eikös ne muuten ole vaihdettavissa laatikosta toiseen?jus kirjoitti:86-nopan vaihteistossa voi olla isommat maljat kuin 99:ssä.
Kannattaa katsella jostain välityssuhteita ja miettiä minkälaisella nopeusrajoitusalueilla ajat. Viisivaihteisena kaasarina 7-enskalla 99 ei oikein jaksanut säilyttää 80 km/h matkanopeutta vitosella tai ainakaan kiihdyttää. Kaasarin vaihtaminen ruiskuun auttoi tuohon.
Satkun vaihteistosta pitää ensiövedon kotelo vaihtaa 99-malliseksi, jos vaihteiston haluaa 99:iin. Sisänivelen maljat satkun vaihteistossa voi olla myös isompaa mallia - riippuu satkusta.
Nopassako on 7-enska? Olen luullut, että siinä on 6. Olisiko tuo 6-enska sitten parempi vaihtoehto normaaliin arki-ajoon?
Onko tuo ensiövedon kotelo vaikea homma vaihtaa laatikosta toiseen?
Onko muuten tupliksessa,nopassa ja satkussa samanmittaiset vetarit?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Tuplis-threadin aika
Mulla on 87 mallin noppa jossa 4 lovinen laatikko.Onko tässä 6 vai 7 ensiövälitys?
Auto kiertää 4:lla 80km/h 2500/min ja100km/h 3000/min. Harmittelin autoa ostaessa 4 lovista laatikkoa mutta nyt kun autolla on ajellut muutamia tuhansia mieli on muuttunut.Maantiellä näyttä kulkevan n8l/100km. Ajattelin vaihtaa 5 lovisen laatikon mutta onkohan siinä mitään järkeä?
Auto kiertää 4:lla 80km/h 2500/min ja100km/h 3000/min. Harmittelin autoa ostaessa 4 lovista laatikkoa mutta nyt kun autolla on ajellut muutamia tuhansia mieli on muuttunut.Maantiellä näyttä kulkevan n8l/100km. Ajattelin vaihtaa 5 lovisen laatikon mutta onkohan siinä mitään järkeä?
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: Tuplis-threadin aika
Katso siitä kytkinkopan edestä vaihdelaatikon päältä se numero, siitä näet mikä enska autossasi on. Muistaakseni 3. numero sen kertoo.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Tuplis-threadin aika
Kiitos tiedosta Petteri täytyy tutkailla tuo numero. Toinen asiaan kuulumaton kysymys olisi että onko Nopan 4 vaihteisessa vaihdekepissä keskiasentoon palauttavaa jousta. Nyt tilanne on sellainen että keppi ei hakeudu keskiasentoon omatoimisesti. Vaihteet sinänsä löytyvät ja menevät hyvin sisään etc.
Jos palautusjousi on niin se ilmeisesti löytyy laatikon ulkopuolelta?
Jos palautusjousi on niin se ilmeisesti löytyy laatikon ulkopuolelta?
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: Tuplis-threadin aika
Mistähän taianomaisesta mahtaa johtua se että kun lämmöt nousee niin että flekti alkaa pyörimään (jos alkaa, yleensä ei ja melkein keittää ) niin sisätilan lämppäri alkaa puhaltamaan sisälle jääkylmää vaikka lämmöt olisivat täysillä..? Taas kun lämmöt laskevat johonkin länpömittatin puolenvälin alapuolelle alkaa puhaltamaan taas lämmintä...
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: Tuplis-threadin aika
Nelivaihteinen vaihteisto ei tarvitse kepin keskitystä, joten keskitysosat on jätetty siitä pois vaihteensiirtotangosta "kardaanitunnelin" päältä
Kylmää lämppäristä kun flekti käy = vikaa termostaatissa tai jäähdytyksessä. Kaksitoiminen termostaatti sulkee lämppärille menevän kierron silloin kun lämmöt nousevat enemmän kuin normaalissa tilanteessa pitäisi. Termostaatti aukeaa syystä tai toisesta liikaa tai termostaatti on vääränlainen.
Kylmää lämppäristä kun flekti käy = vikaa termostaatissa tai jäähdytyksessä. Kaksitoiminen termostaatti sulkee lämppärille menevän kierron silloin kun lämmöt nousevat enemmän kuin normaalissa tilanteessa pitäisi. Termostaatti aukeaa syystä tai toisesta liikaa tai termostaatti on vääränlainen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tuplis-threadin aika
Joo maantiellä kulutus tipahtaa, ja kaupunkipyörityksessä vastaavasti nousee.-PETTERI- kirjoitti:Vai onko muutos 5-loviseksi kannattava?
Kulutus ainakin tippuisi...
Tieto taisi olla niinkin syvältä kuin hanskalokeromanuaalista kaivettu.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tuplis-threadin aika
mul oli tupliksessa 5 lovinen loota niin se ei oikein jaksanu suomen rajoituksilla kulkea kivasti
130km/h oli vitoselle se parhain nopeus , siksipä sillä tuli ajettua paljon nelosella.
130km/h oli vitoselle se parhain nopeus , siksipä sillä tuli ajettua paljon nelosella.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Tuplis-threadin aika
No johan. Mun Tuplis jaksaa vetää hyvin jo kuudessakympissä vitosella. Silloin on kiekkamittarin viisari just economy alueen alarajoilla -ei kuitenkaan sen alla. Mä oikein ihastelin Ysiysin sitkeyttä, kun käyttis 9-3:ssa ei ole puhtia yhtään alle 2000 kiekan. Siinä autossa vitosvaihteella ei todellakaan tee mitään maantienopeuksien alapuolella! Ja mun entisessä 99:ssä oli vain 4 vaihdetta. Se tuntui melkein automaattivaihteistolta, kun kolmosella sai ajella melkein kävelyvauhdista seitsemäänkymppiin
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Tuplis-threadin aika
Omassa kaasarisatkussa olen huomannut saman. Jaksaa vetää aika hyvin isollakin vaihteella.Lahti411 kirjoitti:No johan. Mun Tuplis jaksaa vetää hyvin jo kuudessakympissä vitosella.
Täytyy nyt sitten ihmetellä sitä tupliksen nelivaihteisuutta, sitten kun auton saan... Voi olla että tykkään siitä nelivaihteisenakin. Tai sitten vaihdan siihen sen 5v-lootan.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Tuplis-threadin aika
Infoa lisätty osioon FAQ - lue minut ennenkuin kysyt mitään
http://digimatic.co.uk/Saab-99-WS-Manua ... ations.pdf
Sivut 010-8,020-37,020-39
http://digimatic.co.uk/Saab-99-WS-Manua ... ations.pdf
Sivut 010-8,020-37,020-39
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Tuplis-threadin aika
http://saab99.net/ Ootteko tommoseen saittiin törmännyt?
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347