Moro.
Olis 03 vuoden femmassa sellasta vikaa, että vitonen ei pysy päällä.
Kaikki muut vaihteet toimii ja kaks kertaa olen sitä vivustoo koittanut säätää silleen et 5-vaihde varmasti menis loppuun asti, ilman minkäänlaisia tuloksia. Lootalla on n.250tkm alla nytten ja vika ilmeni ihan yhtäkkiä työmatkalla. Sen verran olen kokeillut, kun nelosella kierrättää ja vaihtaa nopeesti vitoselle niin joskus saattaa vaihde pysyy silmässä ja joskus ei ja vielä kokeilin niin alle 60km/h vaudissa pysyy hyvin paikallaan vaikka eihän sillä vitosella siinä vauhdissa mitään tee.
Korjaamolle laitoin viestii ja sanoivat sieltä, että voi olla et on laatikko mennyt, mutta että sen 5-vaihteen sais korjattuu ilman että tarvii laatikkoa ottaa pois. Se on kuulemma siinä laatikon ulkopuolella kotelossa.
Onko kellään mitään kokemuksia tästä toimenpiteestä, onnistuukohan miten helposti jos itse tekis ja mitäköhän kaikkea osaa pitää ostella sinne laatikkoon?
Kokeilen vielä tänään säädellä jos sillä saisi toimimaan, mutta pikkuhiljaa alkaa toivo hiipumaan
5-vaihteen korjaus?
-
- "Kaasari"
Re: 5-vaihteen korjaus?
Ei se vivuston sääteleminen mitään auta, kun ratas on rikki. Askin tai vitosen rattaiden vaihto auttaa.KariTakussaari kirjoitti:Kokeilen vielä tänään säädellä jos sillä saisi toimimaan
jeeeeeee!
Olen vaihtanut og-kolkkiin vitosen rattaat laatikko paikallaan, onnistunee siis myös 9-5:ssä. Ei ole paha homma ollenkaan.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Kaasari"
Oisko tähän hommaan jtn vinkkejä, tarviiko jtn erikoistyökaluja yms?jcarlson kirjoitti:Olen vaihtanut og-kolkkiin vitosen rattaat laatikko paikallaan, onnistunee siis myös 9-5:ssä. Ei ole paha homma ollenkaan.
http://www.thesaabsite.com/faqs/9000/FA ... tml?id=531
Tuossa vähän kuvia hommasta. Voi tehdä laatikko autossa kiinni. Ite lämmitin pikku toholla synkronointirenkaan napaa ennen kukko-ulosvetäjällä vetämistä ja kasatessa ennen paikkalleen asennusta niin ei tarvitse kovin hakata.
Esijännitys Wis-ohjeiden mukaan.
WISsissä vanhoilla laakereilla esijännitys 0.03mm.
Tuossa Hookin ohje uusille laakereille:
" 0.15mm esijännitys, eli 15/100 kierrosta kierretään mutteria sen jälkeen, kun välys nolla.
Käytännössä helpointa, että välys 10 satkua ja sen jälkeen 90 astetta (eli 10+15=25 sadasosamilliä, eli 1/4 osa kierros.)
Tämä siis uusille laakereille. "
Tuossa vähän kuvia hommasta. Voi tehdä laatikko autossa kiinni. Ite lämmitin pikku toholla synkronointirenkaan napaa ennen kukko-ulosvetäjällä vetämistä ja kasatessa ennen paikkalleen asennusta niin ei tarvitse kovin hakata.
Esijännitys Wis-ohjeiden mukaan.
WISsissä vanhoilla laakereilla esijännitys 0.03mm.
Tuossa Hookin ohje uusille laakereille:
" 0.15mm esijännitys, eli 15/100 kierrosta kierretään mutteria sen jälkeen, kun välys nolla.
Käytännössä helpointa, että välys 10 satkua ja sen jälkeen 90 astetta (eli 10+15=25 sadasosamilliä, eli 1/4 osa kierros.)
Tämä siis uusille laakereille. "