NG9-3:sen etujarruongelmat
NG9-3:sen etujarruongelmat
Vasen etujarru alkoi taasen kiusaamaan. Elikäs lämpenee ajoittain. Etulevyt ja palat on uusittu kymppitonni takaperin, ja sen jälkeen ongelmia ei vähään aikaan ollut. Vanhojen levyjen aikana kuumeni pari kertaa melkoisen kuumaksi juurikin vasen puoli. Vaikuttaisi, että on kylmänä täysin vapaa, mutta ruuhkaisemmassa ajossa lämpenee ja oman arvelun mukaan mäntä alkaa jumittamaan. Palat ja liukutapit toimii kyllä. Ja kylmänä jarru vapautuu kovemmastakin polkaisusta. Eikö näissä (NG9-3 2,0t -07) ole keraaminen mäntä? Jos vaihtaa tiivisteet ja mahdollisesti männät, mitä sylinterin pinnalle tehdään, ja tuleeko mäntä miten helposti ulos? Entä, jos uusii satulat, mistä kannattaa hankkia. Pääasia ei ole kaikkein halvin hinta, vaan kunnolliset osat.
Re: NG9-3:sen etujarruongelmat
Onko jarruletkuja vaihdettu? Itselläni on käynyt parikin kertaa niin että on jarru jäänyt laahaamaan kun jarruletku on turvonnut sisältä umpeen. Ulospäin näyttää ihan pätevältä letkulta silti. Umpeutuneessa letkussa neste kulkee kyllä jarrulle päin, kun pääsylinteriltä tulee riittävästi painetta, mutta paluuvirtaus estyy ja jarru jää päälle.
Re: NG9-3:sen etujarruongelmat
Onko AZP:n turvonneet letkut kenties olleet kuplavolkkareissa? Niissä olen nähnyt montakin sellaista tapausta, mutta en koskaan missään autossa..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: NG9-3:sen etujarruongelmat
Letkut alkuperäiset, mutta tuota männän jumittamista ajattelin kun laahaaminen alkaa nimenomaan useampia kovempia jarrutuksia vaativassa ajossa. Kylmiltään saa poljinta survaista kovaa, ja pitää pohjassa ja kuitenkin jarrut vapautuu. Kun jarru on kuuma, jää se polkaisusta enemmän päälle. Luin äsken foorumilta vanhoja juttuja, ongelmia on näköjään muillakin ollut. Ihan lähipäivinä en ehdi tekemään tuolle mitään, onneksi on vanhempi 9-3 kakkosautona!
Re: NG9-3:sen etujarruongelmat
Minä olen henkilökohtaisesti nähnyt muissakin kulkineissa. Omassa kadetissa oli vastaava vika!Haza kirjoitti:Onko AZP:n turvonneet letkut kenties olleet kuplavolkkareissa? Niissä olen nähnyt montakin sellaista tapausta, mutta en koskaan missään autossa..
Niin onko tuo kadetti auto jos kuplakaan ole
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: NG9-3:sen etujarruongelmat
hyvin arvattu. Molemmissa kuplissani käynyt mainitulla tavalla, muissa autoissa en minäkään ole moiseen törmännyt. Mutta tuskin Kuplan (ja Opelin) jarruletkuissa on mitään niin uniikkia, etteikö samoin voisi käydä muissakin autoissa. Kuplassa on muuten nyt asennettuna Mersun letkut, kun sellaiset aikanaan Motonetistä löytyi, ja ovat Kuplan letkujen kanssa riittävän identtiset.Haza kirjoitti:...kuplavolkkareissa?..
Re: NG9-3:sen etujarruongelmat
Kyllä sitä käy uudemmissakin autoissa itselle tullut jo muutama vastaan,viimeisimpänä oli 159 Alfa jossa jumitti aikalailla kyseisellä tavallaoikea etujarru. Koskaan ei ihan kylmänä laahannut mutta kun ajoi jarrut kuumaksi niin alkoi laahaamaan. Poistui lopulta sitten letkujen vaihdolla kun sitä ennen oli jo satulakin purattu mutta ei tuonut helpotusta ongelmaan.
Saab 9-3 SC -08 biopower vector & BMW e61 530d
Ex.Toyota Avensis -09 2,2 luxury wagon Ex. Saab 9-3 SC -06 linear busines -> Ex.Saab 9-3 SS -07 Vector biopower
Ex.Toyota Avensis -09 2,2 luxury wagon Ex. Saab 9-3 SC -06 linear busines -> Ex.Saab 9-3 SS -07 Vector biopower
Re: NG9-3:sen etujarruongelmat
Kyllästyin toistuviin ongelmiin etujarrujen kanssa. Nyt on uudet letkut ja tehdaskorjatut satulat. Ainakin nyt alkuun näyttää hyvältä ja toimii. Vasemman puolen letku oli todella haastavaa vaihtaa, putken mutteri, tai mikä se oikeammin onkaan, ei pyörinyt. Liitos kyllä aukesi, mutta tuo oli ryytynyt putkeen kiinni. Pyöritin letkun auki, ja takaisin laittaessa pienellä ranetuksella peltijousi paikalleensa. Tuli kyllä ihan hyvä, mutta avausvaiheessa putki pääsi hieman kiertymään. Se kyllä ihan muodossaan, eikä kiertymää tullut paljoa ja koitin kiertää suunnilleen saman verran takaisinpäin. Oikea puoli meni hienosti. En tiedä, pitäisikö putki varmuudeksi uusia, vasemmalla se ei ole kovin pitkä, mutta sai nyt ainakin valmiiksi, kotona kun ei jarruputkea ole. Toisaalta, tuskin siinä vielä mitään vahinkoa tuli, putki kiertyi puolisen kierrosta melko pitkältä matkalta.
Re: NG9-3:sen etujarruongelmat
Mä en lähtenyt avaamaan takaa oikeanpuoleista letkua tuon kiertymisen takia. Nyt vaihtuu sitten putkikin, koska on lyhyt ja vain 27e. En ottanut riskiä aikanaan, että ei vaurioituisi enempää. Putki kiertyi vain vähän kunnes stoppasin toimenpiteen.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: NG9-3:sen etujarruongelmat
Katsoitko purkaessa oliko letkut tukossa?KN/Lieto kirjoitti:Nyt on uudet letkut ja tehdaskorjatut satulat. Ainakin nyt alkuun näyttää hyvältä ja toimii.
Re: NG9-3:sen etujarruongelmat
Ei ne minusta tukossa olleet, mutta satulan mäntä aikas nahkea liikkumaan. Alkuperäinen ajatus oli vaihtaa letkut nyt samalla vaivalla. Tosiasiassa juuri tuon vasemman puolen letkun kanssa olikin suurin työ...mutta hyvä, että nyt on nekin uudet.