Mistä tai miten tuon voi selvittää.. Ajettu 240000km.. Ei omasta mielestä rallattele tai pidä mitään erikoista ääntä.. huollettu säännölliseti. Oliko tuon vaihtoon jotain "kilometrimäärää"
Jos ei ole vaihdettu, lähtökohtaisesti ketju alkaa olla noilla kilsoilla jo loppu "ellei toisin todisteta".
Jakoketjun kiristimen irtikäyttö ja kiristysvaran tarkistus kertoo jakoketjun osalta totuuden.
Tasapainoketjun kiristysvara onkin hankalampi selvittää.
Tapauskohtaisia juttuja melko pitkälti. Joillakin jakopää on tattis 150 tkm jälkeen, toisen sohlaa samalla jakopäällä 350 tkm. Mutta kuten Coltti totesi, kiristäjään kurkkaamalla saa mielenrauhan tai menettää sen lopullisesti .
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Omassa -98:ssa on nyt 392 tkm alkuperäisellä jakopäällä ja koneen käyntiääni on ihan siisti. Eli osa kulkee yllättävän pitkälle, kun sopivasti sattuu ja huolto on riittävää ja voitelu kunnossa. Jollei mitään oireita ole, niin liika murehtiminen on turhaa. Samoin oireettoman korjaaminen korjaamisen ilosta, kun kyseessä tuon verran iso jumppa. Toki kiristimen voi mitata, kun se homma ei maksa kuin vaivan.
Millasen vaivan se muuten maksaa? Paljonko pitää purkaa?
Viime huollossa kyselin ketjun kunnon tarkistamisen tarpeesta (285 tkm ajettu) ja itsekin Saabeilla ajeleva huollon setä totesi, että turha edes tarkistella kun ei vielä äännä.
Millasen vaivan se muuten maksaa? Paljonko pitää purkaa?
Moniurahihnan rullan pulttia joudut ottaa pois että saat 27mm hylsyn sopimaan sinne kiristimen kantaan. Ja ennen kiristintä otat sen pienemmän keskipultin(12mm kanta) jousineen pois siitä kiristimestä (etkä hävitä sitä tulppapulttia/jousta/tappia).
11mm tais olla se suositeltu mitta ketjuremontille olevinaan, mutta varaa tuossa oliko luokkaa 18mm ennen paniikkia
Kasatessa kiristimen momentti 63Nm ja keskipultin 22Nm.
Ok.. Hyviä vinkkejä..
Mutta miten kongreettisesti näen sen kiristimen kunnon.. Puranko mitä? Vai näkyykös se jostain kun kurkkaa konehuoneeseen.
Oisikos jotain räjäytyskuvaa.....
Kun irrotat kiristimen niin näet kuinka paljon se on ulkona, tämä taas kertoo suoraan ketjun kunnon. Paljon ulkona=ketju venynyt ja vaatii toimenpiteitä. Vähän ulkona=tilanne normaali.
Kiristin sijaitsee apparin puolella, laturin yläpuolella,jos fyysistä sijaintia tarkoitit... Näet kyllä kun kurkit sinne. Kuva jakopäästä http://ys3.se/catalogue/node/2002/2224/ Hakunapilla löytyy lisäinfoa.
Eikös sen ulkoneman pystyis mittaamaan purkamatta koko kiristintä.
Pikkupultti vain irti.
Työntömitan keskipiikki vain jousitapin reiästä, pitää tietysti tietää mitkä on rajat.
Irrallisella pitäisi tutkia raja-arvot. Ihan toteutettavissa tuokin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jää ainakin pois vaara jaon pomppaamisesta hampaalla pieleen, jos ei muista ennen starttia pyöritellä moottoria käsin parin kieroksen verran, jotta saa löysät pois kiristimestä. Jousen sisällä olevaa muovitikkuakaan ei saa rikottua niin helposti kun kiristintä ei resetoida. Eikä se USIT-tiivistekään kiristimen juuressa paremmaksi muutu aukomisesta.
Toisaalta, hampaattomaksi nuljaantuneen tarvikekiristimen pystyy toteamaan kiristimen irrottamalla.