Moottorin lämpötila
Re: Moottorin lämpötila
Jahas, nyt on käyty tiskiltä takuuseen uusi termari. Täsmälleen samanlainen motorad sieltä taas tuli. Ja haluavat vielä vanhan takaisin. Saas nähdä meneekö tämä talvi tuolla uudella...
Autoa ostaessa paikallaan oli waxstat termari. Made in england. Saaneenko semmosia mistään ja liekkö mistään kotoisin?
Autoa ostaessa paikallaan oli waxstat termari. Made in england. Saaneenko semmosia mistään ja liekkö mistään kotoisin?
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Saab 9-5 Aero sportcombi
Re: Moottorin lämpötila
Tänä aamuna töihin ajaessa näytti lämpömittarin viisari taas jäävän karvan verran vajaaksi työmatkalla. Lämmöt nousivat normaaliksi sidistä tarkastellessa kun ajeli vähän pitemmän matkan. Talvikeleissä nousi lämmöt täysin normaaliksi uudella termarilla pienemmälläkin matkalla.
Eli kesti melkein puolivuotta. Onneksi kesä tulossa.
Mistäs sitä vikaa sitten etsitään jos termarit ei kestä. Usko alkaa loppua kyllä...
Eli kesti melkein puolivuotta. Onneksi kesä tulossa.
Mistäs sitä vikaa sitten etsitään jos termarit ei kestä. Usko alkaa loppua kyllä...
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Saab 9-5 Aero sportcombi
Re: Moottorin lämpötila
Aika susiahan nuo termarit näyttää olevan. Tehtaalla -08 uuteen koneeseen asennettu ALKUPERÄINEN Motorad "kesti" 1,5 vuotta käyttöä viime syksyyn. Sitten vaihdoin Wahlerin 92-asteisen ja nyt keväällä lämmöt on 85-87 enintään. Kestihän se sentään talvisydämen... Huomiona se että Wahler on paljon tasaisemmin toimiva 10 astetta oskilloivaan Motoradiin verrattuna.
M01 9-5 Aero M5 Biopower Stage 1.1
Re: Moottorin lämpötila
?Aero-san kirjoitti: Tehtaalla -08 uuteen koneeseen asennettu ALKUPERÄINEN Motorad "kesti" 1,5 vuotta käyttöä viime syksyyn.
9-5 Aero - 00
Re: Moottorin lämpötila
^
Asenut autoonsa tehdasuuden moottorin(joka on valmistettu 2008) viime syksystä 1,5vuotta sitten.
Asenut autoonsa tehdasuuden moottorin(joka on valmistettu 2008) viime syksystä 1,5vuotta sitten.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Moottorin lämpötila
Femmaan laitettiin Behr merkkinen termostaatti ja asteluku 88c toukokuussa. Ero originaaliosan toimintaan on todella radikaali - mielestäni.
SID:istä seurattu orkkistermarin (motorad) toiminta:
Moottori lämpenee nopeasti 90c, termari napsahtaa kerrasta auki ja lämmöt tippuvat (ensimmäisen avautumisen jälkeen) 76-78c, kunnes nousevat taas sinne 90c tienoille ja taas termari auki ja lämpöjen romahdus tällä kertaa 80c ja tätä 10-15c väliä lämpötila vaeltaa jatkuvasti. Paikallaan tyhjäkäydessä kuumalla koneella välistä näkyy 100c lämpötila kunnes flekti pyörähtää..
SID:istä seurattu Behr made in Germany termostaatin toiminta:
Moottori lämpenee selvästi hitaammin kuin orkkiksella. Lämpötila saavuttaa 88c. Lämpötila tippuu 1-2c ja pysyy sitten lämpötilassa 87c ilman isompaa kuin +-1c heittoa! Tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella en toistaiseksi ole nähnyt yli 94c lämpötilaa SIDissä.
Siinä missä orkkistermarilla koneen lämmöt sahaavat 10-15c kokoajan normiajossa, Behr termostaatilla lämmöt pysyvät täysin vakaana/muuttumattomana. Myös ero tyhjäkäynnillä toiminnassa on selvä.
SID:istä seurattu orkkistermarin (motorad) toiminta:
Moottori lämpenee nopeasti 90c, termari napsahtaa kerrasta auki ja lämmöt tippuvat (ensimmäisen avautumisen jälkeen) 76-78c, kunnes nousevat taas sinne 90c tienoille ja taas termari auki ja lämpöjen romahdus tällä kertaa 80c ja tätä 10-15c väliä lämpötila vaeltaa jatkuvasti. Paikallaan tyhjäkäydessä kuumalla koneella välistä näkyy 100c lämpötila kunnes flekti pyörähtää..
SID:istä seurattu Behr made in Germany termostaatin toiminta:
Moottori lämpenee selvästi hitaammin kuin orkkiksella. Lämpötila saavuttaa 88c. Lämpötila tippuu 1-2c ja pysyy sitten lämpötilassa 87c ilman isompaa kuin +-1c heittoa! Tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella en toistaiseksi ole nähnyt yli 94c lämpötilaa SIDissä.
Siinä missä orkkistermarilla koneen lämmöt sahaavat 10-15c kokoajan normiajossa, Behr termostaatilla lämmöt pysyvät täysin vakaana/muuttumattomana. Myös ero tyhjäkäynnillä toiminnassa on selvä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Moottorin lämpötila
Itse havainnut saman eron, kun vertailen edellistä Saabiani orggistermarilla ja nykyistä Behrin termarilla. Koneet tietty täysin erit, mutta toiminnan ero saattaakin ehkä johtua ihan puhtaasti termostaatista. Onko jollain heittää kokemuksia 1.9 TiD:n lämpötilakäytöksestä uudella orggistermarilla?
Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?
Termaria jos vaihtelee niin kannattaa ostaa kerralla kunnollinen eikä motonetin tarvike paskoja.
Wahler ja Behr ainakin laadukkaita tarvikkeita mitkä on toiminut aina.
Muistelisin että sopeutuskaan ei toimi jos ei nouse lämmöt +80 asteen paremmalle puolelle?
Wahler ja Behr ainakin laadukkaita tarvikkeita mitkä on toiminut aina.
Muistelisin että sopeutuskaan ei toimi jos ei nouse lämmöt +80 asteen paremmalle puolelle?
Ex- Saab 9-5 2.0t -99 Biopower stage 1 By Nappe
Yamaha FZR600 Streetfighter
Yamaha FZR600 Streetfighter
Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?
Öljyjen lämpeneminen kunnolla ja notkistuminen vaatii pidemmän siivun ajamisen. Öljynlämpömittaria ei omissa kinnereissä ole, mutta 9-3:ssa on painemittari. Sen mukaan ei vielä joku 10km ajo näytä öljyjä kauheammin notkistavan, vaan paineet napottaa varsin korkealla...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?
Tais olla marmorilla originaali termari 89 astetta 18€ miinus klubiale.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?
Missä tolla 89 termarilla kuuluu olla ajossa lämmöt? Itsellä nollassa ja sen alapuolella maantiellä 80-83c. Kaupungissa tarvii ainakin 10km näillä reippaammilla pakkasilla, että tuo 80c rajapyykki saavutetaan. Vuoden ja vajaa 20tkm ajeltu tuo termari.
Luulisi nyt femmassakin saavan koneen lämmöt normaaliajoissa sinne 90 nurkille, vaikka sillä 92c termarilla?
Luulisi nyt femmassakin saavan koneen lämmöt normaaliajoissa sinne 90 nurkille, vaikka sillä 92c termarilla?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?
Termostaatti rikki, kyllähän se lähempänä yhdeksääkymppiä pitäisi olla kuin kahdeksaakymppiä.
Eka marmorilta ostettu termari kesti vuoden, nyt on kestänyt JO 1,5 vuotta.
Eka marmorilta ostettu termari kesti vuoden, nyt on kestänyt JO 1,5 vuotta.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?
Jaahas. Pitääpä laitella vaihtoon viimestään ensi syksynä. Eipä tuo menoa haittaa liiemmin kun pysyy lämmöt yli 80, ainakin toistaiseksi.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?
Itellä 89 asteen termari ja kattelin tuossa -10 kelillä pidempää pätkää äsken ajaessa että 86-87 asteen saavuttaessaan näytti aukeavan termari. Sitten tipauttaa nopeasti sinne 81 asteeseen, josta taas hiljalleen kipuaa ylös. Joskus aiemmin muistelin että antoi nousta 89 asteseen asti sidinkin mukaan, tosin en tiedä onko kelillä mitään vaikutusta.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Miten E85 vaikuttaa öljyyn?
Hyvin vastaava käytös itsellä, paitsi että ei kyllä yli 85 mene kirveelläkään kun on termari auki. Se 82 jos saa pidettyä motarilla niin hyvä... 86 kohalla aukeaa omanikin, just tänään katselin.
Nuokkuuko sulla lämmöt alle 80 termari auki ollessa jos kunnon lämmitys (puhallus puoliteholla) kabiinissa? Erityisesti kaupungissa ajellessa menee tooosi kauan ennekun jaksaa risteyksissä pitää 80c.
Nuokkuuko sulla lämmöt alle 80 termari auki ollessa jos kunnon lämmitys (puhallus puoliteholla) kabiinissa? Erityisesti kaupungissa ajellessa menee tooosi kauan ennekun jaksaa risteyksissä pitää 80c.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470