Pystykeulasatkun rakentelua
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Tuli taas viikonloppuna käytyä tallilla pyörähtämässä ja Saabia moikkaamassa. Kuljettajan puolen takanurkan hitsailin siinä umpeen. Ei olisi enää mahdottomia hitsuita jäljellä. Tavote olisi saada ensi kuussa jo maalia pintaan, vaan saas nähdä onnistuuko? Ja pahoittelut huono laatuisista kuvista. Alkaa näköjään taas naarmuuntua ja samentua tuo puhelimen kameran linssi, kun pyörii aina taskussa, lattialla ja ties missä kaikkiallan
Samalla kun vauhtiin kerta pääsin, niin hitsasin pelkääjän puolelle tuon yhden palkin takasin paikoilleen.
Vahvistimille täytyy vielä pieni syvennys peräkontin pohjaan tekasta. Tarkoitus siis kaksi kappaletta tuollaisia laittaa tuonne suunnilleen tuohon asentoon vierekkäin.
Samalla kun vauhtiin kerta pääsin, niin hitsasin pelkääjän puolelle tuon yhden palkin takasin paikoilleen.
Vahvistimille täytyy vielä pieni syvennys peräkontin pohjaan tekasta. Tarkoitus siis kaksi kappaletta tuollaisia laittaa tuonne suunnilleen tuohon asentoon vierekkäin.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Eipä tarvitse tällä viikolla sitten enempää tätä rakennellakkaan. Tuli sitten vetästyä peukalo mattoveitellä halki Kolme tikkiä ja viikko pitäs olla pois tallista... No toivottavasti töissä pystyisi edes käymään.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Huomenna lähtis sitten tikit sormesta poikkeen, joten loppu viikosta toivottavasti pääsee kunnolla taas tallissa touhuamaan Kahtena iltana olen nyt kuitenkin kävässy kattelemassa siellä ja tekemässä sellaisia hommia mitkä eivät rasita älyttömästi tuota peukaloa ja joissa se ei altistuisi pahemmin liallekkaan.
Takaluukkuun tuli laiteltua kuskin puolelle kaasujousi, ennen tuota sormi episodia. Apumiehen puolelle täytyy katella sitten viikonlopun paikkeilla.
Keulaan tuli mallailtua tuota jäähyttäjän kehikkoa ja siihen sitten tietysti nuita jäähyttimiä. Jottei nyt liian helpoksi alkaisi mennä, niin tulee vain kolme jäähytintä Eli perus jäähyttimen lisäksi tulee tuo ilmastoinnin jäähdytin ja turbolle vielä välijäähytin.
Hinauslenkit sai sitten poistua, että saa ahtoputket järkevästi ja samalla mahdollisimman syvälle tuon välijäähdyttimen. Jonkin verran täytyy ahtoputkea muokata tuosta, että saa nuo ilmastoinnin letkut tuohon jäähyttimeen kiinni.
Hieman joutuu siis kaikkia jäähdyttimiä siirtämään taakse päin. Ilmastoinnin jäähdytin tulee yläreunastaan aivan lukkopellin takaosaan kiinni ja koneen jäähdyttimelle täytyy muokata nuo yläkiinnikkeet, että saa sen kiinni.
Mutta luulisi nyt tämmösellä ratkaisulla menevän nuiden puskureiden ja maskin helposti paikoilleen ilman niiden muokkaamista? Täytyy vielä niitä testata jossain välissä
Takaluukkuun tuli laiteltua kuskin puolelle kaasujousi, ennen tuota sormi episodia. Apumiehen puolelle täytyy katella sitten viikonlopun paikkeilla.
Keulaan tuli mallailtua tuota jäähyttäjän kehikkoa ja siihen sitten tietysti nuita jäähyttimiä. Jottei nyt liian helpoksi alkaisi mennä, niin tulee vain kolme jäähytintä Eli perus jäähyttimen lisäksi tulee tuo ilmastoinnin jäähdytin ja turbolle vielä välijäähytin.
Hinauslenkit sai sitten poistua, että saa ahtoputket järkevästi ja samalla mahdollisimman syvälle tuon välijäähdyttimen. Jonkin verran täytyy ahtoputkea muokata tuosta, että saa nuo ilmastoinnin letkut tuohon jäähyttimeen kiinni.
Hieman joutuu siis kaikkia jäähdyttimiä siirtämään taakse päin. Ilmastoinnin jäähdytin tulee yläreunastaan aivan lukkopellin takaosaan kiinni ja koneen jäähdyttimelle täytyy muokata nuo yläkiinnikkeet, että saa sen kiinni.
Mutta luulisi nyt tämmösellä ratkaisulla menevän nuiden puskureiden ja maskin helposti paikoilleen ilman niiden muokkaamista? Täytyy vielä niitä testata jossain välissä
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Olikos mitkä mitat tuolla coolerilla?
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
600x350x75mm.Mikki2 kirjoitti:Olikos mitkä mitat tuolla coolerilla?
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Pientä edistystä tuas saatu aikaan. Peräkonttia on nyt hieman laajennettu. Siinä olisi kuva, jossa tuota syvennystä aloteltu. Reikä vaan kontin pohjaan ja uutta peltiä siihen sommittelemaan
Tuossa kuvassa alkaa hahmottua hyvin tuon syvyys.
Lopuissa kuvissa sitten on tämän hetkinen tilanne. Melkonen räpellyshän tuosta kyllä taitaa tulla?
Tuossa kuvassa alkaa hahmottua hyvin tuon syvyys.
Lopuissa kuvissa sitten on tämän hetkinen tilanne. Melkonen räpellyshän tuosta kyllä taitaa tulla?
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Nyt on peräkontin pohjan syvennys vihdoinkin hitsattu. Muutama peltilappu tuohon kyllä näky uppoovan Eipä tuolla niin väliä, kunhan on nyt tilkitty kasaan Pitää sitten jossain välissä rueta tekemään vahvistimille telineitä tuonne syvennykseen.
Kaasujouset laittelin myös kiinni tuohon takaluukkuun.
Keulaan tuli soviteltua tuota vanhanmallin maskia ja jenkkimallin etuvaloja. Näyttää omaan silmään melko makijalta
Kaasujouset laittelin myös kiinni tuohon takaluukkuun.
Keulaan tuli soviteltua tuota vanhanmallin maskia ja jenkkimallin etuvaloja. Näyttää omaan silmään melko makijalta
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Melko nopeasti tuo aika näkkyypi vaan menevän. Ei ole kyllä mahottomia kerenny taas tekemään, kun on ollut kaiken näköstä muuta touhua. Tuli tuossa ostettua omakotitalo. Tarkemmin sanottuna 2 tilaa Siinä on nytten maapalloo semmoset 11.7 hehtaaria. Eli luulisi muutaman Saabin mahtuvan pihapiiriin Siinäpäs sitä on sitten tavaroiden siirtelyä tiedossa kunhan vapautuu tuo uusi koti.
Mutta on tuota vähäsen kerenny tämänkin kimpussa aina väkertämään. Valokehykset ja maski tuli maalattua vannehopealla. Maskiin löytyi myös turbo merkki.
Hitsuutöitäkin jonkin verran harrastellu. Ei ole enää mahdottomia hitsuita edessä. Kerkeis vaan tekemään...
Pyöräkotelostakin muutama kuva.
Mutta on tuota vähäsen kerenny tämänkin kimpussa aina väkertämään. Valokehykset ja maski tuli maalattua vannehopealla. Maskiin löytyi myös turbo merkki.
Hitsuutöitäkin jonkin verran harrastellu. Ei ole enää mahdottomia hitsuita edessä. Kerkeis vaan tekemään...
Pyöräkotelostakin muutama kuva.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Näin se aika on taas vierähtänyt. Projektia en ole kovinkaan paljoa kerennyt tekemään. On ollut muutto hommaa sun muuta hidastetta matkassa. Mutta päivitellään nyt kuitenkin tämän edistymisistä.
Alotetaan nyt vaikka peräpäästä. Ajattelin tehdä nuo takavalojen "aluspellit" uusiksi kun tuli kummallakin puolen meisseli niistä läpi. Tällä hetkellä siis tämän näköstä siellä.
Takapyöräkoteloissa on tapahtunut sen verran, että nuo iskarin kiinnityspalkit hinkkasin pellille asti kummaltakin puolelta ja hitsailin vielä muutamat paikat niihin. Kuvassa hieman kesken eräisenä. Sitten nakkasin sinkkimaalia niiden päälle ja tein loppu sovittelut vielä ennen lopullista kiinni laittamista.
Peräkontin asennuksia olen tässä ohessa mietiskellyt ja oikeastaan kaksi vaihtoehtoa on ollut harkinnassa nuitten vahvistimien suhteen.
Ensimmäisessä vaihtoehdossa nuo vahvistimet tulisi vierekkäin. Lisäksi mietinnässä on ollut myös laittaa siihen niiden kaveriksi kondensaattori ulkonäköä tuomaan. Ei ole kuvassa.
Toisessa vaihtoehdossa olen ajatellut laittaa ne peräkkäin ja hieman vinoon. Kumpikin mielestäni ihan suht hyviä ratkaisuja, mutta sitten tuo valinta kysymys. Kumpi on hienompi?
Kertokaa toki omat mielipiteenne!
Sisustaakin olen tässä hieman myös mietiskellyt. Ahtopainemittari kun näyttää näillä näkymin tulevan siihen valokatkasijan tilalle, niin olen ajatellut siirtää sen katkasijan tuonne "polvisuojaan". Samalla se muuttuisi 9-5 Saabin katkasijaan. Pieni kehikko sille tuli jo tehtyä, tai no aloteltua sen tekoa. Tuon avulla saa nuo katkasijan symbolit näyttämään muuallekkin, kuin lattiaa kohti. Kehikko on tarkoituksella hieman leveämpi, niin saa laitettua nuo sumareiden nappulat myös siihen.
Takapahveihin tuli tekastua paikat mukitelineille.
Keulassa on tapahtunut sen verran, että maalasin nuo ylätukivarsien kiinnikeraudat punasella ja samalla vaihdoin uudet puslat. Hieno erikoistyökalukin löytyi siihen hommaan
Ahtoputkea leikkasin hieman lyhyemmäksi. Siihen hommasin sitten tuommosen 45 asteen mutkan. Nyt luulisi menevän ilmastoinnin letkujen ja ajovalon paikoilleen, kun ei ole enää putki tiellä.
Alotetaan nyt vaikka peräpäästä. Ajattelin tehdä nuo takavalojen "aluspellit" uusiksi kun tuli kummallakin puolen meisseli niistä läpi. Tällä hetkellä siis tämän näköstä siellä.
Takapyöräkoteloissa on tapahtunut sen verran, että nuo iskarin kiinnityspalkit hinkkasin pellille asti kummaltakin puolelta ja hitsailin vielä muutamat paikat niihin. Kuvassa hieman kesken eräisenä. Sitten nakkasin sinkkimaalia niiden päälle ja tein loppu sovittelut vielä ennen lopullista kiinni laittamista.
Peräkontin asennuksia olen tässä ohessa mietiskellyt ja oikeastaan kaksi vaihtoehtoa on ollut harkinnassa nuitten vahvistimien suhteen.
Ensimmäisessä vaihtoehdossa nuo vahvistimet tulisi vierekkäin. Lisäksi mietinnässä on ollut myös laittaa siihen niiden kaveriksi kondensaattori ulkonäköä tuomaan. Ei ole kuvassa.
Toisessa vaihtoehdossa olen ajatellut laittaa ne peräkkäin ja hieman vinoon. Kumpikin mielestäni ihan suht hyviä ratkaisuja, mutta sitten tuo valinta kysymys. Kumpi on hienompi?
Kertokaa toki omat mielipiteenne!
Sisustaakin olen tässä hieman myös mietiskellyt. Ahtopainemittari kun näyttää näillä näkymin tulevan siihen valokatkasijan tilalle, niin olen ajatellut siirtää sen katkasijan tuonne "polvisuojaan". Samalla se muuttuisi 9-5 Saabin katkasijaan. Pieni kehikko sille tuli jo tehtyä, tai no aloteltua sen tekoa. Tuon avulla saa nuo katkasijan symbolit näyttämään muuallekkin, kuin lattiaa kohti. Kehikko on tarkoituksella hieman leveämpi, niin saa laitettua nuo sumareiden nappulat myös siihen.
Takapahveihin tuli tekastua paikat mukitelineille.
Keulassa on tapahtunut sen verran, että maalasin nuo ylätukivarsien kiinnikeraudat punasella ja samalla vaihdoin uudet puslat. Hieno erikoistyökalukin löytyi siihen hommaan
Ahtoputkea leikkasin hieman lyhyemmäksi. Siihen hommasin sitten tuommosen 45 asteen mutkan. Nyt luulisi menevän ilmastoinnin letkujen ja ajovalon paikoilleen, kun ei ole enää putki tiellä.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Minusta vahvarit on paremman näköiset vinottain. Ikään kuin leijuvat ilmassa ja johdotuksetkin jää siististi sivulle.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Taitaa mennä äänet yksipuolisesti toiselle vaihtoehdolle? Kieltämättä tuollein laitettuna ne ehkä ovat fiksummin esillä ja muutenkin näyttävämmin siellä lasin alla.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Vois tuota pitkästä aikaa kirjoitella tämän projektin kuulumisia. Melko hiljaista on taas ollut tämän kanssa. Tuo omakotitaloon muuttamisen jälkeen ollut vähän liikaa kaikkea muuta tekemistä. Pihatöitä sun muuta riittäny. Vaan jospa se nyt alkais tämäkin edistyä. Kone huonetta alkanu tässä pikkusen jo kasailemaan. No ainakin alkaa väriä olla siellä.
Tulihan tuota siirryttyä vihdoin myös tuonne sisäpulelle autoa. Sinne olen nyt saanut hitsattua nuo vahvikeraudat pyöräkotelon lähelle ja samati tuon käsijarruvaijereille tulevan raudan.
Kuskin lattiaakin hieman joutunut korjailemaan.
Tänään irrottelin nuita massoja tuosta lattiasta ja samalla hioin jo osan pintaruosteista pois.
Lattian lisäksi alottelin tuossa nuita ovien alahelmojen korjailuja. Kummastakin ovesta otin nuo tiivisteet allaalta irti ja eihän ne positiivisesti ainakaan yllättäneet. Olisivat toki voineet olla pahemmatkin, mutta aluksi näyttivät suht hyviltä. Tiivisteen kun sai irti ja vähän koputteli niin reikää tuli sinne tänne. Korjattavissa kuitenkin kohtuu työllä. Kuskin puolelta leikkasin rälläkällä jo palan pois ja tarkoitus nyt siihen jossakin välissä uusi pala saada tehtyä.
Tulihan tuota siirryttyä vihdoin myös tuonne sisäpulelle autoa. Sinne olen nyt saanut hitsattua nuo vahvikeraudat pyöräkotelon lähelle ja samati tuon käsijarruvaijereille tulevan raudan.
Kuskin lattiaakin hieman joutunut korjailemaan.
Tänään irrottelin nuita massoja tuosta lattiasta ja samalla hioin jo osan pintaruosteista pois.
Lattian lisäksi alottelin tuossa nuita ovien alahelmojen korjailuja. Kummastakin ovesta otin nuo tiivisteet allaalta irti ja eihän ne positiivisesti ainakaan yllättäneet. Olisivat toki voineet olla pahemmatkin, mutta aluksi näyttivät suht hyviltä. Tiivisteen kun sai irti ja vähän koputteli niin reikää tuli sinne tänne. Korjattavissa kuitenkin kohtuu työllä. Kuskin puolelta leikkasin rälläkällä jo palan pois ja tarkoitus nyt siihen jossakin välissä uusi pala saada tehtyä.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Nyt on hieman jatkettu tuota kuskin oven alahelmaakin. Tuli tehtyä tuohon oven alahelmaan yksi vedenpoistumis reitti keskelle lisää. Alunperin oli vain kummassakin päädyssä. Sinkkimaalin vetäsin vielä pintaan.
Seuraavaksi leikkasin ja taittelin uuden pellin tuohon oveen.
Kulmapalaa tuli myös hieman askarreltua. Saa luvan kelvata.
Seuraavaksi leikkasin ja taittelin uuden pellin tuohon oveen.
Kulmapalaa tuli myös hieman askarreltua. Saa luvan kelvata.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Tallilla muutama kerta tullut pyörähdettyä ja jotakin pientä taas aikaseksikin saanut. Ovien alahelmat hieman edenneet. Kuskin puolella hitsasin sen takanurkan siitä ovesta ja etunurkkaa ei sitten mahtunut tuossa tekemäänkään.
Kuskin puoleisen oven otin jo irti, kun ei mahtunut paikallaan ollessaan laittamaan sitä etukulmaa siitä. Työtasot meinaa olla kaikki täynnä, joten tämmönen väliaikanen pöytä tuli tekastua
Siinäpä se on hyvä työstää loppuun. Etunurkkaa olen jo alotellut ja tiivistettä raotellu ja alottanu hiomaan nuita pintaruosteita samalla poikkeen..
Apumiehen puolella olen tuon nurkan viiltäny nytten auki ja siihen pitäisi rueta peltiä suunnittelemaan.
Kuskin puolelta koristä löytyi vielä yksi korjausta vaativa reikä.
Lasikuitu hommiakin olen tässä kerennyt tekemään. C-pilarin paneelit tai tarkemmin niiden muotit tuli tehtyä ja samati tuommonen spoileri. Spoileri pitää vielä kuiduttaa yhteen, kun toistaiseksi vielä kahdesta osasta tehty.
Kuskin puoleisen oven otin jo irti, kun ei mahtunut paikallaan ollessaan laittamaan sitä etukulmaa siitä. Työtasot meinaa olla kaikki täynnä, joten tämmönen väliaikanen pöytä tuli tekastua
Siinäpä se on hyvä työstää loppuun. Etunurkkaa olen jo alotellut ja tiivistettä raotellu ja alottanu hiomaan nuita pintaruosteita samalla poikkeen..
Apumiehen puolella olen tuon nurkan viiltäny nytten auki ja siihen pitäisi rueta peltiä suunnittelemaan.
Kuskin puolelta koristä löytyi vielä yksi korjausta vaativa reikä.
Lasikuitu hommiakin olen tässä kerennyt tekemään. C-pilarin paneelit tai tarkemmin niiden muotit tuli tehtyä ja samati tuommonen spoileri. Spoileri pitää vielä kuiduttaa yhteen, kun toistaiseksi vielä kahdesta osasta tehty.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
spoilerista kopioita?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659