Taustaa eli -94 2.3t 381tkm
- tankki oli oikea katkennut panta fixattu jollain kiskolla, kiskokin venynyt ja roikkui kuitenkin useita senttejä. Uusi panta laitettu ja huohotusputkeen laitettu uusi klemmari.
- alipaineletkusta puuttui huohotinosasta takaisku niin laitettu se ja uudet letkut sekä huohotuslähdön venakopan reiän tiiviste. Myös bypass, map ja pa-säädin letkut uusittu
- tulpat uusittu (vanhat oli valkoiset)
- ilman- (erittäin likainen) ja pa-suodin (puhtaus ok ja auki) uusittu
- termostaatti orkkis uusittu auki jämähtäneen tilalle niin alkoi lämmötkin nousta puoleenväliin
- pakoputkivuoto korjattu eli jousto-osa uusittu
- anturienliittimiä putsattu
- ahtoputkien klemmarit kireys tarkistettu
Ja nyt alkoi nimenomaan näiden uusimisten jälkeen sitten polttamaan lambda ce-valoa kun tankissa noin 20-25l, laittaa enemmän bensaa niin saanu kaksi kertaa taas (myös nyt yöllä 28l otin ja yht 50l mittari näytti) ja nollaamalla akun kautta valon pois tai jos kuumalla koneella nollaa kun noin 25l tankissa. Kylmänä sytyttää vajaalla max 25l tankilla heti kun kaasuun koskee.
Lambda ei vaikuta ulkoa katottuna vanhalta, piuhat tosin pahasti kierteillä. Pakosarja ja turbon laippa ei näytä vuotavan.
Käy tk suht tasaseen 900 rpm ja vetoja on ihan ok eli ei nykimistä tai paukettakaan. Käyntiinkin lähtee heti startista.
Voiko hiipuva bensapumppu (uskoisin että näillä km jo kerran vaihdettu) tai paineensäädin tehdä tuon lambdakoodin? Mulla pumput kyllä menny kerrasta eikä pa-säätimiäkään ole tarvinnut uusia. Map tai ruiskuanturi antaa kai oman koodin jos pimeänä? Kokeilin toista sytkäkassuakin muttei vaikutusta.
Ps. aika hiljainen on pa-pumppu kun ei kuule ulinaa tai muuta ääntä ulkona takana käynnissä ollessa mutta ajaessa kaasu pohjassa pumppu vinkaisee, toisessa cs walbron äänen kyllä kuulee tk:lla.
Lambda ja bensapumppu/paine
Lambda ja bensapumppu/paine
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: Lambda ja bensapumppu/paine
Ainakin bensanpaine on helppo mitata ja tarkistaa. Polttoaineen jakotukeen, se mikä yhdistää
suuttimet, niin sen polttoaine liittimeen vaidetaan pitempi banjopultti, että saadaan toinen
vastaava liitin siihen rinnalle. Tarvitaan uudet tiivisteet tietysti joka väliin.
Paineensäätimeen on merkitty nimellispaine, olisiko noin 3,2bar. Kone käyntiin
ja alipaineletku irti säätimestä. Pitäisi olla paine merkityn suuruinen.
Voi käydä ajamassa myös alipaine letku kiinni. Paine pitää nousta ahtopaineen
noustessa
Joskus paineensäädin "tukkeutuu" ja paine voi olla yli kaksinkertainen. Silloin
kone tukehtuuu ja käy tosi raskaasti
suuttimet, niin sen polttoaine liittimeen vaidetaan pitempi banjopultti, että saadaan toinen
vastaava liitin siihen rinnalle. Tarvitaan uudet tiivisteet tietysti joka väliin.
Paineensäätimeen on merkitty nimellispaine, olisiko noin 3,2bar. Kone käyntiin
ja alipaineletku irti säätimestä. Pitäisi olla paine merkityn suuruinen.
Voi käydä ajamassa myös alipaine letku kiinni. Paine pitää nousta ahtopaineen
noustessa
Joskus paineensäädin "tukkeutuu" ja paine voi olla yli kaksinkertainen. Silloin
kone tukehtuuu ja käy tosi raskaasti
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Lambda ja bensapumppu/paine
Käy kyllä hemmetin hyvin tk:ta ja tosi nopeasti käynnistyy, paremmin kuin tuo toinen 100tkm vähemmän ajettu. Paine tukille on ok (mitattu tankis 40l) mutta pitänyt tankin viimeajan yli puolenvälin.
Kiihtyy hyvin, tasa- ja pintakaasul menee eleettömän hienosti ja ei mitään pientäkään temppuilua ajossa ole ollut.
Voihan olla ollut jotain muuta tilapäistä häröä mihin ei syytä löytynyt kun ei ole ce syttynyt 10.4 jälkeen.
Tai jotain sakkaa tankkia nostaes ja kiinnittäes lähtenyt liikkeelle pumpun edes mut vajonnu aikaa myöten taas pohjalle.
Sattumus kai vaan kun muuhun ei ole koskettu kuin tankattu ja syttyminen oli härön aikaan aina bensapinnan mukaan.
Mittarikin pitää aika hyvin kutinsa, 25l tankissa kun tankkaa 25l lisää niin 50l näyttää.
Kiihtyy hyvin, tasa- ja pintakaasul menee eleettömän hienosti ja ei mitään pientäkään temppuilua ajossa ole ollut.
Voihan olla ollut jotain muuta tilapäistä häröä mihin ei syytä löytynyt kun ei ole ce syttynyt 10.4 jälkeen.
Tai jotain sakkaa tankkia nostaes ja kiinnittäes lähtenyt liikkeelle pumpun edes mut vajonnu aikaa myöten taas pohjalle.
Sattumus kai vaan kun muuhun ei ole koskettu kuin tankattu ja syttyminen oli härön aikaan aina bensapinnan mukaan.
Mittarikin pitää aika hyvin kutinsa, 25l tankissa kun tankkaa 25l lisää niin 50l näyttää.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01