Tulipa luettua tuo TM:n kesärengastesti. Tosin huomattavasti suuremmalla mielenkiinnolla luin lehden pääkirjoituksen sekä neljän sivun artikkelin testimenetelmistä ja huijausmahdollisuuksista ennen rengastestiä. Jutun mukaan kun Nokian Renkaiden huijausepäilyt tulivat julki, oli uusin TM kesärengasvertailuineen jo lähetetty painoon. Saivat silti jostain puristettua tuon neljä sivua testiselvitykseen sekä muutettua pääkirjoituksten. Itse rengasvertailussa ei mainita huijausepäilyistä sanaakaan.
Artikkelissa huijausmahdollisuuksista todetaan kyllä aika kattavasti, että jälkitestaamisella huijaamiset kyllä huomattaisiin, eikä Nokian kumeissa ole ollut niin merkittäviä poikkeamia, että testaajat olisivat voineet olla varmoja, että heitä on kusetettu. Sen sijaan Continentalin talvirengaskäry 2005 oli selkeä ja lisäksi tehtaalta toimitettu Pirelli suoriutui 2009 kesärengastestin vesiliirtokokeessa uskomattoman hyvin. Kun testaajat halusivat Pirelliltä selvitystä näin erinomaisista tuloksista, ei tehdas suostunut lisätesteihin. Kun TM oli halunnut lisätestata renkaita kaupasta ostaen, oli Pirellin päätös ollut vetää koko rengas pois testistä, joten renkaan tuloksia ei julkaistu laisinkaan. Jos on saanut aikaan maailman parhaan kesärenkaan uskomattomilla vesiliirto-ominaisuuksilla, miksi vetää rengas pois testistä? Välttääkseen käryn. Sama Pirellin rengas oli sitten 2010 pärjännyt testeissä ihan hyvin, muttei enää yhtä loistavasti.
Oma huomioni kiinnittyi tämän(kin) vuoden testeissä samaan kuin patsella, eli Apollo Alnac 4G:n tuloksiin. Vuonna 2014 rengas sai viisi tähteä arvosanalla 9,2 sijoittuen jaetulle toiselle sijalle mm. Nokian Hakka Bluen kanssa. Vuonna 2015 Hakka Blue sai viisi tähteä arvosanalla 9,3 tullen jälleen kakkoseksi; sen sijaan Apollo Alnac 4G oli testin viimeinen yhdellä tähdellä ja arvosanalla 7,2. Tänä vuonna Apollo Alnac 4G sai taas viisi tähteä arvosanalla 8,8, sijoitus oli viides siinä merkkirenkaiden ryhmässä mm. Dunlopin ja Michelinin edellä. Miten voi yksi rengas vaihtaa noin radikaalisti sijoitustaan vuosittain? Vai onko kyse intialaisen valmistajan laadunvaihtelusta? Sitähän tämä nykyajan kiinakuran ostaminen on: joka toisella kerralla saat parempaa kuin länsimaista, joka toisella kerralla ihan mitä sattuu.
Tuli samalla huomattua, että oma henkikulta on herran käsissä: hankin viime keväänä Saabin alle Kumhon Ecowing ES01 -renkaat. Ne jäi nyt testissä kolmanneksi viimeiseksi saaden kaksi tähteä ja arvosanan 7,5. Ihme, että noilla pysyin viime kesän tiellä