Kalliita ääniä edestä
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Kalliita ääniä edestä
Morjens
Elikkäs on alkanut toi 9-3 päästämään kummaa nakutusta edestä mutta vain kääntyessään hitaissa nopeuksissa ja kytkin ylhäällä/veto päällä. En vain ymmärrä miten toi kääntyminen ja kytkin sopii yhteen, naksahtelu kuuluu yleensä 3 kertaa ja sitten pitää tauon ja alkaa uudestaan, oletan että jossain on laakeri mennyt.
Jollain ollut samanlaista vikaa tai ideaa mistä alkaa kattelemaan?
Saabi on siis 2001 9-3 2ltr manuaali.
Elikkäs on alkanut toi 9-3 päästämään kummaa nakutusta edestä mutta vain kääntyessään hitaissa nopeuksissa ja kytkin ylhäällä/veto päällä. En vain ymmärrä miten toi kääntyminen ja kytkin sopii yhteen, naksahtelu kuuluu yleensä 3 kertaa ja sitten pitää tauon ja alkaa uudestaan, oletan että jossain on laakeri mennyt.
Jollain ollut samanlaista vikaa tai ideaa mistä alkaa kattelemaan?
Saabi on siis 2001 9-3 2ltr manuaali.
Re: Kalliita ääniä edestä
Vetonivel?
Re: Kalliita ääniä edestä
Vetarin murrokselle tuo äkkiseltään kuulostaisi. Meneppä vaikka jollekin isolle parkkipaikalle ja pyörittele siellä autolla ympyrää kumpaiseenkin suuntaan veto päällä ja myös kytkin pohjassa, ikkunat auki. Paikanna ensimmäiseksi kummalta puolelta ääni kuuluu ja sitten millaisissa olosuhteissa. Murros yleensä alkaa naputtamaan kun renkaat on vinkkelissä ja veto päällä.
Itselle on tullut tavaksi autoa ostaessa koeajon yhteydessä kuunnella tuollatavoin kuuluuko ylimääräisiä ääniä keulasta.
Itselle on tullut tavaksi autoa ostaessa koeajon yhteydessä kuunnella tuollatavoin kuuluuko ylimääräisiä ääniä keulasta.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Re: Kalliita ääniä edestä
Näitä napsahduksia ja natinoita on aina selityksen perusteella vaikea diagnosoida, kun ei tiedä miten kukakin minkäkin asian käsittää.
Mutta vetaria veikkaisin minäkin.
Mutta vetaria veikkaisin minäkin.
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: Kalliita ääniä edestä
Isä sattui käymään ja kuuntelutin hänelläkin tämän ja sanoi heti sen myös olevan vetonivel.
Ei ole nyt tiloja tai selkää itse korjata tota niin minnekköhän PK seudulla toi kannattasisi viedä korjattavaksi? Joku Saabeja ymmärtävä joka tekee sen mitä lupaa.
Harmi kyllä vaikuttaisi mielenkiitoselta korjattavalta.
Ei ole nyt tiloja tai selkää itse korjata tota niin minnekköhän PK seudulla toi kannattasisi viedä korjattavaksi? Joku Saabeja ymmärtävä joka tekee sen mitä lupaa.
Harmi kyllä vaikuttaisi mielenkiitoselta korjattavalta.
Re: Kalliita ääniä edestä
Nimimerkillä Hook täällä, laita yv.
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: Kalliita ääniä edestä
Tiesin vain että Hook tekee noita SID korjauksia ja päivityksiä. Täytyykin laittaa viestiä, puuttuu parit pikselitkin. Kiitosramba kirjoitti:Nimimerkillä Hook täällä, laita yv.
Re: Kalliita ääniä edestä
og9-3 ja ng900 pitää myös kaikenlaista naksahtelua, jos apurungon pultit ovat liian pienessä momentissa.
Takimmaiset pultit on yleensä se syypää, kiristysmomentti 120nm + 70asteen kulmakiristys.
120nm momentissa ollessaan kolisee ja paukkuu.
Omien kokemuksien mukaan joka kerta vetarin ollessa vialla, naputus on jatkuvaa ja toistuvaa ilman että vaatii taukoa. Ei silti tarkoita, etteikö se tässä tapauksessa voisi olla syypäänä.
Laittele topikkiin infoa, kun saat vian selville.
Takimmaiset pultit on yleensä se syypää, kiristysmomentti 120nm + 70asteen kulmakiristys.
120nm momentissa ollessaan kolisee ja paukkuu.
Omien kokemuksien mukaan joka kerta vetarin ollessa vialla, naputus on jatkuvaa ja toistuvaa ilman että vaatii taukoa. Ei silti tarkoita, etteikö se tässä tapauksessa voisi olla syypäänä.
Laittele topikkiin infoa, kun saat vian selville.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Kalliita ääniä edestä
Coltilla hyvä pointti.
Ollu itsel ng jossa korkkas pelkääjän puolen taaempi apurungonpultti niin paukahteli vedossa ja kääntyessä erittäinkin kovasti. Katottiin aluksi etujousta onko poikki ja kääntölaakeria rutiseekö mutta apurungosta syy löytyi. Samasta vehkeestä myös katkesi vasen apurungon etupultti.
Ollu itsel ng jossa korkkas pelkääjän puolen taaempi apurungonpultti niin paukahteli vedossa ja kääntyessä erittäinkin kovasti. Katottiin aluksi etujousta onko poikki ja kääntölaakeria rutiseekö mutta apurungosta syy löytyi. Samasta vehkeestä myös katkesi vasen apurungon etupultti.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Kalliita ääniä edestä
Jos on se vetari, niin ei välttämättä kestä montaakaan kymmentä kilometriä lisää niin naputus onkin jo jatkuvaa. Yleensä vammautunut nivel rikkoo itsensä lopullisesti aika nopsaan.
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: Kalliita ääniä edestä
Vetarihan se siellä nakutti, Hookki sen tänään vaihtoi ja loppu napina. SIDikin tuli viimenään korjattua, todella outoa ajella kun näkee kaiken tekstin.
Iso kiitos Hookille ja ramballe kun annoit hänen ilmi.
Iso kiitos Hookille ja ramballe kun annoit hänen ilmi.
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: Kalliita ääniä edestä
Terve
Taas paukkuu edessä, alkoi tällä kertaa kun auto rullasi kytkin pohjassa, nyt paukkuu kokoajan. No liikkuessa.
Kuuluu sellainen klonk klonk klonk, kuin vaikka vetarissa olisi joku orava kiinni mikä paukkuu runkoon.
Siirrän auton huomenna tai ylihuomenna töihin, että pystyn kattomaan vähän mikä siellä kolisee, mutta onko jotain arvoita mikä se voisi olla?
Tulee taas oikealta edestä, se puoli mistä viimeksi vaihdettiin ulompi vetari.
Taas paukkuu edessä, alkoi tällä kertaa kun auto rullasi kytkin pohjassa, nyt paukkuu kokoajan. No liikkuessa.
Kuuluu sellainen klonk klonk klonk, kuin vaikka vetarissa olisi joku orava kiinni mikä paukkuu runkoon.
Siirrän auton huomenna tai ylihuomenna töihin, että pystyn kattomaan vähän mikä siellä kolisee, mutta onko jotain arvoita mikä se voisi olla?
Tulee taas oikealta edestä, se puoli mistä viimeksi vaihdettiin ulompi vetari.
Re: Kalliita ääniä edestä
Pyöränpultit löysällä on halvin vaihtoehto
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Kalliita ääniä edestä
Kiristä pyöränpultit tosiaan
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: Kalliita ääniä edestä
Hmm. ettei vain olisi toi, noiden kanssa on kyllä räpeleltty
Yleensä ovat vaan niin kiinni ettei niitä irrota sitten millään, talvinakit kun vaihdoin alle piti ottaa parimetrinen tanko jatkosi että sain ne auki.
Yleensä ovat vaan niin kiinni ettei niitä irrota sitten millään, talvinakit kun vaihdoin alle piti ottaa parimetrinen tanko jatkosi että sain ne auki.