Helmojen vaikutus kylkien sotkuun?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Helmojen vaikutus kylkien sotkuun?

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

Koetin hakea, mutta aika vähän taitaa olla juttua aerodynamiikasta. Downforce ja drag, kompromissin haku niiden välillä ei kiinnosta niinkään koska rata-autoilu tai muukaan viimeisten prosenttien etsintä ei ole tähtäimessä. Ajokäyttäytymisessäkin taitaa tulla muutama muu asia eteen paljon ennemmin.

Mutta ihan näkyvänä seikkana, muutoinkin kuin muuttuneena ulkonäkönä, pähkäilyttää seuraava. Kuinka sport tai aero/viggen helmat mahtavat vaikuttaa kuran nousemiseen auton kylkiin verrattuna perushelmoihin? Olisiko jollakulla joka on vaihtanut helmat käytännön havaintoja aiheesta, eritoten jos matkaa tulee myös kuraisilla sorateillä kuten allekirjoittaneella?
JP151
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 18, 2013 21:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Helmojen vaikutus kylkien sotkuun?

Viesti Kirjoittaja JP151 »

Ainakin sport helmoilla kura nousee aivan samanlailla kylkiin kuin niillä perushelmoilla.

Sent from my Redmi Note 2 using Tapatalk
#6049
9-3 2.0t -01 Biopower Nappe / 9-5 2.3t Vector -03 Biopower Suokko
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Helmojen vaikutus kylkien sotkuun?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Väittäisin että enemmän vaikutusta on sillä jos autoon on laitettu väärällä ET:llä olevat vanteet (tai tähän liittyen liian leveät vanteet) ja tällöin rengas/vanne kombo tulee ulos pyöränkotelosta..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Re: Helmojen vaikutus kylkien sotkuun?

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

Jep, vanteiden ET/renkaiden ulostulo varmasti vaikuttaa tuohon kuran nousuun. Ja vaikka eri helmoilla tulisi eroa jollakin tietyllä nopeudella, jollain toisella nopeudella sitä ei välttämättä varmaan huomaa jos sitä onkaan. Pisti vain silmään joistain videoista kuinka jotkut autot oikein pelmuttivat vesisuihkua pitkin kylkiä kun taas toisilla virtaus oli enemmän sivuille ja ohi. Kaikissa helmojen ohella myös keulan rakenteet puskureineen yms. hieman erilaisia, joten vaikea tietysti mennä sanomaan miten kukin osa itsessään vaikutti kokonaisuuteen.

Kiitos JP151 käytännön esimerkistä. Vaikka suurin osa omaa ajoa onkin suht puhtaalla asfaltilla, kun ainoat vapaat pesu/vahauspaikat ovat sorataipaleiden päässä, tulee joskus mieleen miksi matelevan paluunkin jälkeen saa silti ihailla likaisia kylkiä. :lol:
93aero
"Aero"
Viestit: 351
Liittynyt: Su Helmi 27, 2011 20:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Helmojen vaikutus kylkien sotkuun?

Viesti Kirjoittaja 93aero »

JP151 kirjoitti:Ainakin sport helmoilla kura nousee aivan samanlailla kylkiin kuin niillä perushelmoilla.

Sent from my Redmi Note 2 using Tapatalk
Samaa tekee myös Viggen helmat, normi rengastuksella, eli ei apua niistäkään (muuta kuin ulkonäköön)
ex 9³ Viggen MY99
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
JP151
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 18, 2013 21:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Helmojen vaikutus kylkien sotkuun?

Viesti Kirjoittaja JP151 »

Jeps. Tuo vanteiden ET ja leveys taitaapi olla se eniten vaikuttava tekijä. Toki jotain leveempiä kuraläppiä voi myös asennella, mutta mielummin pesen auton useammin kuin hirveitä ralliläppiä alan autooni asentelemaan...

Sent from my Redmi Note 2 using Tapatalk
#6049
9-3 2.0t -01 Biopower Nappe / 9-5 2.3t Vector -03 Biopower Suokko
Vastaa Viestiin