Varokaa rapeita muoviosia
Varokaa rapeita muoviosia
Kokemukseni perustuu kahteen autoon käytössäni: 900S -96 ja 9-3 -98.
Vanhaa automiestä ihmetyttää muoviosien heikkous. Lämmityslaitteen säätönupit vain rusahtavat kun poliisikoulun otteella joutuu säätöä yrittämään. Takaa paljastuu muutaman millin paksuisia muoviosia, jotka ovat muuttuneet hauraiksi. Toisesta autosta on kuljettajan istuimen selkänojan säätönuppikin samoin murtunut, liekö omistajan ollut joku tosi voimamies.
Lämmön säätimen taustalla saattaa olla vesiventtiilin lisääntynyt jäykkyys ja ilman ohjauksen nupin rasitteena jäykistyneet ohjainosat. Pitää kai niitä rasvata.
Kilometrejä kummassakin hieman yli 160 tkm, 900:n historia on aika lailla tiedossa ja normaali, 9-3:n historiassa voi olla hämäriäkin vaiheita esim. pitkäaikaista lumikinoksessa seisontaa.
Mutta väistämättä tulee mieleen GM:n laatupolitiikka, malliston alapää piti tehdä halvalla ja huonoista aineista. Tästä löytyy muitakin esimerkkejä, mutta olkoon mollaamatta.
Mutta väänneltää niitä nuppeja varovasti.
Vanhaa automiestä ihmetyttää muoviosien heikkous. Lämmityslaitteen säätönupit vain rusahtavat kun poliisikoulun otteella joutuu säätöä yrittämään. Takaa paljastuu muutaman millin paksuisia muoviosia, jotka ovat muuttuneet hauraiksi. Toisesta autosta on kuljettajan istuimen selkänojan säätönuppikin samoin murtunut, liekö omistajan ollut joku tosi voimamies.
Lämmön säätimen taustalla saattaa olla vesiventtiilin lisääntynyt jäykkyys ja ilman ohjauksen nupin rasitteena jäykistyneet ohjainosat. Pitää kai niitä rasvata.
Kilometrejä kummassakin hieman yli 160 tkm, 900:n historia on aika lailla tiedossa ja normaali, 9-3:n historiassa voi olla hämäriäkin vaiheita esim. pitkäaikaista lumikinoksessa seisontaa.
Mutta väistämättä tulee mieleen GM:n laatupolitiikka, malliston alapää piti tehdä halvalla ja huonoista aineista. Tästä löytyy muitakin esimerkkejä, mutta olkoon mollaamatta.
Mutta väänneltää niitä nuppeja varovasti.
Re: Varokaa rapeita muoviosia
kerran esittelin jälkikasvulle saab 90:n lämmmönsäätönupin toimintaa ja siihen liittyvää mytologiaa ja kansanperinnettä.
painottaessani että kuuma/kylmä nuppia ei saa kääntää voimakkaasti,koska se voi katketa,kääntäessäni samalla se katkesi promootiossa.
eihän se näin jälkikäteen ole iso homma vaihtaa jos vertaa nykyvehkeiden vastaaviin manöövereihin
painottaessani että kuuma/kylmä nuppia ei saa kääntää voimakkaasti,koska se voi katketa,kääntäessäni samalla se katkesi promootiossa.

eihän se näin jälkikäteen ole iso homma vaihtaa jos vertaa nykyvehkeiden vastaaviin manöövereihin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Varokaa rapeita muoviosia
Lämmönsäätö aiheuttaa täälläkin harmaita hiuksia just nyt. Höllii meinaan kevyesti ku kelit alkaa hipomaan viittätoista astettaa ja se on juuttunut täysille. 

"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
-
- "Turbo"
- Viestit: 250
- Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Varokaa rapeita muoviosia
^sama vika täälläkin,
on todellakin lämmin auto.

Mazda 6 2.2TD HB 2011
Re: Varokaa rapeita muoviosia
Aikomukseni on pyrkiä lähemmäs noita takkuavia osia: vesiventtiiliä ja ilmanohjaimia. Jospa niitä voisi herkistää esim. voitelemalla tai sopivaa sprayta ruiskuttelemalla. Mahtaako ne muovit olla vanhetessaan turpoavaa laatua, normaalistihan ikääntyminen ja kuluminen lisää välyksiä.
Vaan siitäkin on kokemusta että noiden muovipeitelevyjen purkaminen, saati sitten takaisin saaminen. ovat aika urakka. Kiinnitykset ovat pääasiassa ruuvittomia puristussovituksia, joissa paikalla pysyminen on muutamien onnettoman pienien muovinastojen varassa. Mutta yrittää täytyy.
Vaan siitäkin on kokemusta että noiden muovipeitelevyjen purkaminen, saati sitten takaisin saaminen. ovat aika urakka. Kiinnitykset ovat pääasiassa ruuvittomia puristussovituksia, joissa paikalla pysyminen on muutamien onnettoman pienien muovinastojen varassa. Mutta yrittää täytyy.
Re: Varokaa rapeita muoviosia
Noi peitelevyt osaa kyllä olla keskimäärin yhtä raivostuttavia autossa kuin autossa: jos et onnistu hajottamaan irrottaessa niin voit olla varma että et muuten ainakaan saa kunnialla sopimaan takaisin paikalleen.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: Varokaa rapeita muoviosia
sikalfeksi on keksitty korjaamiseen
jos et usko käy vaihto auto häkkitarhassa ja koe elämys.
jokainen rikottu paikka oli kikotettu surralangalla ja sialla kiinni...
muovillahan on tapanan hieman turvota ikääntyessään.joskus joutuu kehäämään tiukkoja osia väljemmäksi että skulaa. kuten viimeksi tänään, painepesurin muovi akseleita...

jokainen rikottu paikka oli kikotettu surralangalla ja sialla kiinni...
muovillahan on tapanan hieman turvota ikääntyessään.joskus joutuu kehäämään tiukkoja osia väljemmäksi että skulaa. kuten viimeksi tänään, painepesurin muovi akseleita...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Varokaa rapeita muoviosia
Sitrep: enää ei tartte hikoilla, koska vaijeri itsessään liikkuu ihan nätisti sekä sieltä vänkärin jalkatilasta, että lämmityslaitteen säätöpaneelin takaa kopeloimalla. Ei oo kuitenkaan erityisen kätevää, että hanskalokero roikkuu lattialla ja joutuu pysähtymään ja nousemaan autosta lämmityksen säätöä varten. Joten mitä tolle nyt pitäis tehdä? Rasvata vaijeria jollain, vaihtaa se säätöpaneeli vai jotain muuta, mitä?
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588