Läppäkotelon korjaus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pmj
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09
Paikkakunta: Oulu

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja pmj »

Rahikainen kirjoitti:
Itse ostin neobrossilta uuden uudemmmanmallisen boxin isolla huohotinröörillä hintaan noin 230€.
Onko se tämä boksi?
http://www.neobrothers.co.uk/throttle-b ... 7b890e0032

Mikä tuossa on muuttunut, ettei käy -02 malliin?
9-5 1998 2,3t SE 311 tkm powered by JC
9-5 2002 2,3T Vector 320 tkm powered by JC
9-5 2008 1,9 Vector 170 tkm powered by JC

suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1568
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja suapas »

9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333

pmj
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09
Paikkakunta: Oulu

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja pmj »

Kiitti. Tuo ulkomainen tulee kalliimmaksi, jos PCS:ltä saa 350 eurolla. Vaan joutuuko PCS:lle lähettämään vanhan vaihdossa?

Edit: Olisin tietenkin kysynyt heiltä itseltäänkin, mutta ovat vielä muutaman päivän lomalla.
9-5 1998 2,3t SE 311 tkm powered by JC
9-5 2002 2,3T Vector 320 tkm powered by JC
9-5 2008 1,9 Vector 170 tkm powered by JC

ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: Läppäkotelon korjaus UUDET KUVALINKIT

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Aika monessa nykyautossa taitaa tuo läppäkotelo olla vanhemmiten varsin heikko lenkki. Luettuani koti- ja ulkomaisia keskustelufoorumeita olen havainnut, että näin on selvästi myös Saabin laita. Britanniasta löytyisi ainakin yksi taho, joka korjaa näitä ihan työkseen, mutta eipä ole intoa lähetellä mitään sellaista merten taa jolle vielä itsekin pystyy tekemään jotain.

Tässäpä aluksi ne oireet, joiden perusteella allekirjoittanut ryhtyi epäilemään läppäkoteloa:
1. Satunnaisesti syttyvä ja usein kuitenkin itsekseen sammuva "check engine" -valo. Kampiakselin asentoanturi oli jo vaihdettu edellisen omistajan toimesta.
2. Moottorin kummallinen ryntäily, kuin aave olisi käynyt painamassa kaasupoljinta silloin tällöin
3. Lopulta 2 x tielle jäänti, TCS -valoineen yms. jolloin moottori suostui vain käynnistymään sekunniksi mutta sammui heti. Akun irrotus hetkeksi palautti kyvyn saada ajoneuvo ajamalla kotiin mutta vain lyhyen matkan, toisella kertaa alle kilometri ja toisella kertaa n. 4 kilometriä.

Kerrottakoon vielä, että limp home -solenoidi oli mekaanisesti hajonnut, eikä siis voinut toimia valmistajan tarkoittamalla tavalla. Mutta päättelyketjussani limp home -solenoidia tarvitaan vasta sitten kun jokin on jo mennyt pahasti pieleen, joten en uskonut että se itse olisi voinut aiheuttaa kuvailemiani ongelmia. Enemmänkin epäilin eräästä toisesta ajoneuvosta minulle ennestään tuttua läpän kulloistakin positiota ilmaisevaa paluutietoa. No koska matkahuolto toi viimeinkin eilen uuden limp home -solenoidin, päätin sen asennuksen yhteydessä laittaa läppäkotelon saman tien paloiksi ja katsoa mitä se oli syönyt. Sisällä odotti melkoinen ylläri!

Kuva1: Kannen ja kelan poiston jälkeen johtimet näyttivät tältä http://kuvapilvi.fi/k/Y421.jpg
Kuva2: Tuon pyörivän kestomagneetin poiston jälkeen avautui lisää näkymiä http://kuvapilvi.fi/k/Y42D.jpg eli mitäköhän tuon mustan aluslevyn alla oikein onkaan. Sitä en kuitenkaan onnistunut poistamaan, joten oli pakko tyytyä hellittämään sitä avaamalla nuo pienet T8:n torxit. Sen jälkeen johdot sai varovasti alta pois http://kuvapilvi.fi/k/Y420.jpg
Tässä välissä olin jo ehtinyt kolvaamaan tuon liittimen irti ja seuraavaksi edessä oli johtojen korjaus ja uudelleen paketointi. Käytin noihin lyhyisiin yksinkertaisesti kutistesukkaa, pidemmät johtimet vaihdoin uusiin niin kaukaa katkaisten kuin pystyi ja loppupätkät naamioin taas samaisella kutistesukalla http://kuvapilvi.fi/k/Y42t.jpg Sitten vain liittimen kolvaus takaisin paikalleen http://kuvapilvi.fi/k/Y42x.jpg ja paketti kasaan http://kuvapilvi.fi/k/Y42v.jpg muistaen kiristää tuon mustan aluslevyn torxit. Huomaa uutuuttaan kiiltävä limp home -solenoidi!

Nuo johtimet, joilla korjauksen tein olivat hieman liian paksuja ja vain yksi väri osui kohdalleen. Mutta kun vika oli noin ilmeinen, niin korjaajakin on silloin malttamaton. Sitä käytetään mitä pakista löytyy..! Ja koeajolla olikin sitten jo juhlan tuntua ilmassa. Kaikki toimi, ei kertaakaan check engine -valoa, jonka välkyttelyyn olikin jo lähes tottunut viimeisen parinsadan kilometrin aikana. Ei moottorin kummallista vaeltelua ja itsekseen ryntäilyä. Solenoidikin on nyt kunnossa, mutta sitä ei enää tarvittu! Aiemmin tuon solenoidin sähköinen osuus päästeli vähän väliä sellaisia iloisia konepistoolisarjoja klak-klak-klak-klak-klak voimatta vialle yhtään mitään. Huomenna lähden pidemmälle lenkille ja katsotaan miltä sen jälkeen vaikuttaa.
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)

J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Suuret kiitokset erinomaisesta jutusta läppäkotelon korjaamisesta! Tällaista on ilo

lukea, korjaus loistavasti kuvattu unohtamatta hyviä selventäviä kuvia. Tällaisia juttuja

Foorumimme kaipaa!

Mutta yksi asia mietityttää? Läppäkotelon valmistaja on Hella jolla varmaan löytyisi johtoja
jotka kestäisivät sanoisin läppäkotelon iän mutta törmäämme jälleen tähän valmistajan intressiin:
liian kestävä/ uusien kauppa ei käy- huono bisnes!?

Nykyään Hella tuottaa läppäkotelot Romaniassa.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.

vkutvonen
"Aero"
Viestit: 357
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Minkäslaisilla kilometreillä nää on hajonnut? ja onko joku tietty tyyppi tai vuosimalli.

Saab86/95
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 15:07

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja Saab86/95 »

Minun 2006 Aero 267000km alko oireilee.

Makwe
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Mulla tulee vikakoodia sekä kerran mennyt limb home tilaan. Muutenkin käynti aaltoilee joskus. vm 2007, km 152tkm. Näissähän taitaa aikakin tehdä tehtävänsä, plus tietenkin kilometrit.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Alkuperäinen kotelo paikallaan.

vm2001 , 310tkm
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC

suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1568
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja suapas »

Sama täällä -99 ja 358 tkm....
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333

eeskola
"Aero"
Viestit: 333
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja eeskola »

98/99:ssä alkuperäinen läppäkotelo rupesi hajoilemaan jossain 250+ tkm kohdilla. Silloin vaihdettu ja nyt mennään 400 tkm:ssä.

E

Audiojack
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Päivällä korjattiin meidän '99 femmasta tuo, ja kilometrejä on pyöreesti 280tkm.

mobilisti2000
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 22, 2015 20:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja mobilisti2000 »

Alkuperäinen kotelo 333tkm


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"We all know that small cars are good for us. But so is cod liver oil. And jogging." -Jeremy Clarkson

og 9-5 2.3T vm.00 'Ekoauto' 400nm, 250hv

MacConen
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 18:41
Paikkakunta: Pohjois-Häme

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja MacConen »

Vieläkö joku näitä operaatioita tekee?

9-5 (2001 2.0t) sytytti startissa CE-valon ja sammui n. kilometrin päähän. Lähti n. 20 min päästä käyntiin kaasupolkimen avustuksella, tyhjäkäyntiä ei alkuun ollut mutta hetken päästä alkoi pysymään. Ajoin 30 km korjaamon pihaan ilman ongelmia, tehot tallessa, CE-valo taulussa. Nyt korjaamolla meni ilmeisesti limp home -moodiin eikä käy tasaiseen tyhjäkäyntiä. Vikakoodit osoittaa läppäkoteloon.

sefo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Elo 19, 2006 19:36
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja sefo »

Viime kesänä läppäkotelo kiukutteli jolloin avasin sen ja korjasin ilman eristeitä olleet kaapeloinnit. Toimikin OK jonkin aikaa mutta nyt syksyllä alkoi kiukuttelemaan kunnolla joten vaihdoin kotelon käytettyyn toiseen koteloon.

2000 malli ja ajettu 350000km.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi

Vastaa Viestiin