Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja tturku »

Uri kirjoitti:Onko siinä mitään perää, että vaihdelaatikko ei saa riittävästi voitelua silloin kun "juruttaa". Eli onko toi kovinkaan terveellistä autolle olla vaihtamatta sitä vaihdetta?
Ei se liity mitenkään laatikon voiteluun. Moottorissa esiintyy värinää tietyllä kierrosalueella (resonanssia), kun turbo alkaa ahtamaan ja tästä syystä se jurruttaa eli tärisee. Eli ei se laatikkoa tapa tai muutenkaan vahingoita. Lähinnä ominaisuus, joka saattaa ärsyttää.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kyllä se "juruuttamalla" eli liian suurella vaihteella ajaminen liittyy hyvinkin laatikon voiteluun ja sen toteutumiseen, öljyn pinnantaso laatikossa on vain noin vetoakseleiden tasalla, ja ylempänä kytkinakselilla olevat rattaat laakerointeineen saavat voitelunsa roiskevoitelun kautta.

Tuosta voi vähän silmäillä missä öljynpinta on, ja missä kytkinakseli rattaineen; http://www.genuinesaab.com/psi/files/gearboxoil.htm

Nykyiset siellä sun täällä jaettavat yleisohjeet vaihteiden mahdollisimman suurelle ja mahdollisimman aikaisin kytkemisistä ovat laaditut lähinnä polttoaineensäästöä ja muuta hömppää ajatellen, ei vaihdelaatikon kestoikää ajatellen.

Juruuttamalla niitä kahisevia laatikoita tehdään.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja tturku »

Oletko minuteman ajanut ko. 2.2tidiä? Luulen että tässä tapauksessa tämä "jurruutus" on pelkkää moottorin aiheuttamaa värinää, ei mitään muuta. Välillä sopivasti ylämäkeen kaasua painaessa tietyllä nopeudella meinaa paikat tippua hampaista :lol:
Vaimoa häiritsi niin paljon että kysyi, hajoaako tämä auto kun tärisee näin paljon.
kysymyksen esittäjä saa tietysti tarkentaa tätä "jurruutusta".
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

En ole tid:iä ajanut, ja alavääntö varmasti houkuttaa käyttämään sitä hyväksi, mutta tuo laatikon roiskevoitelu on fakta ja tarpeeksi alhaisilla akseleiden pyörintänopeuksilla se jää riittämättömäksi.
Uri
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 20:27
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Uri »

Itse kuvailisin sitä jurinaa niin, että kun kiihdyttää esim 75km/h --> 85km/h ja edessä on vaikka loiva ylämäki. Jurina on kyllä järkyttävää, eikä kiihtyvyyskään vitosvaihteella ole hyvä, siitä olen päätellyt, että tämä ei hyvää autolle tee.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Uri
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 20:27
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Uri »

Nyt olen ajanut omalla Saabillani 35tkm, mittarilukema 397tkm.

Korjatut asiat:
-syöttöpumpun ohjainyksikkö
-tuulettimen moottori
-sisäilman haistelija
-alatukivarsi eteen
-parit polttimot
-etuvalon umpio
-jarrupaloja ja - levyjä
-ohjaustehostimen letku

Varsin tyytyväinen olen ollut kokonaisuutena autoon. Muutamat noista "viosta" on auton normaalia kulumista ja voisi tulla vaikka Corollaan.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Avatar
Schippy
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 20:49
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Mä ostin nytten sitten kanssa tämmösen. Saa nähdä, mitä kivaa tulee eteen. Takajarrurempan lisäksi...
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja tturku »

jes, no nyt sä sait sitten sen sun turbo saabin. Koskas potkitaan dieselin renkaita ristiin :)
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Voin tulla monottamaan, jos vain löydän turvakenkäni.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Talladega98
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Helmi 19, 2012 22:49
Paikkakunta: porlammi

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Talladega98 »

Uri kirjoitti:Nyt talvirajoituksilla tulee mieleen ärsyttävä ominaisuus. Autolla ei voi ajaa 5 vaihteella alle 80km/h. Eli kun ajat letkassa ja vauhti vaihtelee 70-85km/h, niin manuaalilla saat koko ajan vaihdella 4->5->4 jne.

Kyllä totta, mulla viritys boksi, ja 4 vaihde 70km/h ajan talvella ja kesällä 80-85kmh 5 vaihde, sitten kun tule suurempa ylä mäki taas 4 nelonen tai vauhti pääle :) :saab:
Saab 9-3 SE 2.2Tid-99 PR, Saab 900NgTalladega-98 KA,,Saab 99 GLs CC -76 HA,Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 VA, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 900ng 3d 2.0i -98 KA, Saab 900i CC 5speed 5d -84 PR
#5599
Talladega98
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Helmi 19, 2012 22:49
Paikkakunta: porlammi

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Talladega98 »

oma 2.2Tid 1999 ostin kesällä 2014, 466tkm mittarissa, ja nyt kohta 500tkm jotain 4tkm puutuu.

5.5-6.2l /100km pitkä ajo oli 4.88l, samalla tankilla takasin 997km :)

Korjaus lista:
Takajarru + käsijarru 2014
Jarruputki takana 2014
kojelaudan " puupaneli 2015 (harmaa ei sovi mun makun )
Oikean takaa lamppu vaihto 2014 ( vesi sisällä)
Sivupeilit 2014 (ei Toimi vieläkään mutta muovikuori parempi)
Raidentango päät 2015
Aurauskulmat 2015
moottoriöljy 2015/16
Jarruneste 2014
Etuvalo 3kpl 2014-16
renkaat 2kpl 2014 4kpl 2015
äänitorvi 2014
Ruoste korjaus ja maali 2015
Ventiili kummi vaihto Saab huoltamo 15h työ 1245€ ei käynnistyny 2015 :evil:
Akku 2015
Ilmasuodatin 2015
Pölysuodatin 2015
Pyyhkiät 2015

Vielä tekemätä:

AC ei Toimi joku putki rikki
Pakoputki
Avainlukko ei Toimi normalisesti
Hihna
polttoainesuodatin
ja sen lisäks reikä pohjassa ja kaikki tappit hajovat, mitä mieltä uusi auto ? tai käyttö korjaminen ?uusia saabeja ei tule, Tykkään aja viritys boksilla, ja vielä madalettu, kiitään 5.5l /100km, ja autovero 260 e ja 405€ dieselvero
Saab 9-3 SE 2.2Tid-99 PR, Saab 900NgTalladega-98 KA,,Saab 99 GLs CC -76 HA,Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 VA, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 900ng 3d 2.0i -98 KA, Saab 900i CC 5speed 5d -84 PR
#5599
Suojis
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 19:05

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Suojis »

.
Viimeksi muokannut Suojis, La Loka 22, 2022 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5430
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ostetaan-palstalle joku älykääpiö laitto eilen ilmotuksen kakskakkosesta. Et jos teillä on niitä ylimääräsenä niin kattokaa sieltä :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin