9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Muutama epätietoisuus ja valinnan vaikeus vaikeuttaa tätä projektia joten kaipaisin ehkä jonkinasteista kokemusta.
HX40 super vai GT3076R. Toinen toki kuulalaakeri mutta onko se kuitenkaan sen hintansa väärti?
Onko 60mm hukkis sopiva?
Mistä hyvä pakosarja vai kannattaako alkaa itse tekemään?
3,5" vai 3" dp?
600x300x76mm sopiva välijäähdyttimen koko?
EV14 1100cc suuttimet sopivat?
RXP polttoainepumppu, 340 LPH, onko tästä pahaa sanottavaa ja onko riittävä?
Ja lopulta eniten askarruttava kysymys, onko SPECin stage 2+ tai 3 järkevä vaihtoehto hintansa kannalta? Mistä sopiva kytkin joka ei alkaisi heti luistamaan?
HX40 super vai GT3076R. Toinen toki kuulalaakeri mutta onko se kuitenkaan sen hintansa väärti?
Onko 60mm hukkis sopiva?
Mistä hyvä pakosarja vai kannattaako alkaa itse tekemään?
3,5" vai 3" dp?
600x300x76mm sopiva välijäähdyttimen koko?
EV14 1100cc suuttimet sopivat?
RXP polttoainepumppu, 340 LPH, onko tästä pahaa sanottavaa ja onko riittävä?
Ja lopulta eniten askarruttava kysymys, onko SPECin stage 2+ tai 3 järkevä vaihtoehto hintansa kannalta? Mistä sopiva kytkin joka ei alkaisi heti luistamaan?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Se että riittääkö n.450-500hv vai haluaako reserviä vielä niin hx40 varmasti antaa varmasti hyvällä kokoonpanolla 500hv. Itsellä nyt specseinä:
-hx35 super #12
-ev14 1000cc
-hukkis 40mm 1bar jousella.
-omavalmiste pulssisarja jaettu.
-bosch 044
-3 bar map.
-aeron asetelma/jousittamaton sintteri.
-putkisto 3"/2.5"
-forge cuuler 600x300x50.
- RE85 softa.
Mielestäni hyvin toimiva kokoonpano ja tuolla ahtimella saa hyvän spoolin heti 3500rpm ylöspäin. Luulen että hx40 on jo huonommin heräävä,30/71 varmasti hyvä ratkaisu,jos vaan budjetti antaa myöten,niillä saatu nättejä lukemia myös.
Muistaa vaan et mitä alempaa vääntöpiikki iskee niin laatikko joutuu koville..
Viikonloppuna porsi loota omasta..
-hx35 super #12
-ev14 1000cc
-hukkis 40mm 1bar jousella.
-omavalmiste pulssisarja jaettu.
-bosch 044
-3 bar map.
-aeron asetelma/jousittamaton sintteri.
-putkisto 3"/2.5"
-forge cuuler 600x300x50.
- RE85 softa.
Mielestäni hyvin toimiva kokoonpano ja tuolla ahtimella saa hyvän spoolin heti 3500rpm ylöspäin. Luulen että hx40 on jo huonommin heräävä,30/71 varmasti hyvä ratkaisu,jos vaan budjetti antaa myöten,niillä saatu nättejä lukemia myös.
Muistaa vaan et mitä alempaa vääntöpiikki iskee niin laatikko joutuu koville..
Viikonloppuna porsi loota omasta..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Sinällään toi reservin jättäminen on tyhmää. Saa vaan enemmän lagia. Vaikkakin tommonen 500hp pikkukone lienee aina laginen ja yläkiree.jannevillepetteri kirjoitti:Se että riittääkö n.450-500hv vai haluaako reserviä vielä niin hx40 varmasti antaa varmasti hyvällä kokoonpanolla 500hv.
jeeeeeee!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Juu ihan totta,muotoilin hieman väärin..tarkoitin et tollasella keskikokoisella ahtimella niinkuin omassa niin pääsee luultavasti tuonne 450hv kohdalle,mut 40:llä varmaankin menee jo 500hv rikki..et tottakai kaikki irti kokoonpanosta jos sinne isoja hyrriä laittaa..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Mulla toppas tehot 840cc suuttimilla hx35#12 koneteho 450hp kohdalle, kun loppu suuttimista tuotto viinalla. Hx40super #14 irtos 520hp pyörältä, kun tuumattiin et se on tarpeeks.
jeeeeeee!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Okei..itsellä nuo 1000cc 3bar regulla eli vois havitella pyörätehoa 450hv..pitänee käyttää kesällä penkissä kun saa tuon voimansiirron läjään..Keme kirjoitti:Mulla toppas tehot 840cc suuttimilla hx35#12 koneteho 450hp kohdalle, kun loppu suuttimista tuotto viinalla. Hx40super #14 irtos 520hp pyörältä, kun tuumattiin et se on tarpeeks.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
toi yks bosch 044 alkaa oleen viinalla tapissa 400hp nurkilla ja se suutintukkiin tulevan bensalinjan banjo on kans tuke jossain vaiheessa, jos alkaa soppa loppuun niin siltä suunnalta kannattaa alkaa tukosta etsiin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Juu,jotain tälläistä oli tiedossa tulevaisuudessa kun lueskellut teidän topicceja..teemme polttoainelinjat kokonaan uusiksi kun ahdistavia tekijöitä alkaa tulemaan..ei tuo kupariputkesta paha ole vääntää paksumpaa linjaa.JouniCSE kirjoitti:toi yks bosch 044 alkaa oleen viinalla tapissa 400hp nurkilla ja se suutintukkiin tulevan bensalinjan banjo on kans tuke jossain vaiheessa, jos alkaa soppa loppuun niin siltä suunnalta kannattaa alkaa tukosta etsiin.
Aika hyvin huomasi eron persdynolla kun oma 044 oli vetäissyt rojua sisään ja tuotto oli enää n.2,5litraa/min. Vakiopumpun tuotto 1.8l/min. Kaverilta ehjä pumppu tuotti 4l/min. Polttoaineenpaine nousi herkemmin joka tuntui kyllä loppusoftaa hieroessa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Tyytyväinen olen kyllä ollut tuohon Sachs SRE kytkimeen. Jotain +600Nm vääntöjä tuo on piikkaillut jo useamman vuoden ja hyvin kestänyt ainakin tähän asti (2009-2010 laitettu tjs.).Ja lopulta eniten askarruttava kysymys, onko SPECin stage 2+ tai 3 järkevä vaihtoehto hintansa kannalta? Mistä sopiva kytkin joka ei alkaisi heti luistamaan?
http://www.sachsperformance.com/navi.ph ... 082+999785
http://www.sachsperformance.com/navi.ph ... 864+999520
Tuosta listasta näkee Sachsin lupaamat väännönkestot kytkimille: http://www.usparts.fi/sendFile.php?fileId=4538
Ja tuossa on osanumerot ja selitykset: http://www.usparts.fi/sendFile.php?fileId=4537
Muutama poiminta luetteloista:
883082 999785: 545Nm massalevyllä, 640Nm sintterillä
883082 999740 420Nm massalevyllä, 500Nm sintterillä
883082 999785: -Only in connection with:881864 999501
-Only in connection with:881864 999520
881864 999501 - rigid sintered plate
881864 999520 - rigid clutch plate with organic facings
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Itsellä ainakin tuo mainittu 3071 antaa melkoiset piikit jo suhteellisen alhaalta ja vinkunasta päätellen saattaa jopa ahdin sakata. Tämä siis pienemmällä .64 pesällä ja vetäisee heti 3000 rpm jälkeen sopivalla polkaisulla lähemmäs 2 baria tauluun. Toki tähän voi olla muitakin syitä kuin itse ahdin, mutta setupin kestävyyden kannalta en ainakaan itse suosita ko. ahdinta. Mieluummin semmoinen, mikä ihan rehellisesti herää vasta myöhemmin, niin ei tarvii yrittää suitella/vast. sitä yrittää kahlita.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Softahan on vaan säätämättä jos ahdin sakkaa, repii liioilla ahdoilla tms. Tuohan kertoo vain että kapasiteettia transienttivasteeseen on. Toki lagisella ahtimella on helpompi saada ahdot pysymään hallussa mutta ei se yhtä kiva ole ajaa kuin hyvin säädetty herkkä ahdin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 173
- Liittynyt: La Joulu 18, 2010 16:36
- Paikkakunta: Leppävirta/Varkaus
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Eli sanooko ekitheman että garrett 3071 pikkupesällä olisi huono ahdin vaihtoehto
Itsellä juuri odottaa laittoa toi garrett nii ajattelin sillä vaan että tuleeko pettymys
No sittenhän sen näkee... Toki tulee kyllä "hiukan" muutakin siihen kylkiäisiks kun pelkkä iso garrett
Onkos ekitheman sulla vakiopakosarjan kanssa toi garrett vaiko ei?
Kiva olis tietää kuin toimii vakiopakosarjan kanssa toi garretti nii osaa varautua
Ja paljonko toi tuottaa yli 400hv
Itsellä juuri odottaa laittoa toi garrett nii ajattelin sillä vaan että tuleeko pettymys
No sittenhän sen näkee... Toki tulee kyllä "hiukan" muutakin siihen kylkiäisiks kun pelkkä iso garrett
Onkos ekitheman sulla vakiopakosarjan kanssa toi garrett vaiko ei?
Kiva olis tietää kuin toimii vakiopakosarjan kanssa toi garretti nii osaa varautua
Ja paljonko toi tuottaa yli 400hv
9000 Cse 2.0t Jubilee -97 Stage X
9000 2.3T Aero - 93 Stage 3
#6089
9000 2.3T Aero - 93 Stage 3
#6089
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
400hp +/- 20hv tavoitteeseen yksi parhaita ahtimia. Vakio pakosarja T7:ssa kuristaa tuntuvasti (n. 20hv), T5 sarja on kyllä vähän avarampi joten etanolilla luulisi 400hv toteutuvan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 173
- Liittynyt: La Joulu 18, 2010 16:36
- Paikkakunta: Leppävirta/Varkaus
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Jep ja kiitos tiedosta
9000 Cse 2.0t Jubilee -97 Stage X
9000 2.3T Aero - 93 Stage 3
#6089
9000 2.3T Aero - 93 Stage 3
#6089
Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan
Joo en sano että on huono, mutta mahdotonta on ollu saada säätöihin, kun puskee niin herkästi lähemmäs 2 bar kun polkaisee sieltä 3000 kierroksen kohdalta. Jos jcarlsonilla on antaa vinkkejä millä kartoilla tuo asettuu niin hyvä. Tuntuu vaan että melkein kaikkea on kokeiltu, ml. mankun c portti porattu reiluun ylikokoon. Ja joo, vakiosarja on.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87