Kolinaa takapäästä
Kolinaa takapäästä
Mihinköhän viittaa vika. Ajaessa tasaisella baanalla ei kuulu mitään mutta epätasaisella kuuluu "kolinaa" takaosasta. Auto vanha (vm. 85), mutta vähän ajettu (89 tkm) 900i. Iskarit ja jouset vaihdettu taakse joskus viime syksynä. Vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan!
Saab 900i
tarkastappa ne ylätuennat sieltä taka-akselistosta.
en tiedä mikä niiden oikea nimitys on, mutta ne on semmoset rautatangot taka-akselista taaksepäin. näkyvät lokasuojan kautta helpoimmin.
tuppaavat ainakin niissä vanhemmissa ruostumaan irti ja pitävät semmosen pirullisen kolinan. huomaa pahimmassa tapauksessa myös siten että rengas liikkuu eteen-taakse suunnassa turhan helposti... esim potkimalla.
en tiedä mikä niiden oikea nimitys on, mutta ne on semmoset rautatangot taka-akselista taaksepäin. näkyvät lokasuojan kautta helpoimmin.
tuppaavat ainakin niissä vanhemmissa ruostumaan irti ja pitävät semmosen pirullisen kolinan. huomaa pahimmassa tapauksessa myös siten että rengas liikkuu eteen-taakse suunnassa turhan helposti... esim potkimalla.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Reaktiotangot... Kulma ylös, pyörä irti ja katso, onko tangot yhä kiinni.. T8:sta on mulla toisen kiinnitykset pettäneet ja komiasti napsuilee siellä akselia vasten möykyissä. Lisäksi auto kaartaa itsestään vasemmalle, mutta vielä ei ole varmistunut, onko tuo reaktiotangon syytä.
Kandee myös ottaa pakarin päästä kiinni ja vähän ravistella. :-)
Kandee myös ottaa pakarin päästä kiinni ja vähän ravistella. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
ja jos se vika on sielä, ja joutuu hitsailemaan, niin kannattaa varmistua, että sen hitsaa oikeaan kohtaan takasi..
itelläni oli 99 joka söi puolet enemmän takarenkaita kuin eturenkaita.
tuli vissiin ite hitsattua
itelläni oli 99 joka söi puolet enemmän takarenkaita kuin eturenkaita.
tuli vissiin ite hitsattua

Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Tarkista pokoputken/takapöntön kiinnitykset. Itsekkin ehdin kerran pelästyä, takpäästä kuuluvaa kolinaa, niin huomasin että takapönttö hakkasi pohjaan.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Veikkaisin sitä, että takajousi ei ole oikein paikoillaan niissä tukikumeissaan ja pääsee hiukan elämään. Ainakin madallusjouset ku tuli hieman vääriin asentoihin niin ääni oli julmettua.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Huomasin että mulla on tossa paikassa iskarin reikä kulunut pitkulaiseksi. Iskarin yläpää liikkuu poikittain jonkin verran. Voiko tota paikkaa vaan hitsata niin ettei iskari enää heilu vai pitääkö vaihtaa rautaa?Jorma kirjoitti:Ja sitten vielä iskareitten kiinnityskohta yläosassa. Repeytyy joskus irti kun pehmenee tarpeeksi.
Meneekö muuten leimasta läpi tolla vialla?