Voiko vika olla egr:n johdoissa tai pistokkeessa vai aina itse venttiilissä, jos egr:n kanssa on ongelmia? Minulla on viimeisen 3 kk sisällä tullut vikakoodia egr:stä useita kertoja, mutta egr:n irroitus ja puhdistus on ilmeisesti auttanut asiaan. Tällä viikolla kuitenkin alkoi tulla päivittäin useita vikailmoituksia, jotka kuitenkin kuittasin yleismallisella obd lukijalla pois. Liekö vuotaneella egr jäähdyttäjän kotelolla ollut osuutta asiaan? Asia alkoi kuitenkin mietityttämään, kun kokeilin auton käyttäytymistä ilman egr venttiilin sähköliitintä. Kuittasin vikakoodit pois ja auto tuntui tomivan ihan normaalisti ellei paremminkin? Nyt ei tule ajon aikana vikavaloa eikä käynnistäessä .Venttiili on kuitenki ilmeisesti kiinni asennossa? Missä vika voisi olla ja onko pidemmän päälle "terveellistä" ajaa ilman egr-venttiilin sähköliittimen paikoillaan oloa?
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Katsottiin egr:n toimintaa op-comilla liittimen ollessa paikoillaan arvot heittelivät 0-28 välillä aika villiä vauhtia. Pyynti oli 4. Vikakoodia tuli kolmea erilaista. Töpseli irti näytti 0 niin kuin ilmeisesti pitääkin. Taitaa se vika olla egr:ssä kuitenkin.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Uusi egr paikoillaan ja vikakoodit nollattu, mutta vikavalo syttyy yhä uudelleen. Op-comilla tarjoaa P0400-24, P0403-03 vikakoodia. Ilmeisesti seuraavaksi etsitään vikaa johtopuolelta tai liittimestä!
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Egr-sähköliitin putsailtu contact cleanerilla ja pinnit tarkistettu eikä muuta vaikutusta kuin vikakoodi vaihtui P0404-50. Johtonippuakin yritin ravistella, jos siellä olisi ollut kontaktihäiriötä. Löytyiskö keneltäkään ideoita vai pitääkö kääntyä merkkiliikkeen puoleen?
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Liitin ja johtonippu ovat ehjiä. Voiko olla niin huono tuuri, että Neo Brossilta tuli uusi viallinen egr ?
Vikakoodi P0404-50 tulee edelleen! Ilmeisesti venttiilin asentovika. Apuja/ideoita otetaan vastaan!
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
AZP kirjoitti:Oletko harkinnut koko egr:n disablointia? Itsellä ei olisi hermo kestänyt noin pitkään.
Juu on ollut mielessä! Vaasaan on vaan niin julmetun pitkä matka täältä kaakkoisnurkasta . Tänään tuli testattua egr:n toimintaa siten, että vanha venttiili oli autossa kiinni "tulppana" ja uusi oli kädessä sähköliitin paikoillaan. Auto käyntiin ja kädessä ollut venttiili aukesi hienosti, mutta hetken päästä venttiili sulkeutui ja vikavalo syttyi jälleen. Sekä vanha että uusi egr- venttiili käyttäytyivät samoin. On siis syytä olettaa, että vanhakin oli ilmeisesti ehjä.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Eiköhän sieltäkin suunnalta löydy lähempää joku, jolla on tarvittavat kamat softan sisäänajamiseksi. Itse ohjelman voi silti tilata Vaasasta. Itse ostin ebaysta tarvittavan MPPS-kaapelin reilulla kympillä, softa tuli Vaasasta (oikeammin Uumajasta) sähköpostiin ja tulppa postilaatikkoon ja hoidin softan siirron itse omalta läppäriltä. Ei ole erityisen vaikea homma.
Sori, tuohon EGRään itseensä en osaa sanoa oikein mitään, kun omat kokemukset rajoittuu sen tulppaamiseen ja disablointiin.
EGR off softaakin on tullut nyt kehitettyä ja nykyään onnistuu myös P0404-50 ja -51 koodien poisto eli venttiilin asentovika (yleinen TTiD:ssä) poistuu myös haitoilta virtauskoodien lisäksi. Jälleenmyyjiäkin alkaa löytyä melko kattavasti ympäri Suomea.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ai se onnistuu nykyään noinkin. No tulppalevy on ollut jo puolisen vuotta hyllyssä odottamassa sopivan softan löytymistä. Ilmeisesti JC:lta sellainen löytyy, mutta itse en oikein uskaltaisi lähteä asentelemaan ettei pimene koko auto!
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
jcarlson kirjoitti:EGR off softaakin on tullut nyt kehitettyä ja nykyään onnistuu myös P0404-50 ja -51 koodien poisto eli venttiilin asentovika (yleinen TTiD:ssä) poistuu myös haitoilta virtauskoodien lisäksi. Jälleenmyyjiäkin alkaa löytyä melko kattavasti ympäri Suomea.
Eli onko tuo venttiilin asentovika ohjelmabugi, koska sähköliitin ja johtonippu on tutkittu ja havaittu toimiviksi? Egr venttiilissäkään ei ole ainakaan mekaanista vikaa. Osaatko sanoa mistä löytyisi lähin "jälleenmyyjä" Lappeenrannasta katsottuna?
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Ei, kyllä siellä vikaa on joko venttiilissä, johtosarjassa tai ecussa. Mutta softamuutoksella saa poistettua tuon asentodiagnostiikan samalla kun EGR suljetaan ja sen virtauksen valvonta lopetetaan.
Tällä hetkellä lappeenrannasta lähimpänä lienee joko pk-seutu tai tampere.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MapTunilla tarkastivat johtosarjan/ liittimen ja egr venttiili on uusi. Ilmeisesti vikaa sitten ecussa. Tuleeko onglmia uuden softan asennuksessa, jos kyseessä on "ecuvika"? Voisitko JC heittää vaikka yv:llä keneen pk-seudun harrastajaan otan yhteyttä softa-asiassa?
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Epäilen että uusikin venttiili on susi tai jumissa muusta syystä, ecuvika varsin epätodennäköinen. Mutta jos on ecuvika ja rajoittuu vain tuohon virheelliseen egr-venttiilin asentotietoon niin ei ole ongelma.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com