9-3 -98 kolisee peruuttaessa
9-3 -98 kolisee peruuttaessa
Uushankinta 9-3 1998 160 tkm oikuttelee peruuttaessa. Kun vääntöä tarvitaan hieman enemmän, alkaa klonksahdella kuin jossakin olisi pahasti väljää. En ole paljoa viitsinyt kiusata, nyt on tarkoitus alkaa selvitellä. Mitä epäilette, joku nivel " lyö yli" peruutussuuntaan? Jobbarilta ostettu, ei historiatietoa. Eteenpäin ajettaessa ei mitään ongelmia, kilometrejä jo kertynyt tuhatkunta.
Re: 9-3 -98 kolisee peruuttaessa
Laatikon tukikumi?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: 9-3 -98 kolisee peruuttaessa
Nokkelasti keksitty, enpä tullut ajatelleeksi, mutta saattaa sopia tilanteeseen.
Tänään vaihdoin kesäpyörät ja samalla väänsin noin metrin varrella etunapojen muttereista vuorotellen melko suurella momentilla. Mitään peruuttaessa kuulemani paukkeen tapaista en saanut syntymään. Eli vaikutti, että vetoakselit nivelineen ovat normaalit.
Ajatukseksi jäi, että jos vaihteiston sisällä olisi jotain murtumaa peruutusvaihteen osissa. Keksin, että pitäisi ehkä ottaa öljystä näyte ja etsiä magneetilla siitä murtuneen metallin palasia.
Siispä huomenna yritän löytää tuon mainitun tukikumin.
Kiitoksia neuvosta.
Tänään vaihdoin kesäpyörät ja samalla väänsin noin metrin varrella etunapojen muttereista vuorotellen melko suurella momentilla. Mitään peruuttaessa kuulemani paukkeen tapaista en saanut syntymään. Eli vaikutti, että vetoakselit nivelineen ovat normaalit.
Ajatukseksi jäi, että jos vaihteiston sisällä olisi jotain murtumaa peruutusvaihteen osissa. Keksin, että pitäisi ehkä ottaa öljystä näyte ja etsiä magneetilla siitä murtuneen metallin palasia.
Siispä huomenna yritän löytää tuon mainitun tukikumin.
Kiitoksia neuvosta.
Re: 9-3 -98 kolisee peruuttaessa
Jos sul olis antanu eteenkin päin voimakkaassa kiihdytykses ja sitten kaasua löysätes kolahduksen tai keulan voimakkaan heilautuksen niin apurungon puslatkin olis ollu vaihtoehto.
Mut jos vain peruuttaes ni ng900 mul tuon tapasta teki kun repes laatikon tukikumi. Kun mul sillo viriä niin laitettu siihen dieselin vahvempi kumi tilalle.
Kannattaa nuo muut moottorin ja laatikonkumi testata alustavasti vaik kässäri päälle ja vähän vetoa kytkimel ja kaasua niin kattoo liikkuuko kone miten paljon.
Mut jos vain peruuttaes ni ng900 mul tuon tapasta teki kun repes laatikon tukikumi. Kun mul sillo viriä niin laitettu siihen dieselin vahvempi kumi tilalle.
Kannattaa nuo muut moottorin ja laatikonkumi testata alustavasti vaik kässäri päälle ja vähän vetoa kytkimel ja kaasua niin kattoo liikkuuko kone miten paljon.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: 9-3 -98 kolisee peruuttaessa
Moottori-vaihteistopaketin taempi tukikumi on viallinen, rengasraudalla vääntäen syntyi liikettä.
On vaan hyvin ahtaassa ja hankalassa paikassa kun pitää kumi ja sen kiinnitin irroittaa vaihteistosta. Moottoria on nostettava että kolmas kiinnitysruuvi ja koko hökötys irtoavat.
Itse vika ei ollut kumissa, vaan sen yläpuolisessa teräskannessa, jossa on sitten se ruuvi, jolla kiinnittyy kannattimeen. Kansiosa oli murtunut niin, että löysää liikettä syntuu kun ajaa rynkytetään isolla momentilla. Autossa on pieni vapaastihengittävä moottori, joten kai sillä jotain rallikrossia on ajettu. Osat ovat Saabin leimalla varustettuja.
Eli joko käyttövirhe tai konstruktiovirhe.
Haynesin korjauskirjan ohjeet ovat aika hyvät, NG 900:n paremmat kuin 9-3:n.
On vaan hyvin ahtaassa ja hankalassa paikassa kun pitää kumi ja sen kiinnitin irroittaa vaihteistosta. Moottoria on nostettava että kolmas kiinnitysruuvi ja koko hökötys irtoavat.
Itse vika ei ollut kumissa, vaan sen yläpuolisessa teräskannessa, jossa on sitten se ruuvi, jolla kiinnittyy kannattimeen. Kansiosa oli murtunut niin, että löysää liikettä syntuu kun ajaa rynkytetään isolla momentilla. Autossa on pieni vapaastihengittävä moottori, joten kai sillä jotain rallikrossia on ajettu. Osat ovat Saabin leimalla varustettuja.
Eli joko käyttövirhe tai konstruktiovirhe.
Haynesin korjauskirjan ohjeet ovat aika hyvät, NG 900:n paremmat kuin 9-3:n.
Re: 9-3 -98 kolisee peruuttaessa
Pientä lisätietoa. Murtuneen kannen voisi ranettaa ja hitsaamalla korjata, saa nähdä kuinka uusia osia on saatavana. Edelleen huomasin, että murtunutta kumikannatinta pitää suunnilleen koossa ympärillä oleva vaijerilenkki, joten moottori ei kokonaan pääse irtoamaan ja putoamaan kyydistä. Samalla lailla meillä Vanajan tehtaalla 1960-luvulla linja-autojen ilmajouset varmistettiin ns. hyppyvaijereilla.