Saab 9-5 2.3t uuden omistajan korjailuja
Saab 9-5 2.3t uuden omistajan korjailuja
Terve kaikille, tuli eilettäin hankittua ensimmäinen Saabi tähän talouteen. Ostettaessa auto vaikutti ihan asialliselta lukuunottamatta paria fiksauksen kohdetta.
Elikkä siis, kun autolla kiihdyttää ja nostaa kytkimen, kierrokset nousevat selvästi (noin 500rpm) ylemmäs ja menee hetki ennenkuin ne laskee. Mikähän tämän mahtaisi aiheuttaa? Kaasuläpän voi ehkä sulkea pois koska paikallaan kaasua painettaessa kierrokset laskee normaalisti. Vai onko kyseessä sittenkin jokin kaasuläpän sähköinen ominaisuus?
toinen probleema on tuo virtalukko, en äkkiseltään löytänyt siihenkään nevuoja. Elikkä virtalukko ei nouse yläasentoon avainta irroittaessa, tämän takia autossa ei toimi keskuslukitus. Olisiko vinkkejä mitä sille kannattaa tehdä? Varmaan irroittelen sen patruunan ja koitan puhdistaa sitä.
Elikkä siis, kun autolla kiihdyttää ja nostaa kytkimen, kierrokset nousevat selvästi (noin 500rpm) ylemmäs ja menee hetki ennenkuin ne laskee. Mikähän tämän mahtaisi aiheuttaa? Kaasuläpän voi ehkä sulkea pois koska paikallaan kaasua painettaessa kierrokset laskee normaalisti. Vai onko kyseessä sittenkin jokin kaasuläpän sähköinen ominaisuus?
toinen probleema on tuo virtalukko, en äkkiseltään löytänyt siihenkään nevuoja. Elikkä virtalukko ei nouse yläasentoon avainta irroittaessa, tämän takia autossa ei toimi keskuslukitus. Olisiko vinkkejä mitä sille kannattaa tehdä? Varmaan irroittelen sen patruunan ja koitan puhdistaa sitä.
Viimeksi muokannut heromanni, Ke Huhti 06, 2016 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Saab 9-5 2.3t kierrokset nousee kytkintä nostettaessa
Kytkin luistaa kiihdyttäessä?
Virtalukkosylinterin haitat ovat kuluneet, lukkoseppä laittaa uudet haitat irtosylinteriin muutamalla kympillä. Rane viilaisi haitat lyhyemmiksi, sitten ei ehkä avain pysyisi lukossa tai lukko alkaisi hyväksyä useampia avaimia.
Virtalukkosylinterin haitat ovat kuluneet, lukkoseppä laittaa uudet haitat irtosylinteriin muutamalla kympillä. Rane viilaisi haitat lyhyemmiksi, sitten ei ehkä avain pysyisi lukossa tai lukko alkaisi hyväksyä useampia avaimia.
Re: Saab 9-5 2.3t kierrokset nousee kytkintä nostettaessa
Ei pitäisi johtua kytkimen luistosta, kierrokset nousee silloin kun kytkimen painaa pohjaan, kaasua ei siis paineta ollenkaan.
Varmaan riittää kun pelkästään tuon patruunan vie lukkosepälle?
Varmaan riittää kun pelkästään tuon patruunan vie lukkosepälle?
Re: Saab 9-5 2.3t kierrokset nousee kytkintä nostettaessa
Onko softattu? Itsellä teki softa tuota samaa kierrosten nostoa.
Sent from my Moccamaster using Tapatalk
Sent from my Moccamaster using Tapatalk
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Saab 9-5 2.3t kierrokset nousee kytkintä nostettaessa
on, Re85 ohjelma ja kuuleman mukaan 236hp. Pitääkö tuohon vain tottua eli onko se ominaisuus? Tuntuu vähän hassulta
Re: Saab 9-5 2.3t kierrokset nousee kytkintä nostettaessa
No mulla yksi epäili että olisi automaatin softa (manuaali autossa) ja itse luin jotain liittyen fast throttle responseen samasta ongelmasta trionictuning foorumilta.
Vika tai ominaisuus, sitä en osaa sanoa tosiaan itse tarkemmin. Joku softaguru tietänee paremmin.
Itse en tuosta kanssa tykännyt ja korjaantuikin kun softa muuten päiviteltiin (jc:n softaan).
Sent from my Moccamaster using Tapatalk
Vika tai ominaisuus, sitä en osaa sanoa tosiaan itse tarkemmin. Joku softaguru tietänee paremmin.
Itse en tuosta kanssa tykännyt ja korjaantuikin kun softa muuten päiviteltiin (jc:n softaan).
Sent from my Moccamaster using Tapatalk
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Saab 9-5 2.3t kierrokset nousee kytkintä nostettaessa
virtalukon ongelma tuli kuntoon onneksi suht helposti. Oli edellinen korjaaja laittanut rikan väärälle puolelle jousta ja jousivoima ei riittänyt nostamaan virtalukkoa. Vaihdoin ne toisin päin ja taas pelaa.
Mistä kannattaa lähtä etsimään vikaa virheellisesti palavalle takaluukun merkkivalolle? Se ei siis sammu ollenkaan.
Mistä kannattaa lähtä etsimään vikaa virheellisesti palavalle takaluukun merkkivalolle? Se ei siis sammu ollenkaan.
Re: Saab 9-5 2.3t uuden omistajan korjailuja
Ota kaasuläpästä ahtoputki irti ja katso onko kovin paljon likaa. Itsellä oli jotain mustaa töhnää kertynyt ja sen kun putsasin pois niin loppui kierrosten nousu kytkimen nostaessa
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Saab 9-5 2.3t uuden omistajan korjailuja
Katoppa alipaineletkut. Omassa teki tuota samaa että kierrokset nousi kun vaihetta vaihto ja letkut kun laittoin oikein entisen mämmikäden jäljiltä niin loppui.
Joku kipotin.
Re: Saab 9-5 2.3t uuden omistajan korjailuja
pikaisella tarkistuksella löytyi kaksi tulppaa. Toinen on alipainesolenoidista (turbon päällä) lähteva, 1 haara tulpattu niistä kolmesta letkusta. Toinen tulppa näkyy johtavan koneen taakse ylös moottorin suojamuovin alle, välissä on joku 1suuntaventtiili. Voikohan nuo aiheuttaa harmia?
https://lh3.googleusercontent.com/ctKKN ... 26-h935-no
https://lh3.googleusercontent.com/ctKKN ... 26-h935-no
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: To Loka 22, 2015 20:07
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saab 9-5 2.3t uuden omistajan korjailuja
Eikös tossa kuvassa ole ihan evap vaan tulpattu. Toki olis siihen voinu laittaa letkukiristimet, että pultit pysyy.
"We all know that small cars are good for us. But so is cod liver oil. And jogging." -Jeremy Clarkson
og 9-5 2.3T vm.00 'Ekoauto' 400nm, 250hv
og 9-5 2.3T vm.00 'Ekoauto' 400nm, 250hv
Re: Saab 9-5 2.3t uuden omistajan korjailuja
Mistä mahtaa johtua moottorin puutuneisuus yli 4krpm? vedot tuntuu olevan ihan hyvin tallella 2-4krpm. sen yli tuntuu kuin vaparilla ajaisi.
toteutunut ilmamäärä seuraa hyvin pyydettyä, ahtopaine nousee ok 0.9bar, 5. vaihteella hetkellisesti 1.1bar, amul arvossa -28 ja nakutusta ei vedolla esiinny. Voiko esim. tukkeutuneen putken todentaa joistain arvoista?
toteutunut ilmamäärä seuraa hyvin pyydettyä, ahtopaine nousee ok 0.9bar, 5. vaihteella hetkellisesti 1.1bar, amul arvossa -28 ja nakutusta ei vedolla esiinny. Voiko esim. tukkeutuneen putken todentaa joistain arvoista?
Re: Saab 9-5 2.3t uuden omistajan korjailuja
Löysit sitten heti tänne
Saab 9000 Aero vm97, Saab 9000CSE Jubileum 2.0t vm97
Re: Saab 9-5 2.3t uuden omistajan korjailuja
Eipä se pikku garretti enää kovin lujaa puhku isommilla kierroksilla... Taitaa vain olla odotukset hieman liian korkealla vaikka auto onkin
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
Re: Saab 9-5 2.3t uuden omistajan korjailuja
Voi se asia olla noinkin, tosin ero lastutettuun vag 1.8t:hen on selkeä. Pitää toki muistaa että tämä auto painaa sen 1680kg