Subin kytkentä
Re: Subin kytkentä
Maadoitus on kaikkein tärkein. Minä porasin tavaratilaan, korissa olevaan pellipokkaukseen reiän (ei ulos), ja siihen kiinni vahvistimen ja prossun maat.
Ainoa mikä suhisee on noi keposet ovitiivisteet.
Orggismankan pakkasin laatikkoon varastoon, joten en osaa sanoa miten se toimii tuolla maadoituksella. Mutta silti, maadoitus on tärkeä.
edit: termos tuossa jo painottikin maadoitusta, joten turha postaus minulta.
Ainoa mikä suhisee on noi keposet ovitiivisteet.
Orggismankan pakkasin laatikkoon varastoon, joten en osaa sanoa miten se toimii tuolla maadoituksella. Mutta silti, maadoitus on tärkeä.
edit: termos tuossa jo painottikin maadoitusta, joten turha postaus minulta.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Subin kytkentä
Ihan sama mihin maadotti, kokeilin useampaa pistettä ja myös jonkinlaista häiriön poistajaa/linjamuunninta, ei apua.
Ehkä tuo "ryöstö" olisi pitänyt ottaa sieltä vahvistimen läheisyydestä.
Soittimen takaa ryöstettynä ei toimi.
Ei enää jaksanut tapella, revin kaikki huitsin vittuun.
Ehkä tuo "ryöstö" olisi pitänyt ottaa sieltä vahvistimen läheisyydestä.
Soittimen takaa ryöstettynä ei toimi.
Ei enää jaksanut tapella, revin kaikki huitsin vittuun.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Subin kytkentä
Huomaan lukeneeni hieman huolimattomasti, nyt vasta tajusin kyseessä olevan orggissoittimen perään tehtävästä "ranetuksesta". Voipi olla, että helpommalla pääsee vaihtamalla koko ekosysteemin irralliseksi auton omista romuista.
En siis viisastele enempää, kun ei ole kuvatunlaisesta kokoonpanosta kokemusta. Sorry tahtomaton off topic.
En siis viisastele enempää, kun ei ole kuvatunlaisesta kokoonpanosta kokemusta. Sorry tahtomaton off topic.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Subin kytkentä
Koko ranetusta en olisi edes tehnyt jos ei olisi ollut pakollista.
Jostain syystä kun orkkismankan ottaa irti johtosarjasta auto/sid syö simona virtaa.
Tästä kirjoitinkin tuolla toisessa ketjussa tarkemmin.
Jostain syystä kun orkkismankan ottaa irti johtosarjasta auto/sid syö simona virtaa.
Tästä kirjoitinkin tuolla toisessa ketjussa tarkemmin.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Subin kytkentä
Joo ei ollut tarkoitus arvostella ratkaisuja. Kuten totesin lueskelin huolimattomasti, mutta silti ennakkoluulottomasti kävin viisastelemaan...
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Subin kytkentä
En tuota sillä keinon ottanutkaan, hyvä että joku osallistuu keskusteluun ja yrittää ratkoa ongelmia
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Subin kytkentä
Semmoinen vahvistin, johon pystyy suoraan ottamaan kaiutinsignaalin, olis aika helppo vaihtoehto.
Eli esimerkiksi toisen takakaiuttimen originalliittimen väliin tulee liittimillä se signaalin otto. Ei tarvisi tärvellä auton omia johdotuksia, sekä asennus olisi häiriötöntä sorttia..
-Niko
Eli esimerkiksi toisen takakaiuttimen originalliittimen väliin tulee liittimillä se signaalin otto. Ei tarvisi tärvellä auton omia johdotuksia, sekä asennus olisi häiriötöntä sorttia..
-Niko
#3846 /900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 186
- Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
- Paikkakunta: Loviisa/Gammelby
Re: Subin kytkentä
nikomys kirjoitti:Semmoinen vahvistin, johon pystyy suoraan ottamaan kaiutinsignaalin, olis aika helppo vaihtoehto.
Eli esimerkiksi toisen takakaiuttimen originalliittimen väliin tulee liittimillä se signaalin otto. Ei tarvisi tärvellä auton omia johdotuksia, sekä asennus olisi häiriötöntä sorttia..
-Niko
Itse asiassa joutuu ottamaan sekä vasemmalta että oikealta puolelta singnaalin vahvistimelle. Emännän autoon (Kia) juuri rakentelin kyseisellä tavalla lisäsubikan konttia rämisyttämään. Omassa saappaassa onkin kaikki alkuperäiset vaihdettu parempaan...
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
Re: Subin kytkentä
No niinhän se onkin jos molempien puolien signaalin sinne vahvistimelle haluaa
#3846 /900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09
Re: Subin kytkentä
Moi, onkohan kukaan laittanut farkkufemman konttiin toista samanlaista orkkissubia cd-vaihtajan koloon? Itsellä ajatuksena rakentaa spotify connect soitin raspberry pi:stä ja laittaa se cd-vaihtajan tilalle. Tällöin sitten jäisi se tila vapaaksi ja tuli vain mieleen että mitä toisen subin asennus vaatisi? Pitäisi vaihtaa varmaan sedanista se vahvistin ja olisiko se sitten johdotusta ja asennusta ja toisen subin löytämistä vaille valmis?
Toinen kysymys kanssa kun on noi kaikenlaiset sähkö- ja audiokytkentäasiat todella huonosti hallussa, niin miten saan muunnettua normaalista kuulokelähdlstö tulevan signaalin tuommoiseksi balanced malliseksi? Jossain olen nähnyt jonkinlaisen kytkentäkaavion (varmaan bluesaab projektissa), mutta kun ei ne minulle oikein paljoa kertoneet että mitä oikeasti pitäisi tehdä
Yksi vaihtoehto on myös hankkia heti suoraan tommoinen https://www.hifiberry.com/shop/boards/h ... c-pro-xlr/ ja sitten tuosta kytkeä jo valmiiksi balanced signaali sinne CD-vaihtajan liittimeen. Tuo ehkä olisikin paras vaihtoehto sitten lopulliseen tuotteeseen mutta testailussa haluaisi päästä halvemmalla kun ei ole oikein käryä että tuleeko tämä viritys toimimaan koskaan edes.
Toinen kysymys kanssa kun on noi kaikenlaiset sähkö- ja audiokytkentäasiat todella huonosti hallussa, niin miten saan muunnettua normaalista kuulokelähdlstö tulevan signaalin tuommoiseksi balanced malliseksi? Jossain olen nähnyt jonkinlaisen kytkentäkaavion (varmaan bluesaab projektissa), mutta kun ei ne minulle oikein paljoa kertoneet että mitä oikeasti pitäisi tehdä
Yksi vaihtoehto on myös hankkia heti suoraan tommoinen https://www.hifiberry.com/shop/boards/h ... c-pro-xlr/ ja sitten tuosta kytkeä jo valmiiksi balanced signaali sinne CD-vaihtajan liittimeen. Tuo ehkä olisikin paras vaihtoehto sitten lopulliseen tuotteeseen mutta testailussa haluaisi päästä halvemmalla kun ei ole oikein käryä että tuleeko tämä viritys toimimaan koskaan edes.
9-5 Aero '06
Re: Subin kytkentä
Farkun subia en ole koskaan testannut, mutta veikkaan silti, että ei toimi tuplattuna.
Vaikka laittaisit sedanin vahvistimen, niin ei. Sedanissa on aika rimpulat 6x9 pahvikartiot free-airina, ja matalia taajuuksia leikattu vahvistimessa niiden kestävyyden varmistamiseksi.
Tuollaiset vaimennettuihin oviin laitetut 6,5" Rainbow Germaniumit pyyhkivät lattiaa sedanin "subbareilla" mennen tullen.
Jopa alkuperäisellä vahvistimella soitettuna toisto tukevoitui huomattavasti Puhumattakaan siitä, kun niiden kaveriksi laittoi paremman päätteen.
Itse lähtisin kokeilemaan jotain herkkää ja laadukasta 8-10" elementtiä suljetussa kotelossa alkuperäisen vahvistimen perään.
Nuo elementit on viime vuosina kehittyneet huimasti, mullakin on varmaan 5 vuotta wanha Pioneerin 12" littubasso, johon suositeltava suljetun kotelon tilavuus on 17 litraa. Kai nykyiset kasituumaiset menee jo margariinirasiaan
Edit: Edelleenkin, farkku on mulle tuntematon alusta, mutta sedaniin tekee helposti 40-50 litraisen kotelon vararenkaan tilalle.
Kuljetuskapasiteetti säilyy, vaikka vähän rankempaakin elementtiä haluaisi jumputella
Tuossa meidän femmavanhuksen 12" Peerless XLS CAR, 38 litran nettokotelossa (reijitetty verhoilu tulee toki tuohon päälle):
Vaikka laittaisit sedanin vahvistimen, niin ei. Sedanissa on aika rimpulat 6x9 pahvikartiot free-airina, ja matalia taajuuksia leikattu vahvistimessa niiden kestävyyden varmistamiseksi.
Tuollaiset vaimennettuihin oviin laitetut 6,5" Rainbow Germaniumit pyyhkivät lattiaa sedanin "subbareilla" mennen tullen.
Jopa alkuperäisellä vahvistimella soitettuna toisto tukevoitui huomattavasti Puhumattakaan siitä, kun niiden kaveriksi laittoi paremman päätteen.
Itse lähtisin kokeilemaan jotain herkkää ja laadukasta 8-10" elementtiä suljetussa kotelossa alkuperäisen vahvistimen perään.
Nuo elementit on viime vuosina kehittyneet huimasti, mullakin on varmaan 5 vuotta wanha Pioneerin 12" littubasso, johon suositeltava suljetun kotelon tilavuus on 17 litraa. Kai nykyiset kasituumaiset menee jo margariinirasiaan
Edit: Edelleenkin, farkku on mulle tuntematon alusta, mutta sedaniin tekee helposti 40-50 litraisen kotelon vararenkaan tilalle.
Kuljetuskapasiteetti säilyy, vaikka vähän rankempaakin elementtiä haluaisi jumputella
Tuossa meidän femmavanhuksen 12" Peerless XLS CAR, 38 litran nettokotelossa (reijitetty verhoilu tulee toki tuohon päälle):
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Subin kytkentä
Okei kiitos (taas) vastauksesta Termos! Ajattelin jotenkin että ne sedanin hattuhyllyn subit olis kanssa ihan kunnon subbarit mitä ainakin kuvittelen ton farkun subbarin olevan Eli verdictinä semmonen ainakin että jos haluisin pitää kiinni tosta ajatuksesta ja väkisin laittaa toisen orkkissubin sinne taakse niin vahvaria pitäs lähtee vaihtaan tehokkaampaan?
Juuri tuossa raspberrylle asentelin testiin sitä raspotify (spotify connect) clienttiä jolla saa näkymään raspberryn spotifyn laitenäkymässä, voisi varmaan jonkunlaisen projektithreadin yrittää saada sitten pystyyn kanssa
Juuri tuossa raspberrylle asentelin testiin sitä raspotify (spotify connect) clienttiä jolla saa näkymään raspberryn spotifyn laitenäkymässä, voisi varmaan jonkunlaisen projektithreadin yrittää saada sitten pystyyn kanssa
9-5 Aero '06
Re: Subin kytkentä
No sikäli juu, kun nämä kaikki femmojen stereokamat on rampautettu vahvistimen sisäisillä, kiinteillä jakosuotimilla. Kyse ei ole tehosta, vaan siitä, että mitä taajuutta vahvistin tarjoaa kytketyille kaiuttimille.joonne kirjoitti: ↑To Helmi 20, 2020 23:51Okei kiitos (taas) vastauksesta Termos! Ajattelin jotenkin että ne sedanin hattuhyllyn subit olis kanssa ihan kunnon subbarit mitä ainakin kuvittelen ton farkun subbarin olevan Eli verdictinä semmonen ainakin että jos haluisin pitää kiinni tosta ajatuksesta ja väkisin laittaa toisen orkkissubin sinne taakse niin vahvaria pitäs lähtee vaihtaan tehokkaampaan?
Mutta ei asia välttämättä ihan toivotonta ole, ainakin etuoviin tulee kohtuullisen alas ulottuva taajuuskaista AS3/Prestige 200 -audioissa.
Subbareista en tiedä, en koskaan tutkinut tuon Aeron toistoa siltä osin, kun onneton se vaan oli vakiona
Voihan se olla niin, että toistoa rajoitti kaiuttimien ominaisuudet, eikä vahvistimen suotimet. Siksipä kannattaa kokeilla toisella elementillä.
Kojelaudalle tulee myös järkevästi suodatettu kaista, sinne kannattaa laittaa laadukkaampaa kaiutinta, jos siltä tuntuu.
Itse laitoin sinne Focalin 4" 2-tie erillissarjan (n. 270€). Hyvin soi sekä Adele että Mokoma
Mutta siitä subbarista:
Pioneerin litut on aina olleet laadukkaita, jotain tuommoista sinne konttiin itse kokeilisin (8" litteä, 14 litraa, 67 milliä asennussyvyyttä):
https://www.powerset.fi/pioneer_ts-sw2002d2
Tuo vaikuttaa myös mielenkiintoiselta (10" litteä, 14 + litraa, 88 milliä asennussyvyyttä):
https://www.powerset.fi/ground_zero_titanium_gztw_10f
Ehkä myös tuo, jos musiikkimaku täsmää suositeltuun kotelotilavuuteen:
https://www.powerset.fi/phoenix_gold_mx10d2
EOEA Powersetin liiketoimintaan meikäläisellä, linkit sinne ainoastaan selkeiden tuotesivujen perusteella.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Subin kytkentä
Toisaalta miksi täällä mollataan femman vakio audiokalustoa kun sillä kuitenkin pieksee 90% muiden autojen äänentoistosta vakiona.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Subin kytkentä
Tuo on totta ja pienellä panostuksella (kaiuttimien vaihdolla ja ovien lisäeristämisellä) saa soimaan vielä paremmin.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726