Onkohan WISin kirjoittajat koskaan korjanneet yhtään Saabia?
Alkaa olla v-käyrä aika tapissa meinaan ähellettyäni tänään yli kaksi ja puoli tuntia ahtimen irrottamisen kanssa. Eikä ole ahdin irti ei. WISin mukaan ahtimen irrottaminen on helppo ja yksinkertainen homma, kunhan ensin irrottaa ykköskatin.
No se ykköskatin irrottaminen ei olekaan niin yksinkertainen homma. Paperilla tai WISsin ruudulla ehkä vielä, mutta ei oikeassa elämässä. Muttereita ja pultteja on sellaisissa paikoissa, että käsikopelolla niitä availlaan (en yhtään tiedä miten tulen saamaan ne kiinni kokoonpanovaiheessa), ja joku voisi opastaa WIS-miehiä, että jos kahden kiinteästi asennetun jäähdytysnesteputken välissä on 10 cm pätkä letkua, niin sitä letkua ei irroteta ehjänä ilman että ainakin toinen putkista irrotetaan. Eikä tämän ikäisessä autossa välttämättä silloinkaan.
Vaikka itse irrotettava komponentti sijaitsee käytännössä auton alla, suurin osa työajaste menee konepellin alla kaikenlaisia putkia ja letkuja irrottaessa. Vielä minulle ei selvinnyt, oliko näiden irrottamisen ainoa syy se, että pääsee irrottamaan ahtimen lämpösuojan (siltä nimittäin vaikuttaa...). Tässä tulee ikävä OG-kolkin yhdellä mutterilla kiinni ollutta lämpösuojaa. Tätä hommaa varten olisi varmaan pitänyt oikeasti purkaa koko auton keula, eli maski, puskuri ja jäähdytin irti, niiin pääsisi joka paikkaan käsiksi kunnolla. Ja moottoritehtaallakin asentajat voisivat miettiä vähän tarkemmin miten päin ne letkuklemmarit kannattaa kiristää, että niihin pääsee mitenkään käsiksi kun kone on autossa paikoillaan.
Joku on joskus sanonut että nykyautoja ei voi enää korjata, ja olen aina tälle naureskellut, kun mielestäni niiden korjaaminen on melko samankaltaista kuin vanhempien kotteroiden. Mutta nyt alkaa olla ymmärrystä tälle sanonnalle. Ei ole tehty dieselsaabia korjattavaksi. Kas kun ei ole valettu tekniikkaa johonkin massaan jolla on varmistettu että kukaan ei pääse availemaan liitoksia ja vaihtamaan osia.
Homma on nyt sellaisessa vaiheessa, että ykköskatti on lähes irti, seuraavaksi pääsee siis siihen helppoon ja yksinkertaiseen ahtimen irrottamiseen. Katti on kiinni enää ahtimessa, sellaisella isolla metallikiristimellä, jossa on 16 mm mutteri kiristämässä sen. Sain tuon mutterin löysäksi (sekin oli sellaisessa raossa ja asennossa että on pieni ihme että onnistuin), mutta kiristin on edelleen tiukassa. Tässä kuva alhaalta päin:
Löysätty mutteri on siis tuo harmaa kuvan keskellä, itse kiristin jää hieman tuon ahtimen taakse piiloon. Nyt kaipaan ensikäden vinkkejä että miten sen kiristimen saisi löysäksi tuolta? Yhdellä kädellä tuonne mahtuu sorkkimaan, mutta ei sinne oikein mitään kunnon työkalua väliin saa. Koitin jo pitkää viilaa apua käyttäen kevyesti vasaroida tuota kiristinruuvia, mutta tuloksetta. Katin rynkyttäminen ei johda mihinkään, se istuu ahtimessa kiinni kuin hitsattuna.
Jo puolitoista vuotta sitten termostaatin vaihdossa totesin että onpa hankalasti huollettava kohde, ja WISin ohjeet hyvinkin ylimalkaiset. Jos tämän auton korjaaminen on oikeasti tällaista nuijalla itseään päähän lyömistä, niin alkaa tehdä mieli vaihtaa takaisin OG-kolkkiin tai muuhun vanhempaan kalustoon.
Vai alankohan vaan tulla vanhaksi ja pikku hiljaa mustakin tulee uudemmilla autoilla merkkihuollossa asioiva rahat-tiskiin-ja-homma-toimii -autoilija
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)