Koneen "raksutus"

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Koneen "raksutus"

Viesti Kirjoittaja artso »

Siististi ennen käynyt 2.3 viritelty kone rupesi "raklattamaan" n. 500 km T5- nokkiin vaihtamisen jälkeen. Vaihoin öljyt, ei vaikutusta. Käy ja kukkuu muuten hyvin mutta ääni on "diisselimäinen" Onko muilla nokkia vaihtaneilla vastaavia kokemuksia? Potilas on -00 2,3T, 283 tkm ajettu.
9-5 2.3T-00
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Koneen "raksutus"

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Kai on nokkaketjun ajoitus varmasti oikein?
9-5 2.3t -00
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Koneen "raksutus"

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Onhan nokkapyörien pultit varmasti kunnolla kiinni ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Koneen "raksutus"

Viesti Kirjoittaja artso »

artso kirjoitti:Siististi ennen käynyt 2.3 viritelty kone rupesi "raklattamaan" n. 500 km T5- nokkiin vaihtamisen jälkeen. Vaihoin öljyt, ei vaikutusta. Käy ja kukkuu muuten hyvin mutta ääni on "diisselimäinen" Onko muilla nokkia vaihtaneilla vastaavia kokemuksia? Potilas on -00 2,3T, 283 tkm ajettu.
ajoitukset varmasti kohallaan, jotain muuta esim. painimet tai kiristin?
9-5 2.3T-00
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Koneen "raksutus"

Viesti Kirjoittaja artso »

Pitää vielä tarkistaa pultit vaikka ne kiristettiinkin huolella. Onko T-5 nokassa niinpaljon enemmän nostoa että T-7 painimet ei pysty vastaamaan niihin? Pitääkö vaihtaa vanhat nokat takaisin kun ei tuota raklatusta kehtaa kuunnella.Tehossa/ moottorin käytöksessä en ole havainnut isompaa muutosta nokkien vaihdon yhteydessä. Oikeastaan kone oli herkempi "heräämään" seiskanokilla. Myös viinankulutus tuntuu kasvaneen näin nurkkapyörittelyssä, matka-ajosta ei vielä ole kokemuksia. Alavääntöähän koneesta löytyy molemmilla nokilla, kiitos vesa67: n tekemälle softalle. Kyselen tässä muiden "nokanvaihtajien" kokemuksia eli oliko ko. toimenpiteellä sivuvaikutuksia +/- ?
9-5 2.3T-00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koneen "raksutus"

Viesti Kirjoittaja jus »

Nokkapukkien pultit oikeilla paikoilla?
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Koneen "raksutus"

Viesti Kirjoittaja artso »

Hyvä huomio mutta miten tuo vaikuttaisi vasta 500 km ajon jälkeen? Sitä ennen kävi siististi "SAAB" iksi:) Eilen vaihoin öljyt Championiin SN- merkinnän vuoksi, liekö tuolla mitään merkitystä, tähän asti olen ajanut GM- litkulla, mutta tämä raklatusääni pani vaihtamaan öljymerkkiä :)
9-5 2.3T-00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8111
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Koneen "raksutus"

Viesti Kirjoittaja mestari »

mitä kuuluu venakopan alle? oletko kurkannut
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Koneen "raksutus"

Viesti Kirjoittaja artso »

En ole vielä katsonut muttei siellä hiirtä isompaa pitäsi olla. Jostain ketjusta lueskelin (taisi olla Mertmi) että oli vaihettu vain toinen nokka- akseli koneeseen. Olisikohan sitten tuo pakopuolen nokkis joka antaisi enemmän vaikutusta koneen toimintaan, Siis jos vaihtaisi T-7 imupuolen nakselin takaisin voisi käyntiääni "siistiytyä"? Ja kerrotaan vielä että ko. autoon tehtiin jakopäänremppa viime syksynä joten mitään kulumisia ei PITÄISI olla!?
9-5 2.3T-00
Vastaa Viestiin