Täällä olikin jossain tietoa aiheesta mutta lisää kaipailisin.
Eli lämmönjaon säätö on jäykkä ja rikkoo tuon vääntimen.
onko kukaan saanut muokattua niin että ei ole tarvinnut ostaa uutta "rumpua" vai milläs nimellä se nyt täällä olikaan?
hintakysely paikalliselle varaosamyyjälle osasta vetämässä mutta pahoin pelkään että tuo on auton hintainen ?
Eli kysymys kuuluu onko joku korjannut ja tuliko hyvä?
Entäs tuo voitelu, ei taida auttaa kuin hetkeksi?
ng900 jäykkä lämmönjaon säätö
Re: ng900 jäykkä lämmönjaon säätö
Säätöakseli poikki kaksi kertaa, kaikki muu koitettu paitsi lämppärin avaus ja kunnon korjaus. Kevennyspulttien ruuvailu lämppärin kylkeen ei auttanut yhtään mitään, jotkut ovat oletettavasti saaneet jo sillätavoin helpotusta ongelmaan. Voiteluaineita olen kokeillut paria erilaista. Joku teflonsuihke oli se joka helpotti edes sen verran että sai muutaman kerran pyöräytettyä ennen kuin uusi akseli poikki. Perinteisemmän rasvauksen jäljiltä alkoi jumittamaan heti uudestaan niin paljon ettei uskaltanut edes yrittää katkoa taas akselia.
En sano etteivätkö nuo temppuilut saattaisi lievemmissä tapauksissa auttaakin, mutta omassa on selvästi liian jäykkä jo lähtökohtaisesti. Noita säätöakseleita sai ainakin vuosi-pari sitten Briteistä kohtuuhintaan, mutta lämppärin sisäiset palikat saattavatkin jo olla eri asia...jos niitä nyt uutena oikein mistään enää saakaan. Oman auton kohdalla pyhänä pyrkimyksenä on purkaa jossakin vaiheessa sen verran atomeiksi että saa rummun ulos ja sitten hioa sitä sen minkä pystyy.
Muistaakseni lämppärin yläsuuttimien paikkeilla oleva ylin kiinnitysruuvi oli joskus myös ongelma, liian kireälle vedettynä nosti koko boksia sen verran että meni ajan kuluessa soikeaksi > ei pyöri enää tavara sisällä entiseen malliin. Se vaikuttaako ko. kohteen fixaus enää mahdollisesti jo uuteen muotoonsa venyneeseen koppaan on eri asia, mutta ei maksa mitään ainakin tarkistaa siinä vaiheessa kun kaikki on jo muutenkin auki.
Tuo säätöakselikin voisi kyllä mielestäni olla erilainen kuin tuollainen jo uutena hajoamaan tuomittu muovilärpäke. Metallitanko ja pari ristiniveltä kestäisi mielestäni aivan eri luokkaa vaikka vähän jo muualta ahdistaisi. Eikös 900:ssa ole sellainen viritys?
Pro-Carservice Jyväskylässä tekee tai on ainakin tehnyt tuota remonttia myös. Sopiva "pakettihintainen" korjaus siellä ei kai ole välttämättä paha ratkaisu sekään, jos kunnolla kuntoon haluaa laitattaa.
En sano etteivätkö nuo temppuilut saattaisi lievemmissä tapauksissa auttaakin, mutta omassa on selvästi liian jäykkä jo lähtökohtaisesti. Noita säätöakseleita sai ainakin vuosi-pari sitten Briteistä kohtuuhintaan, mutta lämppärin sisäiset palikat saattavatkin jo olla eri asia...jos niitä nyt uutena oikein mistään enää saakaan. Oman auton kohdalla pyhänä pyrkimyksenä on purkaa jossakin vaiheessa sen verran atomeiksi että saa rummun ulos ja sitten hioa sitä sen minkä pystyy.
Muistaakseni lämppärin yläsuuttimien paikkeilla oleva ylin kiinnitysruuvi oli joskus myös ongelma, liian kireälle vedettynä nosti koko boksia sen verran että meni ajan kuluessa soikeaksi > ei pyöri enää tavara sisällä entiseen malliin. Se vaikuttaako ko. kohteen fixaus enää mahdollisesti jo uuteen muotoonsa venyneeseen koppaan on eri asia, mutta ei maksa mitään ainakin tarkistaa siinä vaiheessa kun kaikki on jo muutenkin auki.
Tuo säätöakselikin voisi kyllä mielestäni olla erilainen kuin tuollainen jo uutena hajoamaan tuomittu muovilärpäke. Metallitanko ja pari ristiniveltä kestäisi mielestäni aivan eri luokkaa vaikka vähän jo muualta ahdistaisi. Eikös 900:ssa ole sellainen viritys?
Pro-Carservice Jyväskylässä tekee tai on ainakin tehnyt tuota remonttia myös. Sopiva "pakettihintainen" korjaus siellä ei kai ole välttämättä paha ratkaisu sekään, jos kunnolla kuntoon haluaa laitattaa.
Re: ng900 jäykkä lämmönjaon säätö
Kiitoksia Zepeteukselle ja Vesa67:lle.
Eli kiinnitysruuvienkin kanssa saa olla varovainen. ilmeisesti kuuma virtausilma pyrkii muotoilemaan rumpua?
Tämä on hyvä tietää kun asentaa uutta
Eli kiinnitysruuvienkin kanssa saa olla varovainen. ilmeisesti kuuma virtausilma pyrkii muotoilemaan rumpua?
Tämä on hyvä tietää kun asentaa uutta

Re: ng900 jäykkä lämmönjaon säätö
Tulipa sitten tehtyä tuo jakorumpuremontti viime viikolla omaan kolkkiin oikein pitemmän kaavan kautta. Ohessa kuvia, josko kauhistus jotakuta kiinnostaisi.
Eli kojelauta kokonaan pois, samoin kuin keskikonsoli. Rattipukki irti kojelautapalkista ja itse palkkia irti sen verran että keltaisen laatikon merkkaamassa paikassa olleen jakorumpulaatikon sai ujutettua välistä pois. Jakolaatikon yläosaa pitelee paikoillaan kaksi (liian) pitkää ruuvia jotka sai auki ainoastaan pihdeillä kannasta kiertämällä. Jakolaatikon yläreunan ja keltaisen merkkilootan yläreunassa näkyvän eristeen/rintapeltipalkin välissä ei nimittäin ollut tilaa sellaiselle torx-räikälle tms. joita minulla oli käytössä.

Romut pihalla, syyllinen etualalla jo osin purettuna.

Siinäpä pentele vielä kokonaisena, jumittavat rummut kotelon päissä. Myös kotelon keskellä on pari liikkuvaa luukkua, mutta omassani olivat hyvinkin ilmavasti liikkuvia.

Toisen pään rumpu avattuna, ankaraa hiomista jo tehty rummun sisäpintaan. Huomaa kotelon reunassa olevat 5 korvaketta, siitä myöhemmin, kele...

Ilmakuva rumpukotelosta/rummusta. Kumpikin niin soikeita että hiomistyö ilman apukoneita oli melkoisen vaativa urakka, monta tuntia yhteensä. Miroxin kasikymppistä ja 240, jep. Kuva saattaa myös valottaa miksi rasvailut toimivat vain hetken, jos toimivat. Ja kevennysruuvit lähinnä placeboa kun sekä rumpu että kotelo ovat jo noin soikeita, yhden reunan kevennys ei oikein toimi.

Molempien rumpujen ja keskikotelon välissä oli tällaiset muoviset karvareunaiset tiivisteet. Itse asiassa näiden pois jättäminen auttoi kaikkein eniten rumpujen liikkuvuuteen, hirveää soikeutta sinällään olikin paha saada pois pelkästään hiomalla.

Takaisin kasatessa katkoin ensin molemmat jakorumpulaatikon yläruuvit lyhyemmiksi, enkä edes kiertänyt täysin tiukkaan. Tosin hionnan jälkeen vaikein vaihe oli jo ennen ruuvailuja, itse laatikon sovittaminen paikoilleen takaisin lämppäriin. Neljännessä kuvassa jakolaatikon reunassa näkyy 5 korvaketta. Ne tulevat lämppäriboksin rintapellin puoleiseen reunaan ja niiden kohdistaminen oli voimasanoja irroittavaa taistelua. Kun toisen laidan korvakkeet sai kohdilleen, lipsuivat ne toisesta laidasta pois ja sama takaperin. Koitin painaa niitä kohdilleen yläkautta pitkällä meisselillä, mutta sekään ei auttanut. Lopulta katkoin kolme keskimmäistä korvaketta kokonaan pois, johan upposi paikoilleen.
Kaikenkaikkiaan uhrasin koko projektiin yhteensä 23 tuntia 2 päivän aikana. En suosittele heikkohermoisille ja/tai kiireisille, itse en mitään kiirettä tosin pitänytkään. Ilman hiomisessa ja sovittamisessa sattuneita ongelmia plus muuta hermo- ja ruokataukoilua sekä tarkoituksellisen rauhallista työtahtia, koko hoidon olisi saanut tehtyä yhden päivän aikana. Vielä vähemmän tunteja jos olisi ollut vaihtaa tilalle uusi jakolaatikko, eikä turata vanhan kanssa.
Koko projektin kruunasi tietty että kun kaikki oli jo kasattu takaisin, huomasin että ilmanjaon kaksi ylintä asentoa eivät toimi, säädin ei yksinkertaisesti käänny noihin asentoihin. Puhalluksessa sen sijaan tuulilasille ja jalkoihin tulee hyvin, mutta etupaneelin suuttimista ei juuri mitään. Ts. voisi epäillä että rumpujen asento on hienosti offset parin pykälän verran. Näin siitä huolimatta että tarkistin rumpujen asennot useaan otteeseen ennen kasaamista. Raotin paneeleita jälkikäteen, on ehkä mahdollista että kojelautapalkin pystyraudat löysättyä voi irroittaa pelkästään rummut päistä ja käännellä sisäosat uusiin asentoihin, mahdollisuuksia kun on neljä (pitkittäisakselin päissä olevat urat määrittelevät). Toinen mahdollisuus olisi asettaa säätöakselille tuleva väliakseli uuteen asentoon, mutta muistaakseni se ei mennyt paikoilleen kuin yhdessä asennossa, hammasrattaassa taisi olla yksi paksumpi pykälä. Sellaista tällä erää.
Eli kojelauta kokonaan pois, samoin kuin keskikonsoli. Rattipukki irti kojelautapalkista ja itse palkkia irti sen verran että keltaisen laatikon merkkaamassa paikassa olleen jakorumpulaatikon sai ujutettua välistä pois. Jakolaatikon yläosaa pitelee paikoillaan kaksi (liian) pitkää ruuvia jotka sai auki ainoastaan pihdeillä kannasta kiertämällä. Jakolaatikon yläreunan ja keltaisen merkkilootan yläreunassa näkyvän eristeen/rintapeltipalkin välissä ei nimittäin ollut tilaa sellaiselle torx-räikälle tms. joita minulla oli käytössä.

Romut pihalla, syyllinen etualalla jo osin purettuna.

Siinäpä pentele vielä kokonaisena, jumittavat rummut kotelon päissä. Myös kotelon keskellä on pari liikkuvaa luukkua, mutta omassani olivat hyvinkin ilmavasti liikkuvia.

Toisen pään rumpu avattuna, ankaraa hiomista jo tehty rummun sisäpintaan. Huomaa kotelon reunassa olevat 5 korvaketta, siitä myöhemmin, kele...

Ilmakuva rumpukotelosta/rummusta. Kumpikin niin soikeita että hiomistyö ilman apukoneita oli melkoisen vaativa urakka, monta tuntia yhteensä. Miroxin kasikymppistä ja 240, jep. Kuva saattaa myös valottaa miksi rasvailut toimivat vain hetken, jos toimivat. Ja kevennysruuvit lähinnä placeboa kun sekä rumpu että kotelo ovat jo noin soikeita, yhden reunan kevennys ei oikein toimi.

Molempien rumpujen ja keskikotelon välissä oli tällaiset muoviset karvareunaiset tiivisteet. Itse asiassa näiden pois jättäminen auttoi kaikkein eniten rumpujen liikkuvuuteen, hirveää soikeutta sinällään olikin paha saada pois pelkästään hiomalla.

Takaisin kasatessa katkoin ensin molemmat jakorumpulaatikon yläruuvit lyhyemmiksi, enkä edes kiertänyt täysin tiukkaan. Tosin hionnan jälkeen vaikein vaihe oli jo ennen ruuvailuja, itse laatikon sovittaminen paikoilleen takaisin lämppäriin. Neljännessä kuvassa jakolaatikon reunassa näkyy 5 korvaketta. Ne tulevat lämppäriboksin rintapellin puoleiseen reunaan ja niiden kohdistaminen oli voimasanoja irroittavaa taistelua. Kun toisen laidan korvakkeet sai kohdilleen, lipsuivat ne toisesta laidasta pois ja sama takaperin. Koitin painaa niitä kohdilleen yläkautta pitkällä meisselillä, mutta sekään ei auttanut. Lopulta katkoin kolme keskimmäistä korvaketta kokonaan pois, johan upposi paikoilleen.
Kaikenkaikkiaan uhrasin koko projektiin yhteensä 23 tuntia 2 päivän aikana. En suosittele heikkohermoisille ja/tai kiireisille, itse en mitään kiirettä tosin pitänytkään. Ilman hiomisessa ja sovittamisessa sattuneita ongelmia plus muuta hermo- ja ruokataukoilua sekä tarkoituksellisen rauhallista työtahtia, koko hoidon olisi saanut tehtyä yhden päivän aikana. Vielä vähemmän tunteja jos olisi ollut vaihtaa tilalle uusi jakolaatikko, eikä turata vanhan kanssa.
Koko projektin kruunasi tietty että kun kaikki oli jo kasattu takaisin, huomasin että ilmanjaon kaksi ylintä asentoa eivät toimi, säädin ei yksinkertaisesti käänny noihin asentoihin. Puhalluksessa sen sijaan tuulilasille ja jalkoihin tulee hyvin, mutta etupaneelin suuttimista ei juuri mitään. Ts. voisi epäillä että rumpujen asento on hienosti offset parin pykälän verran. Näin siitä huolimatta että tarkistin rumpujen asennot useaan otteeseen ennen kasaamista. Raotin paneeleita jälkikäteen, on ehkä mahdollista että kojelautapalkin pystyraudat löysättyä voi irroittaa pelkästään rummut päistä ja käännellä sisäosat uusiin asentoihin, mahdollisuuksia kun on neljä (pitkittäisakselin päissä olevat urat määrittelevät). Toinen mahdollisuus olisi asettaa säätöakselille tuleva väliakseli uuteen asentoon, mutta muistaakseni se ei mennyt paikoilleen kuin yhdessä asennossa, hammasrattaassa taisi olla yksi paksumpi pykälä. Sellaista tällä erää.
Re: ng900 jäykkä lämmönjaon säätö
Täällä myös harjoteltu asiaa.
Rumpu soikee.
https://db.tt/oghhlexE
Ne rupes hionnan jälkeen liikkuun ihan hyvin mutta noi keskellä olevat tuuletuksen läpät mitkä toimii tuolla jollain epäkeskolla tai mikä lie tappi/uraohjauksella niin jäykistelee edelleen eikä keksitty siihen oikein järkevää helpotusta...
https://db.tt/4dTV12g6
Tuon jakolaatikon paikalleenlaittoa helpotti kun alareunasta hioi sellasia pieniä tappeja lyhyemmiksi.
Ruuvit sain kiinni ensin papukaijoilla varresta/kannasta kääntämällä ja viimeiset millit torx-päällä jota kääntelin pikkujakarilla.
Kannattaa ostotilanteessa näyttää zepeteuksen kuvaa jos säätö tahmaa ja tinkata reilusti. Peruskäyttikseen tyytyisin kääntään tuon tuulilasia/jalkatila-asentoon ja jättäisin purkamatta.
Edit. Tanko n. 25e PCS
Rumpu soikee.
https://db.tt/oghhlexE
Ne rupes hionnan jälkeen liikkuun ihan hyvin mutta noi keskellä olevat tuuletuksen läpät mitkä toimii tuolla jollain epäkeskolla tai mikä lie tappi/uraohjauksella niin jäykistelee edelleen eikä keksitty siihen oikein järkevää helpotusta...
https://db.tt/4dTV12g6
Tuon jakolaatikon paikalleenlaittoa helpotti kun alareunasta hioi sellasia pieniä tappeja lyhyemmiksi.
Ruuvit sain kiinni ensin papukaijoilla varresta/kannasta kääntämällä ja viimeiset millit torx-päällä jota kääntelin pikkujakarilla.
Kannattaa ostotilanteessa näyttää zepeteuksen kuvaa jos säätö tahmaa ja tinkata reilusti. Peruskäyttikseen tyytyisin kääntään tuon tuulilasia/jalkatila-asentoon ja jättäisin purkamatta.
Edit. Tanko n. 25e PCS
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: ng900 jäykkä lämmönjaon säätö
Kiitos raportista ja kuvista tetammi, lisävinkkiä muillekin remonttia harkitseville. Omassa ongelmaa oli tosiaan vain noissa rummuissa, keskellä olevat läpät liikkuivat hyvin. Asennuksen jäljiltä jaon säädinnuppi jäi kuitenkin väärään asentoon, ei kääntynyt enää kahdelle ylimmälle pykälälle *). Tästä seurasi myöhemmin että jonkun sitä väkisin ylös pakotettua vaihteeksi itse säädinnuppi hajosi pohjasta.
Tosiaan jos ei liikaa häiritse, ehdottomasti helpompi asettaa vain jako sopivaan kompromissiasentoon ja unohtaa tuo purkusavotta.
*) Vasta myöhemmin löysin WIS:n mukaan tehdyn pikaohjeen oikeaoppiseen loppukasaamiseen:
- rummut ja läpät kiinni
- ilmanvaihtokotelon hammasvaihteen iso kolo vasemmalle
- väliakseli paikoilleen, akselin iso hammas vasemmalle osoittaen, ohjuritappi ylhäälle. Kun akseli läpi kolosta, pieni kääntö oikealle.
- rummut siten että takaläpät kiinni
- kotelon suojus: kohdista yläosa, akseli läpi reiästä, paina lämppärin alaosaa ja samalla suojus uraan
Tosiaan jos ei liikaa häiritse, ehdottomasti helpompi asettaa vain jako sopivaan kompromissiasentoon ja unohtaa tuo purkusavotta.
*) Vasta myöhemmin löysin WIS:n mukaan tehdyn pikaohjeen oikeaoppiseen loppukasaamiseen:
- rummut ja läpät kiinni
- ilmanvaihtokotelon hammasvaihteen iso kolo vasemmalle
- väliakseli paikoilleen, akselin iso hammas vasemmalle osoittaen, ohjuritappi ylhäälle. Kun akseli läpi kolosta, pieni kääntö oikealle.
- rummut siten että takaläpät kiinni
- kotelon suojus: kohdista yläosa, akseli läpi reiästä, paina lämppärin alaosaa ja samalla suojus uraan
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: To Heinä 24, 2014 11:20
Re: ng900 jäykkä lämmönjaon säätö
Tähän liittyen: omasta v. 97 900-avosta murtui irti se 'termostaattisäädin' jolla säädetään sisään virtavaan ilman lämpötilaa - saako noita osia muualta kuin romuttamoilta ja onkohan tapaa saada se musta pyöreä säädinosa kiinni valkoiseen muovitappiin etukonsolia purkamatta?