9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
9-3 1.9 TID -06 Ajettu 290 tkm
Ku lämpiää nii 2-3 vaihto välillä luistaen ja välillä laittaa "kytkimen" päälle 2-3 välillä ja sit antaa kytkin pommin kaikki muut vaihdevälit toimii hyvin oli kylmä tai lämmin. Kaikki lähti lootan öljynvaihdosta.
Ku lämpiää nii 2-3 vaihto välillä luistaen ja välillä laittaa "kytkimen" päälle 2-3 välillä ja sit antaa kytkin pommin kaikki muut vaihdevälit toimii hyvin oli kylmä tai lämmin. Kaikki lähti lootan öljynvaihdosta.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Onko öljyä varmasti oikea määrä, ei liikaa?
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Merkkiliikkeessä tehty öljynvaihtohuolto. Mutta hyvö vinkki. Pitää tarkastaa.
Löytyykö muuten jostain kunnolliset ohjeet miten 6 lovisesta kannattaa ölymäärä tarkastaa? Ja näkeekö jostain että mitä ölyä sinne on laitettu. Eikös 5 ja 6 lovisessa ole eri laatuista öljyä laatikpssa.
Löytyykö muuten jostain kunnolliset ohjeet miten 6 lovisesta kannattaa ölymäärä tarkastaa? Ja näkeekö jostain että mitä ölyä sinne on laitettu. Eikös 5 ja 6 lovisessa ole eri laatuista öljyä laatikpssa.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Oliko tuo nyt ensimmäinen öljynvaihto laatikkoon?
Löytyykö todistettavaa tietoa, että laatikkoon olisi vaihdettu öljyt aiemmin (1 tai 2 kertaa)?
Mikäli tuo nyt tehty vaihto on vasta ensimmäinen jo noilla kilometreillä, niin peli voi olla nyt menetetty .
Miksi näin, niin suosittelen lukemaan viestejä eri palstoilta, myös täältä, mikä tuohon on syynä .
Löytyykö todistettavaa tietoa, että laatikkoon olisi vaihdettu öljyt aiemmin (1 tai 2 kertaa)?
Mikäli tuo nyt tehty vaihto on vasta ensimmäinen jo noilla kilometreillä, niin peli voi olla nyt menetetty .
Miksi näin, niin suosittelen lukemaan viestejä eri palstoilta, myös täältä, mikä tuohon on syynä .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 78
- Liittynyt: Pe Elo 15, 2014 16:42
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
itsellä samanlaiset oireet, tosin ilman öljynvaihtoa. (itse en vain osannut kuvailla nuin selkeästi http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=169651 )
99 -82 2d, 9-3ss 2.0t biopower -my09, 5d og kolkki -02
EX: 3x tonnari, 3x 9-5og, 3x 9-3ng
Saabit perheessä x7 (9-3 og ja ng sekä 9-5 og ja ng)
EX: 3x tonnari, 3x 9-5og, 3x 9-3ng
Saabit perheessä x7 (9-3 og ja ng sekä 9-5 og ja ng)
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Kaipa tuossakin öljy tarkastetaan kuumana auton käydessä, ja vaihteen ollessa P:llä. Onko öljytikkua, sitä en tiedä. Vanhasta 9-3:sta on ainakin helppo tarkastaa tikusta, uudemmista autoista se monasti puuttuu. Vaihdettaessa jäähtyneeseen autoon kylmää öljyä tulee laitettua liikaa, eikä se lämpene parin kilometrin testilenkillä. Aikanaan 9-5:n teki kiusaa kuumana, ja öljy oli lähes mustaa, mutta rupesipa vaan toimimaan sivistyneesti ja nykyään edelleen sukulaisen ajossa oleva toimii ja öljy on punaista. Alkuperäiset 120-150 tkm vaihtovälit liian pitkiä. Toisaalta esim. Opel Astraan ei kuulu ö-vaihtoa lainkaan!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Ellen ihan väärin muista, niin tuossa 6-vaihteisessa ei ole mittatikkua, vaan katsotaan joko testerillä tai sitten auton alla katsotaan kun on se pienempi ruuvi auki, ja kun ei enää tiputa siitä, niin nestettä on oikea määrä..
Mutta ihan selvästihän toi kuulostaa venttiilikoneiston vialta.
http://www.sonnax.com/articles/137-aw-6 ... -diagnosis
"Common complaints with this valve body include 2-3 flare, loss of or slip on 3-4, and harsh coast 5-3 or 4-3 downshifts. Each linear solenoid reacts on a clutch-control valve, which then affects clutch application and release. Having one solenoid for each clutch allows for "skip-shift" upshifts and downshifts"
Ja tässä sitten kesälomaretken kohde, jossa tekevät taikoja vaihteistolle hyvin kohtuulliseen hintaan:
http://www.recro.eu/fi/startpage/
Siellä on käynyt jo niin paljon suomalaisia, että ovat tehneet sivustonkin jo Suomeksi
Mutta ihan selvästihän toi kuulostaa venttiilikoneiston vialta.
http://www.sonnax.com/articles/137-aw-6 ... -diagnosis
"Common complaints with this valve body include 2-3 flare, loss of or slip on 3-4, and harsh coast 5-3 or 4-3 downshifts. Each linear solenoid reacts on a clutch-control valve, which then affects clutch application and release. Having one solenoid for each clutch allows for "skip-shift" upshifts and downshifts"
Ja tässä sitten kesälomaretken kohde, jossa tekevät taikoja vaihteistolle hyvin kohtuulliseen hintaan:
http://www.recro.eu/fi/startpage/
Siellä on käynyt jo niin paljon suomalaisia, että ovat tehneet sivustonkin jo Suomeksi
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Pitänee paikkaansa että tuon venttiilikoneiston voisi vaihtaa ilman laatikon irroitusta.
Mistä kannattaa uusi koneisto hankkia. Marmorilta tuskin tämän ikäiseen kannatta sitä hankkia.
Mistä kannattaa uusi koneisto hankkia. Marmorilta tuskin tämän ikäiseen kannatta sitä hankkia.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Et vastannut @jouscar kysymykseeni, että monesko öljynvaihto oli!
Jos oli ensimmäinen, niin se on juuri syynä koneiston tukkeutumiseen. Uusi öljy saa paskat liikkeelle, vaikka moni ei tätä usko. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, ei päde tässä.
Jos oli ensimmäinen, niin se on juuri syynä koneiston tukkeutumiseen. Uusi öljy saa paskat liikkeelle, vaikka moni ei tätä usko. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, ei päde tässä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Kukapa se vanhasta tietää että mones lie ollu. Mutta mitä nyt kannattaa seuraavaksi tehdä?
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Huoltokirja?
Ekana vaihtaisin öljyt huuhtelemalla, jos ja kun liikkeessä tehty osavaihtona. Mikäli ei apua, niin hydrauliyksikkö käteen, purku ja puhdistus. Jokusen tunnin homma, mutta ei mitään rakettitiedettä. Sisään AW-1 öljyt, eikä mitään JWS 3309:iä mikä ei sinne kuulu.
Ekana vaihtaisin öljyt huuhtelemalla, jos ja kun liikkeessä tehty osavaihtona. Mikäli ei apua, niin hydrauliyksikkö käteen, purku ja puhdistus. Jokusen tunnin homma, mutta ei mitään rakettitiedettä. Sisään AW-1 öljyt, eikä mitään JWS 3309:iä mikä ei sinne kuulu.
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
#6408
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Voi olla, ettei vaihdettu kertaakaan. Kahdesti olisi jo pitänyt.
Ei kannata mennä enää paskalle, kun on jo housuissa .
Tilanne on nyt oikeasti sellainen, että tuo mainittu huuhtelu on homma mitä voi kokeilla. Ei välttämättä sekään avaa tukkeutunutta venttiilikoneistoa.
Tässä on hyvä esimerkki siitä, että paljon ajettua (>150tkm) automaattivaihteista autoa ei pidä ostaa, ellei laatikon öljyn vaihdoista löydy dokumenttia. Eri asia on, mikäli ottaa tietoisen riskin. Ja hintakin vaikuttaa toki.
Myös mikäli on lähes selvää, ettei öljyjä laatikkoon ole vaihdettu, niin oikeastaan parempi on ajaa niin kauan kuin menee ilman öljynvaihtoa. Näin se vain on.
Ei kannata mennä enää paskalle, kun on jo housuissa .
Tilanne on nyt oikeasti sellainen, että tuo mainittu huuhtelu on homma mitä voi kokeilla. Ei välttämättä sekään avaa tukkeutunutta venttiilikoneistoa.
Tässä on hyvä esimerkki siitä, että paljon ajettua (>150tkm) automaattivaihteista autoa ei pidä ostaa, ellei laatikon öljyn vaihdoista löydy dokumenttia. Eri asia on, mikäli ottaa tietoisen riskin. Ja hintakin vaikuttaa toki.
Myös mikäli on lähes selvää, ettei öljyjä laatikkoon ole vaihdettu, niin oikeastaan parempi on ajaa niin kauan kuin menee ilman öljynvaihtoa. Näin se vain on.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Onneksi ei oo omassa housussa. Se on nähty muissakin merkeissä että joko säännöllinen öljynvaihto tai pitää ajaa tappiin samoilla öljyillä. Kysymyksiä heittelen sillä että ostaakko ko oireileva auto hinnalla pois vai unohtaa koko juttu. Lookiselta kuulostaa tuo venttiilikoneiston tukkoisuus. Tietäs vaan paljonko tuollainen uusi koneisto maksaa. Oon aikoinaan yhden 99 cc turbon automaattilaatikon purkanu ja kasannut ja tuli vielä toimiva loota että ei yksi venttiilikoneiston purku ja kasaus pelota.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
Löytyykös tommosen lootan venttiilikoneistosta solenoidiventtiilejä ja saako niitä pelkästään vaihdettua? Joissakin automaateissa viat ratkeaa ihan yksittäisten solenoidien vaihdolla ja merkkiliikkeen testerin pitäisi osata kertoa tarkkaan mikä siellä prakaa. Sitä en kyllä hoksaa miten uusi öljy sitä tauhkaa lootassa liikuttelee kun vanhan mukanahan se liikkuu kuitenkin?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: 9-3 -06 1.9 TID automaatti laatikon vaivat
No joo, tuohan onkin harkinnan arvoinen juttu. Ja hyvä ettei paskat ole huosussa.
Eikä muuten vanha öljy niitä möykkyjä mukanaan kuljeta. Ne ovat jäpettyneinä paikallaan, mutta uusi öljy ne liottaa irti.
Eikä muuten vanha öljy niitä möykkyjä mukanaan kuljeta. Ne ovat jäpettyneinä paikallaan, mutta uusi öljy ne liottaa irti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)