Onkohan vakavaa vikaa tämä seuraava?
1. Ensinnäkin auto on kuluttanut useamman vuoden moottoriöljyä noin 2-3L per vuosi. Sillä ajetaan noin 15t km vuodessa. Tyyliin viisi vuotta sitten moottori ei kuluttanut moottoriöljyä juuri ollenkaan. Olen kuitenkin pitänyt huolta siitä, että moottoriöljyn pinta on aina vähintään mittatikun asteikon puolessa välissä, useimmiten lähellä ylämerkkiä.
2. Tänään kuunnellessani moottorin ääntä tyhjäkäynnillä konehuoneen puolella, huomasin että moottorin läheltä kuunnellessa (30cm) moottorin moniurahihnan puoleisesta päästä kuuluu selvää rahinaa. Aivan kuin ääni tulisi moottorin sisältä, sen kannen alta, eikä niinkään jostain moniurahihnan monista rullista. En muista huomanneeni tällaista rahinaa aiemmin. Mikä mahtaa olla? Voiko kone laueta yhtäkkiä lopullisesti?
Saabini on 9-3 vm.-98 ja sillä on ajettu 260t. Bensakone, ei turboa.
Vanhan 9-3:n moottorista kuuluu rahinaa
Re: Vanhan 9-3:n moottorista kuuluu rahinaa
Otappa moniurahihna pois ja pyörittele kaikki rullat ja toimilaitteet vapaana. Itellä meni NG900:sta useampikin laturi vaihtoon kun laakerit korkkas.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Vanhan 9-3:n moottorista kuuluu rahinaa
Jäitä hattuun koneen käynnistämisen kanssa, ennen kuin tämä on tarkastettu:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=121611
Laiminlyönti johtaa pahimmillaan pannun täystuhoon.
EDIT: Tuohan onkin T5, linkittämäni case on etupäässä T7 osaston murheita.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=121611
Laiminlyönti johtaa pahimmillaan pannun täystuhoon.
EDIT: Tuohan onkin T5, linkittämäni case on etupäässä T7 osaston murheita.
Viimeksi muokannut 9000 automaatilla, Ti Maalis 15, 2016 07:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Vanhan 9-3:n moottorista kuuluu rahinaa
Eiköhän jakoketju tai tasapainoketju siellä rahise. Kyllä nuo T5 jakopäätkin kuluu käytössä ja pienessä käytössä vähemmillä kilometreilla kuin pitkiä matkoja ajavilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko