"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Ysikolmosen sielun elämää tuon osalta kummemmin tuntematta niin mimmoinen tuossa on alipaineen muodostus jarrutehostajalle? Omassa femmassa polkimen tuntuma parani huimasti kun vaihdoin sen alipaineletkuputkiston kokonaan uuteen. Imusarjan nippeli oli vaihdettu jo aiemmin. Nyt myös ajon jälkeen sammutettuna pysyy poljin sen yhden polkaisun ajan pehmeänä tosi pitkään.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Koneessa on erillinen alipainepumppu, joka muodostaa alipaineen, joka antaa voiman tehostimelle ja ahtimen VNT-ohjaukselle. Dieselissä kun ei ole alipainetta imusarjassa. Siitä menee takaiskulla varustettu putki/letku tehostimeen. Tehostimen vuoto on tässä kohtaa suljettu pois siten että pari tuntia koneen sammuttamisen jälkeen kävin nyppäsemässä tehostimelta letkun irti, ja isolla suhinalla tehostin imi itsensä täyteen ilmaa. Eli alipaineet säilyy tehostimessa sammuttamisen jälkeen pitkään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jarruosat saapuivat Saksasta alkuviikosta:
Kuva
Listassa oli siis etujarrupalat (Zimmermann), takapalat (Brembo), takalevyt (Zimmermann), asennusjouset eteen ja taakse sekä bonuksena Filtroniin ilmansuodatin.

Tilatessa sattui jokin aivopieru, ja tilasin sitten kahdet jarrupalat molemmille akseleille sekä vain yhden asennusjousen per akseli. Ilmeisimmin jattupalojen kanssa sattui ajatusvirhe, koska levyt myydään yksitellen, mutta palat myydään koko akselille. Eli kun tilaa kaksi jarrulevyä, niin loogista oli tilata kaksi pakettia jarrupaloja sen enempää miettimättä. Asennusjousien kanssa hämäännyin varmaan siitä, että esim. Motonetissä nuo myydään pareittain, mutta autonosat24.fi -verkkokaupassa yksitellen (mikä on kyllä tuotetiedoissa kerrottu maininnalla "tarvittava määrä: 2")

No, verkkokaupassahan on onneksi palautusmahdollisuus, joten ensi viikolla lähtee nuo asennusjouset ja Brembon ylimääräiset palat takaisin Saksaan. Miksei toiset Zimmermannin palat lähde? Koska olin vielä riittävän typerä avatakseni molemmat Zimmermannin paketit ennen kuin ajattelin yhtään mitään. Ottaisivat kyllä avatulla sinetillä olevan paketin takaisin jonkinnäköisellä hinnanalennuksella, mutta pistetään se nyt itse myyntiin eikä kiusata Saksan varaosakauppiasta tämän enempää. Eli jos joku kaipaa pikkujarrulliseen (15" vanne/285 mm etulevy) uusia Zimmermannin paloja, niin täältä saa asevelihintaan.

Uudet asennusjouset kävin hakemassa Motonetistä pareittain.

Aloitin takajarrujen uusimisen sitten tänään. Alkuun pitää taas mainita omasta tyhmyydestä vähän: enpä hoksannut jarruja purkaessa, että seisontajarru on OG900-tyyppisesti jarrusatulassa eikä suinkaan erillisellä rummulla levyn sisällä. Siinähän se mekanismi nököttää jarrusatulassa, mutta en minä sitä hoksannu kun koitin vänkätä satulaa irti levystä. Arvatkaa oliko tiukassa, kun oli autossa seisontajarru päällä? :lol:

Toisen pyörän kanssa olinkin jo vähän viisaampi.

Purkamisen yhteydessä tuli huomattua että olihan nuo jarrut ihan loppu ja kitkapinnat ihan mureana:
Kuva

Toista levyä en saanut vielä irti ja mitattua, mutta oikea oli 9 mm paksu. Minimpaksuus on 10 mm ja uusi on 12 mm paksu. Näillä eväin jarrumännätkin oli melko hyvin ulkona sylintereistään. Enpä ihmettelisi jos outo poljintuntuma johtuisi puhtaasti finaalissa olevista takajarruista.

Ekaa kertaa duunailin tällä käsijarruteknologialla varustettujen jarrujen kanssa, eli ekaa kertaa jouduin kiertämään jarrumäntää jotta se menisi takaisin sisään sylinteriin. En sitten tiedä onko tähän joku kokeneempien jippo, mutta sehän vääntää sitten pölykumia jenkalle samalla. Ja jos tämän välttääkseen kumin haluaa irrottaa, niin tämänverran ajetusta autostahan se menee sitten rikki tai vähintään huonoksi. Seuraa arvausleikki:
1. arvatkaa oliko minulla varuiksi uusia kumeja tai sellaisen sisältäviä tiivistesarjoja?
2. arvatkaa onko tänään perjantai-ilta kun teen hommia?
3. arvatkaa onko Turun Motonetissä tai Raision Fixuksessa hyllyssä yhtäkään kappaletta noita tiivistesarjoja?

Lopputulema on se, että auto seisoo takajarrut auki tallissa, ja jos ei parista potentiaalisesta lauantaina auki olevasta Turun varaosaliikkeestä löydy noita kumeja hyllystä, niin joko lähden huomenna Saloon hakemaan Motonetistä tiivistesarjaa, tai homma venyy jonnekin maanantai-keskiviikko-akselille, kunnes saan osat.

No, kauppareissuhan tästä tulee joka tapauksessa, koska joku valopää on päättänyt, että tuo jarrusatulan kiinnike on kiinni E-Torx-kantaisilla ruuveilla, kuten useat muutkin NG-kolkin alustan osat. Eihän mulla ole siihen sopivaa hylsyä, joten sellainen pitää hakea joka tapauksessa.

Onneksi on kesäloma, käytössä on pari muutakin kulkuneuvoa ja auto on omassa tallissa. Muuten voisi olla taas jonkin sortin käyrä nousussa. Hyvä juttu tässä on se, että tuleepahan huollettua kunnolla nuo takajarrusatulatkin, niin on sitten tuleviksi vuosiksi paikat siellä kunnossa.

PS. alkuvuodesta asti koekäytössä olleista kiinalaisista 0,79 euroa/kpl -ajovalopolttimoista toinen simahti viikko sitten. Ikää kertyi noin 2800 km ja viitisen kuukautta. Vähemmän aikaa se eli kuin yli 15 euron Osram, mutta tuli siinä käyttötunnille silti aika paljon alhaisempi hinta :mrgreen: Ostin korvaavaksi Longlife Philipsit, katsotaan nyt kauanko ne kestää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Ei pyöri se kumi mukana, kun pienellä meisselillä pyöräyttää sen kumin männästä irti(tuppaa tarttumaan kiinni), sekä ruikkasee hieman jotain kivaa liukasta männän ja kumin väliin.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Näinhän se tosiaan toimii joo. En vaan sitä heti hoksannut, ja suojakumi oli sen verran ruosteen, jarrupölyn ja kuran peitossa ja muutenkin käytössä hapertunut, että kirurgin otteet olisi varmaan tarvittu, että se olisi ehjänä siitä pois livahtanut.

No, tuli eilen lyötyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun ajeltiin koko perhe kuplalla Somerolle kaverin mökille. Siinä matkalla oli oiva mahdollisuus käväistä Salon Motonetissä hakemassa satuloiden tiivistesarjat. Tänään Somerolta maisemareittiä kotiin, ja jaksoin vaivoin kammeta itseni vielä illalla talliin jatkamaan Saabin jarrujen ehostamista.

Sen suuremmilta yllätyksiltä vältyttiin tänään, joten satuloissa on nyt uudet tiivisteet, pölysuojat, palat sekä jouset. Viimein kello kymmenen jälkeen oli jarrut taas ilmattu ja pääsin ajelemaan auton ulos tallista.

Kuva

Tein nopean koeajon korttelin ympäri, mutta en ehtinyt vielä kunnolla sisäänajaa uusia levyjä, kun muu perhe oli jo nukkumassa ja viime yön saunomiset painaa vielä vähän silmää. Poljintuntuma tuntuisi joka tapauksessa nyt parantuneen. Pitää kuitenkin vielä vaihtaa eteenkin palat ja voidella liukupinnat, niin on joka kulma laitettu kuntoon.

Josko sitten riittäisi hiljalleen tämän auton ruuvaaminen tältä kesältä. Johan sitä oli kaivannutkin auton roplaamista tämän loppuunajetun kanssa, ja nyt tuli hetkeksi siitä hommasta taas mitta täyteen. Kesälomalla on kyllä parempaakin tekemistä kuin käyttöauton korjailu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:No, kauppareissuhan tästä tulee joka tapauksessa, koska joku valopää on päättänyt, että tuo jarrusatulan kiinnike on kiinni E-Torx-kantaisilla ruuveilla, kuten useat muutkin NG-kolkin alustan osat. Eihän mulla ole siihen sopivaa hylsyä, joten sellainen pitää hakea joka tapauksessa.
Valopäisyys ilmeni eilen sitten ihan omassa päässä, kun siivoilin tallia. Työkaluhyllyssä pisti silmään musta muovisalkku, joka ei näyttänyt erityisen tutulta. Valo syttyi omaan päähän vasta kun salkun avatessani näin edessäni lähes käyttämättömän e-torx-hylsysarjan, jonka taisin ostaa viime syksynä takapään aurausvarsia vaihtaessani. No nyt on tuplana sitte E18-E22 -hylsyt, jotka viikonloppuna ostin Salon Motonetistä.

Mielenkiintoisesti muuten Motonetistä ei löytynyt puhtaita e-torxhylsyjä, vaan myyvät nykyisin sellaisia monikäyttöhylsyjä, jotka käyvät e-torxin lisäksi myös normaaliin kuusiokantaan milli- ja jopa tuumamitoituksella. Kun tuo jarrusatulan kiinnikkeen kiristysmomentti on 130 Nm + 45 astetta, niin aito e-torx on kyllä luotettavampi valinta.
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

Niitä MTX:n monikantahylsyjä eräs Motonetin palvelutiskin myyjäkin (ei, ei se tunnettu foorumilainen) kutsui suoraan tuttavallisesti nimellä "mutterinpyöristäjä". Idea kuulostaa hienolta ja kai ne sormitiukkuuteen asti on ihan ok, mutta työkaluiksi en niitä kehuisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aivan, jokainen voi miettiä haluaako vääntää isolla kammella e-torxkantaista pulttia kuvan ylemmillä vai alemmilla hylsyillä:

Kuva

Kuvassa siis E18 ja E20 -kannoille tarkoitetut hylsyt eri sarjoista.

Ja tässä näkyy MTX:n kantayhdistelmät:

Kuva

Samalla hylsyllä siis sopii vääntää 14-millistä ja 14,2875-millistä (9/16") taikka 16-millistä ja 15,875-millistä (5/8") taikka 18-millistä ja 17,4625-millistä (11/16") mutteria. Mihin me amerikanautoilijat ollaan koskaan tarvittu erillisiä tuuma- ja millikoon sarjoja?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Toihan on niin nähty. TV-Shopis oli jo vuosia sitte sellanen hylsy, jossa jousikuormitteisesti pienet nastat painu sisään eli se hylsy sopi ihan kaikkiin kooltaan tyylii 8 - 24 mm. Se on sitä nykyaikaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tasalaatuisia on Kiinan polttimot. Ensimmäinen hajosi juhannuksen aikaan, toinen tänään. Tässä välissä ehti kilsoja kertyä jotain 100-200. Halvat oli, mutta eipä ne oikein kestäneet, ja täytyy sanoa että talvipimeillä kun moottoritiellä ajeli lähivaloilla, niin oli sellainen olo, että ei nähnyt juuri puskuria pidemmälle.

Tänään kävin myös tankilla, oli näköjään seitsemäs kerta vuodenvaihteen jälkeen. Eli kerran kuussa tulee tarve polttoaineelle, ei kovin paha. Kilsoja tullut viimeisen kuuden kuukauden aikana 3300, tankkauksista mitattu keskikulutus 9,6 litraa sadalle ja keskinopeus 37 km/h. Polttoaineisiin mennyt tuona aikana 370 euroa, ajoneuvo- ja käyttövoimaveroon noin 340 euroa ja vakuutuksiin noin 215 euroa. Alkaa olla jo kohdallaan tuo verojen suhde auton muihin käyttökuluihin.

Pitäisköhän myydä Saappi pois ja ostaa bussikortti? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Onpa kova kulutus, vaikka onkin automaatti ja kaupunkikäytössä. Honda menisi vähemmällä :mrgreen:

Mikäs tässä on ruostetilanne asteikolla suojattu/hyvin säilynyt/ruskeahko? Vähän yllätti tuo SC:n ruosteenpoistoprojektitopic, vaikka toisaalta juuri tuollaista piilevää laatuahan GM:ltä voi aina odottaa. Nimimerkillä malli tippui omassa rankingissä...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eiköhän auto kuin auto ruostu kahdeksassa suolatalvessa. Oli se sitten GM tai jotain muuta. Toki myynti-ilmotukses sitte lukee helposti "ruosteeton, juuri massattu", mutta sehän tarkoittaa vain, että ruostetta ei ole näkyvissä ilman suurempaa tonkimista.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ainakaan samanikäinen Citroen ei ole ruosteessa mistään, vaikka maalipinta on täynnä kiveniskemiä, pieniä ja vähän suurempiakin. :D Ja omassa viime vuosituhannen Accordissa ei ole kuin yhdessä pyöränkaaressa vähän rupea, tosin pohjassa on massat niin vähissä että siellä pitää ryhtyä lisäsuojaustoimenpiteisiin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Raavi se massa pois ja kerro sit korjaakko ruosteita vai massaakko vanhojen ruosteiden päälle :mrgreen: Ja kaiva ne kaikki pokkaukset sun muut myös :wink: Harvoin se suoralta pinnalta ruostuu.

Sit ku AZP ostaa föli-kortin, niin mä voin ostaa ton SC:n pois kuleksimasta :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
MattiR
"Turbo"
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Kyllä tässä maassa yhteiskunta huolehtii siitä että autot takuuvarmasti ruostuvat, olipa merkki mikä tahansa. Tiesuola nuo autot ruostuttaa. Suolaa kylvetään nykyään tolkuttomia määriä eikä ainakaan täällä Oulussa suolan käytössä ole mitään järkeä. Suorille 40-60 rajoitetuille paikallisteillekin kylvetään suolaa kelillä kuin keillä niin että autoilla ajetaan käytännössä koko talvi suolavedessä.

Olipa auto käsitelty miten tahansa niin suolavesi tekee tehtävänsä. Mekaaninen suojaus (esim. kunno lokarit) auttaa toki, mutta kaikki paikat jotka ovat suolavedelle alttiita ruostuvat lopulta.

Merkki- ja mallikohtaisia eroja ruostumisherkkyydessä toki on. Uusissa Saabeissa on alustan käsittelyn laatu huomattavasti huonompaa kuin vanhemmisssa. Esimerkiksi tonnarin pohjassa on erittäin hyvin kestävä pinta, mutta lopulta suola menee läpi siitäkin. OG-ysivitosessa oli pohjassa vielä kohtuuhyvä pintamaali, mutta aika äkkiä se alkaa suolalle alttiissa paikoissa antaa periksi sekin. Kaikkein uusimmissa näyttää olevan pinnassa ohut surkeasti suolaa kestävä maali ja sen alla ohuen ohut sinkitys joka ei kauaa kestä. Suurin ongelma lienee kuitenkin se maalin laatu (oli hyvin nähtävissä tuossa ruostetopicissa). Maalin pinta menee rikki luvattoman helposti ja vaikuttaa siltä että suola menee maalista läpi irrottaen maalin pinnasta. Alkuvaiheessa onneksi tilanne näyttää pahemmalta kuin se lopulta sitten onkaan. Tuo maali "rypistyy" ja pinta alkaa ruskistua, mutta alta löytyy vielä terve pelti. Mutta jos noiden antaa ässehtiä muutaman vuoden niin se on sitten menoa. Tuo maali lienee nykystandardien mukaista vesiliukoista, ympäristöystävällistä p..kaa. Huvittavaa että maalien pitää olla ympäristöystävällisiä mutta sitten tielle saa kylvää kaiken tappavaa suolaa ilman mitään rajaa. Työllistävä vaikutus sillä toki on että tehtailla ei saada tehdä asoita kunnolla valmiiksi.

Alustamassaa en tuon huonon maalin päälle uskaltaisi vetää, se on erinomainen "ruosteen suoja" jonka alla ruoste saa tehdä rauhassa tuhojaan huomaamatta. Lokarien parantelu (avonaisten paikkojen sulkeminen, itse ole tehnyt NG-Saabissa näin), puhtaana pito ja ehkä talvikaudeksi alustan suolalle alttiiden osien pintaan laitettava suojavaha (ja sen poispesu keväällä mahdollisten vaurioiden näkemiseksi) voisi olla toimiva lääke.

Ja tietysti harrasteautoilla ei välttämättä kannata ajaa talvella ollenkaan jos mahdollista.

Autojen lisäksi tuo järjetön suolan kylväminen pilaa pohjavedetkin, mutta kukaan ei ilmeisesti välitä. Minun järkeeni ei mahdu koko suolauksen filosofia. Autot ja renkaat ovat parantuneet huimasti viimeisten 20 vuoden aikana. Lisäksi nuorille lain määräämänä oikein autokoulussa opetetaan liukkaan kelin ajoa ja nopeusrajoitukset ovat huvittavan matalia, mutta silti teille yritetään tehdä talvellakin kesäkeli. Ei ole typeryydellä raja Suomen maassa.

Välillä vähän huvittaa kun joku pitää plussana sitä että käytetty auto on "Suomi-auto". Niissä saa ruosteet samaan hintaan. Etelä-eurooppalaisen kun ostaa niin voi olla että tuota ruostefiksien iloa ei saakaan kylkiäisenä. Kokemusta on tästäkin ilosta :D
Matti
Vastaa Viestiin